Bemoeien / betutteling

03-11-2025 11:10 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil dit even van me af schrijven. Vind het zo stom.

Sinds vorig jaar hebben onze kliko's een chip. Alledrie, de GFT en de PMD bak betaal ik (nog) niet extra voor, maar voor de restbak komt er per leging nog eens bijna een tientje bovenop de afvalheffing.

Ik heb zeer weinig restafval, misschien twee kleine vuilniszakjes per maand, dus elke maand laten legen kan niet uit, maar maanden opsparen vind ik goor.
Mijn buurvrouw zet 'm wel elke maand of zelfs 2 x per maand aan de weg, en omdat zij vaak bij mij eet, mogen mijn vuilniszakken bij haar kliko in, als een soort tegenprestatie ofzo.

Nu komt het : ik kreeg van de gemeente een brief, dat ik dit jaar mijn kliko niet of weinig had aangeboden voor leging. Dat afval dumpen verboden is, en dat het consequenties kan hebben.

En nu voel ik mij betutteld, er wordt blijkbaar vanuit gegaan dat ik mijn afval illegaal dump, ik ben helemaal niet gediend van dit soort controle en bemoeienis.

Ja, er zijn veel ergere dingen, weet ik, maar dit voelt gewoon lullig, onterecht en stom.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
feow schreef:
03-11-2025 18:48
Geachte zonnestraaltjes, schatteboutjes en honneponnetjes,

Vol verbazing las ik uw brief.
Eerder dan dit wantrouwen had ik complimenten verwacht voor het reduceren van mijn afval en het vermijden van stankoverlast door samen te werken met mijn buurvrouw (ook nog participerend en sociaal).

Het is vervelend voor u dat u zo negatief in het leven staat, daarom laat ik u weten dat uw wantrouwen ongegrond is en ook niet gewaardeerd wordt.

Desondanks alsnog met vriendelijke groet,

Mevrouw de Pleurtopmetjenegativiteit.
Zonnetjeslaan 44 (<— vieren!)
Ik vind het een prachtige brief! Zou m zo versturen :thumbsup:
Hoi, kom binnen en fijn dat je er bent.
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?

dianaf schreef:
05-11-2025 08:49
Ik had het over de mensen die zonder toestemming dus hun afvalzak in de container van een ander gooien. Je kunt aan iemand niet zien of ze wel of geen toestemming hebt. Of dat het misschien gewoon je eigen bak is. :-D
Excuus, ik zie het. Dat is inderdaad wel dumpen.

Ook wel ingewikkeld want de gemeente zal zich met deze dumping vast niet bemoeien, omdat je idd niet kan zien of er toestemming is en wie wat waarin heeft gegooid. De gemeente zal het wel prima vinden zolang het maar in een container zit en niet ernaast. Meestal hebben gemeenten ook alleen bepalingen in de APV die zien op dumpingpraktijken in de openbare ruimte enzo.

En civielrechtelijke (dus als gebruiker van de bak, de dumpende buurman aanspreken) kun je ook niet zoveel, zeker niet als je geen schade hebt.

Bij ons vorige huis zag je het ook wel, dat een buurman dan even ‘s avonds laat alle bakken die klaarstonden langsging, om zijn overige afval in te gooien. De een vindt dat prima want de bakken staan er toch al, de ander vind het asociaal. Het was weleens irritant dat je dan last minute nog een zak in je container wilde gooien maar er dus al geen ruimte meer was door die buurman.
gonniegijsje schreef:
03-11-2025 14:52
En alsof de afvaldumpers na zo'n brief ineensbraaf hun afval niet meer dumpen...

Naïeve paperverspilling vind ik het!
Niet naief. Om een goede casus te maken voor mensen die wel dumpen moet je een dossier opbouwen.
Pelle schreef:
03-11-2025 14:34
het gaat ze wel aan, het is hun beleid.. je moet betalen voor de afvalverwerking. TO heeft geen afval op papier, dat is niet gebruikelijk, want iedereen heeft afval. Ze wordt niet beschuldigd van afvaldumping, ze wordt geïnformeerd over het feit dat afval dumpen verboden is en dat het consequenties kan hebben. Dan kan iemand die daadwerkelijk afval dumpt niet zeggen: ik wist het niet.

Nogmaals TO doet niet aan afval dumpen. Maar iedereen waarvan geen afval wordt geregistreerd, krijgt uit voorzorg zo'n brief.
Dit dus. Plus, als er wél veel afval wordt gedumpt ergens, kijken de mensen vaak met name de gemeente aan. Want die moet het opruimen en liefst ook voorkomen. Dus logisch dat ze dan ook hun best doen om het te voorkomen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven