Pubers en grenzen

26-04-2025 08:47 225 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil jullie graag wat voorleggen.
Mijn zoon en het vriendje van mijn zoon hebben allebei stiekem gedronken.
Ik was er van de week al achtergekomen dat ze dat wilden gaan doen. Ik heb toen een, dacht ik, goed gesprek gehad met mijn zoon en hem uitgelegd waarom het gewoon niet goed is om nu al te gaan drinken. Hem gewezen op de gevaren en aangegeven dat hij een hele hoop mag, ik laat hem behoorlijk los en ik verwacht dat hij deze grens niet over zou gaan.
Omdat hij deed alsof hij het begreep en mij beloofde niet te gaan drinken, mocht hij samen met die vriend de stad in.
Eenmaal weer thuis hebben we nog even gezellig bijgekletst. Omdat het vriendje door het drinken wat spraakzamer was, versprak hij zich.

Maar nu komt het volgende;
Ik vind zelf dat de moeder van de vriend op de hoogte moet zijn en daarom wil ik haar gaan inlichten. Uiteraard niet om te klikken, maar ik zou het zelf enorm op prijs stellen als zij mij het gezegd zou hebben, als zij in mijn schoenen stond. Wat zouden jullie mij adviseren?
En zouden jullie er voor mijn zoon een consequentie aan verbinden, dat hij zijn belofte, om niet te drinken, verbroken heeft? En zo ja, welke consequentie?
vindjedatecht wijzigde dit bericht op 26-04-2025 11:49
16.99% gewijzigd
Phlox24 schreef:
26-04-2025 09:46
13 jaar en 0.00 uur? Ik vind dat wel laat op die leeftijd. En hij kan dit dus duidelijk ook niet aan. Hij drinkt, rookt en vaped. Grenzen stellen dus, hij is nog niet toe aan uitgaan.
En hij is 13????

Bizar
Frankly my dear, I don"t give a damn
Duidelijk dat kind te jong was om uit te gaan én te dealen met wat hij tegenkomt in de stad aan verleidingen.
Dan gaat hij nu maar een tijd op de blaren zitten en komt het huis niet meer uit / gaat niet meer de stad in.

Op zijn 15 à 16 zou ik dit ook een ander verhaal vinden dan op zijn 13.
Op zijn 16 zou ik ook geen andere ouders meer inlichten tenzij het écht zwaar is misgelopen. In de brugklas of jaar 2 wel.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Star⁴ schreef:
26-04-2025 14:01
Echt, je kletst uit je nek. Kwalijke berichten.
Ach welnee. Laten we nou niet net doen alsof meiden minder risico lopen dan jongens. En knappe uitziende meiden, daar heeft echt niemand medelijden mee als die dronken zijn en worden lastiggevallen. Worden als een trofee gezien en geen hond die helpt.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Jujubee schreef:
26-04-2025 15:00
Wat vindt je zo kwalijk? Ik snap het even niet? Het woordje knap?
Ik refereerde dus aan dochter van mijn collega. Dat is dus een bizar knappe meid. Echt een fotomodel type zo knap. Ik denk dat het gros van de mannen naar haar omkijkt en ik zou haar dus niet graag met 16 jaar alleen de stad in laten gaan met haar vriendinnen. Wat is daar zo gek aan?
Natuurlijk kan ze de stad in maar ze moet wel opletten. Mannen reageren idioot op dat soort meiden. Victimblaming is heel normaal.
Ik heb geen bizar knappe dochter, maar ze draagt wel graag strakke kleding en wat aan de blote kant soms.
Je verliest echt je hoop in de mensheid als je ziet hoe mannen hierop reageren, zelfs als ik er gewoon bij ben in normale situaties overdag, en de giftige blikken van vrouwen. Ik kan met terugwerkende kracht bepaalde situaties veel beter plaatsen uit de tijd dat ik zelf nog jong was. Een bepaalde negativiteit en bijna haat, heel naar.
Valtifest schreef:
26-04-2025 16:37
Ach welnee. Laten we nou niet net doen alsof meiden minder risico lopen dan jongens. En knappe uitziende meiden, daar heeft echt niemand medelijden mee als die dronken zijn en worden lastiggevallen. Worden als een trofee gezien en geen hond die helpt.
In het openbaar lastig gevallen worden heeft geen flipper te maken met hoe je eruit ziet, maar alles met probleemgedrag van mannen/jongens.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Valtifest schreef:
26-04-2025 16:37
Ik kan je uit ervaring vertellen dat er ook geen hond is die je helpt als je spuuglelijk bent. Echt hou op hoor.

Hell, ik sloeg een keer zo'n gast knock out en toen zeiden zijn vrienden tegen me 'Goed hoor, dat je dat gedaan hebt, hij is echt stierlijk vervelend'.
Heel fijn die erkenning maar jullie hadden zelf ook kunnen ingrijpen he, voor ik over moest gaan tot geweld.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 26-04-2025 16:55
23.01% gewijzigd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Nana_Mouskouri schreef:
26-04-2025 16:46
In het openbaar lastig gevallen worden heeft geen flipper te maken met hoe je eruit ziet, maar alles met probleemgedrag van mannen/jongens.
Ach kom.
Sabine schreef:
26-04-2025 14:28
Ik heb ook fijne herinneringen uit die tijd! Ik gun het uitgaan haar ook echt. Ik weet ook dat het met bijna al die "kinderen" goed afloopt. Fijne vrienden om je heen hebben op die leeftijd is goud waard.
Wat een bizar idee dat je voor fijne herinneringen alcohol nodig hebt, voor jonge pubers nota bene!
Valtifest schreef:
26-04-2025 16:52
Ach kom.
Laat me raden: jij wilt dat de keren dat je lastiggevallen bent bewijzen dat je knap bent.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Valtifest schreef:
26-04-2025 16:52
Ach kom.
Jij weet dat niet want jij bent oogverblindend knap natuurlijk.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
26-04-2025 16:48
Ik kan je uit ervaring vertellen dat er ook geen hond is die je helpt als je spuuglelijk bent. Echt hou op hoor.

Hell, ik sloeg een keer zo'n gast knock out en toen zeiden zijn vrienden tegen me 'Goed hoor, dat je dat gedaan hebt, hij is echt stierlijk vervelend'.
Heel fijn die erkenning maar jullie hadden zelf ook kunnen ingrijpen he, voor ik over moest gaan tot geweld.

Eens. Ik had eens een tijdje een gast achter me aan waar iedereen bang voor was. Niemand die wat deed, zelfs geen beveiliger. Toen ik hem een duw gaf en hij mij een klap terug werd ik tot rust gemaand. En het weekend erna stond de deur weer voor hem open.
Lady*Voldemort schreef:
26-04-2025 16:48
Het kan beiden bestaan. Maar het is gewoon echt zo dat je met een bepaald uiterlijk wel veel meer en andere ongewenste aandacht trekt.
En dat bij een 'leuk' uitziend meisje je ook nog te maken hebt met commentaar als: dat ben je toch wel gewend/vindt je dat ook ongewenst als het een knappe rijke jongen was/nou het zijn er wel veel bij jou, misschien moet je eens wat minder ijdel zijn/ je trekt ook wel erg veel aandacht, daar zit je anders ook niet mee.
En de zin 'je bent niet aangerand maar gewoon arrogant' komt ook niet uit de lucht vallen.
En deze vreemde reacties, alsof je geen onderscheid mag maken tussen wie er vaker wordt lastig gevallen, douwt bepaalde meiden de hoek in. Allemaal eigen schuld en ingebeeld en denk erom dat je het verhaal precies goed vertelt anders denken ze dat je kapsones hebt. En dat is nog erger dan aangerand worden!
Lucy schreef:
26-04-2025 09:43
Solo, ik drink niet. Maakt geen zak uit. Is groepsdruk, en hangt van het kind af hoe gevoelig het is voor groepsdruk denk ik...

(En ja, ik dronk ook vanaf mijn 15e. Maar toen mocht dat nog :P )
Niet alles gelezen, maar dit dus. Je bent jong en je moet fouten maken om van te leren. Ik was zelf ook van die leeftijd van 15 en we mochten gewoon een pilsje of pisang ambon met 7up drinken. Soms werd ik daar heel ziek van. Maar dat hoort erbij als je jong bent. Ieder moet voor zichzelf weten hoe ze hiermee omgaan in de opvoeding maar ik vind soms wel dat we doorslaan met zijn allen. Alsof ik vroeger, als puber netjes tot mijn 18e gewacht zou hebben om alcohol te drinken. En als je dan die leeftijd hebt dan moet die alcohol wel heel bijzonder zijn. Goede voorlichting kun je altijd aan je kinderen geven, evenals een goed voorbeeld, maar naar mijn mening kun je ze niet tot de 18e verjaardag behoeden voor alle verleidingen die om de hoek liggen.
Valtifest schreef:
26-04-2025 17:01
Het kan beiden bestaan. Maar het is gewoon echt zo dat je met een bepaald uiterlijk wel veel meer en andere ongewenste aandacht trekt.
En dat bij een 'leuk' uitziend meisje je ook nog te maken hebt met commentaar als: dat ben je toch wel gewend/vindt je dat ook ongewenst als het een knappe rijke jongen was/nou het zijn er wel veel bij jou, misschien moet je eens wat minder ijdel zijn/ je trekt ook wel erg veel aandacht, daar zit je anders ook niet mee.
En de zin 'je bent niet aangerand maar gewoon arrogant' komt ook niet uit de lucht vallen.
En deze vreemde reacties, alsof je geen onderscheid mag maken tussen wie er vaker wordt lastig gevallen, douwt bepaalde meiden de hoek in. Allemaal eigen schuld en ingebeeld en denk erom dat je het verhaal precies goed vertelt anders denken ze dat je kapsones hebt. En dat is nog erger dan aangerand worden!
Het is ook niet erg leuk om te horen te krijgen dat je het vast wel lekker vond want zo veel aandacht zul je wel niet krijgen met die lelijke rotkop.
Word je als lelijkerd toch zomaar een bepaalde hoek in gedouwd niewaar. Maar dat is blijkbaar minder erg.
(Herman Finkers)
Valtifest schreef:
26-04-2025 17:01
Ik vind het echt niet oké om ook maar een beetje te impliceren dat dat was wat ik bedoelde.
Ik vind elke vorm van lastigvallen niet oké, voor elke persoon die lastig gevallen wordt. En dat heeft niets te maken met een verwrongen idee zoals jij hier schrijft, dat het dan wel eigen schuld zou zijn. Hoe krijg je het opgeschreven.

Ik denk dat je gewoon op geen enkele wijze moet proberen verklaringen te zoeken voor lastiggevallen worden die bij het uiterlijk van het slachtoffer liggen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Noëlle_ismijnnaam schreef:
26-04-2025 17:02
Niet alles gelezen, maar dit dus. Je bent jong en je moet fouten maken om van te leren. Ik was zelf ook van die leeftijd van 15 en we mochten gewoon een pilsje of pisang ambon met 7up drinken. Soms werd ik daar heel ziek van. Maar dat hoort erbij als je jong bent. Ieder moet voor zichzelf weten hoe ze hiermee omgaan in de opvoeding maar ik vind soms wel dat we doorslaan met zijn allen. Alsof ik vroeger, als puber netjes tot mijn 18e gewacht zou hebben om alcohol te drinken. En als je dan die leeftijd hebt dan moet die alcohol wel heel bijzonder zijn. Goede voorlichting kun je altijd aan je kinderen geven, evenals een goed voorbeeld, maar naar mijn mening kun je ze niet tot de 18e verjaardag behoeden voor alle verleidingen die om de hoek liggen.
Dus de hele NIX18-campagne heb je gemist?

Ik ben altijd verbaasd hoeveel er gebagatelliseerd wordt zodra het over pubers gaat. Pubers zijn geen volkomen rücksichtloze dwazen, ze hebben ook gewoon hersens hè.

Hannah Arendt
Ik praat best vaak met pubers. Mijn eigen, maar ook heel veel andere jongeren. En het is best grappig hoe de kinderen van "strengere" ouders prima begrijpen waarom hun ouders zo zijn. Dat betekent niet dat ze altijd precies doen wat moet, maar de jongeren die ik ken zijn echt wel vatbaar voor redelijke argumenten.
Nana_Mouskouri schreef:
26-04-2025 17:10
Ik praat best vaak met pubers. Mijn eigen, maar ook heel veel andere jongeren. En het is best grappig hoe de kinderen van "strengere" ouders prima begrijpen waarom hun ouders zo zijn. Dat betekent niet dat ze altijd precies doen wat moet, maar de jongeren die ik ken zijn echt wel vatbaar voor redelijke argumenten.
Ach welja. Hun breinen zijn misschien onvolgroeid, maar niet buiten werking.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
26-04-2025 16:59
Jij weet dat niet want jij bent oogverblindend knap natuurlijk.
Iemands anders zijn of haar uiterlijk zegt niks over dat van jou, en jouw ervaringen, dus waarom dit gesneer.
En ja, mijn uiterlijk zorgde ooit nogal voor veel gedoe en dat heeft ervoor gezorgd dat ik na een aantal politie interventies met verschillende types en andere ellende behandeling voor ptts heb gehad.
Dat werd door iedere professional die toen betrokken was gelinkt aan mijn uiterlijk en dan ook nog aan kenmerken waar ik niks aan kon doen.
Solomio schreef:
26-04-2025 17:08
Dus de hele NIX18-campagne heb je gemist?

Ik ben altijd verbaasd hoeveel er gebagatelliseerd wordt zodra het over pubers gaat. Pubers zijn geen volkomen rücksichtloze dwazen, ze hebben ook gewoon hersens hè.
Natuurlijk heb ik die gezien. Maar slik jij alles wat je op tv ziet voor zoete koek, ben je vergeten hoe je zelf op die leeftijd was en wat je uiteindelijk geworden bent? Heb je zelf ook nog een mening, buiten de NIX18 reclame? Of denk je verschrikt oei die reclame, nou weet ik hoe het werkt!
26-04-2025 17:16
Natuurlijk heb ik die gezien. Maar slik jij alles wat je op tv ziet voor zoete koek, ben je vergeten hoe je zelf op die leeftijd was en wat je uiteindelijk geworden bent? Heb je zelf ook nog een mening, buiten de NIX18 reclame? Of denk je verschrikt oei die reclame, nou weet ik hoe het werkt!
Ik was een keurige puber, dus ja, ik weet nog prima hoe ik was.

Hannah Arendt
Als ik een ding geleerd heb, is het dat ik nooit meer alcohol verbied bij feestjes vanaf een jaar of 16. Bij mijn oudste ooit gedaan. Nou, dat ging razendsnel rond op de snapp " je krijgt daar niks, neem wat mee" en werkelijk overal vonden we daarna flesjes drank. Terwijl wij keurig boven zaten en elkhalf uurtje even met n smoesje beneden kwamen. Van niks aan de hand naar stomdronken waren ze in een mum van tijd.
Bij de feesten daarna overlegd met de ouders of een biertje/wijntje mocht, en iedereen ging daar wel mee akkoord. De feestjes daarna werd er aanzienlijk minder gedronken dan de keer dat we uberstreng waren. En ja, toen we het door hadden was het eerste feestje voorbij,maar dan is het leed al geschied.
Als jongeren,vanaf n jaar of 15/16 willen drinken/blowen/vapen doen ze het echt, wat ik daar als ouder ook van vind. Juist de jongeren waar het streng verboden is, die heb ik al gezien in de meest dronken toestanden, terwijl ze hun ouders niet durfden te bellen. Dat wil ik pertinent niet, dus ik ben wel makkelijker geworden voor mijn oudsten.

Mijn jongste is 12. Die mag wel echt nog lang niet drinken, op die leeftijd heb je als ouders ook nog wel meer invloed op ze, met verbieden etc.
Denk dat ik in het geval van dit topic vooral ook zou bespreken, mijn teleurstelling uitspreken en bij volgende feestjes/gelegenheden afwegen of ik denk dat het hij al aan kan.
26-04-2025 17:16
Daar heeft voor zoete koek slikken echt helemaal niks mee te maken.
Nana_Mouskouri schreef:
26-04-2025 17:06
Ik vind het echt niet oké om ook maar een beetje te impliceren dat dat was wat ik bedoelde.
Ik vind elke vorm van lastigvallen niet oké, voor elke persoon die lastig gevallen wordt. En dat heeft niets te maken met een verwrongen idee zoals jij hier schrijft, dat het dan wel eigen schuld zou zijn. Hoe krijg je het opgeschreven.

Ik denk dat je gewoon op geen enkele wijze moet proberen verklaringen te zoeken voor lastiggevallen worden die bij het uiterlijk van het slachtoffer liggen.
Daarbij ga je voorbij aan de slachtoffers waar het wel degelijk iets met het uiterlijk te maken heeft. Meisjes met hoofddoek worden ook vaak lastiggevallen omdat dat nieuwsgierigheid opwekt of om extra te vernederen.
Meiden met grote borsten trekken weer een ander soort aandacht, wordt bij jonge meiden als legitieme reden genoemd voor een verkleining, 'ongewenste aandacht'.
Etc etc. Als jij met je extensions en je nepwimpers en je 360 graden body uit turkije lallend rondloopt, reageren omstanders heel anders op jou lastigvallen, en trek je ook andere aandacht.
Ik vind het naïef om te doen alsof dat niet zo is en bepaald sexueel geweld maak je daarmee onbespreekbaar.
Star⁴ schreef:
26-04-2025 17:20
Daar heeft voor zoete koek slikken echt helemaal niks mee te maken.
Wel een bevestiging dat ik geen eigen mening heb.

Hannah Arendt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven