Wie houdt er nog meer niet van festivals?

01-07-2025 13:16 178 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms heb ik het gevoel dat ik de enige ben die er niet van houdt.

Maar ik vind het vreselijk. Ik ben echt geen festivalliefhebber. Ik hou niet van veel mensen bij elkaar, van lawaai en hitte......en ik ben geen muziekliefhebber. Tenminste, niet van dat soort muziek die op festivals wordt gespeeld.

Je hebt meestal nergens schaduw, een drankje schijnt er vreselijk duur te zijn en je kunt elkaar denk ik slecht verstaan. Bovendien ben je zo een paar honderd euro armer.b

Ik ga veeeeeeel liever naar het zwembad of zit liever in de tuin in de schaduw of bij de ventilator en boek te lezen.

Wie houdt er nog meer niet van?
Alle reacties Link kopieren Quote
Paradise schreef:
01-07-2025 15:20
Ik heb het over concerten versus festivals. Dat zijn beide live-ervaringen. Dus ik weet niet wat je met 'die andere verkoop' bedoelt. Over cd's gaat deze discussie toch niet?
Een artiest kan makkelijker live ervaringen doen zonder zelf een hele tour te hoeven organiseren. En dat live heb je tegenwoordig nodig om relevant te blijven. Op festivals dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hartje567 schreef:
01-07-2025 20:15
Oneens. Het zijn toch allebei activiteiten van vermaak die je voor je plezier doet? Eten vind ik iets anders.

Als mijn man met vrienden naar een festival gaat, lees ik thuis een boek. Ik kan ook meegaan maar wil er nog niet dood gevonden worden. Dus kies ik voor mijn eigen vorm van vermaak die me wél plezier doet.
Je hebt een punt dat de vergelijking mank liep.

Maar ik heb een vermoeden dat er op festivals ook heel veel boekenlezers rondlopen.

Je houdt gewoon niet van festivals. Genoeg festival-gangers die het beiden heel leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
pina schreef:
01-07-2025 20:18
Een artiest kan makkelijker live ervaringen doen zonder zelf een hele tour te hoeven organiseren. En dat live heb je tegenwoordig nodig om relevant te blijven. Op festivals dus.
Die toer moet bij een festival alsnog georganiseerd worden.

Ik zie het verschil niet zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paradise schreef:
01-07-2025 20:18
Die toer moet bij een festival alsnog georganiseerd worden.

Ik zie het verschil niet zo.
Dat hoeft de artiest dan dus niet zelf te organiseren. Die wordt ingehuurd en komt opdraven. Om zelf een zaal of veld vol te krijgen is veel moeilijker dan op een festival een podium hebben en naast fans nog van alles mee te pakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paradise schreef:
01-07-2025 20:18
Die toer moet bij een festival alsnog georganiseerd worden.

Ik zie het verschil niet zo.
Tuurlijk wel. Als je als artiest geboekt wordt op een festival is de hele rompslomp er omheen geregeld.
Je hoeft er alleen heen met je crew en springt op een door anderen geregeld podium.

Is toch totaal niet vergelijkbaar met een
eigen concert.
Alle reacties Link kopieren Quote
pina schreef:
01-07-2025 20:23
Dat hoeft de artiest dan dus niet zelf te organiseren. Die wordt ingehuurd en komt opdraven. Om zelf een zaal of veld vol te krijgen is veel moeilijker dan op een festival een podium hebben en naast fans nog van alles mee te pakken.
Onbekende artiesten die een zaal niet volkrijgen zullen een veld op een festival ook niet zomaar volkrijgen. Die staan 's middags als publiek komt binnendruppelen of aan het eten is.
Onbekende artiesten worden ook niet zomaar voor festivals geboekt. Zeker niet op vrijdag/zaterdagavond na 20 uur op het hoofdpodium.

Volgens mij begint de bekendheid van bijna alle artiesten in eerste instantie online, dan op (kleine) podia, en dan pas op festivals. Zo'n beetje alle grotere festivalacts van nu hebben eerst kleinere clubtours gedaan.

Ook bij een festival moet de band van alles organiseren. Van tourbus, planning, roadies, communicatie op social media-kanalen etc. Verblijf wordt door zowel concertzalen als festivals geregeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
01-07-2025 20:24
Tuurlijk wel. Als je als artiest geboekt wordt op een festival is de hele rompslomp er omheen geregeld.
Je hoeft er alleen heen met je crew en springt op een door anderen geregeld podium.

Is toch totaal niet vergelijkbaar met een
eigen concert.
Welke rompslomp heb je het over? En welke rompslomp regelen podia niet volgens jou?

Denk je dat alles al klaarstaat voor artiesten en dat ze zelf hun eigen apparatuur niet meenemen? En ook hier: wat is het verschil met podia precies?
paradise wijzigde dit bericht op 01-07-2025 20:30
15.49% gewijzigd
Strikje schreef:
01-07-2025 13:47

Als je een beetje afwijkt van wat de norm is, vinden mensen snel iets raar is mijn ervaring.

Volgens mij maak je het veel te groot. Meestal vinden mensen niet zo veel.

En wat is in vredesnaam "de norm"?
Alle reacties Link kopieren Quote
Paradise schreef:
01-07-2025 20:18
Je hebt een punt dat de vergelijking mank liep.

Maar ik heb een vermoeden dat er op festivals ook heel veel boekenlezers rondlopen.

Je houdt gewoon niet van festivals. Genoeg festival-gangers die het beiden heel leuk vinden.
Hier een festivalganger die ook van boeken lezen houdt, en van wandelen in de natuur, hardlopen, musea en thuis lekker lummelen. Allerlei non-herrie activiteiten die ik alleen of met een enkeling onderneem. Maar ik houd dus ook van drukte en harde muziek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoef niet persé een diepgaand gesprek.
Ik hoef wel een georganiseerde ruimte waar ik niet verzuip, omver gelopen word, de drank lauw en te duur is en uit plastic bekers die in no time omvallen en ik me eenzaam en alleen voel.

Een festivalweide is dus niets voor mij. Te groot, te veel kabaal, te veel prikkels.
Geef me maar een geordende overdekte niet-al-te-grote zaal*. Waar ik ook nog eens niet nat wordt. Met 1 artiest.
Ik hoef namelijk ook geen 20 artiesten te zien die ik maar half goed vind en waar ik na 4 uur totaal overprikkeld door ben. Ik betaal liever meer per artiest voor iemand die ik écht goed vind.

*Voor meer dan pakweg 500 personen in een zaal pas ik. En bij voorkeur zittend zodat ik niet én na een uur rugpijn heb, én last van mijn voeten én omver geduwd wordt.


Ik heb het overigens écht geprobeerd. Als er ergens in de buurt iemand kwam - bij voorkeur op een gratis festival - waar ik in een zaal een ticket van zou kopen.
Maar ik vluchtte altijd letterlijk weer weg.
Te druk, te veel kabaal, ... en vervolgens een week nodig om bij te komen.
wissewis wijzigde dit bericht op 01-07-2025 20:34
15.23% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Paradise schreef:
01-07-2025 20:29
Welke rompslomp heb je het over? En welke rompslomp regelen podia niet volgens jou?

Denk je dat alles al klaarstaat voor artiesten en dat ze zelf hun eigen apparatuur niet meenemen? En ook hier: wat is het verschil met podia precies?
Nou het spannendst is natuurlijk de marketing en de kaartverkoop en de gigantische investeringen en planning die een tour met zich meebrengt.
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
01-07-2025 20:24
Tuurlijk wel. Als je als artiest geboekt wordt op een festival is de hele rompslomp er omheen geregeld.
Je hoeft er alleen heen met je crew en springt op een door anderen geregeld podium.

Is toch totaal niet vergelijkbaar met een
eigen concert.
Mwa het hangt wel een beetje samen. Een artiest op wereldtour verdient het meest in een festivalseizoen, (grote) festivals hebben doorgaans een beter budget dan een zaal in Nederland in het clubcircuit. Daarom kúnnen die zalen in het festivalseizoen ook iets goedkoper dan anders die band wel betalen en boeken. Maar dat lijkt steeds minder voor te komen dan voorheen.

Daarnaast hebben de gemiddelde zalen ook ‘gewoon’ een podium om op te springen. Hun eigen crew nemen ze altijd mee, festival of niet. De crew is bij een festival vaak juist groter dan in een gemiddelde zaal. Want meer uitpakken in licht en geluid.
Where is my mind?
Alle reacties Link kopieren Quote
pina schreef:
01-07-2025 20:32
Nou het spannendst is natuurlijk de marketing en de kaartverkoop en de gigantische investeringen en planning die een tour met zich meebrengt.
Die investeringen moeten hoe dan ook gedaan worden. Dat doen een podium en een festival allebei niet voor je. Een planning moet je ook zelf doen. Marketing zal bij festivals deels uit handen genomen worden, maar er is vaak een plicht dat acts ook reclame maken voor het festival op hun eigen kanalen. En ook podia doen aan marketing.

Verder zijn er in Nederland een paar bedrijven die alle grote acts verzorgen. Zoals Mojo. Dan maakt het voor de band niet zoveel uit waar deze staat.
Mojo investeert ook.

Vergeet ook niet dat de echte topacts mede bepalen hoe het podium eruit ziet en wat voor geluid er hangt. Dan hebben acts plots meer werk aan een festival omdat daar alles custom kan worden opgebouwd.
paradise wijzigde dit bericht op 01-07-2025 20:37
13.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Paradise schreef:
01-07-2025 20:28
Onbekende artiesten die een zaal niet volkrijgen zullen een veld op een festival ook niet zomaar volkrijgen. Die staan 's middags als publiek komt binnendruppelen of aan het eten is.
Onbekende artiesten worden ook niet zomaar voor festivals geboekt. Zeker niet op vrijdag/zaterdagavond na 20 uur op het hoofdpodium.

Volgens mij begint de bekendheid van bijna alle artiesten in eerste instantie online, dan op (kleine) podia, en dan pas op festivals. Zo'n beetje alle grotere festivalacts van nu hebben eerst kleinere clubtours gedaan.

Ook bij een festival moet de band van alles organiseren. Van tourbus, planning, roadies, communicatie op social media-kanalen etc. Verblijf wordt door zowel concertzalen als festivals geregeld.
Precies! Dus als je geen headliner bent, dan word je op een wat minder populair tijdstip gezet. Alle festivals hebben ruimte voor niche artiesten of up & coming artiesten.

Het begint online, maar het enorm verweven met live optredens, veel meer dan vroeger, omdat het aanbod veel groter is. Hoe mensen vroeger een cd kochten is niet te vergelijken met hoe je nu iets aanklikt op spotify.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paradise schreef:
01-07-2025 20:35
Die investeringen moeten hoe dan ook gedaan worden. Dat doen een podium en een festival allebei niet voor je. Een planning moet je ook zelf doen. Marketing zal bij festivals deels uit handen genomen worden, maar er is vaak een plicht dat acts ook reclame maken voor het festival op hun eigen kanalen. En ook podia doen aan marketing.

Verder zijn er in Nederland een paar bedrijven die alle grote acts verzorgen. Zoals Mojo. Dan maakt het voor de band niet zoveel uit waar deze staat.
Mojo investeert ook.

Vergeet ook niet dat de echte topacts mede bepalen hoe het podium eruit ziet en wat voor geluid er hangt. Dan hebben acts plots meer werk aan een festival omdat daar alles custom kan worden opgebouwd.
Ja, tuurlijk nemen ze hun eigen shit mee, die logistiek blijft. Daar heb ik het niet over.
Alle reacties Link kopieren Quote
pina schreef:
01-07-2025 20:35


Precies! Dus als je geen headliner bent, dan word je op een wat minder populair tijdstip gezet. Alle festivals hebben ruimte voor niche artiesten of up & coming artiesten.

Het begint online, maar het enorm verweven met live optredens, veel meer dan vroeger, omdat het aanbod veel groter is. Hoe mensen vroeger een cd kochten is niet te vergelijken met hoe je nu iets aanklikt op spotify.
Jaja, dit ben ik met je eens.

Maar ik zie nog steeds het verschil tussen een concertzaal en een festival niet zo. In een concertzaal is er ook ruimte voor upcomming artiesten middels een voorprogramma.
Alle reacties Link kopieren Quote
pina schreef:
01-07-2025 20:38
Ja, tuurlijk nemen ze hun eigen shit mee, die logistiek blijft. Daar heb ik het niet over.
Waar heb je het dan over?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik denk dat je de enige bent.

Verder ben ik dol op festivals maar niet voor klassieke muziek. En ook dol op jonge kaas op tosti's met een glas karnemelk. En boeken lezen. Ventilator optioneel. Mag wel allemaal hoor.
Echt zin om een glitterplaatje te plakken
Alle reacties Link kopieren Quote
pina schreef:
01-07-2025 20:35


Precies! Dus als je geen headliner bent, dan word je op een wat minder populair tijdstip gezet. Alle festivals hebben ruimte voor niche artiesten of up & coming artiesten.

Het begint online, maar het enorm verweven met live optredens, veel meer dan vroeger, omdat het aanbod veel groter is. Hoe mensen vroeger een cd kochten is niet te vergelijken met hoe je nu iets aanklikt op spotify.
Het is voor een artiest, beginnend en al gearriveerd’ duurder om op te treden op een beetje een goed gestival dan in een zaal in het clubcircuit.
Where is my mind?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hartje567 schreef:
01-07-2025 20:15
Oneens. Het zijn toch allebei activiteiten van vermaak die je voor je plezier doet? Eten vind ik iets anders.

Als mijn man met vrienden naar een festival gaat, lees ik thuis een boek. Ik kan ook meegaan maar wil er nog niet dood gevonden worden. Dus kies ik voor mijn eigen vorm van vermaak die me wél plezier doet.
Euh ja, maar er zijn dus ook mensen die van én én houden. Het hoeft geen tegenstelling te zijn.
Where is my mind?
Alle reacties Link kopieren Quote
SurferRosa schreef:
01-07-2025 20:48
Euh ja, maar er zijn dus ook mensen die van én én houden. Het hoeft geen tegenstelling te zijn.
Ik zeg toch ook nergens dat je niet van beide kan houden? :proud: Ik zeg alleen dat ík niet van festivals houd en dan liever gewoon lekker rustig een boek lees terwijl anderen op dat moment staan te hossen op zo’n herrieveld.
Alle reacties Link kopieren Quote
SurferRosa schreef:
01-07-2025 20:45
Het is voor een artiest, beginnend en al gearriveerd’ duurder om op te treden op een beetje een goed gestival dan in een zaal in het clubcircuit.
Ja, logisch. Alles is verhoudingsgewijs duurder als je opkomend artiest bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paradise schreef:
01-07-2025 20:39
Waar heb je het dan over?
Over de risico’s die je als artiest (platenmaatschappij) moet nemen om zelf je eigen publiek aan te trekken, een heel programma voor een complete tour op te stellen, bepalen waar je te zien gaat zijn, inschatten van de grootte van een passende locatie, etc., etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik neem me elk jaar voor om met mijn 55+ jaar toch langzaam te gaan afbouwen met de grote festivals. Ik trek fysiek de inspanningen niet meer helemaal. Het is meestal echt een soort Kennedymars om van parkeerplaats naar het terrein te lopen en daarna hits de Fomo zodat je van stage naar stage begint te raggen voor de rest van de dag. 30.000 stappen is niks!

Concertje in een kleine tot middelgrote zaal is dan een stuk relaxter. Maar ja, tot nu toe is er toch elk jaar weer die ene artiest die ik toch niet wil overslaan. Dus op een of andere manier koop ik dan toch weer kaartjes. Het is sterker dan mezelf.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
belgali schreef:
01-07-2025 21:14
Ik neem me elk jaar voor om met mijn 55+ jaar toch langzaam te gaan afbouwen met de grote festivals. Ik trek fysiek de inspanningen niet meer helemaal. Het is meestal echt een soort Kennedymars om van parkeerplaats naar het terrein te lopen en daarna hits de Fomo zodat je van stage naar stage begint te raggen voor de rest van de dag. 30.000 stappen is niks!

Concertje in een kleine tot middelgrote zaal is dan een stuk relaxter. Maar ja, tot nu toe is er toch elk jaar weer die ene artiest die ik toch niet wil overslaan. Dus op een of andere manier koop ik dan toch weer kaartjes. Het is sterker dan mezelf.
Ik zeg ook elke keer, dit is de laatste keer! Niet te doen ;)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven