Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
vrijdag 7 november 2025 om 17:46
Nou inderdaad. Misschien hoog tijd om VVD eens uit te sluiten. Wat een arrogantie met haar "Ik kan voor Kerst een centrumrechts kabinet vormen."Tavistock schreef: ↑07-11-2025 17:21https://nos.nl/liveblog/2589136-geen-ni ... E-90063111
Allemachtig wat krijg ik een schijthekel aan Yesilgöz. Nog erger dan Wilders momenteel. Ik hoop toch zo dat VVD het meeregeren heel moeilijk wordt gemaakt. Dat D66 en CDA zeggen: “Joh, als dit jouw opstelling is, wordt dat in een kabinet dus ook niks.”
Vreselijke houding.
.
vrijdag 7 november 2025 om 17:57
En nog gelogen ook. Ze heeft namelijk niks te vormen.
Maar goed, we hebben het hier over iemand die liep te krijsen om taart omdat ze maar twee (of drie, ik ben het even kwijt) was verloren. Dus ik zou haar gedoetjes nou niet meteen te serieus nemen.
vrijdag 7 november 2025 om 18:03
Ja, maar Sigrid Kaag was als intelligente en eigenzinnige vrouw een nog veel makkelijker slachtoffer dan de toch wat saaie Timmermans.Lady*Voldemort schreef: ↑07-11-2025 17:13Dat was Kaag toch al eerder? Best sneu als je een pispaal nodig hebt om je politieke overtuigingen te rechtvaardigen.
vrijdag 7 november 2025 om 18:07
Yesilgöz heeft natuurlijk wel gelijk als ze zegt dat een combi met VVD en PvdAGL teveel compromissen vraagt om echte keuzes te maken.Tavistock schreef: ↑07-11-2025 17:21https://nos.nl/liveblog/2589136-geen-ni ... E-90063111
Allemachtig wat krijg ik een schijthekel aan Yesilgöz. Nog erger dan Wilders momenteel. Ik hoop toch zo dat VVD het meeregeren heel moeilijk wordt gemaakt. Dat D66 en CDA zeggen: “Joh, als dit jouw opstelling is, wordt dat in een kabinet dus ook niks.”
Ik vind Wilders' recente gedrag over "oneerlijke" verkiezingen een stuk laakbaarder.
vrijdag 7 november 2025 om 18:34
Dat met die taart heb ik gemist, niks gemist denk ik zo. Ik was enigszins voorbereid op een irritante Yesilgoz, wat sneu dat ze dit soort uitspraken doet.Lady*Voldemort schreef: ↑07-11-2025 17:57En nog gelogen ook. Ze heeft namelijk niks te vormen.
Maar goed, we hebben het hier over iemand die liep te krijsen om taart omdat ze maar twee (of drie, ik ben het even kwijt) was verloren. Dus ik zou haar gedoetjes nou niet meteen te serieus nemen.
Hopelijk hoogmoed voor de val of iets dergelijks.
.
vrijdag 7 november 2025 om 18:40
Wat een achterdocht, bitterheid en negativiteit proef ik, kan aan mij liggen, maar laten we het eerst eens afwachten, voor oor en veroordelen is het nu nog te vroeg.GriebusDus schreef: ↑07-11-2025 10:41Het bevriezen van de uitgaven in de zorg is wel bespreekbaar, alleen de doldrieste bezuinigingen die de VVD voorstaat niet. Idem voor een strenger asielbeleid. Het gaat dus zoals eerder gezegd om compromissen sluiten.
Ik blijf het herhalen, dit is gewoon een vuil spelletje. De VVD is bereid heel Nederland op slot te laten tot na de gemeenteraadsverkiezingen. Weet je wel hoe lang we dan al niet écht geregeerd zijn? Totaal onverantwoord.
Onder Schoof is Nederland al het lachertje van Europa geworden. Hij wordt nergens uitgenodigd omdat hij geen lid is van een partij. Op talloze gebieden moeten besluiten worden genomen, terwijl ons land buitenspel staat. En de VVD staat erbij en kijkt ernaar.
Echt, je kunt mij niet kwader kwijgen dan door zo cynisch met je macht en verantwoordelijkheden om te gaan.
Carpe Diem
vrijdag 7 november 2025 om 18:52
[quote=Lebow post_id=36033952 time=1762521232
De film genoteerd, ga ik kijken (L’Histoire de Souleymane).
Als ik alleen naar mijn portemonnee kijk zou ik ook VVD moeten stemmen, maar nee, nooit.
[/quote]
Dit vind ik vreemd…volgens je portomonnee zou je VVD MOETEN stemmen? Hoezo dan? Moeten? En hoe ga je dan om met de commentaren die hier te lezen vallen van forummers die absoluut niet begrijpen waarom mensen op de VVD stemmen?
De film genoteerd, ga ik kijken (L’Histoire de Souleymane).
Als ik alleen naar mijn portemonnee kijk zou ik ook VVD moeten stemmen, maar nee, nooit.
[/quote]
Dit vind ik vreemd…volgens je portomonnee zou je VVD MOETEN stemmen? Hoezo dan? Moeten? En hoe ga je dan om met de commentaren die hier te lezen vallen van forummers die absoluut niet begrijpen waarom mensen op de VVD stemmen?
Carpe Diem
vrijdag 7 november 2025 om 18:56
Je kent er dus een paar? Er zijn er best veel hoor!Paradise schreef: ↑07-11-2025 15:25Het komt er ook op neer dat je het eigenlijk niet kunt maken om VVD te stemmen.
Ja, ik ken best een paar leuke VVD’ers. Maar schandalig is het allemaal wel; het terugdraaien van die maatregelen om arbeidsmigranten te beschermen. Om de rekening van sommige ondernemers te spekken.
Carpe Diem
vrijdag 7 november 2025 om 18:58
Geldt dat ook niet andersom? Wilders is toch ook een aardige pispaal?Lady*Voldemort schreef: ↑07-11-2025 17:13Dat was Kaag toch al eerder? Best sneu als je een pispaal nodig hebt om je politieke overtuigingen te rechtvaardigen.
Carpe Diem
vrijdag 7 november 2025 om 18:59
vrijdag 7 november 2025 om 19:06
En welke partijen heb je dan in gedachten die de VVD maar eens uit moeten gaan sluiten? Links? Maar die zijn na 2 verkiezingen al zo gekrompen….het is wat het is.
Carpe Diem
vrijdag 7 november 2025 om 19:10
Ik moet wel zeggen dat ik ook enigszins moeite heb met die uitspraak, niet alleen persoonlijk naar jou, Lebow, maar in het algemeen van: voor mijn portemonnee zou ik VVD moeten/kunnen stemmen.
Los van dat ik heel vaak denk dat het voor velen niet klopt, denk ik, is het nou nodig dat iedereen hiermee moet weten dat je blijkbaar dus miljoenen bezit of meerdere panden hebt etc.
Los van dat ik heel vaak denk dat het voor velen niet klopt, denk ik, is het nou nodig dat iedereen hiermee moet weten dat je blijkbaar dus miljoenen bezit of meerdere panden hebt etc.
vrijdag 7 november 2025 om 19:16
vrijdag 7 november 2025 om 19:17
D66 en CDA (zie je die als links?) en dan met GL/PvdA en JA21. De laatste twee zijn ook uitersten maar de lijsttrekkers van deze 4 partijen komen wat constructiever over. Ga maar compromissen sluiten.
Maar goed, we gaan het zien hoe dit zich ontvouwt met de tijd.
Mijn voorkeur is dat Yesilgoz vanbinnen uit plaats moet maken voor een andere lijsttrekker. Gezien het feit dat de VVD met haar steeds meer zetels verliezen lijkt me dat niet heel vreemd maar kennelijk is dat wishfull thinking. En dan alsnog: D66, CDA, GL/PvdA en VVD.
zoefff wijzigde dit bericht op 07-11-2025 19:53
Reden: Toevoeging voorkeur
Reden: Toevoeging voorkeur
21.16% gewijzigd
.
vrijdag 7 november 2025 om 19:36
Dat lees/hoor ik totaal niet in die uitspraak. En de mensen die ik ken die 'm gebruiken hebben dat ook zeker niet.Dala schreef: ↑07-11-2025 19:10Ik moet wel zeggen dat ik ook enigszins moeite heb met die uitspraak, niet alleen persoonlijk naar jou, Lebow, maar in het algemeen van: voor mijn portemonnee zou ik VVD moeten/kunnen stemmen.
vrijdag 7 november 2025 om 19:40
vrijdag 7 november 2025 om 19:42
Ja dat bedoelde ik ook. Alleen dat die grens dat het voor je portemonnee gunstiger is pas vanaf een veel en véél hogere grens pas in gaat. Of vergis ik mij zelf daarin en kan het voor een chirurg of advocaat met 1 pand (wel een grote villa bijvoorbeeld) ook al financieel gunstiger zijn?
Ik vat het altijd op als: ik heb minimaal 10 miljoen en wel zeker inkomsten uit vijf panden en ben groot aandeelhouder.
Nou ja, is verder misschien ook niet zo interessant. Meestal denk ik: aha.
vrijdag 7 november 2025 om 19:45
Als je een gewone koopwoning hebt en HRA kan het toch al voordeliger zijn?Dala schreef: ↑07-11-2025 19:42Ja dat bedoelde ik ook. Alleen dat die grens dat het voor je portemonnee gunstiger is pas vanaf een veel en véél hogere grens pas in gaat. Of vergis ik mij zelf daarin en kan het voor een chirurg of advocaat met 1 pand (wel een grote villa bijvoorbeeld) ook al financieel gunstiger zijn?
Ik vat het altijd op als: ik heb minimaal 10 miljoen en wel zeker inkomsten uit vijf panden en ben groot aandeelhouder.
Nou ja, is verder misschien ook niet zo interessant. Meestal denk ik: aha.
https://www.manners.nl/vvd-verkiezingsp ... n-salaris/
vrijdag 7 november 2025 om 19:51
Dus wanneer het financieel gunstig is stemt iemand op de VVD of zou er volgens jou op moeten stemmen maar omdat hij/zij geen miljonair is hóeft hij/ zij dus niet op deze partij te stemmen? Is dat wat je zegt?
Carpe Diem
vrijdag 7 november 2025 om 19:52
vrijdag 7 november 2025 om 19:52
Maar dat geldt net zo goed voor de tegenstelling D66 en JA21, die dan samen in het centrumrechtse kabinet van mevrouw Yesilgöz moeten gaan zitten.
vrijdag 7 november 2025 om 19:53
Interessant! Die combinatie had ik nog niet gemaakt, ik zie CDA helaas de laatste jaren opgeschoven naar links ja, ook de VVD trouwens.
Carpe Diem
vrijdag 7 november 2025 om 19:56
vrijdag 7 november 2025 om 19:56
Dank voor het overzicht. Er zijn dus waarschijnlijk heel wat mensen die dit puur uit eigenbelang doen en dat de grote bedrijven ook bevoordeeld worden en in Nederland blijven is misschien niet eens het hoofddoel.Star⁴ schreef: ↑07-11-2025 19:45Als je een gewone koopwoning hebt en HRA kan het toch al voordeliger zijn?
https://www.manners.nl/vvd-verkiezingsp ... n-salaris/
Een flink deel van de bevolking is misschien dus zelfs eerder tamelijk doorsnee dan groot aandeelhouder en stevig in het vastgoed. Het komt af en toe anders over.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in