Entertainment alle pijlers

De “puff pieces” van de Koninklijke familie in de media

26-04-2025 20:00 484 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vreselijk. :nut:
Worden ze betaald door het koningshuis want ik zie het niet??

Het is 1 van de meest oncharismatische royal family in Europa volgens mij. Boring. Sorry.
De enige die semi charismatisch is, is Máxima maar soms een beetje té gemaakt.
Koning Willem Alexander lijkt me een hork en Amalia… tja, no comment.
Ik heb juist het gevoel dat best wel veel mensen ook wel nadelen zien: kost veel geld, is niet zo democratisch, geeft soms wat gedoe. Maar alles afwegend valt het kwartje (voor mij) dan toch in het voordeel uit. Ik leef liever in onze monarchie, dan in een republiek. Heeft voor mij met saamhorigheidsgevoel te maken enzo. Wat ik bij het Nederlands elftal toch minder heb.

Maar dat betekent niet dat ik alles geweldig vind.
Tavistock schreef:
01-05-2025 14:01
Ik heb juist het gevoel dat best wel veel mensen ook wel nadelen zien: kost veel geld, is niet zo democratisch, geeft soms wat gedoe. Maar alles afwegend valt het kwartje (voor mij) dan toch in het voordeel uit. Ik leef liever in onze monarchie, dan in een republiek. Heeft voor mij met saamhorigheidsgevoel te maken enzo. Wat ik bij het Nederlands elftal toch minder heb.

Maar dat betekent niet dat ik alles geweldig vind.
Arme ik, ik heb niets met voetbal én niks met het koningshuis :-) Toch ben ik voor die saamhorigheid niet ongevoelig. We hebben hier bijvoorbeeld altijd een vrij kleine, maar wel heel gezellige buurtvrijmarkt. En als oranje het goed doet op een WK vind ik de gezellige stemming die dat meebrengt ook leuk. Zelfde met de kersttijd. Maar ik denk dat het eerder omgedraaid is: niet dat we het koningshuis, of voetbal nodig hebben voor saamhorigheid, maar dat die saamhorigheid ontstaat vanuit een menselijke behoefte en dat we gelegenheden daartoe aangrijpen. Ook republieken hebben hebben nationale feestdagen (zoals de 4th of july in de VS bijvoorbeeld), of anders andere, al dan niet cultureel bepaalde feestdagen die verbinding scheppen.
Draaideurforummer schreef:
01-05-2025 13:52
Maar als dan blijkbaar niemand ervoer juicht, en niemand het geweldig vindt, waarom is het er dan?
Er is een groot verschil tussen lekker voor de buis met een tompouce en een rondje vrijmarkt en daarvan genieten en de hele dag in extase verkeren natuurlijk.
Draaideurforummer schreef:
01-05-2025 13:49
Het is niet aan mij gericht, maar ik kreeg wel hetzelfde verwijt. Als ik zeg dat ik het een poppenkast vindt, wil ik helemaal niet suggereren dat de liefhebbers ervan in een sprookjeswereld leven, of niet weten hoe het werkt. Dat is echt een aanname. Wel verwonder ik me erover dat mensen die poppenkast blijkbaar zo waardevol vinden dat ze kritiek erop nauwelijks lijken te kunnen verdragen.
Geen kritiek kunnen verdragen? Het is gewoon niet zo boeiend om te discussiëren over een zwart-wit onderwerp: monarchie/Koning of republiek/President? Voor allebei valt iets te zeggen, op allebei valt genoeg af te dingen, en uiteindelijk hebben de meeste mensen een voorkeur voor de bestaande situatie omdat het allemaal redelijk goed verloopt en het vertrouwd is. Maar heel fanatiek ben ik niet over dit onderwerp (niemand hier, volgens mij), en de Enorme Voordelen van een republiek zijn mij ook niet helder. Ja, het kost wat minder en het systeem is meer op gelijkheid gebaseerd, maar er gaat een lange traditie verloren en ik houd van tradities. Maar ik kan me best voorstellen dat anderen daar totaal anders over denken en dat is ook prima hoor.
Een van de bezwaren is dat het zoveel (belasting)geld kost. Zou het niet veel goedkoper kunnen? Is er al eens goed naar het financiele plaatje gekeken door de Boven Ons Gestelden?
Volgens mij wel, er wordt ook steeds bezuinigd toch?
pina schreef:
01-05-2025 13:20
Oh nee, in mijn omgeving interesseert het Koningshuis niemand hoor. Maar tv- en krantenverslagen.
Snel doorscrollen. Dan blijft de oranjefuik je bespaard.
Mette schreef:
01-05-2025 20:03
Snel doorscrollen. Dan blijft de oranjefuik je bespaard.
Nou ja, niet echt. Ik ben ook dan onderdaan.
pina schreef:
01-05-2025 21:25
Slachtoffer van het gezag zonder macht. Het is inderdaad nog net geen dictatuur, die monarchie van ons.
Mette schreef:
01-05-2025 21:58
Slachtoffer van het gezag zonder macht. Het is inderdaad nog net geen dictatuur, die monarchie van ons.
:-D
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
pina schreef:
01-05-2025 21:25

Dat zal, maar vooral ook onderdaan van een social media algoritme vermoed ik. Ik ben het in elk geval op NOS en in De Volkskrant nauwelijks tegen gekomen. Even een liveblogje op NOS op de dag zelf, maar die kun je prima niet openen. Social media doe ik niet meer aan dus dat ook niet gezien.

Kan het zijn dat je in je irritatie veel op koningshuis-berichten klikt? Dan krijg je er van het algoritme meer voorgeschoteld
Tavistock schreef:
01-05-2025 22:26
Dat zal, maar vooral ook onderdaan van een social media algoritme vermoed ik. Ik ben het in elk geval op NOS en in De Volkskrant nauwelijks tegen gekomen. Even een liveblogje op NOS op de dag zelf, maar die kun je prima niet openen. Social media doe ik niet meer aan dus dat ook niet gezien.

Kan het zijn dat je in je irritatie veel op koningshuis-berichten klikt? Dan krijg je er van het algoritme meer voorgeschoteld
Nee hoor, op mijn socials krijg ik dat allemaal niet. De NOS heeft het wel degelijk in het journaal opgenomen. En radio 1, wat ik de hele dag aan heb, ook.
Mette schreef:
01-05-2025 21:58
Het is pittig. Maar goed, nog even dat 5 mei Amstelconcert en dan varen ze lekker weg, fijn op vakantie. We’ll meet again! [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-05-2025 07:48
Reden: Onnodig
23.39% gewijzigd
pina schreef:
01-05-2025 23:14
Nee hoor, op mijn socials krijg ik dat allemaal niet. De NOS heeft het wel degelijk in het journaal opgenomen. En radio 1, wat ik de hele dag aan heb, ook.

Tja, nogal wiedes. Dat de Paus doodging was ook in het nieuws, en een heel stuk uitvoeriger dagenlang. Terwijl je ook daarvan kunt zeggen: oude mensen van 88 gaan dood, niks nieuwswaardigs aan. Maar het journaal moet toch gevuld worden.

Jij suggereert dat je ermee doodgegooid werd, en dat viel volgens mij wel mee. Wel een item in het journaal gedurende de dag, maar dat is het dan ook wel.
pina schreef:
01-05-2025 23:15
Het is pittig. Maar goed, nog even dat 5 mei Amstelconcert en dan varen ze lekker weg, fijn op vakantie. We’ll meet again! [...]
Hoe in de wereld laat je de kwaliteit van je leven afhangen van de aanwezigheid van royals bij een concert.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-05-2025 07:48
Reden: Quote aangepast
3.02% gewijzigd
Mette schreef:
01-05-2025 23:35
Hoe in de wereld laat je de kwaliteit van je leven afhangen van de aanwezigheid van royals bij een concert.

Het wordt een beetje sneu inmiddels.
Mette schreef:
01-05-2025 23:35
Ik lijd hier heel zwaar onder.

Nee joh, ik moet er vooral om lachen, al dat getrut met het koningshuis.
Tavistock schreef:
01-05-2025 23:20
Tja, nogal wiedes. Dat de Paus doodging was ook in het nieuws, en een heel stuk uitvoeriger dagenlang. Terwijl je ook daarvan kunt zeggen: oude mensen van 88 gaan dood, niks nieuwswaardigs aan. Maar het journaal moet toch gevuld worden.

Jij suggereert dat je ermee doodgegooid werd, en dat viel volgens mij wel mee. Wel een item in het journaal gedurende de dag, maar dat is het dan ook wel.
Ja, verslag van de paus was ook zeker teveel. Maar dat is met alle doden. Ze gaan dood, en dan gaat het er weken over. Of dat nu Dieuwertje Blok, of Rob de Nijs is, of de paus, of Jonnie Boer.

En dan gaan we nu weer wachten tot er een nieuwe paus is en al het ceremonieel gedoe daaromtrent. Zo vullen we het nieuws wel.
pina schreef:
01-05-2025 23:14
Stuur een Reactie aan de Redactie.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Tavistock schreef:
01-05-2025 23:20

Ik meen dat radio 1 er ook een uitzending met live verslag aan heeft besteed. Ik wilde het op de achtergrond laten keuvelen, maar werd in beslag genomen door de uitvaart van de paus :P
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
pina schreef:
02-05-2025 00:39
Ja, verslag van de paus was ook zeker teveel. Maar dat is met alle doden. Ze gaan dood, en dan gaat het er weken over. Of dat nu Dieuwertje Blok, of Rob de Nijs is, of de paus, of Jonnie Boer.

En dan gaan we nu weer wachten tot er een nieuwe paus is en al het ceremonieel gedoe daaromtrent. Zo vullen we het nieuws wel.

Precies, en zo gaat het ook met Koningsdag. Maar jij lijkt er buitensporig veel last van te hebben. Dat verbaast me.
Er zit gewoon een knop op je tv, Doe Maar zong daar 45 jaar geleden al over. Geldt ook voor andere devices.

Het is niet verplicht om naar radio 1 te luisteren op 27 april. Je hebt minstens 30 andere zenders om uit te kiezen. Of je zet Spotify aan. Opgelost.
Tavistock schreef:
02-05-2025 06:26
Precies, en zo gaat het ook met Koningsdag. Maar jij lijkt er buitensporig veel last van te hebben. Dat verbaast me.
[..]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-05-2025 10:41
Reden: Bashen
27.88% gewijzigd
canis-felis schreef:
02-05-2025 01:03
Stuur een Reactie aan de Redactie.
Welnee. Die arme zielen hebben geen keus.
pina schreef:
02-05-2025 20:19
Welnee. Die arme zielen hebben geen keus.
Mijn hemel, word jij nooit moe van jezelf?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven