Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 1601 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Zorroo schreef:
29-06-2025 20:53
Ik vind het op mijn beurt allemaal net zo gek hoor en kortzichtig. De wereld wordt compleet gemanipuleerd door een klein landje met een foute regering die genocide pleegt en als het erop aankomt ook nog eens niks om zijn eigen mensen geeft. Maar laten we ze vooral van wapens blijven voorzien en door dik en dun steunen.

Ja de wereld wordt idd gemanipuleerd door deze hele klote oorlog, zelfs in die mate dat inwoners uit andere landen vanwege hun geloof erbij betrokken raken en erop aangekeken worden.

Maar laten we het daar zeker niet teveel over hebben natuurlijk, want wat maakt het uit voor die mensen vandaag in Nederland in het grotere geheel?

Ik ben het eens met Canis-felis, ik denk ook zomaar dat een Oekraïnse vlag, of een watermeloenteken, een andere uitkomst had gehad dan vandaag, de aanwezigheid van een zionistische jongerenorganisatie.

En kom bij mij niet aanzetten met het argument dat ik niets geef om de Palestijnse slachtoffers, of om de gruwelijkheden die de Israëlische regering begaat. Ik ben er dagelijks mee bezig in de vorm van bijlezen op allerlei kanalen en zeker ook hier. En niet alleen over de oorlog in Gaza, maar ook wat er gaande is in Soedan bijvoorbeeld. (Waar overigens ook een topic over is, maar schijnbaar is dat dan weer wel te ver van ons bed om in te reageren, over selectiviteit gesproken.)

Het is voor mij enorm storend dat anderen willen bepalen wat wel en wat niet relevant is in deze discussie. Het is niet zo dat ik een bericht heb gepost over de arrestaties bij de Pride-mars in Istanbul ofzo.

*de laatste alinea's zijn meer algemeen bedoeld en niet persoonlijk naar iemand toe.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Bidov48220 schreef:
29-06-2025 21:13
Dank voor het delen, ik ga verstandig zijn en dit niet voor het slapen gaan lezen, maar op een later moment..

Wat ik "interessant" (niet het juiste woord) vind is hoe een land dat zo'n groot trauma met zich meedraagt, dan zulke dingen kan doen. Dat is hoe trauma dan toch werkt blijkbaar, ontzettend cru.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is, hoe de westerse wereld, Europa in de éérste plaats, dus zo heeft onderschat welke gevolgen het stichten van de staat zou hebben. Ik vraag me echt af wat dat geweest is Behalve het schuldgevoel dat hen in die eerste jaren alle medewerking heeft doen verlenen, wat is het dan verder geweest: onderschatten hoe vanuit de Palestijnse bevolking gereageerd ging worden? En van de tegenstander in de regio? Of, misschien ook nog wel een veel ernstigere reden: het risico op (het hevigste) conflict hebben willen verplaatsen naar een regio ver buiten Europa?

Het kan toch niet alleen maar naïviteit geweest zijn van, we stichten een joodse staat en dan komt alles goed??
Hela schreef:
29-06-2025 21:18
Ik ben jou geen enkele verantwoording schuldig. Ik lees hier al tijden mee.
Of mag dat ook niet van de trouwe schrijvers hier?
Ik kom niets droppen, trouwens. Ik deel een interessant artikel. Hetgeen in elk geval voor 1 forummer leesvoer blijkt zo zie ik net.
Prima. Ik geloof niet dat ik je een pistool tegen je hoofd zette, ik vond het wonderlijk en stel daarom een paar vragen. Dat mag ook, op een discussieforum.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
MrsM schreef:
29-06-2025 21:20

Het is voor mij enorm storend dat anderen willen bepalen wat wel en wat niet relevant is in deze discussie.
Precies dit
Redhead70 schreef:
29-06-2025 21:18
Ik denk dat je me oprecht niet snapt.
Jij mij evenmin. Ik begrijp niet waarom je beweert dat ik aan andere perspectieven voorbij ga, maar misschien kun je dat even toelichten. Wel zo netjes als je me iets in de schoenen lijkt te willen schuiven.
canis-felis wijzigde dit bericht op 29-06-2025 21:34
42.35% gewijzigd
canis-felis schreef:
29-06-2025 21:32
Jij mij evenmin.
Dat zal inderdaad 2 kanten op werken.
Redhead70 schreef:
29-06-2025 21:33
Dat zal inderdaad 2 kanten op werken.
Zie aanvulling.
meisje22 schreef:
29-06-2025 20:28
Douwe Bob heeft opgetreden bij de openingscermonie van het Nationaal Holocaustmuseum in de Portugese Synagoge. Ik was er zelf bij, maar voor de volledigheid een artikel en een foto van hem tijdens dat optreden.

https://www.imago-images.com/st/0420051204

Afbeelding
Wat ik al dacht: ze zullen niet vanuit het niks bij hem zijn uitgekomen. Ik kan het best begrijpen dat zijn visie op e.e.a. veranderd is, ik ben ook kritischer en terughoudender. Maar hou het dan wat meer bij jezelf. Laten we wel wezen: ook ten tijde van dat eerdere optreden zou je kritisch kunnen zijn op organisaties die de situatie in Gaza goed praatten.
Ik wil je helemaal niks in de schoenen schuiven. Ik viel persoonlijk over het woord malletje. Dit is persoonlijk, weet ik, maar ik heb zelf door zoveel hoepels gesprongen en in malletjes moeten passen dat ik uit Nederland vertrokken ben. Mijn kinderen springen keurig, maar off topic. En dan raak ik persoonlijk geïrriteerd over een discussie over een malloot als DB. Als er gewoon aan beide kanten heel veel leed gaande is.
MrsM schreef:

Ik ben het eens met Canis-felis, ik denk ook zomaar dat een Oekraïnse vlag, of een watermeloenteken, een andere uitkomst had gehad dan vandaag, de aanwezigheid van een zionistische jongerenorganisatie.
Dat schreef ik niet, ik kijk wel link uit als Jood ;-)

En ik heb meer moeite met de woordkeuze van DB dan zijn beslissing om niet te spelen en dat bij Oekraine of watermeloen (of liever: Palestijnse vlag, die kun je hier tenslotte gewoon gebruiken) misschien wel te doen. Zo werkt het voor veel mensen en ik snap heus wel dat het Joods perspectief niet iets is waarin zij zich snel zullen verdiepen (het zou alleen prettig zijn wanneer wat ik daarover inbreng niet geridiculiseerd werd). Net zoals dat veel mensen vergeten lijken te zijn dat er dertig jaar geleden een oorlog woedde op ons continent. Ik ben blij met de podcast daarover en de aandacht daarvoor op de radio.
MrsM schreef:
Ja de wereld wordt idd gemanipuleerd door deze hele klote oorlog, zelfs in die mate dat inwoners uit andere landen vanwege hun geloof erbij betrokken raken en erop aangekeken worden.

Maar laten we het daar zeker niet teveel over hebben natuurlijk, want wat maakt het uit voor die mensen vandaag in Nederland in het grotere geheel?

En kom bij mij niet aanzetten met het argument dat ik niets geef om de Palestijnse slachtoffers, of om de gruwelijkheden die de Israëlische regering begaat. Ik ben er dagelijks mee bezig in de vorm van bijlezen op allerlei kanalen en zeker ook hier. En niet alleen over de oorlog in Gaza, maar ook wat er gaande is in Soedan bijvoorbeeld. (Waar overigens ook een topic over is, maar schijnbaar is dat dan weer wel te ver van ons bed om in te reageren, over selectiviteit gesproken.)

Het is voor mij enorm storend dat anderen willen bepalen wat wel en wat niet relevant is in deze discussie. Het is niet zo dat ik een bericht heb gepost over de arrestaties bij de Pride-mars in Istanbul ofzo.

*de laatste alinea's zijn meer algemeen bedoeld en niet persoonlijk naar iemand toe.
Natuurlijk gaat het over de politiek van Israël. En dat is m.i. terecht. Maar zoals gezegd, wil je Joods-zijn en Israëlische politiek scheiden, wat normaal ook zou moeten,, zullen de Joodse organisaties dat zelf ook moeten doen.
Redhead70 schreef:
29-06-2025 21:43
Ik wil je helemaal niks in de schoenen schuiven. Ik viel persoonlijk over het woord malletje. Dit is persoonlijk, weet ik, maar ik heb zelf door zoveel hoepels gesprongen en in malletjes moeten passen dat ik uit Nederland vertrokken ben. Mijn kinderen springen keurig, maar off topic. En dan raak ik persoonlijk geïrriteerd over een discussie over een malloot als DB. Als er gewoon aan beide kanten heel veel leed gaande is.
Volgens mij heb ik het woord "malletje" niet gebruikt. 🤷
Dala schreef:
29-06-2025 21:30
Waar ik vooral benieuwd naar ben is, hoe de westerse wereld, Europa in de éérste plaats, dus zo heeft onderschat welke gevolgen het stichten van de staat zou hebben. Ik vraag me echt af wat dat geweest is Behalve het schuldgevoel dat hen in die eerste jaren alle medewerking heeft doen verlenen, wat is het dan verder geweest: onderschatten hoe vanuit de Palestijnse bevolking gereageerd ging worden? En van de tegenstander in de regio? Of, misschien ook nog wel een veel ernstigere reden: het risico op (het hevigste) conflict hebben willen verplaatsen naar een regio ver buiten Europa?

Het kan toch niet alleen maar naïviteit geweest zijn van, we stichten een joodse staat en dan komt alles goed??
Ik ben geen expert, maar mij lijkt het vooral een gevalletje makkelijke oplossing en "not in my backyard". Afschuiverij, dus.
canis-felis schreef:
29-06-2025 19:55
Ik weet niet of hij het bewust achterwege laat, hij lijkt vooral - zoals zovelen - de gelaagdheid / complexiteit niet te begrijpen. En juist daarom vind ik het best relevant in dit topic. Het is ook niet dat het al tien pagina's lang over Douwe Bob gaat.

Ik doneer af en toe geld aan Gaza Great Minds of aan een Palestijns gezin. Ook dat is op z'n best een druppel op een gloeiende plaat, aangezien die mensen opgesloten zitten, zonder noodzakelijke voorzieningen. Dat wij hier ook over andere elementen in het Nederlands debat over het Midden-Oosten praten maakt echt geen ene fuck uit voor die mensen. En, nogmaals, ik heb er niet om gevraagd om als speelbal gebruikt te worden of dat een Merano mijn bijdrage gebruikt om de Joden even terecht te wijzen. Het is absurd om dat uitingen - m.i. grijs gebied - te doen en dat daar niet op gereageerd zou mogen worden. Het is relevant, omdat de Nederlandse Joden blijkbaar in een zelfverzonnen malletje moeten passen.
Je laatste zin en toen kreeg ik ff een waas. Sorry want zeker niet persoonlijk bedoelt.
72Jelle schreef:
29-06-2025 21:46
Natuurlijk gaat het over de politiek van Israël. En dat is m.i. terecht. Maar zoals gezegd, wil je Joods-zijn en Israëlische politiek scheiden, wat normaal ook zou moeten,, zullen de Joodse organisaties dat zelf ook moeten doen.
Zat die dat wél doen, of in ieder geval ruimte bieden voor meerkleurigheid in het debat. Bij kindergelegenheden hoort het naar mijn mening niet thuis, maar bij gelegenheden voor volwassenen vind ik het wat wereldvreemd om eraan voorbij te gaan. Het leeft in de Joodse gemeenschap, juist daar waar mensen zich "duidelijker" joods profileren. Antisemitisme is significant toegenomen.
Redhead70 schreef:
29-06-2025 21:53
Je laatste zin en toen kreeg ik ff een waas. Sorry want zeker niet persoonlijk bedoelt.
Excuus, dat was ik vergeten omdat de posts waar ik op reageerde, van Merano, bij mij evengoed een waas veroorzaakten.

Maar dan nog: ik heb, ook vandaag nog, regelmatig posts geschreven over Palestijnen, bijvoorbeeld het recht van terugkeer. En ik heb in dit topic ook wel eens geschreven dat wat mij betreft joden en moslims naast elkaar zouden kunnen gaan staan, beiden werden of worden "aangesproken" of erger. Maar een Palestijns of moslimperspectief kan ik natuurlijk niet op dezelfde manier aandragen, ik kan en wil niet voor een andere groep spreken. Ik wilde enkel mijn perspectief op Israël als "verzekeringspolis" geven. Absurd dat iemand daaruit meent te kunnen opmaken dat ik niet geworteld ben en een soort van losgezongen ben van de Nederlandse maatschappij. Het lijkt me niet heel vreemd dat ik daarop aansla. Dag zegt, nogmaals, niks, nul komma nul, over mijn visie op en gevoelens over de situatie van de Palestijnen in Gaza, maar het is op de Westbank ook bepaald geen pretje, en in Oost-Jeruzalem worden mensen getraineerd die gewoon hun leven proberen te leiden.
canis-felis schreef:
29-06-2025 21:56
Zat die dat wél doen, of in ieder geval ruimte bieden voor meerkleurigheid in het debat. Bij kindergelegenheden hoort het naar mijn mening niet thuis, maar bij gelegenheden voor volwassenen vind ik het wat wereldvreemd om eraan voorbij te gaan. Het leeft in de Joodse gemeenschap, juist daar waar mensen zich "duidelijker" joods profileren. Antisemitisme is significant toegenomen.
Ja, maar dan is het dus hopeloos ingewikkeld. En even voor de duidelijkheid ik spreek jou niet aan als vertegenwoordiger van, maar gewoon als jou.
Ik als Chinees in Nederland , wil niet aangesproken worden op wat China doet met de oeigoeren, maar ik hang bij elk feestje wel pamfletten op van de chinese volkspartij.
( even voorbeeld, ik ben niet Chinees)
En dan word ik boos als daar commentaar op komt. Zoiets?
We zijn het over het algemeen gewoon eens en dat is fijn. Alleen ik beschouw niet vanuit Joods perspectief want dat ben ik niet en kan ik ook niet. Het is in Israël door de regering gewoon een bende. Aan de zijde van Hamas ook en de omliggende landen zijn ook niet uit te vlakken.
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... eem-geweld

Ik vind dit toch ook weer zoiets debiels. In welke realiteit of dimensie leeft de Israëlische regering eigenlijk? Hoe kun je nou van ontheemde en verzwakte mensen iedere maand verwachten dat zij zich massaal verplaatsen? Echt, het is dat het waarheid is anders zou je toch denken in een of andere film te zijn belandt?

Maar ja, ze hebben gewaarschuwd vantevoren dus als je nog in dat gebied bent om welke reden dan ook, dan heb je pech want ja je was tenslotte gewaarschuwd.

Nu heb ik ook niet veel op met Trump, maar laat het aub waarheid zijn dat een staakt het vuren binnen handbereik is, en dat er een akkoord kan volgen hieruit.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
72Jelle schreef:
29-06-2025 21:46

Maar is de aanwezigheid van Netzer politiek van aard? Want vgm ging het om die posters? Zover ik kan vinden is het een jeugd beweging. Wel met Zionistisch kenmerk, maar progressief. Zo streven ze bijvoorbeeld ook naar een twee statenoplossing.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
*
MrsM schreef:
29-06-2025 22:49
Maar is de aanwezigheid van Netzer politiek van aard? Want vgm ging het om die posters? Zover ik kan vinden is het een jeugd beweging. Wel met Zionistisch kenmerk, maar progressief. Zo streven ze bijvoorbeeld ook naar een twee statenoplossing.
Db bij renze. Geen kritische vragen van renze.
fel gekant tegen zionisme; kon niet uitleggen wat het was.
MrsM schreef:
29-06-2025 22:49
Dat is natuurlijk ook een politiek statement
Positief of negatief.
Ik kan het verder inhoudelijk niet beoordelen. DB was kennelijk een evenement zonder politiek toegezegd.
72Jelle schreef:
29-06-2025 22:10
Ja, maar dan is het dus hopeloos ingewikkeld. En even voor de duidelijkheid ik spreek jou niet aan als vertegenwoordiger van, maar gewoon als jou.
Ik als Chinees in Nederland , wil niet aangesproken worden op wat China doet met de oeigoeren, maar ik hang bij elk feestje wel pamfletten op van de chinese volkspartij.
Echt niet? Jammer, ik was blij verbaasd.

Maar goed de simpele vergelijking wordt weer uit de kast getrokken, dus dan kan ik ook niet wegblijven, natuurlijk.
Een poster van een zionistische jongeren organisatie is natuurlijk niet hetzelfde als de Chinese Volkspartij.
Bij een (voetbal)evenement wordt sowieso vaak gebruik gemaakt van sponsors -geen idee of het hier om een sponsor ging- en tref je dus allerei posters/reclame aan. Dikke kans dat als je ergens voor de scouting moet spelen, dat je geconfronteerd wordt met posters van christelijke organisaties.
Wat mij betreft is dit hét voorbeeld dat het woord zionisme zó misbruikt is -niet alleen maar vooral- de afgelopen tijd, dat de betekenis volkomen zoek is geraakt.
What would Patsy do?
72Jelle schreef:
29-06-2025 22:10
Zoals ik al zei, ik kom zelf bij voorkeur niet bij gelegenheden waar pamfletten en manifesten hangen, dus ik ben niet de persoon die antwoord kan geven. Ik gaf aan dat er ook Joodse organisaties zijn waar e.e.a. minder door elkaar loopt. Maar als het enkel een banner van een Joodse jongerenvereniging is, vind ik het nou ook weer niet zo vreemd. Zoals ik het begreep stond er verder geen boodschap op en bovendien is het geen politieke beweging of zo. Het is een jongerenvereniging waar men zich verdiept en met elkaar in gesprek gaat over diverse Joodse - of daaraan gerelateerde - thema's. Waaronder hoe zionisme er in het huidige tijdsbestek uitziet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven