Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic

09-03-2025 11:29 621 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.

De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.

Dit is geen tuin:
Afbeelding
bron: Onderhoudsarmoe

Dit wel:
Afbeelding

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.

Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is. :P
Ik vind hier dingen van.
Chrysant schreef:
22-06-2025 09:23
Vanmiddag in Brabant een onweersbui zeggen ze
Die mag hier ook vallen hoor... :lol:
Maar wij piesen er vaak naast, lijkt het wel. De beloofde buitjes komen niet of het is anderhalve drup. Ik probeer zo min mogelijk te sproeien, maar als ik het doe, dan wat langer.
Qua ademhalings(on)mogelijkheden zou je hier ook een onweersbui verwachten (hopen), maar vooralsnog is het droog.
Gravin, pas op met sproeien en de zon: de boel kan dan verbranden, dat zou zonde zijn, het ziet er juist allemaal zo mooi uit!. Ik sproei eigenlijk nooit; heb wel een aantal regentonnen, dus de planten die het het hardst nodig hebben krijgen hun porties wel. Niet te vaak, ze mogen best flink wortel gaan schieten om wat meer zelfvoorzienend te worden 🤓. Ik hoop dat de droge grond onder het gras de mol(len) enthousiasmeert om eens verderop te gaan kijken (graven vooral)…

Ging het laatst niet over luizen en de enorme hoeveelheid ervan? En dat daar niks tegen doen eigenlijk prima werkt? Als ik naar mijn rozenstruiken kijk zou ik bijna durven gaan beweren dat luizen een aanwinst zijn: die staan me allemaal toch een partij uitbundig te bloeien! Nog nooit zoveel luizen gezien en nog nooit zoveel bloemen gehad :cheer:
Ben bang dat alles hier maar kort blijft bloeien. Grote tuin op het zuiden en droge zandgrond. In de voortuin vanaf 13 uur volop zon. Die combi met droogte en vrij vaak wind, maakt dat de planten het zwaar hebben.
Gazon sproei ik helemaal niet meer. Het is nu een soort savanne en knispert als je erop loopt. Sommige stukjes niet gemaaid en daar bloeit nu deels gras en klaver. Komende weken maar eens goed nadenken wat ik ermee wil en dan in najaar maar weer aan de slag.
Leuk topic!
Onze tuin wordt ook steeds meer groene oase. Met dit warme weer merk ik duidelijk het temperatuurverschil met de straat. Nu aan t genieten van de vogeltjes die druk zijn met hun nest.
Hoi allemaal!

Na een verhuizing en een ontplofte tuin, ben ik de afgelopen weken heeeel druk geweest met kruid op ongewenste plaatsen.
Zeker 16 kruiwagens vol.
Er staat een joekel van een zwembad op de plek van de sauna (die is inmiddels ook weg) en overal rijpe bessen. Waar ik dus nog geen tijd voor heb gehad, maar de vogels zijn me dankbaar ;)
Nog niet gesproeid, we zitten wat lager, wat zn voordeel heeft.
Moestuin doet het goed, kas ook.
Kan bijna courgette oogsten en de watermeloen maakt bloemen :heart:
Ook augurk doet het goed, komkommer wat minder. Maar wie weet.
Het is alleen wel warm de afgelopen dagen, dus ik begin vroeg, siësta en dan plonsen en s avonds laat ga ik weer verder.
Leuk om al jullie plannen te lezen :heart:
Guave, dat klinkt goed!
Het plenst hier inmiddels flink, ik ben er blij mee! Met de droogte en de harde wind had de tuin het zwaar te verduren. Ik moet ook nodig weer kruid op verkeerde plekken gaan uittrekken. Vandaag en morgen ben ik vrij, maar om nou in de stromende regen te gaan tuinieren… euh, nee.
Mijn Perzische slaapboom zit vol bloemknoppen, die bloeit denk ik volgende week wel. En als ie is uitgebloeid, ga ik toch wat snoeien, hij wordt te breed. Groeit nu bijna tegen het huis aan. Als ik m snoei, worden de takken wat lichter en gaat ie weer de hoogte in, wat prima is. Maar ik kan het niet over mijn hart krijgen om hem nu te snoeien, eerst genieten van de bloei.
Hier ook flinke regenbuien, wel goed voor de tuin :)
Voor iedereen een groene tuin
Heerlijk die regenbuien. Goed voor de plantjes. :)

Heeft iemand ervaring met deze waterdruppelaars? https://www.hema.nl/wonen-slapen/tuin/t ... gL0YfD_BwE

Ik heb best wel wat planten in pot staan en met de gieter water geven resulteert meestal in veel water dat direct langs de grond afloopt en dus niet in de grond trekt.
Deze druppelaars lijken dat te voorkomen omdat de waterafgifte geleidelijker verloopt.
Ik had mezelf vandaag vrij gegeven, om even lekker te roppen...
Maar het is net 2u droog. Dus ben maar met achterstallig onderhoud in huis aan de gang gegaan.

En ik ga nu maar even aan de gang.
Tuin knapt er wel van op, maar had nog wel 3 dagen mogen regenen.

Waterdruppelaars, geen ervaring mee...
Maar het ziet er wel uit als een hebbeding. Dus ik hoor graag ervaringen ;)
Guavepapaya2 schreef:
26-06-2025 15:19
En ik ga nu maar even aan de gang.
Tuin knapt er wel van op, maar had nog wel 3 dagen mogen regenen.
Dit zeker, een week lang elke nacht zou een mooi begin zijn. Met de voorspelde warmte is het ook weer binnen het mum van tijd verdampt.
De Perzische slaapboom moest ik even opzoeken, maar WAUW! Kan me voorstellen dat snoeien pijn doet. Is dat met bomen niet net als met heesters: liefst na de bloei snoeien? Of beter nog, late herfst of winter, als ie in ruste is?
Wel een echte eyecatcher, mooi!

Die waterdruppelaar ken ik niet, en eerlijk gezegd snap ik ook niet zo goed de toegevoegde waarde ervan. Als ik op vakantie ga zet ik altijd de wijnflessen (gevuld met water allicht, ik creëer liever geen alcoholverslaafde plantjes) gewoon rechtstreeks ondersteboven in de aarde. Dus met de hals in de grond. Dat gaat eigenlijk altijd prima… Misschien dat deze nog wat beter/trager doseren? En wellicht dat als je er een wijnfles in zet, deze wat stabieler staat dan. Geen idee, maar je zou het dus ook rechtstreeks met de fles in de grond kunnen proberen eerst.
Ik heb het geprobeerd met plastic flessen, maar merkte helaas te vaak dat het water er te snel uitliep waardoor er meer naast liep dan de grond in.

Het zijn inderdaad hebbedingetjes en ik kon me niet beheersen dus ik ben er al gaan halen. Ik zal snel laten weten wat ik er van vind. Nu eerst lege wijnflessen zien te krijgen.
Butterfly_fly schreef:
26-06-2025 16:38
Ik heb het geprobeerd met plastic flessen, maar merkte helaas te vaak dat het water er te snel uitliep waardoor er meer naast liep dan de grond in.

Het zijn inderdaad hebbedingetjes en ik kon me niet beheersen dus ik ben er al gaan halen. Ik zal snel laten weten wat ik er van vind. Nu eerst lege wijnflessen zien te krijgen.
Lege wijnflessen? Moeten we helpen met wijn drinken? ;-D

En idd Phlox, mag van mij wel een week lang elke nacht regenen...

Pfoe, heb het zweet los, 20m2 onkruid verwijderd... We hebben ook nog een heg achter de kas, plus nog zeker 2 meter grond tot de erfgrens... Dat zag je niet, door het kruid op de verkeerde plek :-D
Ik ben hartstikke moe, dus wellicht valt daardoor het kwartje niet, maar hoe zet je die fles op de kop in de grond zonder dat het water tijdens die handeling er al uitloopt? :$
Butterfly_fly schreef:
26-06-2025 11:37
Heerlijk die regenbuien. Goed voor de plantjes. :)

Heeft iemand ervaring met deze waterdruppelaars? https://www.hema.nl/wonen-slapen/tuin/t ... gL0YfD_BwE

Ik heb best wel wat planten in pot staan en met de gieter water geven resulteert meestal in veel water dat direct langs de grond afloopt en dus niet in de grond trekt.
Deze druppelaars lijken dat te voorkomen omdat de waterafgifte geleidelijker verloopt.
:$ Ze liggen al maanden in de verpakking in een emmertje, omdat ik ze zo mooi vond en dacht dat ik ze dírect in gebruik zou nemen… :$ :$
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Sterrenstof74 schreef:
26-06-2025 19:16
Ik ben hartstikke moe, dus wellicht valt daardoor het kwartje niet, maar hoe zet je die fles op de kop in de grond zonder dat het water tijdens die handeling er al uitloopt? :$
Het water loopt er wel eventjes uit, maar zodra die in de grond gedrukt is gaat het niet zo snel meer. Meestal dan, handiger zijn hopelijk die druppelaars. We gaan het ervaren ;)
feow schreef:
26-06-2025 19:20
:$ Ze liggen al maanden in de verpakking in een emmertje, omdat ik ze zo mooi vond en dacht dat ik ze dírect in gebruik zou nemen… :$ :$
Herkenbare situatie, hopelijk vergaat het me dit keer niet zo. :lol:
De kamperfoelie staat in bloei Afbeelding

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
28-06-2025 14:09
De kamperfoelie staat in bloei Afbeelding

Afbeelding
Die ziet er leuk uit. Bijzonder bloemetje!
Mooi, die kamperfoelie. En dat ruikt ‘s avonds altijd zo lekker!
Vannelle schreef:
26-06-2025 15:37
De Perzische slaapboom moest ik even opzoeken, maar WAUW! Kan me voorstellen dat snoeien pijn doet. Is dat met bomen niet net als met heesters: liefst na de bloei snoeien? Of beter nog, late herfst of winter, als ie in ruste is?
Wel een echte eyecatcher, mooi!
Als ie uitgebloeid is, vind ik het prima om te snoeien, hij waaiert nu te ver uit en de takken gaan hangen. Je loopt er dan steeds tegenaan.
De bloemknoppen worden steeds dikker, dus hij zal in no time vol bloemen zitten. Je kunt ze tegenwoordig ook op stam kopen. Die van mij heeft drie stammen, die elk een kant op groeien. Ik kocht m als stekkie van 30 cm hoog, nu 10 jaar later is het een behoorlijke boom geworden. In bloei is het een echte showstopper!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven