Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 1682 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Janskap schreef:
07-11-2025 10:20
Ja om eerlijk te zijn wel, want tot die tijd twijfelde ik om na vele vele jaren op een andere partij dan de VVD te stemmen, Ja 21 of SGP was het dan waarschijnlijk geworden.
je hebt democratie niet echt hoog op je lijstje zo te lezen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Johanna72 schreef:
07-11-2025 19:52
Maar dat geldt net zo goed voor de tegenstelling D66 en JA21, die dan samen in het centrumrechtse kabinet van mevrouw Yesilgöz moeten gaan zitten.
...maar JA21 heeft veel minder zetels en kan op basis daarvan meer compromissen verkopen aan de kiezer dan de VVD, zolang ze op het gebied van asielmigratie genoeg ruimte krijgen. Is die aardappel meteen uit het vuur voor de VVD.
Voor mij zijn er meer redenen geweest om VVD te stemmen dan alleen mijn eigen portomonnee, al telt dat wel mee voor mij. Noem me daarin maar egoistisch, maar ik moet toch mijn rekeningen kunnen betalen.

En met de link van Star, dan is VVD idd financieel voordeliger voor mij. Alleen al de 3 benzine/diesel slurpende auto's voor de deur en daarmee de blijvende accijnsverlaging op brandstof is voor mij financieel heel erg gunstig. (Overigens ook voor mijn klantenkring.)

De HRA wordt al afgebouwd, dat speelde voor mij dan weer geen rol.

Maar ik ben toch verre van een miljonair of GDA. Heb een leuk middeninkomen, maar niks overdreven.
Vanielje schreef:
07-11-2025 19:56
...maar JA21 heeft veel minder zetels en kan op basis daarvan meer compromissen verkopen aan de kiezer dan de VVD, zolang ze op het gebied van asielmigratie genoeg ruimte krijgen. Is die aardappel meteen uit het vuur voor de VVD.
D66 heeft 0,0 belang bij deze constructie. Vergeet niet dat 20% van de D66 stemmers afkomstig is van GL/PvdA. Hoe verkoopt D66 dit dan aan de kiezer?
.
Applaus!
Wat eten we vanavond?
Vanielje schreef:
Kijk, ik snap dat voor de VVD dit het beste is, het is namelijk fijn om als ‘middelste’ partij in een kabinet te zitten, dan hoef je het minste water bij de wijn te doen. Maar datzelfde geldt natuurlijk voor D66. En ik gok zomaar dat voor een significant deel van de D66 stemmers (bijvoorbeeld het deel dat van de VVD naar D66 is overgelopen) Ja21 hun zin geven op asielbeleid echt not done is.
SirDidymus schreef:
07-11-2025 20:05
Voor mij zijn er meer redenen geweest om VVD te stemmen dan alleen mijn eigen portomonnee, al telt dat wel mee voor mij. Noem me daarin maar egoistisch, maar ik moet toch mijn rekeningen kunnen betalen.

En met de link van Star, dan is VVD idd financieel voordeliger voor mij. Alleen al de 3 benzine/diesel slurpende auto's voor de deur en daarmee de blijvende accijnsverlaging op brandstof is voor mij financieel heel erg gunstig. (Overigens ook voor mijn klantenkring.)

Maar ik ben toch verre van een miljonair of GDA. Heb een leuk middeninkomen, maar niks overdreven.
Hee maar dat is dan interessant. Dan is het dus weer bijna logischer dat mensen links gaan stemmen als ze makkelijk altijd hun rekeningen kunnen betalen, ongeacht welke belastingaanslag er nou weer op de mat ligt en je echt steenrijk bent dan als je net bovenmodaal zit en denkt: VVD is voor mij net wat gunstiger en zo kan ik ook nog op vakantie dan in dat voorbeeld van zo'n miljonair die denkt: op vakantie ga ik toch wel of ik nu percentage X of Y moet afdragen.

Dan is het misschien ook logischer dat ze zoveel stemmen halen.
__appelbloesem__ schreef:
07-11-2025 20:09
Kijk, ik snap dat voor de VVD dit het beste is, het is namelijk fijn om als ‘middelste’ partij in een kabinet te zitten, dan hoef je het minste water bij de wijn te doen. Maar datzelfde geldt natuurlijk voor D66. En ik gok zomaar dat voor een significant deel van de D66 stemmers (bijvoorbeeld het deel dat van de VVD naar D66 is overgelopen) Ja21 hun zin geven op asielbeleid echt not done is.
Als VVD de grootste partij was geworden had ik dit ook zeker begrepen. Maar dat zijn ze niet maar zo gedragen ze zich wel. En ook dan had ik het begrepen dat de formatie moeizaam was gegaan en D66 niet zomaar akkoord. Uiteindelijk was het er dan toch van gekomen en had D66 de verkiezingen erna zetels moeten inleveren.

Misschien is dat de vrees voor de VVD. Om een beetje die positie te gaan innemen.
Ik denk dat het een ouderwets idee van politiek bedrijven is. Zoveel mogelijk eruit slepen, hard to get spelen.
Si abra la puerta hay lobos.
SirDidymus schreef:
07-11-2025 20:05

Beetje flauwekul dat je die klantenkring noemt.

Bijna 90 % van de volwassen bevolking heeft een rijbewijs. Dat is een algemeen goed.

Het is niet zo dat al die mensen niet in staat zijn meer te betalen. Nog even los van de vele mensen die een tankpas van de zaak hebben.

Dat je het noemt voelt als een legitimatie om de VVD te stemmen.

Maar iedereen met een eigen bedrijf heeft mensen met een rijbewijs in de klantenkring. Dan is de VVD de enige logische uitkomst. En dat klopt niet.
paradise wijzigde dit bericht op 07-11-2025 20:39
0.79% gewijzigd
Dala schreef:
07-11-2025 20:26
Hee maar dat is dan interessant. Dan is het dus weer bijna logischer dat mensen links gaan stemmen als ze makkelijk altijd hun rekeningen kunnen betalen, ongeacht welke belastingaanslag er nou weer op de mat ligt en je echt steenrijk bent dan als je net bovenmodaal zit en denkt: VVD is voor mij net wat gunstiger en zo kan ik ook nog op vakantie dan in dat voorbeeld van zo'n miljonair die denkt: op vakantie ga ik toch wel of ik nu percentage X of Y moet afdragen.

Dan is het misschien ook logischer dat ze zoveel stemmen halen.

Geen idee of dat zo werkt voor andere VVD stemmers. Vast wel een kern van waarheid natuurlijk.

Ik weet wel (gezien de programma's) dat je als werknemer met een laag/middeninkomen het beste bent met GL-PVDA, wellicht zal dat ook meespelen in overwegingen op op die partij te stemmen, anders dan alleen uit altruïsme? (Niet vervelend bedoelt maar ik krijg vaak die vibe (algemeen dus niet alleen hier) dat als je links stemt je niet uit eigenbelang stemt en rechts wel, maar ik denk dat dat echt voor een groot deel van de kiezers een rol speelt, want uiteindelijk is je eigen portomonnee ook belangrijk toch?)

En als je al zoveel verdient dat een belastingaanslag meer of minder niet uitmaakt, of een keertje minder uit eten, dan kun je veel makkelijker stemmen vanuit ideaal dan eigenbelang. Want uiteindelijk is het niet zo dat je ineens gaat van heel rijk naar laag/middeninkomen. Die financiele vrijheid heb je al.

En dan kun je ofwel als ondernemer/DGA/miljonair/hoog inkomen kiezen voor "links" of voor "rechts" naar gelang de rest van je idealen/ideeën/overtuigingen.

Ik vind het te makkelijk om VVD stemmers (niet jij maar algemeen) allemaal weg te zetten als ikke ikke ikke. Iedereen heeft zijn eigen beweegredenen en je kan iemands financiele situatie ook niet op een afstand be/veroordelen.
rosanna08 schreef:
je hebt democratie niet echt hoog op je lijstje zo te lezen.
Oh jawel hoor, maar misschien verschillen jouw en mijn kijk op het begrip democratie dan wel. Dat kan. Ik oordeel niet over de hoogte van lijstjes van een ander.
Carpe Diem
Paradise schreef:
07-11-2025 20:35
Beetje flauwekul dat je die klantenkring noemt.

Bijna 90 % van de volwassen bevolking heeft een rijbewijs. Dat is een algemeen goed.

Het is niet zo dat al die mensen niet in staat zijn meer te betalen. Nog even los van de vele mensen die een tankpas van de zaak hebben.

Dat je het noemt voelt als een legitimatie om de VVD te stemmen.

Maar iedereen met een eigen bedrijf heeft mensen met een rijbewijs in de klantenkring. Dan is de VVD de enige logische uitkomst.

Joh noem het flauwekul, maakt mij niet uit hoor. Dat jij misschien niet gelooft dat ik moeite heb om mijn uurtarief te moeten verhogen omdat ik het eigenlijk gewoon schandalig vind om voor een autorijles meer dan 65 euro per uur te vragen tov 30 euro 17 jaar geleden, dat kan. Maar ik vind het echt bizar veel geld. En dat kan zomaar oplopen naar 75 euro per uur, zeker als die accijnsverhoging door gaat.

Gemiddelde van 45 uur rijles, een examen erbij dan kost een rijbewijs nu zomaar 3200 euro. Met een prijs van 75 euro kom je aan 3700 euro, inclusief 1 examen.

Voor veel mensen is dat dus gewoon echt heel veel geld, en inderdaad gewoon niet meer te betalen straks.

Ik vind dat ook gewoon een geldige reden om daarnaar te kijken. Als 1 van de redenen... onder andere.
Ik denk dat hier gewoon veel mensen posten met een hoger inkomen en veel linksere mensen. Ik denk dat er ook arme linkse mensen zijn (alhoewel minder dan vroeger, toen ik klein was) en ook rijke rechtse mensen. Maar dit forum niet echt een afspiegeling van de samenleving. Hoeft ook niet natuurlijk.
Ik stem mijn hele leven links, al ben ik wel van inkomensgroep gewisseld.
SirDidymus schreef:
07-11-2025 20:44
Joh noem het flauwekul, maakt mij niet uit hoor. Dat jij misschien niet gelooft dat ik moeite heb om mijn uurtarief te moeten verhogen omdat ik het eigenlijk gewoon schandalig vind om voor een autorijles meer dan 65 euro per uur te vragen tov 30 euro 17 jaar geleden, dat kan. Maar ik vind het echt bizar veel geld. En dat kan zomaar oplopen naar 75 euro per uur, zeker als die accijnsverhoging door gaat.

Gemiddelde van 45 uur rijles, een examen erbij dan kost een rijbewijs nu zomaar 3200 euro. Met een prijs van 75 euro kom je aan 3700 euro, inclusief 1 examen.

Voor veel mensen is dat dus gewoon echt heel veel geld, en inderdaad gewoon niet meer te betalen straks.

Ik vind dat ook gewoon een geldige reden om daarnaar te kijken. Als 1 van de redenen... onder andere.
Ok, fair enough. Dat begrijp ik wel.
SirDidymus schreef:
07-11-2025 20:36
Geen idee of dat zo werkt voor andere VVD stemmers. Vast wel een kern van waarheid natuurlijk.

Ik weet wel (gezien de programma's) dat je als werknemer met een laag/middeninkomen het beste bent met GL-PVDA, wellicht zal dat ook meespelen in overwegingen op op die partij te stemmen, anders dan alleen uit altruïsme? (Niet vervelend bedoelt maar ik krijg vaak die vibe (algemeen dus niet alleen hier) dat als je links stemt je niet uit eigenbelang stemt en rechts wel, maar ik denk dat dat echt voor een groot deel van de kiezers een rol speelt, want uiteindelijk is je eigen portomonnee ook belangrijk toch?)

En als je al zoveel verdient dat een belastingaanslag meer of minder niet uitmaakt, of een keertje minder uit eten, dan kun je veel makkelijker stemmen vanuit ideaal dan eigenbelang. Want uiteindelijk is het niet zo dat je ineens gaat van heel rijk naar laag/middeninkomen. Die financiele vrijheid heb je al.

En dan kun je ofwel als ondernemer/DGA/miljonair/hoog inkomen kiezen voor "links" of voor "rechts" naar gelang de rest van je idealen/ideeën/overtuigingen.

Ik vind het te makkelijk om VVD stemmers (niet jij maar algemeen) allemaal weg te zetten als ikke ikke ikke. Iedereen heeft zijn eigen beweegredenen en je kan iemands financiele situatie ook niet op een afstand be/veroordelen.
Met dat laatste ben ik het wel eens, echter je benoemt algemeen, maar ik zou het wat genuanceerder willen stellen: links in het algemeen zet rechtse kiezers inclusief de VVD stemmers allemaal weg als ikke ikke. Maar wat ik ook zie is dat links net zo makkelijk het “ ikke vind dat jij als rechtse stemmer niet deugd” bezigd. En zo blijft de polarisatie van beide kanten gevoed.
Carpe Diem
Ik vind het raar dat veel mensen denken dat wat linkser stemmen ze meteen honderden euro's per maand kost. Dat is alleen zo als je het echt wel kan missen in verhouding. Dus zeker niet modaal of iets daarboven. Ik snap die angst niet. Zeker niet van Jan modaal vvd stemmers.
Afkoelen heeft gewerkt
Janskap schreef:
07-11-2025 20:53
Met dat laatste ben ik het wel eens, echter je benoemt algemeen, maar ik zou het wat genuanceerder willen stellen: links in het algemeen zet rechtse kiezers inclusief de VVD stemmers allemaal weg als ikke ikke. Maar wat ik ook zie is dat links net zo makkelijk het “ ikke vind dat jij als rechtse stemmer niet deugd” bezigd. En zo blijft de polarisatie van beide kanten gevoed.

Niet om het een of ander hoor, maar hoe is dat genuanceerder dan wat ik zei? Ik vind het eerder minder genuanceerd eigenlijk... ;-)
Redhead70 schreef:
07-11-2025 20:56
Ik vind het raar dat veel mensen denken dat wat linkser stemmen ze meteen honderden euro's per maand kost. Dat is alleen zo als je het echt wel kan missen in verhouding. Dus zeker niet modaal of iets daarboven. Ik snap die angst niet. Zeker niet van Jan modaal vvd stemmers.
Oh, de Jan Modaal VVD stemmer begrijp ik nu juist wat beter. Misschien die echte steenrijken dan juist weer niet. :mrgreen:
https://nos.nl/l/2589621

Dat krijg je er dus van, als je dit soort rechtse politici zulke functies laat uitvoeren.
Frizz schreef:
08-11-2025 07:59
https://nos.nl/l/2589621

Dat krijg je er dus van, als je dit soort rechtse politici zulke functies laat uitvoeren.
Rechts is het probleem niet denk ik, eerder gewoon heel dom, geen staatsrechtelijk inzicht en nul interesse in het feit dat hij als minister nu de rechtstaat aan het ondermijnen is.
Grappig als het niet droevig was. Steeds meer de indruk dat alternatieve feiten en gevoelens net zo relevant zijn als de wet en de waarheid.
Rabarbara schreef:
08-11-2025 08:06
Rechts is het probleem niet denk ik, eerder gewoon heel dom, geen staatsrechtelijk inzicht en nul interesse in het feit dat hij als minister nu de rechtstaat aan het ondermijnen is.
Grappig als het niet droevig was. Steeds meer de indruk dat alternatieve feiten en gevoelens net zo relevant zijn als de wet en de waarheid.
Ik denk dat deze mensen met bewondering naar Trump kijken en zijn kunstje nadoen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Rabarbara schreef:
Helaas komt dom en geen rechtstatelijk inzicht vooral voor onder rechts.
Laten we hopen dat dit soort partijen nooit meer hoeven mee te regeren.
Rabarbara schreef:

Ik bedoelde ook niet zozeer rechts op zich, maar meer van dit soort partijen.
Maar de man lijkt me niet zo erg dom, als ik z’n CV bekijk. Het is eerder een verschuiving van normen, inderdaad doordat dit ook normaal is bij Trump en consorten.
Zoefff schreef:
07-11-2025 20:06
D66 heeft 0,0 belang bij deze constructie. Vergeet niet dat 20% van de D66 stemmers afkomstig is van GL/PvdA. Hoe verkoopt D66 dit dan aan de kiezer?
Bijvoorbeeld met de grootste langdurige investering in onderwijs van de laastste 25 jaar, doorzetten van de energietransitie, verkleining van de veestapel. Dat laatste maakt weer op gebied van o.a. woningbouw veel mogelijk. Alle asielplannen moeten natuurlijk wel voĺledig binnen de rechtsstaat passen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven