Geld & Recht alle pijlers

Anonieme post achterhalen

06-04-2025 12:00 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De afgelopen weken zijn er meermaals screenshots van mijn Facebook-account verzonden per post (postNL). Ik ontving die thuis, maar ook vrienden en familie van mij hebben dit ontvangen.
Na het verwijderen van mijn facebookaccount kwam er wederom post, deze keer van een foto vanuit het raam van mijn geslaagd voor school-vlag met zicht op de overburen. Die foto stond op mijn moeders facebook account. Waarschijnlijk is dat de foto waarmee mijn adres is achterhaald door de afzender. Alles was openbaar.

Ik ben ermee naar de politie geweest die zegt niks te willen doen, omdat een foto per post sturen van mijn Facebook niet strafbaar is én er dus toch geen rechtszaak gaat komen. Zij geven alleen het advies om zo min mogelijk op sociale media te zetten én wat erop staat zoveel mogelijk af te schermen.

Nu ben ik wel heel benieuwd naar wie dit heeft gedaan. En vraag ik mij af of iemand weet hoe je anonieme post kunt achterhalen?
l1997 wijzigde dit bericht op 10-04-2025 12:52
31.01% gewijzigd
Getsie, ik snap dat dit niet fijn is. Wanneer heb je je profiel verwijderd? is er daarna nog iets gekomen ?
Je zit niet in een of andere uitgebreid mysteriespel of wie-is-de-mol-spel? Dat je een vrijgezellenfeest hebt dat eraan komt en vast ‘hints’ thuis krijgt?
Degene weet zowel jouw adres als het adres van je familie en vrienden. Best wel scary.
Waarschijnlijk is het een bekende dan. Of is het adres van je vrienden die op Facebook staan, gemakkelijk te vinden?
Yildizlar2 schreef:
07-04-2025 07:04
Het is niet mogelijk anonieme fysieke post te achterhalen . Hooguit in welke bus het gedaan is want op elke postzak gaat een label met uniek nummer . Dan zou je weten uit welke wijk ongeveer maar daar schiet je nog vrij weinig mee op .
Dat heb ik vandaag ook gehoord van PostNL. Alles komt op een grote hoop “Amsterdam” als het in die omgeving is gepost.

Lekker dan…

Ik kreeg vandaag een kaartje over onvoldoende frankering waar ik meteen bezwaar tegen heb ingediend.
Het hoeft trouwens geen bekende te zijn… wel iemand die me wil intimideren of zo’n whizzkid dat wil laten zien welke gegevens hackers van mij kunnen gebruiken

Vandaag kreeg ik een brief gericht aan mijn moeder (ik woon nog thuis).
Het is haar post dus zij opende het.

Wat zit erin: alleen een screen (zonder toelichting) van een foto op haar Facebookaccount. Daarop is te zien een foto die is gemaakt uit ons raam van de Nederlandse vlag, en de woningen van de overburen. Met in de beschrijving van de foto (van mijn moeders hand dus) dat ik ben geslaagd voor mijn middelbare school diploma. 10 jaar geleden.

De “dader” is dus mogelijk iemand die zonder die foto helemaal niet zou weten waar ik woon… fucking raar
Jemig wat bizar. Het moet wel een bekende zijn, hoe had deze afzender anders het adres kunnen weten waar de post naar te sturen? Of de adressen van bekenden/familie?
Eirlys schreef:
07-04-2025 10:31
Maar ja, misschien is ie niet zo slim...
Er kan maar één bekende wonen in de wijk waar de brief is gepost, maar dan nog weet je niet of het diegene was, of een ander uit een andere wijk die bewust ver weg de brief post. Je weet dus niets.

Je bent trouwens niet verplicht om onvoldoende gefrankeerde brieven te betalen. Dat is de taak van jouw stalker, niet van jou. Gewoon niet doen, er gebeurt niets.
L1997 schreef:
08-04-2025 17:08
Het hoeft trouwens geen bekende te zijn… wel iemand die me wil intimideren of zo’n whizzkid dat wil laten zien welke gegevens hackers van mij kunnen gebruiken

Wat zit erin: alleen een screen (zonder toelichting) van een foto op haar Facebookaccount. Daarop is te zien een foto die is gemaakt uit ons raam van de Nederlandse vlag, en de woningen van de overburen. Met in de beschrijving van de foto (van mijn moeders hand dus) dat ik ben geslaagd voor mijn middelbare school diploma. 10 jaar geleden.

De “dader” is dus mogelijk iemand die zonder die foto helemaal niet zou weten waar ik woon… fucking raar

Ik zou toch eens met al deze post langs oom agent gaan. Gewoon eens vragen wat zij in zo'n geval zouden doen.
L1997 schreef:
06-04-2025 18:05
Dacht ik ook al gisteren. Maar ze willen niks doen, ze zeggen dat het allemaal civiel is terwijl ik nog niet eens weet wie de afzender is? Hoe kan ik dan diegene aanspreken op dat die moet kappen met dit sturen?
wat moet de politie doen dan als ze anoniem zijn? iedereen die voorbij het politieburo langsloopt vragen of zij het waren?
VGM1980 schreef:
06-04-2025 18:33
valt onder smaad en laster
Hoe kom je daar nou bij?

Zo lezende lees ik (nog) geen strafbare gedraging. Vervelend en zonderling gedrag, maar ik kan dat niet onder een delictsomschrijving plaatsen. Als de brieven aanhouden, wordt het mogelijk anders.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Je had nog geen antwoord op mijn vraag gegeven of het niet iets heel onschuldigs kan zijn. Komt er binnenkort een beloofd oid, of word je 40 ofzo. Het lijkt erop alsof er herinneringen worden gedeeld als soort van mysterie, het hoeft natuurlijk niet iets engs te zijn
Tavistock schreef:
09-04-2025 11:15
Je had nog geen antwoord op mijn vraag gegeven of het niet iets heel onschuldigs kan zijn. Komt er binnenkort een beloofd oid, of word je 40 ofzo. Het lijkt erop alsof er herinneringen worden gedeeld als soort van mysterie, het hoeft natuurlijk niet iets engs te zijn
Dit lijkt me onwaarschijnlijk, lijkt me dat ze er dan nog wel iets bij schrijven, je weet dat je anders mensen mogelijk bang maakt neem ik aan. Een cryptisch rijmpje ofzo.
L1997 schreef:
08-04-2025 17:08

Wat een heftig verhaal TO! Deze foto is dus de reden dat hij/zij je adres heeft. Met de foto van de huizen van de overburen kan iedereen die een beetje goed is met computers via Google streetview jouw adres achterhalen. Het hoeft dus geen bekende te zijn.
Heb je al gekeken naar mensen die je misschien kent op FB en dan niet alleen van jezelf maar ook van de mensen die post hebben gekregen? Ik zou ook kijken naar vriendschapsverzoeken likes etc bij de ander personen. Heb je andere social media? Instagram bijvoorbeeld. Misschien kan je zo ook informatie achterhalen.
Tavistock schreef:
09-04-2025 11:15
Iemand met gezond verstand zou toch begrijpen dat het heel creepy overkomt ?

To gaan de posts allemaal een beetje over hetzelfde of echt random ?
Wat raar! Maar het zijn dus geen berichten dus die vervelend of genant zijn of waar je mee gechanteerd kunt worden of zo? Waarom zou iemand dat dan doen? Kost toch ook uitzoekwerk en enveloppen en (te weinig) postzegels en zo, wie heeft dat over voor het versturen van een willekeurig iemands eigen Facebookberichten?
Charlotta schreef:
09-04-2025 11:27
Wat een heftig verhaal TO! Deze foto is dus de reden dat hij/zij je adres heeft. Met de foto van de huizen van de overburen kan iedereen die een beetje goed is met computers via Google streetview jouw adres achterhalen. Het hoeft dus geen bekende te zijn.
Klopt waarschijnlijk komt het door die foto. Mijn moeder heeft nu ook haar facebook verwijderd dus hopelijk houdt het nu op.

Maar als het iemand is die wil laten zien dat mijn adres online staat vraag ik me serieus af waarom die dat niet erbij schrijft? (En voldoende postzegels plakt)
Yildizlar2 schreef:
09-04-2025 12:22
Iemand met gezond verstand zou toch begrijpen dat het heel creepy overkomt ?

To gaan de posts allemaal een beetje over hetzelfde of echt random ?
Random. Gewoon iedere keer een foto van wat ik op facebook zette jaren terug
Baggal schreef:
09-04-2025 11:11
Hoe kom je daar nou bij?

Zo lezende lees ik (nog) geen strafbare gedraging. Vervelend en zonderling gedrag, maar ik kan dat niet onder een delictsomschrijving plaatsen. Als de brieven aanhouden, wordt het mogelijk anders.
Ben ik ook bang voor. Ik ben gistermiddag weer naar de politie geweest maar ze zeggen dat ze me alleen kunnen adviseren sociale media goed af te schermen. En dat de laatste jaren er een stijging is van mensen die in de problemen komen door informatie die ze zelf op sociale media hebben gedeeld.
Is het toevallig op 1 april begonnen en dat iemand gewoon een (niet grappig) grapje met je aan het uithalen is?
Leslie Knobe schreef:
10-04-2025 09:33
Is het toevallig op 1 april begonnen en dat iemand gewoon een (niet grappig) grapje met je aan het uithalen is?
In welk universum lijkt dit op een 1 april grap?
Yildizlar2 schreef:
07-04-2025 07:04
Het is niet mogelijk anonieme fysieke post te achterhalen . Hooguit in welke bus het gedaan is want op elke postzak gaat een label met uniek nummer . Dan zou je weten uit welke wijk ongeveer maar daar schiet je nog vrij weinig mee op .
Dit klopt niet hoor: uit welke postzak een individuele brief valt in het sorteercentrum is nooit te achterhalen.
Omdat het van lang geleden is en o.a. over je eindexamen: kan het niet een (heel erg misplaatste) hint zijn naar een reunie oid?
Ik hoop het bijna. Het alternatief is iemand die een steekje los heeft in diens bovenkamer. Een stalker bijv.
Zo onschuldig als sommigen het vinden, vind ik het niet. Iemand heeft macht over je. Ik kan me voorstellen dat het enorm onprettig overkomt.
Gadsiedarrie TO, wat naar…..

Een strafbaar feit lijkt me hier niet aan de orde, maar wel een hele nare situatie!

Als je die foto vanuit het huis op Google lens checkt, kom je dan bij jouw adres? Met al die beelden van Google streetview etc zou je op die manier misschien nog een adres kunnen achterhalen op basis van een foto. Dan hoeft het niet eens iemand te zijn die je kent, maar wel iemand die het leuk vindt om te jennen en duidelijk tijd te veel heeft.
toulouse_74 schreef:
10-04-2025 22:59
Omdat het van lang geleden is en o.a. over je eindexamen: kan het niet een (heel erg misplaatste) hint zijn naar een reunie oid?
Ik hoop het bijna. Het alternatief is iemand die een steekje los heeft in diens bovenkamer. Een stalker bijv.
Zo onschuldig als sommigen het vinden, vind ik het niet. Iemand heeft macht over je. Ik kan me voorstellen dat het enorm onprettig overkomt.

Welke reunie? Ik kan echt niks met alleen 1 foto zonder toelichting.

En als ik zoek op mijn vroegere middelbare school lijkt er niet op korte termijn een reunie ingepland.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven