Lijf & Lijn alle pijlers

Aankomen met pds

11-06-2025 17:08 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar een diëtiste geweest en die gaf het volgende advies: overal suiker in, vruchtensappen drinken of moes, hooguit 2 stuks fruit, geen volkoren brood maar wit brood, geen grote hoeveelheden rauwkost, kortom, dit is toch een recept voor pre diabetes of ben ik nu gek?
"Boring conversation anyway"
gonniegijsje schreef:
11-06-2025 21:21
Ik gok zomaar dat to uit zichzelf heel mager eet en als je moet aankomen is wel wat suiker bijvoorbeeld in de yoghurt een simpele manier om wat extra calorieën binnen te krijgen. En een glaasje vruchtensap ook.

Ik vind dat TO erg fel reageert, veel mensen zouden hier eerder lacherig op reageren, lekker juist yoghurt (of koffie of whatever) met suiker.

Maak je je zorgen over aankomen of ziek zijn?
Eet juist veel, maar zie dat niet terug op de weegschaal. Ben begonnen en weer gestopt met volvette yoghurt, want dat was geen succes.
En ik maak me juist geen zorgen over aankomen, wilde dat dat lukte.
lila01 schreef:
11-06-2025 22:41
Heb je ondergewicht? Dan zou dit dieetadvies erop gericht kunnen zijn om je wat sneller te laten aankomen.
Voor PDS wordt vaak het FODMAP- dieet geadviseerd.
Ja, ik had ook verwacht dat ze daar mee zou beginnen.
PDS is een verzamelnaam voor allerlei aandoeningen waar ze geen oorzaak voor kunnen vinden. Ik kan zelf slecht tegen lactose, vet en volkorenbrood, maar test nergens echt positief op qua allergieën. Desondanks krijg ik echt rare klachten als ik die producten eet. Daardoor dus ook die diagnose hoewel ik nu nagenoeg geen klachten heb.
Marianneke schreef:
11-06-2025 21:24
Ja, maar wat ik dus gek vind is dat ieder voedingsadvies voor PDS-patienten het juist over vezels heeft, en TO's dietist zegt vooral geen vezels.
toch is het logisch, want van veel vezels raak je snel vol. As je aan moet komen, zoek je naar calorieën die geen vol gevoel geven. Suikers dus
BriannaF schreef:
11-06-2025 17:33
Haar woorden: suiker bevat calorieën, voeg dit toe aan thee, koffie, yoghurt en pap.
waarom was je bij de diëtiste?
dit kan een prima advies zijn om náást een gezond eetpatroon deze "slechtere" keuzes te maken als je bijvoorbeeld flink ondergewicht hebt.

we missen informatie om hier iets over te zeggen en ik vind je verwijzing naar diabetes zonder deze context zorgelijk wat betreft je relatie met voedsel.
En doooooor!
broadway schreef:
12-06-2025 08:04
waarom was je bij de diëtiste?
dit kan een prima advies zijn om náást een gezond eetpatroon deze "slechtere" keuzes te maken als je bijvoorbeeld flink ondergewicht hebt.

we missen informatie om hier iets over te zeggen en ik vind je verwijzing naar diabetes zonder deze context zorgelijk wat betreft je relatie met voedsel.
Diabetes was ook maar een losse flodder, maar overal wordt suiker aangehaald als zeer slecht. Je geeft aan bij de dietiste dat je met een gezond eetpatroon wilt aankomen en dan krijg je dit advies.
BriannaF schreef:
12-06-2025 11:47
Diabetes was ook maar een losse flodder, maar overal wordt suiker aangehaald als zeer slecht. Je geeft aan bij de dietiste dat je met een gezond eetpatroon wilt aankomen en dan krijg je dit advies.
als je serieus onder- of overgewicht het, breekt nood wet
Dan is de methode om snel aan te komen of af te vallen, niet de meeste gezonde methode. Dat is tijdelijk, als je de tendens richting gezond gewicht eenmaal gemaakt hebt, kun je over op een gezondere manier.
Als het je zelf niet lukt om aan te komen, is even een harde aanpak een goede aanpak.
(waarbij het echt prima zo kan zijn, dat deze aanpak niet bij jou past. Maar is niet per definitie een slechte aanpak die ze voorschrijft. Ze had wellicht meer kunnen verduidelijken)
Suiker is absoluut niet 'heel slecht'. Teveel suiker wel. Een beetje suiker is heel goed, net als een beetje vet etc.

Af en toe een speklap of warme chocomelk met een dot slagroom past prima in een gezond dieet. Zeker als er sprake is van ondergewicht
Een beetje suiker is ook niets mis mee en uiteraard,overal waar ´te´ voor staat,dat is niet goed.
Je pense donc je suis
MadameBijoux schreef:
12-06-2025 17:54
Een beetje suiker is ook niets mis mee en uiteraard,overal waar ´te´ voor staat,dat is niet goed.
en "te" is afhankelijk van de situatie. dus misschien is het in dit geval helemaal niet te veel
En doooooor!
broadway schreef:
13-06-2025 06:28
en "te" is afhankelijk van de situatie. dus misschien is het in dit geval helemaal niet te veel
Ja! Behalve als je echt enorm zoet zou moeten eten. Ik overdrijf maar ff bewust,zoals b.v. 6 klontjes suiker in je koffie/thee moeten doen. Maar dat zal hier niet aan de orde zijn en denk dat er eerder sprake is van "een klontje suiker" en dat kan ook in de vorm van rietensuiker. 😉
Je pense donc je suis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven