gebrek aan rustige 'mannelijkheid', meer 'in het nu leven'

05-11-2025 21:16 155 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even van me afschrijven: enkele maanden geleden kwam ik (40-er, man) een bijzondere vrouw tegen, ik kwam net uit een relatie van meerdere jaren, ook zij had net een vorige relatie achter de rug.

Naar elkaar toe gezegd het voorzichtig te willen doen, stap voor stap, maar ook: smoorverliefd op elkaar, heeft me naar een next level niveau weten triggeren, qua verbinding, levensvreugde, warmte… ik voel me er erg goed bij, het is een bijzonder warme vrouw, knuffels, naast een heerlijk plagerige en speelse kant, schoonheid, chemie, IQ EQ, is een supermama voor haar kinderen.
Afgelopen maanden zagen we elkaar meermaals per week, er was veel positieve vibe, sterke kracht, positief effect op elkaars ontwikkeling, dagen elkaar uit, kunnen elkaars kwetsbaarheden delen, ze geeft aan zich veilig en begrepen te voelen bij mij, wat ik echt heel fijn vind om te horen.

Tegelijkertijd ook een duidelijke voorzichtigheid naar relatie, we zaten niet in een echte volle uitgesproken relatie, maar wel een intensieve ‘dating’ (met o.a. seksuele exclusiviteit). En voorzichtig de deur open naar elkaar meenemen bij vrienden (geen familie).

Afgelopen week gingen we met elkaar op vakantie, was een beetje spannend omdat het toch een hele week samen was.
Op zich was het een heel fijne vakantie, veel momenten van verbondenheid, avontuur, gelachen…

Tegelijkertijd was ook mijn kant van veel praten en dingen benoemen, proberen begrijpen naar boven gekomen, wat te weinig ‘in het nu’. Ze gaf aan mij terug dat ze een stukje ‘mannelijkheid’ mist, die van de rustigheid, niet altijd alles benoemen.
Dat is een stuk dat ik herken, en waarin ik ook zoekende was/ben, maar ook pijnlijk om te horen, omdat dit wel misschien meespeelt in onze zoektocht naar ‘worden we echt een koppel, of niet?’.

Graag tips om hierin te groeien, wil dit echt graag.
wijstoen schreef:
06-11-2025 00:02
Het is voor mijzelf wel iets dat al langer speelt ja. Ik benoem idd vaak zaken luidop, waardoor het rusteloos klinkt.

Ze heeft geen actieve verwachting uitgesproken... wel dat ze me voor 85% fabtastisch vindt, maar door die 15% twijfelt...

Het is ook een eigen vraag om er wat mee te doen,al langer. En nu een prachtige vrouw voor m'n ogen staat die twijfelt toch wel een eye-opener.
Ik was dit soort dingen zo zat na al die tiener relaties van vroeger dat ik een tijdje vrijgezel ben geweest en erna heb gezocht naar een partner die ik niet wilde veranderen maar die ik leuk vond zoals hij was met de goede en slechte eigenschappen.
Soms kan ik hem echt wel achter het behang plakken en hij mij ook. Maar dan lachen we er later wel om en is het prima.
Je maakt (jullie maken) er nu een heel ding van, maar bedoelt ze niet gewoon dat je af en toe wel even je kop mag houden? In plaats van dat jij je nu af gaat vragen hoe je "in het nu" moet gaan leven, kun je ook met haar afspreken dat zij je af mag remmen als ze even behoefte heeft aan stilte.
ItsMineru schreef:
05-11-2025 21:19
Je ex klinkt als een bakvis. Die Happinez-meuk neem je toch niet serieus? Je was een situationship en ipv dat je boos bent dat ze je aan het lijntje hield ga je twijfelen.

Ik wil geen man die zich bezighoudt met "masculiene" onzin. Ik wil een man die normaal over zijn emoties praat als een volwassene met hersens.

Ik zal never nooit meer seks hebben met iemand voor we een koppel zijn.
je quote het OT
she's not in to you
En voor je het weet ben je je geanalyseer aan het analyseren...

Denk dat dat precies de valkuil is. Laat haar opmerking eens lekker los. Geniet van wat jullie nu hebben zonder die toekomst erbij te halen.

Tenminste, dat wil je toch leren?

Ik zou meer denken dat jullie niet compatibel zijn en dat is is wie je bent. Daar is ook markt voor. Zat vrouwen die juist wel een nadenker waarderen
Om te begrijpen:

Je bent op vakantie, loopt hand in hand in het bos. Prachtige herfstkleuren, klein zonnetje, het ruikt er heerlijk. Zij loopt te genieten, jij zit in je hoofd. Waar begin je dan over? Over paddestoelen en egels?
Over een boek dat je hebt gelezen?
Over hoe het volgende week thuis is met elkaar weer weinig zien en dat je haar nu al mist?
Of ontstaan er random ideeen die je eruit gooit?
Misschien is ze niet geinteresseerd in wat er in jou omgaat. Zou dat kunnen?
gonniegijsje schreef:
06-11-2025 07:44
. Zat vrouwen die juist wel een nadenker waarderen
Ik zie iets heel anders voor bij een 'nadenker'.

Bij iemand die iemand die de hele tijd alles wil benoemen en vragen stelt, zie ik meer een 'prater' (en iemand die juist niet goed genoeg kan nadenken, omdat hij steeds alles moet checken).
ItsMineru schreef:
Je ex klinkt als een bakvis. Die Happinez-meuk neem je toch niet serieus? Je was een situationship en ipv dat je boos bent dat ze je aan het lijntje hield ga je twijfelen.

Ik wil geen man die zich bezighoudt met "masculiene" onzin. Ik wil een man die normaal over zijn emoties praat als een volwassene met hersens.

Openingspost quoten mag niet, ik zou je quote even weghalen.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
ItsMineru schreef:

Je mag de openingspost NIET quoten! Krijg je een ban voor. Haal even weg.
Quincy2 schreef:
06-11-2025 08:19
Ik zie iets heel anders voor bij een 'nadenker'.

Bij iemand die iemand die de hele tijd alles wil benoemen en vragen stelt, zie ik meer een 'prater' (en iemand die juist niet goed genoeg kan nadenken, omdat hij steeds alles moet checken).
Ik zie ook meer onrust/controlebehoefte inderdaad. Waarschijnlijk kost dat een partner energie om mee om te gaan.

Dat je soms in gedachten zit over je werk of je huis of financiën is niet raar, maar élke boswandeling alleen maar praten over jouw eigen beslommeringen... je vriendin is toch geen klaagmuur/therapeut?

En "waarom"vragen zijn geen nieuwsgierige vragen, er zit meestal een angst of oordeel achter. Het klinkt heel beklemmend voor mij, zo'n man.
Zou het kunnen dat jouw benoemen en willen begrijpen ervaren kan worden als op zoek zijn naar bevestiging? Mijn onderbuikgevoel is wel een beetje dat je dit nu gelijk aangrijpt als feedback die een essentieel stukje zelfontwikkeling zou zijn en nodig om de relatie te laten slagen ook precies is waar de 'jeuk' van de vrouw in kwestie zit en dat zij dat ervaart als onrust.

Dit niet doen om haar te pleasen gaat niet helpen, want dat is van hetzelfde laken een pak.

Eens met degenen die zeggen dat zij je niet leuk genoeg vindt, want dan is dat overkomelijk. Als je toch aan jezelf wilt werken zou ik beginnen met jezelf iemand te gunnen die overtuigend voor jou kiest.
wijstoen schreef:
06-11-2025 00:02
Het is voor mijzelf wel iets dat al langer speelt ja. Ik benoem idd vaak zaken luidop, waardoor het rusteloos klinkt.

Ze heeft geen actieve verwachting uitgesproken... wel dat ze me voor 85% fabtastisch vindt, maar door die 15% twijfelt...

Het is ook een eigen vraag om er wat mee te doen,al langer. En nu een prachtige vrouw voor m'n ogen staat die twijfelt toch wel een eye-opener.
Tja, ik snap wel wat ze bedoeld. Dat geanalyseer is gewoon stront vervelend.
Dus stop er mee. We zitten niet in therapie samen, sommige dingen zijn gewoon wat ze zijn en hoeven niet benoemd nog uitgelegd te worden.
En die twijfel: geloof haar en ga op zoek naar iemand die je wel wil met alles dat je mee brengt.
Als iemand mij 85% leuk vindt zou ik zeggen de mazzel hoor. Wat is dat nou, met percentages aankomen, ben je wel helemaal lekker?

Ja bijtie die 15% zijn dat gat in je sok en je stemmingswisselingen, wil je dat nog ff fixen dan gaan we binnenkort die100% score aantikken.
Nann schreef:
05-11-2025 21:53
Huh, hebben wij dezelfde OP gelezen?

TO, ik denk dat je de relatie wat teveel aan het overanalyseren bent en dat je te snel definitieve antwoorden wil… go with the flow! Of juist niet, dat is ook je goed recht.
Niets te snel. Zij dient hem niet te gebruiken voor seks.
BuzzieBee schreef:
06-11-2025 08:39
Je mag de openingspost NIET quoten! Krijg je een ban voor. Haal even weg.
Gedaan.
Deze meid denkt dat zij de prijs is en TO moet door hoepels springen om haar te overtuigen. 85%?! En als hij, terecht, een relatie wil blaat dit wicht dat hij te snel wil en dat basisrespect niet mannelijk is.

Klinkt precies als mijn laatste date en dat was wss een narcist. Pik dit niet TO. Jij bent GEEN optie.
Klinkt alsof je een beetje aan het projecteren bent, ItsMineru.
Gordita schreef:
06-11-2025 11:13
Klinkt alsof je een beetje aan het projecteren bent, ItsMineru.
Nee, want ik herken dit exacte gedrag bij mannen die ik match. Zij gaslight hem als hij veiligheid/stabiliteit zoekt. Ik zou ookniet genieten van een vakantie als mijn date zegt dat ik 15% niet genoeg ben en er van alles mis met me is.
Ben-ik-weer schreef:
06-11-2025 09:47
Tja, ik snap wel wat ze bedoeld. Dat geanalyseer is gewoon stront vervelend.
Dus stop er mee. We zitten niet in therapie samen, sommige dingen zijn gewoon wat ze zijn en hoeven niet benoemd nog uitgelegd te worden.
Eens, ik zou daar ook gek van worden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Waarschijnlijk ben je een heel lief en overgevoelig persoon.
Het zou ook niet bij mij passen een man die eindeloos oorzaak en gevolg uitzoekt en analyseert. Ik zou daar heel kriebelig van worden.
Maar jij bent jij. En je moet jezelf niet veranderen voor iemand anders.
Wat benoem en bevraag je dan allemaal? Dingen uit je eigen leven, uit haar leven, of of jullie bij elkaar passen?
ItsMineru schreef:
06-11-2025 12:02
Nee, want ik herken dit exacte gedrag bij mannen die ik match. Zij gaslight hem als hij veiligheid/stabiliteit zoekt. Ik zou ookniet genieten van een vakantie als mijn date zegt dat ik 15% niet genoeg ben en er van alles mis met me is.
Maar jij bent toch helemaal niet in de positie om op dit onderwerp adviezen en tips te geven??
Het type waar ze op valt zou (denk ik) nu dus gewoon zeggen; oke, dan ben ik 'het' dus niet voor jou/dan zijn wij het niet voor elkaar.
Nu wil je die 15% (belachelijk trouwens) alsnog op haar gaan aanpassen, en wie zegt dat het dan 'mannelijk' genoeg is, en in hoeverre blijf jij dan jezelf?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven