Mode & Beauty alle pijlers

Zelf kleding naaien

22-06-2025 13:37 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil het naaien van kleding weer oppakken. Samen met mijn dochters.
De kleding zal ook voor hen zijn.

20 jaar geleden heb ik kleding voor de, toen nog kleine, kinderen genaaid.
Dat stak allemaal niet zo heel nauw. Er zat elastiek in de tailles, en voor de ingewikkelde dingen vroeg ik mijn moeder.
Zij leeft helaas niet meer, maar ik denk dat ik zelf ook wel een heel eind kom.

Ik heb alleen wat beginners vragen 😁

Ik heb een kant en klaar burda patroon gekocht, en een van de eerste dingen waar ik tegen aan loop is dit:
Ze geven aan om de stof van te voren te wassen.

Dit heb ik nog nooit gedaan, mijn moeder ook niet.
Doen jullie dit wel?
Wat Taartje en Solsol zeggen, de zelfkanten van de stof zijn van boven naar beneden recht van draad. Ik leg de stof op de tafel, de zijkanten vouw ik op elkaar, net zo breed en lang als het patroon is. Dan heb je gelijk een voor - en achterkant van het patroon, de broek knippen. De andere zelfkant kun je ook omvouwen voor bijv. de broekband, een pasje bij een jurkje.
Ik was iedere stof voor het naaien, even strijken en hup knippen en naaien.
Van googlen en filmpjes raak ik in de war, kost meer tijd dan het echte naaiwerk.

Overigens vind ik Burda patronen helemaal niet praktisch, zelf gebruik ik al jaren dezelfde patronen uit de Ottobre. Een beetje uit de losse hand, bijv. ipv een rits een band met elastiek.
Succes!
Alles sal reg kom
bartjes schreef:
22-06-2025 16:35
Ja, dat dacht ik ook Taartje. Als het niet recht op de draad ligt , ga je hele rare dingen krijgen.
Ik moet het alleen ff uitvogelen waar mijn recht van draad zit.

Ik heb het helemaal gegoogled, maar iedere stof heeft recht van draad
Dan vast mijn vergissing, maar ik werk veel met bepaalde soorten wol en die hebben dan vaak al geen goede kant (beide kanten zijn niet te onderscheiden) en de draairichting ook niet altijd. Maar uiteindelijk is dat ook allemaal goed gekomen. Daar maak ik ook geen broeken mee.
Ja, de meeste stoffen was ik. Soms is stomen of strijken ook voldoende. Maar ik vind het zonde van mijn werk als het kledingstuk krimpt tijdens 1e keer wassen en dat het dan niet meer past. Zal vast niet altijd gebeuren, maar ik neem het risico niet.
Solsol schreef:
22-06-2025 19:56
Dan vast mijn vergissing, maar ik werk veel met bepaalde soorten wol en die hebben dan vaak al geen goede kant (beide kanten zijn niet te onderscheiden) en de draairichting ook niet altijd. Maar uiteindelijk is dat ook allemaal goed gekomen. Daar maak ik ook geen broeken mee.
Geeft niks, maar ik twijfelde aan mijn eigen kennis 😊

En om zelf een stofvouw te maken, daar ben ik ook wel bekend mee.
Om een "middenvoor" aan te kunnen leggen. Zodat je niet midden in je lap een gat hebt.
Met wollen stoffen heb ikzelf nog nooit iets gemaakt.
Lijkt me lastig als je niet echt duidelijk kunt zien wat de goede en verkeerde kant is.

Bij de stof die ik nu heb, en gewassen is, is het ook nog een uitdaging om de goede kant te zien. De stofvouw is door het wassen verdwenen. Stom van me. Ik had er even een markering oid aan moeten geven.
Maar dan maak je toch zelf een stofvouw? Even meten of je die over de gehele lengte even ver hebt opgevouwen. Dan kan je daar de patroondelen aan leggen die aan de stofvouw moeten.
bartjes schreef:
22-06-2025 21:48

Bij de stof die ik nu heb, en gewassen is, is het ook nog een uitdaging om de goede kant te zien. De stofvouw is door het wassen verdwenen. Stom van me. Ik had er even een markering oid aan moeten geven.
Als het onduidelijk is wat voor- en achter is, dan kies ik de voorkant door te markeren. Ik knip alle patroondelen van dezelfde kant en die markeer ik met een X met krijt. Dat voorkomt dat je verschil gaat zien als een patroondeel toch met een andere kant naar buiten is genaaid.
Fox off!
bartjes schreef:
22-06-2025 21:48

Als het onduidelijk is wat voor- en achter is, dan kies ik de voorkant door te markeren. Ik knip alle patroondelen van dezelfde kant en die markeer ik met een X met krijt. Dat voorkomt dat je verschil gaat zien als een patroondeel toch met een andere kant naar buiten is genaaid.
Fox off!
Nutella schreef:
22-06-2025 22:05
Ja, dat was ik inderdaad van plan.
Als alles maar dezelfde kant is, en in de goede richting.
Ik zie heel erg weinig verschil.
Ik zoek de mooiste kant maar uit.
Ik heb nog zo'n lap maar dan in een andere kleur. Die ga ik van te voren maar merken.
Bij bijna alle stoffen, is wanneer ze op de rol liggen, de buiten kant, de goede kant.

Op markten worden soms ook restanten van de confectie verkocht, daar wil de goede kant soms de binnenkant van de rol zijn.

Je kunt bij de zelfkant kijken naar de gaatjes, die zijn altijd geprikt vanaf de goede kant. Dus waar de gaatjes glad zijn, is de goede kant.

En ja, recht van draad is heel belangrijk, zeker bij een broek.
Merel7 schreef:
23-06-2025 07:04
Bij bijna alle stoffen, is wanneer ze op de rol liggen, de buiten kant, de goede kant.

Op markten worden soms ook restanten van de confectie verkocht, daar wil de goede kant soms de binnenkant van de rol zijn.

Je kunt bij de zelfkant kijken naar de gaatjes, die zijn altijd geprikt vanaf de goede kant. Dus waar de gaatjes glad zijn, is de goede kant.

En ja, recht van draad is heel belangrijk, zeker bij een broek.
De gaatjes zijn door het wassen niet meer zichtbaar.
altijd wassen zoals je het gaat wassen wanneer het een kledingstuk is. dus was je dit stuk 40 graden + wasdroger? dan eerst die lap dezelfde behandeling. het kan beter krimpen als lap dan als kledingstuk

en voor stofvouwen heb je je strijkijzer.
En doooooor!
bartjes schreef:
23-06-2025 07:37
De gaatjes zijn door het wassen niet meer zichtbaar.
wat de goede kant is bepaal jij. wat de draadrichting is bepaalt de stof. die laatste is echt superbelangrijk. die eerste totaal niet. dat mag je lekker zelf bekijken.
En doooooor!
Ik was altijd alle stoffen. Heb eens ooit met twee verschillende stoffen gewerkt waarvan de ene flink kromp en de andere niet. Project kun de prullenbak in. Sindsdien was ik altijd alles en eigenlijk werkt dat ook veel fijner. Niet alle stoffen liggen mooi op elkaar.
Recht van draad kun je makkelijk terug vinden door een draadje uit je stof te trekken.
Ik was ook de stof eerst. Verder kan ik weinig met Burda patronen. Ik gebruikte La maison Victor maar dat is inmiddels de fles op. Nu gebruik ik het meeste oude kleding (haal het uiteen en gebruik het als patroondelen) en pas die aan waar nodig (extra zakken, een coupenaad)
Ik heb het gewassen, het is een kreukelstof, die was helemaal in elkaar door het wassen. Ik moest het echt uitstrijken.

Ik ben inmiddels vast gelopen op de steekzakken
Ik krijg het niet voor elkaar.
Volgens de werkwijze moet ik eerst de zijnaden naaien. En dan de zakingang open laten.
Maar ik snap niet hoe ik ze dan goed krijg.
Volgens mij kun je ook 1 deel van de zak aan het voorbeen naaien, en deel 2 aan het achterbeen.
Maar hoe krijg ik het dan zo gedraaid dat de naden sluiten tot de zak?

Ik heb het nu al 3 x uitgehaald.
Wat voor zakken zijn het? Zitten ze echt in de zijnaad of zijn het steekzakken?

Als ze in de zijnaad zitten dan helpt dit misschien? https://www.stylearc.com/magazine/sewin ... m-pockets/
Ja, ze zitten echt in de naad.
Bedankt voor de link.
Ik denk dat het hier mee wel gaat lukken.
Ik krijg van dit topic weer helemaal zin om de naaimachine erbij te pakken, heb al een tijdje niks meer gemaakt
Solsol schreef:
26-06-2025 20:13
Ik krijg van dit topic weer helemaal zin om de naaimachine erbij te pakken, heb al een tijdje niks meer gemaakt
Dan is dit topic toch nog ergens goed voor 😊

Ik ben ondertussen gevorderd met 2 steekzakken
En ben nu met de rits bezig
1 kant van de rits zit vast, dat moest 1 x uitgehaald en toen was het goed. Maar de andere kant is een uitdaging.
Hij zat eigenlijk in 1 x goed, maar toen had ik een stukje van het onderbeleg van de andere kant meegestikt

Dochter zei: laat zitten
Maar ik vond het niet mooi, en was bang dat je het zou voelen met dragen.
Dus uitgehaald, en nu daarna nog 4 x.
Nu nog een keer proberen
Ritsen en zakken zijn niet mijn specialiteit
Opeens heb ik een nieuw probleem.

De onderkant loopt helemaal mis
Ik heb aan de onderkant opeens een hele kluwen draad
Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Het enige wat veranderd heb is de steeklengte. Makkelijker met uithalen :facepalm:

Opgelost, even opnieuw ingeregen.
Opnieuw inrijgen :D

(Dat werkt bij mij bij zoveel kwaaltjes!). Of de machine uitzetten en een dag later weer verder gaan. Dat wil ook wel eens helpen bij mij.
Fox off!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven