Vraag het de mods 2025
vrijdag 4 juli 2025 om 09:20
Beste forummers,
In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.
Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.
Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215
Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711
en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615
Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576
En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:
https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213
Met vriendelijke groet,
Moderators Vivaforum.
In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.
Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.
Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215
Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711
en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615
Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576
En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:
https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213
Met vriendelijke groet,
Moderators Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 13 november 2025 om 15:41
Ik denk dat alles wat wij zeggen voor een aantal mensen altijd als slap excuus zal worden gelezen. Ik ga hier verder dan ook niet op in.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
donderdag 13 november 2025 om 15:43
Een eigen bericht in het anonimeringstopic staffen (en ook nog binnen 48 uur)? Dat vind ik raar om te honoreren wanneer er anderen wachten. Uitzonderingen daargelaten, maar daar klinkt het niet naar.ModeratorViva schreef: ↑13-11-2025 15:40Dat hoeft niet, we proberen binnen 48 uur aan verzoeken te voldoen, maar als je je eigen posting staft, kan dat wel schelen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
donderdag 13 november 2025 om 15:46
ModeratorViva schreef: ↑13-11-2025 15:40Dat hoeft niet, we proberen binnen 48 uur aan verzoeken te voldoen, maar als je je eigen posting staft, kan dat wel schelen.
Het wordt met de dag ongelooflijker.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
donderdag 13 november 2025 om 15:52
Ja, ik heb wat, ik mail morgen terug denk ik, ben druk.ModeratorViva schreef: ↑13-11-2025 15:30Ik snap er ook niks van. Ik heb even in onze mailbox gezocht en onze vorige mailwisseling gevonden. Ik heb je weer gemaild.
donderdag 13 november 2025 om 15:55
Geen probleem, ben blij dat dit in ieder geval is gelukt.
donderdag 13 november 2025 om 18:58
Mods,
Ik snap dat jullie verder niet meer in willen gaan op het hoe en waarom, maar het is naar mijn idee allemaal wel flink uit de hand gelopen nu. Als je kijkt naar degenen die nu op anoniem zijn gegaan en wie weet wie nog volgen, mis ik eerlijk gezegd vanuit jullie nu wel eat voortschrijdend inzicht.
En ik snap dat het de afgelopen week/weken lijkt alsof jullie helemaal niets goed kunnen doen, en dat er wellicht hierdoor wat irritatie aan jullie kant ontstaat, maar het kan jullie toch ook niet ontgaan zijn dat de onvrede omtrent moderatie behoorlijk groot is?
Kunnen jullie binnen jullie team niet gewoon duidelijke afspraken maken wat prioriteit heeft? Bijvoorbeeld als 1e bekijkt iedereen eerst het anonimisatie topic, dat handelen we af. Daarna de binnengekomen stafjes, die worden op datum/tijd beoordeeld, en daarna het vraag de mods topic, 1 voor 1 alle postst beantwoorden. Het is nu gewoon een zooitje en het lijkt (let op; lijkt) alsof iedereen zomaar een dotje doet. Ik mis echt gewoon de structuur van handelen.
Het kan aan mij liggen natuurlijk, maar een vaste volgorde van handelen op topics/stafjes door iedereen lijkt mij voor iedereen (ook ons als forummers) veel duidelijker.
Het lijkt hier soms wel een kleuterklas, of een hobby-clubje. Het straalt 0 professionaliteit uit.
En dat doen jullie vast niet bewust, en ik geloof echt dat jullie de allerbeste bedoelingen hebben, maar kennelijk is deze werkwijze onvoldoende. Dan lijkt het mij verstandig om weer even terug naar de tekentafel te gaan, voordat het hele forum straks echt om zeep is.
Ik snap dat jullie verder niet meer in willen gaan op het hoe en waarom, maar het is naar mijn idee allemaal wel flink uit de hand gelopen nu. Als je kijkt naar degenen die nu op anoniem zijn gegaan en wie weet wie nog volgen, mis ik eerlijk gezegd vanuit jullie nu wel eat voortschrijdend inzicht.
En ik snap dat het de afgelopen week/weken lijkt alsof jullie helemaal niets goed kunnen doen, en dat er wellicht hierdoor wat irritatie aan jullie kant ontstaat, maar het kan jullie toch ook niet ontgaan zijn dat de onvrede omtrent moderatie behoorlijk groot is?
Kunnen jullie binnen jullie team niet gewoon duidelijke afspraken maken wat prioriteit heeft? Bijvoorbeeld als 1e bekijkt iedereen eerst het anonimisatie topic, dat handelen we af. Daarna de binnengekomen stafjes, die worden op datum/tijd beoordeeld, en daarna het vraag de mods topic, 1 voor 1 alle postst beantwoorden. Het is nu gewoon een zooitje en het lijkt (let op; lijkt) alsof iedereen zomaar een dotje doet. Ik mis echt gewoon de structuur van handelen.
Het kan aan mij liggen natuurlijk, maar een vaste volgorde van handelen op topics/stafjes door iedereen lijkt mij voor iedereen (ook ons als forummers) veel duidelijker.
Het lijkt hier soms wel een kleuterklas, of een hobby-clubje. Het straalt 0 professionaliteit uit.
En dat doen jullie vast niet bewust, en ik geloof echt dat jullie de allerbeste bedoelingen hebben, maar kennelijk is deze werkwijze onvoldoende. Dan lijkt het mij verstandig om weer even terug naar de tekentafel te gaan, voordat het hele forum straks echt om zeep is.
donderdag 13 november 2025 om 20:41
Dank je voor je bericht en zoals ik al zei, we hebben uitgelegd waarom gehandeld hebben zoals we hebben gehandeld en daar staan we nog steeds achter. Daar ga ik dus ook niet meer op in.SirDidymus schreef: ↑13-11-2025 18:58Mods,
![]()
Wat de rest betreft, Ik heb een redelijk vast patroon wanneer ik gewoon rustig de tijd heb om te modereren. Ik moet echter ook erkennen dat het verwijder- en anonimisatietopic nog steeds niet helemaal daar in zit. De afgelopen dagen was er weinig tijd om te modereren en dan gaan de stafjes en dit topic voor.
Zijn we foutloos? Zeker niet. Doen wij ons best met de mogelijkheden die er momenteel zijn? Zeker weten!
donderdag 13 november 2025 om 20:47
En om nog even in te gaan op onvrede over het beleid: we hebben jullie een paar maanden geleden input gevraagd en toen was de algemene reactie dat het beleid aan ons was.
Dus feedback prima, maar dan wel graag constructief in plaats van de manier waarop het nu gebeurt.
Dus feedback prima, maar dan wel graag constructief in plaats van de manier waarop het nu gebeurt.
donderdag 13 november 2025 om 20:55
Oké, indien er besloten wordt door de moderatie te wissen op uitspraken, wis dan alles, ook de quotes die deze onwelgevallige uitspraken bevatten. Sir heeft hier al eens meerdere keren om moeten vragen. Even een recent voorbeeld.
Evenals het kaarsjes topic. Beter slecht maar volledig werk dan half werk. Succes mods.
Evenals het kaarsjes topic. Beter slecht maar volledig werk dan half werk. Succes mods.
Afkoelen heeft gewerkt
donderdag 13 november 2025 om 21:00
We hebben ons zegje gedaan, dus we zeggen er verder niets meer over.. Serieus? Wat een zwaktebod! Jullie lezen toch ook wat jullie beslissing met veel mensen doet?ModeratorViva schreef: ↑13-11-2025 20:41Dank je voor je bericht en zoals ik al zei, we hebben uitgelegd waarom gehandeld hebben zoals we hebben gehandeld en daar staan we nog steeds achter. Daar ga ik dus ook niet meer op in.
Wat de rest betreft, Ik heb een redelijk vast patroon wanneer ik gewoon rustig de tijd heb om te modereren. Ik moet echter ook erkennen dat het verwijder- en anonimisatietopic nog steeds niet helemaal daar in zit. De afgelopen dagen was er weinig tijd om te modereren en dan gaan de stafjes en dit topic voor.
Zijn we foutloos? Zeker niet. Doen wij ons best met de mogelijkheden die er momenteel zijn? Zeker weten!
Het anonimistietopic, zit nog niet helemaal in mijn vaste patroon... Serieus? Jullie hebben dat juist hiervoor zelf geopend. Wat een amateurisme!
Ik had niet zoveel tijd, dus dan doe ik vooral even snel de stafjes tussendoor... Serieus? Hele bijzondere prioriteiten wanneer je blijkbaar wel de tijd hebt om een naam op heel veel plekken te wissen en jezelf daarmee voor schut te zetten. Iets teveel naar de stafjes geluisterd en niet zelf nagedacht?
De slechte beslissingen en slechte keuzes van de Mods zijn al maandenlang meer regel dan uitzondering. De respectloze manier waarmee jullie met het overlijden van een gerespecteerde forummer omgaan, is voor mij de welbekende druppel. Ik geloof zo langzamerhand echt niet meer dat jullie dit allemaal met de beste bedoelingen doen. En als dit wel jullie beste bedoelingen zijn, dan moeten jullie je schamen over jullie werkniveau. Deze manier van modereren helpt dit hele forum om zeep. Wanneer dat de bedoeling is, dan is die missie wat mij betreft geslaagd.
Graag op anoniem. Helemaal klaar met jullie.
Ik zal m'n bericht meteen wel even staffen, zodat het geen 48 uur hoeft te duren.
donderdag 13 november 2025 om 21:03
Graag op anoniem.
Niet vanwege het slechte moderatorbeleid, maar vanwege het continue gezeik daarover. Een volkomen gebrek aan zelfkennis of hand in eigen boezem bij forummers, en de kring daaromheen, die eerder nog tegen ieder ander riepen dat als het modbeleid niet beviel je vrij was om weg te gaan. Het hielenlikken, het steunen van forummers die zelf vaak ontzettend hatelijk uit de hoek kunnen komen als er eens iemand het waagt iets anders te zeggen. Maar zelf maar door- en doorzaniken als het zo uitkomt.
Niet vanwege het slechte moderatorbeleid, maar vanwege het continue gezeik daarover. Een volkomen gebrek aan zelfkennis of hand in eigen boezem bij forummers, en de kring daaromheen, die eerder nog tegen ieder ander riepen dat als het modbeleid niet beviel je vrij was om weg te gaan. Het hielenlikken, het steunen van forummers die zelf vaak ontzettend hatelijk uit de hoek kunnen komen als er eens iemand het waagt iets anders te zeggen. Maar zelf maar door- en doorzaniken als het zo uitkomt.
donderdag 13 november 2025 om 21:57
Het zou helpen als jullie modereerbeleid ook constructief is.ModeratorViva schreef: ↑13-11-2025 20:47En om nog even in te gaan op onvrede over het beleid: we hebben jullie een paar maanden geleden input gevraagd en toen was de algemene reactie dat het beleid aan ons was.
donderdag 13 november 2025 om 22:11
Ik kan het gemist hebben in alle pagina's,ModeratorViva schreef: ↑13-11-2025 20:47En om nog even in te gaan op onvrede over het beleid: we hebben jullie een paar maanden geleden input gevraagd en toen was de algemene reactie dat het beleid aan ons was.
ik heb niet alles kunnen bijlezen, maar zo niet: kan er gereageerd worden op de inhoudelijke feedback van Lori?
donderdag 13 november 2025 om 22:40
Eens. En het vervelende is dat je een deel van de berichtgeving gemist hebt, je dus elders gaat kijken om vervolgens bij het kaarsjes topic uit te komen. Dat zorgt voor onrust. Ik vermoedde overigens al dat het de desbetreffende forummer betrof door een post in de napraat.charlottew88 schreef: ↑13-11-2025 14:27Maar in het kaarsje branden wordt er niet consequent gemodereerd. Bij de ene forummer wordt de naam die wij niet mogen posten gewist en bij de ander niet.
Ik vind het persoonlijk prettig dat Solo het gedeeld heeft (al is de berichtgeving verdrietig). Dank daarvoor Solo.
@Mods: Overigens is GDPR regelgeving niet van toepassing op overleden personen en is een forumnick bovendien doorgaans niet te herleiden aan een echte naam.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 13 november 2025 om 22:48
Dat is wat er nu wel gaande is. De naam staat er immers nog. En daarnaast: door losse opmerkingen elders is het voor vaste forummers niet moeilijk om na te gaan over wie het (mogelijk) gaat. Verder: zie mijn GDPR opmerking eerder.ModeratorViva schreef: ↑12-11-2025 22:46Als wij mee waren gegaan in een fittie, had Solomio een ban gekregen. Wij geloven ook zeker dat de posting met de beste bedoelingen is gepost. De reden waarom we hem hebben verwijderd, staat in mijn vorige reactie. Wat betreft het wissen in het andere topic: het zou een beetje raar zijn als we het in het ene topic verwijderen en het in het andere topic zouden laten staan.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 13 november 2025 om 22:50
Dit. Ik had jouw bijdrage nog niet gelezen, maar met privacy heeft het inderdaad (juridisch) niets te maken.Lori schreef: ↑12-11-2025 16:51Het begrip privacy wordt nu ook veel te ruim uitgelegd door de mods. Privacy gaat over de bescherming van je persoonlijke levenssfeer, over je persoonsgegevens. Maar in dit geval gaat het om een anonieme forummer die na het bericht niet ineens minder anoniem is geworden. Het enige dat we nu weten, is dat anonieme forummer X is overleden en hier dus niet meer zal verschijnen. Dat heeft niks te maken met persoonsgegevens, noch met privacy. Door het bericht is op geen enkele manier de persoonlijke levenssfeer van de forummer in het geding gekomen, dus het is mij een raadsel waarom er zo'n ding van is gemaakt.
donderdag 13 november 2025 om 23:16
Maar er is jullie ook gevraagd consequent te zijn.ModeratorViva schreef: ↑13-11-2025 20:47En om nog even in te gaan op onvrede over het beleid: we hebben jullie een paar maanden geleden input gevraagd en toen was de algemene reactie dat het beleid aan ons was.
vrijdag 14 november 2025 om 01:29
Niemand is feilloos, er is wel een compleet gebrek aan eenduidige moderatie. Zelfs na klachten is er bij de moderatoren een gebrek aan zelfreflectie in het beleid. Ik wil op anoniem graag.ModeratorViva schreef: ↑13-11-2025 20:41Dank je voor je bericht en zoals ik al zei, we hebben uitgelegd waarom gehandeld hebben zoals we hebben gehandeld en daar staan we nog steeds achter. Daar ga ik dus ook niet meer op in.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in