Tiener ongesteld en zwemmen
zaterdag 7 juni 2025 om 10:54
Mijn dochter van 11 is onlangs voor het eerst ongesteld geworden. Met de zomer in aantocht, vraag ik me af hoe we dat moeten gaan doen met zwemmen als ze ongesteld is.
Zelf gebruik ik dan altijd tampons, maar om dat nou al bij een elfjarige te doen?
Ik ben dus benieuwd hoe anderen hiermee omgaan? Hebben jullie tips?
Zelf gebruik ik dan altijd tampons, maar om dat nou al bij een elfjarige te doen?
zaterdag 7 juni 2025 om 10:56
zaterdag 7 juni 2025 om 10:57
Zelf zwom ik die eerste jaren gewoon niet als ik ongesteld was, tot ik zelf tampons wilde gaan gebruiken. Mijn dochters zie ik dat ook op die manier doen.PunkGirl schreef: ↑07-06-2025 10:54Mijn dochter van 11 is onlangs voor het eerst ongesteld geworden. Met de zomer in aantocht, vraag ik me af hoe we dat moeten gaan doen met zwemmen als ze ongesteld is.
zaterdag 7 juni 2025 om 10:59
Dit vinden ze bij mij thuis niks. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen, want ze hebben het überhaupt niet geprobeerd.
zaterdag 7 juni 2025 om 10:59
Ze kan gewoon tampons gebruiken als ze dat aandurft. Dat was hier nog niet met 11, maar op een gegeven moment was de drang om toch te gaan zwemmen zo hoog, dat ze er toch mee is begonnen. Ik heb in het begin ook Tampax met inbrenghuls gekocht, dat maakt het net wat prettiger om in te brengen. Uiteindelijk heb ik dat doosje zelf opgemaakt omdat de absorptie minder goed was dan van de OB.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:05
Hier hetzelfde. Inmiddels 13 en tampons durft ze nog steeds niet. Ze slikt rondom vakantie de pil af en toe. Zijn we eigenlijk meteen mee begonnen toen ze ongesteld is geworden. Wel overlegd met huisarts ivm haar jonge leeftijd. En ik wil misschien zo’n zwembroek kopen van moi et marie voor komend jaar. De pil is ook niet alles, is ze vaak misselijk door. Al is ze nu sowieso bijna elke ochtend misselijk helaas. Half uurtje na het opstaan is dat gelukkig wel over ook.
https://moi-et-marie.com/collections/ba ... 5195267395
https://moi-et-marie.com/collections/ba ... 5195267395
zaterdag 7 juni 2025 om 11:17
Dat is precies waarom ze het bij mij niet willen proberen. Ik heb daar zelf ook geen antwoord op.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:21
zaterdag 7 juni 2025 om 11:22
zaterdag 7 juni 2025 om 11:22
Van een fabrikant die menstruatie-ondergoed/zwemkleding maakt:
Q: How does period swimwear work?
There is a gusset in the period swimwear that absorbs your period when you’re in the water, and also when you come out of the water. When you bleed, the gusset will absorb your period blood. The leak-proof layer of the gusset is water resistant and keeps the blood inside, so you don’t have to worry about leaking.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:24
Zelf laten regelen. Ik wilde (durfde) nog geen tampons op die leeftijd. Dus als ik ongesteld was, kon ik niet zwemmen.
Wat ik wel zou doen is verschillende tampons, ook met inbrenghuls, in huis halen en ook toelichten. Mijn moeder gebruikte zelf geen tampons dus ik kende de inbrenghuls niet, terwijl ik het daarmee via een vriendin uiteindelijk pas heb geleerd.
Wat ik wel zou doen is verschillende tampons, ook met inbrenghuls, in huis halen en ook toelichten. Mijn moeder gebruikte zelf geen tampons dus ik kende de inbrenghuls niet, terwijl ik het daarmee via een vriendin uiteindelijk pas heb geleerd.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:25
Ik was zelf net twaalf toen ik ongesteld werd en zwemmen was mijn sport. Ik ben dus al heel snel tampons gaan gebruiken en vond dat toen zo'n verademing toen ik er eenmaal een beetje handig mee was! Wel rustig oefenen eerst inderdaad, een tampon met inbrenghuls kan helpen. Zou jammer zijn als ze niet kan zwemmen in de zomer inderdaad.
Al ben ik ook wel benieuwd naar die menstruatie zwembroekjes, als het werkt is het wel een uitkomst. Maar ben ook benieuwd hoe dat dan werkt! Zou het heel strak aansluiten om af te sluiten?
Al ben ik ook wel benieuwd naar die menstruatie zwembroekjes, als het werkt is het wel een uitkomst. Maar ben ook benieuwd hoe dat dan werkt! Zou het heel strak aansluiten om af te sluiten?
zaterdag 7 juni 2025 om 11:30
Ik heb voor mijn 13 jarige 2 zwarte hipster broekjes gekocht van moi et marie. Ik las alleen maar positieve reviews op facebook. Ze heeft ook een zwart bovenstukje dus je ziet niet dat het bijzonder is. 2 omdat het voor een paar uur is. In de vakantie kunnen we dan uitspoelen en drogen en de tweede aan.PunkGirl schreef: ↑07-06-2025 10:54Mijn dochter van 11 is onlangs voor het eerst ongesteld geworden. Met de zomer in aantocht, vraag ik me af hoe we dat moeten gaan doen met zwemmen als ze ongesteld is.
Je moet ze voor gebruik wel al een keer wassen.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:32
Goed om te lezen! Dochter draagt zelf liever een badpak, dus dacht er over om de zwembroek er dan onder te dragen.Kletskous11 schreef: ↑07-06-2025 11:30Ik heb voor mijn 13 jarige 2 zwarte hipster broekjes gekocht van moi et marie. Ik las alleen maar positieve reviews op facebook. Ze heeft ook een zwart bovenstukje dus je ziet niet dat het bijzonder is. 2 omdat het voor een paar uur is. In de vakantie kunnen we dan uitspoelen en drogen en de tweede aan.
Je moet ze voor gebruik wel al een keer wassen.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:34
Ik snap het ook niet helemaal, want als het bloed absorbeert doet het dat ook met water. Maar heb even in de link van Star gekeken en doorgeklikt en snap het nu iets beter want er zijn wel degelijk beperkingen: het is alleen voor weinig bloed, dan gaat het goed. Dus ofwel je trekt het alleen tijdens het zwemmen aan en daarna weer wisselen, ofwel je bloedt zo weinig dat je er wel de hele dag mee kunt doen.
kun je zwemmen met menstruatie zwemkleding?
Met een lichte menstruatie kun je met menstruatie swimwear ook zwemmen. Het is belangrijk dat de swimwear goed aansluitend zit.
Indien je een zwaardere menstruatie hebt, adviseren we de swimwear vlak voor het zwemmen aan te doen, en direct na het zwemmen te wisselen. Of de zwemkleding te combineren met een cup of tampon.
is er ook menstruatie zwemkleding met een hogere absorptie?
We hebben veel onderzoek gedaan naar een kruisje en swimwear die menstruatie binnen houdt tijdens het zwemmen.
Naar onze mening is dit bij een zware menstruatie niet mogelijk zonder extra bescherming zoasl een cup of tampon.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:50
De tip van Tampax met inbrenghuls die eerder werd gegeven, wilde ik ook aanraden. Ik dank nog steeds mijn bff van toen ik 12 was op mijn blote knieën dat ze me er eentje gaf, zodat ik sindsdien gewoon kon zwemmen. Ik zou ze het op een rustig moment thuis lekker zelf laten proberen (niet mee bemoeien of meekijken, wel op gehoorsafstand blijven). Niet geschoten is altijd mis. Misschien lukt het haar goed en kan ze heerlijk zonder zorgen zwemmen en andere activiteiten doen, die met maandverband minder fijn gaan!
zaterdag 7 juni 2025 om 11:52
Star⁴ schreef: ↑07-06-2025 11:22Van een fabrikant die menstruatie-ondergoed/zwemkleding maakt:
Q: How does period swimwear work?
There is a gusset in the period swimwear that absorbs your period when you’re in the water, and also when you come out of the water. When you bleed, the gusset will absorb your period blood. The leak-proof layer of the gusset is water resistant and keeps the blood inside, so you don’t have to worry about leaking.
Ja oké, maar als het zo waterresistent is, hoe kan het dan wel weer helemaal schoon worden als je het wast?
milestone wijzigde dit bericht op 07-06-2025 11:58
0.08% gewijzigd
huismuis
zaterdag 7 juni 2025 om 11:52
Ja ik vraag me ook af of het nu wel werkt. Heb jaren geleden ooit eens een test gezien en er zaten nog wel wat haken en ogen aan, ik zou het er niet op gokken in een zwembad in ieder geval, en het duurt ook lang voordat het droog is blijkbaar. https://youtu.be/sLHzVUjJpuY?si=-W_WRQKKMfV4Gzlu
Snap ook de logica niet waarom menstruatiebloed netjes blijft zitten zonder af te geven aan het water maar dat als iemand plast in het water je dat wel kan zien in het zwembad.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:00
Graze schreef: ↑07-06-2025 11:52Ja ik vraag me ook af of het nu wel werkt. Heb jaren geleden ooit eens een test gezien en er zaten nog wel wat haken en ogen aan, ik zou het er niet op gokken in een zwembad in ieder geval, en het duurt ook lang voordat het droog is blijkbaar. https://youtu.be/sLHzVUjJpuY?si=-W_WRQKKMfV4Gzlu
Snap ook de logica niet waarom menstruatiebloed netjes blijft zitten zonder af te geven aan het water maar dat als iemand plast in het water je dat wel kan zien in het zwembad.
Het gaat om de hoeveelheid en snelheid. Als het maar een paar druppels urine zouden zijn gaat het wel goed gok ik, maar een echte plas niet want ze geven duidelijk aan dat die zwemkleding niet geschikt is voor veel bloed (dus veel urine ook niet).
zaterdag 7 juni 2025 om 12:01
Mijn dochter heeft vorig jaar zo’n menstruatie zwembroek gebruikt. Ze vond het vreselijk. Het lekte niet maar het bleef constant nat dus ze voelde de hele tijd zo’n natte dikke homp tussen haar benen.
Het menstruatieondergoed vond ze wel prima trouwens.
Zij was ook 11 toen ze ongesteld werd en gebruikt nu sinds een half jaar ongeveer tampons. Echt een verademing voor haar.
Het menstruatieondergoed vond ze wel prima trouwens.
Zij was ook 11 toen ze ongesteld werd en gebruikt nu sinds een half jaar ongeveer tampons. Echt een verademing voor haar.
zaterdag 7 juni 2025 om 13:13
Ik heb dat nou werkelijk nog nooit gezien. Niet bij kinderen (die niet beter weten), en niet bij volwassenen (die doen aan viespeukerij).
zaterdag 7 juni 2025 om 13:18
Ik denk dat mensen vooral hopen dat je het ziet als er in het water wordt geplast.Grasgevoerd schreef: ↑07-06-2025 13:13Ik heb dat nou werkelijk nog nooit gezien. Niet bij kinderen (die niet beter weten), en niet bij volwassenen (die doen aan viespeukerij).
In het echt zie je dat niet (want plas is over het algemeen redelijk waterkleurig en geen liters tegelijk) en er zit van meer urine in zwembadwater dan je zou hopen. Maar minder dan dat je proeft of waar je ziek van wordt, dat scheelt weer.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in