Zelf kleding naaien
zondag 22 juni 2025 om 13:37
Ik wil het naaien van kleding weer oppakken. Samen met mijn dochters.
De kleding zal ook voor hen zijn.
20 jaar geleden heb ik kleding voor de, toen nog kleine, kinderen genaaid.
Dat stak allemaal niet zo heel nauw. Er zat elastiek in de tailles, en voor de ingewikkelde dingen vroeg ik mijn moeder.
Zij leeft helaas niet meer, maar ik denk dat ik zelf ook wel een heel eind kom.
Ik heb alleen wat beginners vragen
Ik heb een kant en klaar burda patroon gekocht, en een van de eerste dingen waar ik tegen aan loop is dit:
Ze geven aan om de stof van te voren te wassen.
Dit heb ik nog nooit gedaan, mijn moeder ook niet.
Doen jullie dit wel?
De kleding zal ook voor hen zijn.
20 jaar geleden heb ik kleding voor de, toen nog kleine, kinderen genaaid.
Dat stak allemaal niet zo heel nauw. Er zat elastiek in de tailles, en voor de ingewikkelde dingen vroeg ik mijn moeder.
Zij leeft helaas niet meer, maar ik denk dat ik zelf ook wel een heel eind kom.
Ik heb alleen wat beginners vragen
Ik heb een kant en klaar burda patroon gekocht, en een van de eerste dingen waar ik tegen aan loop is dit:
Ze geven aan om de stof van te voren te wassen.
Dit heb ik nog nooit gedaan, mijn moeder ook niet.
Doen jullie dit wel?
zondag 22 juni 2025 om 19:29
Wat Taartje en Solsol zeggen, de zelfkanten van de stof zijn van boven naar beneden recht van draad. Ik leg de stof op de tafel, de zijkanten vouw ik op elkaar, net zo breed en lang als het patroon is. Dan heb je gelijk een voor - en achterkant van het patroon, de broek knippen. De andere zelfkant kun je ook omvouwen voor bijv. de broekband, een pasje bij een jurkje.
Ik was iedere stof voor het naaien, even strijken en hup knippen en naaien.
Van googlen en filmpjes raak ik in de war, kost meer tijd dan het echte naaiwerk.
Overigens vind ik Burda patronen helemaal niet praktisch, zelf gebruik ik al jaren dezelfde patronen uit de Ottobre. Een beetje uit de losse hand, bijv. ipv een rits een band met elastiek.
Succes!
Ik was iedere stof voor het naaien, even strijken en hup knippen en naaien.
Van googlen en filmpjes raak ik in de war, kost meer tijd dan het echte naaiwerk.
Overigens vind ik Burda patronen helemaal niet praktisch, zelf gebruik ik al jaren dezelfde patronen uit de Ottobre. Een beetje uit de losse hand, bijv. ipv een rits een band met elastiek.
Succes!
Alles sal reg kom
zondag 22 juni 2025 om 19:56
Dan vast mijn vergissing, maar ik werk veel met bepaalde soorten wol en die hebben dan vaak al geen goede kant (beide kanten zijn niet te onderscheiden) en de draairichting ook niet altijd. Maar uiteindelijk is dat ook allemaal goed gekomen. Daar maak ik ook geen broeken mee.
zondag 22 juni 2025 om 21:15
zondag 22 juni 2025 om 21:48
Geeft niks, maar ik twijfelde aan mijn eigen kennisSolsol schreef: ↑22-06-2025 19:56Dan vast mijn vergissing, maar ik werk veel met bepaalde soorten wol en die hebben dan vaak al geen goede kant (beide kanten zijn niet te onderscheiden) en de draairichting ook niet altijd. Maar uiteindelijk is dat ook allemaal goed gekomen. Daar maak ik ook geen broeken mee.
En om zelf een stofvouw te maken, daar ben ik ook wel bekend mee.
Om een "middenvoor" aan te kunnen leggen. Zodat je niet midden in je lap een gat hebt.
Met wollen stoffen heb ikzelf nog nooit iets gemaakt.
Lijkt me lastig als je niet echt duidelijk kunt zien wat de goede en verkeerde kant is.
Bij de stof die ik nu heb, en gewassen is, is het ook nog een uitdaging om de goede kant te zien. De stofvouw is door het wassen verdwenen. Stom van me. Ik had er even een markering oid aan moeten geven.
zondag 22 juni 2025 om 22:05
Als het onduidelijk is wat voor- en achter is, dan kies ik de voorkant door te markeren. Ik knip alle patroondelen van dezelfde kant en die markeer ik met een X met krijt. Dat voorkomt dat je verschil gaat zien als een patroondeel toch met een andere kant naar buiten is genaaid.
Fox off!
zondag 22 juni 2025 om 22:05
Als het onduidelijk is wat voor- en achter is, dan kies ik de voorkant door te markeren. Ik knip alle patroondelen van dezelfde kant en die markeer ik met een X met krijt. Dat voorkomt dat je verschil gaat zien als een patroondeel toch met een andere kant naar buiten is genaaid.
Fox off!
zondag 22 juni 2025 om 22:22
Ja, dat was ik inderdaad van plan.Nutella schreef: ↑22-06-2025 22:05Als het onduidelijk is wat voor- en achter is, dan kies ik de voorkant door te markeren. Ik knip alle patroondelen van dezelfde kant en die markeer ik met een X met krijt. Dat voorkomt dat je verschil gaat zien als een patroondeel toch met een andere kant naar buiten is genaaid.
Als alles maar dezelfde kant is, en in de goede richting.
Ik zie heel erg weinig verschil.
Ik zoek de mooiste kant maar uit.
Ik heb nog zo'n lap maar dan in een andere kleur. Die ga ik van te voren maar merken.
maandag 23 juni 2025 om 07:04
Bij bijna alle stoffen, is wanneer ze op de rol liggen, de buiten kant, de goede kant.
Op markten worden soms ook restanten van de confectie verkocht, daar wil de goede kant soms de binnenkant van de rol zijn.
Je kunt bij de zelfkant kijken naar de gaatjes, die zijn altijd geprikt vanaf de goede kant. Dus waar de gaatjes glad zijn, is de goede kant.
En ja, recht van draad is heel belangrijk, zeker bij een broek.
Op markten worden soms ook restanten van de confectie verkocht, daar wil de goede kant soms de binnenkant van de rol zijn.
Je kunt bij de zelfkant kijken naar de gaatjes, die zijn altijd geprikt vanaf de goede kant. Dus waar de gaatjes glad zijn, is de goede kant.
maandag 23 juni 2025 om 07:37
De gaatjes zijn door het wassen niet meer zichtbaar.Merel7 schreef: ↑23-06-2025 07:04Bij bijna alle stoffen, is wanneer ze op de rol liggen, de buiten kant, de goede kant.
maandag 23 juni 2025 om 10:54
maandag 23 juni 2025 om 10:57
maandag 23 juni 2025 om 21:22
Ik was altijd alle stoffen. Heb eens ooit met twee verschillende stoffen gewerkt waarvan de ene flink kromp en de andere niet. Project kun de prullenbak in. Sindsdien was ik altijd alles en eigenlijk werkt dat ook veel fijner. Niet alle stoffen liggen mooi op elkaar.
Recht van draad kun je makkelijk terug vinden door een draadje uit je stof te trekken.
Recht van draad kun je makkelijk terug vinden door een draadje uit je stof te trekken.
woensdag 25 juni 2025 om 10:09
woensdag 25 juni 2025 om 19:03
Ik heb het gewassen, het is een kreukelstof, die was helemaal in elkaar door het wassen. Ik moest het echt uitstrijken.
Ik ben inmiddels vast gelopen op de steekzakken
Ik krijg het niet voor elkaar.
Volgens de werkwijze moet ik eerst de zijnaden naaien. En dan de zakingang open laten.
Maar ik snap niet hoe ik ze dan goed krijg.
Volgens mij kun je ook 1 deel van de zak aan het voorbeen naaien, en deel 2 aan het achterbeen.
Maar hoe krijg ik het dan zo gedraaid dat de naden sluiten tot de zak?
Ik heb het nu al 3 x uitgehaald.
Ik ben inmiddels vast gelopen op de steekzakken
Ik krijg het niet voor elkaar.
Volgens de werkwijze moet ik eerst de zijnaden naaien. En dan de zakingang open laten.
Maar ik snap niet hoe ik ze dan goed krijg.
Volgens mij kun je ook 1 deel van de zak aan het voorbeen naaien, en deel 2 aan het achterbeen.
Maar hoe krijg ik het dan zo gedraaid dat de naden sluiten tot de zak?
Ik heb het nu al 3 x uitgehaald.
woensdag 25 juni 2025 om 20:21
Wat voor zakken zijn het? Zitten ze echt in de zijnaad of zijn het steekzakken?
Als ze in de zijnaad zitten dan helpt dit misschien? https://www.stylearc.com/magazine/sewin ... m-pockets/
Als ze in de zijnaad zitten dan helpt dit misschien? https://www.stylearc.com/magazine/sewin ... m-pockets/
donderdag 26 juni 2025 om 20:44
Dan is dit topic toch nog ergens goed voor
Ik ben ondertussen gevorderd met 2 steekzakken
En ben nu met de rits bezig
1 kant van de rits zit vast, dat moest 1 x uitgehaald en toen was het goed. Maar de andere kant is een uitdaging.
Hij zat eigenlijk in 1 x goed, maar toen had ik een stukje van het onderbeleg van de andere kant meegestikt
Dochter zei: laat zitten
Maar ik vond het niet mooi, en was bang dat je het zou voelen met dragen.
Dus uitgehaald, en nu daarna nog 4 x.
Nu nog een keer proberen
Ritsen en zakken zijn niet mijn specialiteit
donderdag 26 juni 2025 om 20:54

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in