Gedoe met vriendinnen

13-11-2025 21:51 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb iets waar ik mee zit en niet zo goed weet wat ik ermee aan moet. Ik heb wat gedoe in een vriendinnengroep van 7 meiden, waarmee we een traditie hebben die ver terug gaat (15-20 jaar) van regelmatig bij elkaar eten, en in verleden ook echt wel dingen met elkaar ondernemen, wat altijd erg gezellig was. Een soort eetclub. Het is niet zo dat iedereen elkaar 1 op 1 ook ziet, ik ben de enige eigenlijk die met iedereen persoonlijk nog een vriendschap heeft/had en iedereen privé ook zag. Er zijn daarnaast nog wel wat onderlinge goede vriendschappen en subgroepen, maar de banden als geheel zijn dus ook wel wat losser en oppervlakkiger. Toch hebben we wel een gedeelde geschiedenis. Sinds ruim een jaar is er wat frictie ontstaan. Ik had toen een dag georganiseerd in een stad waarbij we elkaar eindelijk weer eens zagen met iedereen, maar dit was een beetje een teleurstelling. Ik vond dat er weinig échte aandacht was voor elkaar. Een goede vriendin (A.) vond ook dat het de laatste jaren überhaupt te oppervlakkig was, en was teleurgesteld net als ik. Zelf vond ik het die dag vooral vervelend dat één vriendin (B.) erg fel op mij reageerde. Lang verhaal verder, maar ik heb later privé aan haar uitgesproken dat ik haar felle reactie niet fijn vond, maar zij reageerde daar erg negatief en aanvallend op. Precies waar ik al bang voor was. Daarna gaf ze mij twee opties: optie a) zand erover en we blijven vriendinnen, of optie b) we wensen elkaar het beste en we verbreken de vriendschap. De keus was aan mij. Ik vond dat zó extreem, rigide en zwart-wit dat het bijna lachwekkend was. Ik koos toen maar voor “optie a”, want dacht praten heeft geen zin maar wil ook niet definitief de deur dichtdoen. Wat zij ook nog eens verkeerd begreep in eerste instantie. Dus ze wenste me eerst het allerbeste toe, waarna ze zei: “o oeps even vergeten wat optie A was, ok dan wens ik je evengoed het allerbeste maar dan in tegenwoordige tijd nog”. Sindsdien hebben we sporadisch contact over de app. Maar ik voel me door haar gekwetst en onveilig, aangezien ze onze vriendschap zomaar wilde verbreken. Dus hou het even op een laag pitje. Nu wilde een andere vriendin (C.) weer eens na lange tijd een eetclub organiseren. Vriendin A. heeft om verschillende redenen ook veel moeite met B. en geen zin meer haar te zien. Ze heeft in de eetclub app gezegd dat ze niet meer zo’n behoefte voelt om met de hele groep af te spreken en de datumprikker aan zich voorbij laat gaan. Ook ik zat erg in dubio of ik B. nog wel wilde zien op deze manier, en heb uiteindelijk geappt dat ik het dubbel vind om met de hele groep af te spreken, terwijl we elkaar weinig zien en ik het idee heb dat er behoeftes zijn veranderd. En dat ik een aantal heftige dingen privé heb meegemaakt, en daarom momenteel bewust voor verbinding kies die voor beide kanten goed voelt, en liever in kleinere subgroepjes afspreek met degenen die ik regelmatig zie en spreek.
Nu sprak ik vandaag vriendin C., die aangeeft moeite te hebben met de berichten van A. en van mij. Ze vindt het vervelend dat door ons de eetclub 'uit elkaar' valt. Ze vindt dat A. en ik het privé met B. hadden moeten oplossen/uitpraten. Want nu lijdt de hele eetclub eronder. Alhoewel ze mijn kant ook begrijpt. Ik voel me best wel rot om het hele gebeuren, twijfel over of ik hier wel goed aan heb gedaan, voel me schuldig. Had ik het gewoon moeten laten rusten, niks zeggen en omwille van “de groep” en de gedeelde geschiedenis moeten blijven afspreken?
Het is toch niet alles of niets?

Vriendin A heeft niet zo veel zin meer in deze vriendengroep. Prima, dan gaat de rest toch verder. Waarom moet je haar er perse bij hebben?
thanx schreef:
14-11-2025 07:37
Wat een drama zeg.
Jullie maken het jezelf moeilijk.
Als je zegt dit niet meer te willen ben jij juist diegene die de bom onder de vriendengroep heeft gelegd.
Het is vast niet zo dat je op zo'n avond heeeeel veeeeel met B moet vertellen.
Soms kun je beter een stapje terug doen, beetje verwateren. En op het moment dat je er behoefte aan hebt weer een stap naar voren zetten.
Naar dat gaat op deze manier dan niet meer.
Jammer.
20 jaar vriendschap naar de kl*te.
Terwijl je zult merken, hoe ouder je wordt, hoe zeldzamer dat is.
Met de 1 kun je samen alles, met de ander minder. Dat is juist de dynamiek.
Dat was precies mijn plan eigenlijk, en doordat ik t niet persoonlijk heb gemaakt kan dat wellicht in de toekomst ook wel weer. Ik heb ook helemaal geen ruzie, maar ik ben wel erg teleurgesteld in B als vriendin. Natuurlijk niet alleen om die felle uithaal. Ik moet vaak op eieren lopen bij haar, je kan nooit echt doorvragen want ze voelt zich snel aangevallen. En sinds ze kids heeft gaat het alleen nog maar over de kids, en doen we niks meer samen.
Vriendschap met A, C en D is prima overigens. Dus tja waarom moet ik dan nog met een hele eetclub afspreken waar Z er bijna nooit meer is, A er niet meer bij wil zijn als B er is en ik A, C, D en X gewoon los ook zie. En ook weleens als subgroep.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 14-11-2025 08:19
1.06% gewijzigd
Koningjulian schreef:
14-11-2025 07:58
Je hebt behoefte aan verbinding en écht contact.
En dat ga je duidelijk niet vinden in deze groep...
Dat is jammer maar misschien moet je de groep loslaten en meer 1 op 1 doorgaan en zien wat er vervolgens ontstaat
Ik heb zeker behoefte aan verbinding en écht, open en eerlijk contact, dat klopt. Voor sommigen anderen was t prima om elkaar sporadisch te zien voor alleen de gezelligheid. (Dat vond ik ook prima hoor, maar ben nu teveel gekwetst door B.)
Dus voor hen jammer als t ophoudt. Alhoewel ze natuurlijk ook prima zonder mij en A (en Z die weinig kan), kunnen afspreken, van mij mogen ze.
Ik zou dit groepje even een tijdje laten voor wat het is. Eens kijken wie er nog initiatief neemt naar wie. Het lijkt er op dat jij nogal de actieve trekker was? En als er iets uit de anderen komt, dan bedenken of jij daar nog aan mee wilt doen. De frequentie was niet heel hoog, dus wat ga je missen als het uit elkaar zou vallen? Het maakt ruimte in jouw leven voor echte verbinding.

Niet om de bal volledig bij de anderen neer te leggen, maar om wat tijd te nemen en te kijken wie er nog actief betrokken is bij jou en wie van de rest van het groepje. Daar komen dan vanzelf de warme contacten voor jou uit boven (want dat weet je zelf ook wel) en kan je met hen verdiepend mee verder.
Het argument dat het dubbel zou zijn om met de hele groep af te spreken nu je B een op een weinig ziet is in de ogen van de rest natuurlijk wel wat vreemd. Zij staan buiten jullie woordenwisseling én zij spreken überhaupt niet onderling af, dus zij hebben daar terecht niet veel boodschap aan. Jij kunt hooguit besluiten om zelf niet te gaan.

Jij en A zijn niet verantwoordelijk voor het bij elkaar houden van de eetclub, zij kunnen ook met zijn vijven blijven afspreken zonder jullie. Hou er wel rekening mee dat je op een gegeven moment misschien niet meer gevraagd wordt.

Met kleinere subgroepjes afspreken kan als anderen dat ook willen, ik zou alleen wel oppassen dat dat niet overkomt als: bijna iedereen behalve B. Dan komt het over of je probeert B er subtiel uit te werken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
framboosje123 schreef:
13-11-2025 21:51
en heb uiteindelijk geappt dat ik het dubbel vind om met de hele groep af te spreken, terwijl we elkaar weinig zien en ik het idee heb dat er behoeftes zijn veranderd.

C., die aangeeft moeite te hebben met de berichten van A. en van mij. Ze vindt het vervelend dat door ons de eetclub 'uit elkaar' valt. Ze vindt dat A. en ik het privé met B. hadden moeten oplossen/uitpraten.

Ik voel me best wel rot om het hele gebeuren, twijfel over of ik hier wel goed aan heb gedaan, voel me schuldig. Had ik het gewoon moeten laten rusten, niks zeggen en omwille van “de groep” en de gedeelde geschiedenis moeten blijven afspreken?
Je had niet in de groepsapp hoeven schrijven dat je het dubbel vindt om met de hele groep af te spreken terwijl er behoeftes verandert zijn. maar soit, dat is gebeurd dus je zult er mee moeten dealen. Om met de woorden van Lady Mary te spreken 'once said can never be unsaid'.
Laat het lekker aan je voorbijgaan, spreek af met de vriendinnen waar je wel een klik mee hebt en geniet daarvan. Schuldgevoelens zijn de meest nutteloze emoties die er zijn. Ze leiden maar zelden tot actie en laten je ook niet beter voelen.

Als je vanaf nu iets in de groepsapp schrijft is het optimistisch en oppervlakkig en je neemt niet meer het voortouw, maar schuift aan als het uitje je leuk lijkt en in je agenda past.
ladadieladieda wijzigde dit bericht op 14-11-2025 11:41
22.82% gewijzigd
C mag best ergens moeite mee hebben zonder dat jij daar iets mee moet.
Het is zoals het is
"Gekwetst", "onveiilig voelen"

Wat heeft B gezegd dat zo zwaar valt, dat jij er niet overheen kunt stappen?

Hoe oud zijn jullie? Zelfde leeftijdsfase?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Zeggen dat je het dubbel vindt enz. In de groepsapp is niet bepaald verwateren laten.
Ook kun je niet verwachten dat iedereen maar met iedereen afspreekt.
Je zult gaan beseffen dat je weinig échte vriendinnen hebt.
De rest is leuk als het leuk is. Gezellig. Avondvullend enz.
En ook die moet je koesteren.
de wereld wacht om ontdekt te worden
calvijn1 schreef:
14-11-2025 12:02
"Gekwetst", "onveiilig voelen"

Wat heeft B gezegd dat zo zwaar valt, dat jij er niet overheen kunt stappen?

Hoe oud zijn jullie? Zelfde leeftijdsfase?
Als iemand zegt dat hij de vriendschap wil verbreken nav hele voorzichtige feedback (aangeven dat je iets niet prettig hebt gevonden) dan is dat voor mij wel een dealbreker ja. En voel ik me nou niet bepaald “veilig” om ooit nog iets te bespreken. Lijkt me niet super raar ofzo.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 14-11-2025 14:04
14.00% gewijzigd
thanx schreef:
14-11-2025 13:28
Zeggen dat je het dubbel vindt enz. In de groepsapp is niet bepaald verwateren laten.
Ook kun je niet verwachten dat iedereen maar met iedereen afspreekt.
Je zult gaan beseffen dat je weinig échte vriendinnen hebt.
De rest is leuk als het leuk is. Gezellig. Avondvullend enz.
En ook die moet je koesteren.
Dat is waar. Misschien had ik t niet moeten zeggen, achteraf. Maar voor mij is het B geweest die de boel op scherp heeft gesteld en de boel op de spits drijft door mij voor een rigide keus te stellen. Hoe had ze het voor zich gezien als ik voor “optie B” had gekozen? Evengoed nog leuk met elkaar afspreken in de eetclub?
framboosje123 schreef:
14-11-2025 14:03
Dat is waar. Misschien had ik t niet moeten zeggen, achteraf. Maar voor mij is het B geweest die de boel op scherp heeft gesteld en de boel op de spits drijft door mij voor een rigide keus te stellen. Hoe had ze het voor zich gezien als ik voor “optie B” had gekozen? Evengoed nog leuk met elkaar afspreken in de eetclub?
Waarom ben je überhaupt meegegaan in die opties van B? Je had toch gewoon kunnen aangeven dat je de reactie fel vond en dat wilde zeggen en dat het verder ok was. Of: B, ik vind het jammer dat je nu weer zo reageert. Wat mij betreft allemaal prima en we spreken elkaar wel weer eens in de groep.

Denk dat je voor jezelf de keuze moet maken wat je hiermee wil. Ik heb ooit de keuze gemaakt om uit een dergelijke groep te stappen. Achteraf denk ik: misschien had ik minder hoge verwachtingen moeten hebben en ze gewoon 'voor leuk een paar keer jaar' moeten blijven zien. Tegelijkertijd moet dat ook bij je passen. En als jij meer verwacht van bepaalde vriendschappen, dan is dat jouw keuze. Maar hou er wel rekening mee dat het contact met C en D mogelijk ook verwatert als je uit de groep stapt. Zo gaat dat toch vaak. Hoe jammer ook.
Ja achteraf had ik inderdaad zo moeten reageren naar B toe. Ipv mee te gaan in haar opties. Was veel beter geweest.
Wat betreft C en D; ik zie hen vaak met zijn drieën dus daar ben ik niet zo bang voor, dat dat gaat verwateren.
Je kan toch gewoon alsnog je conclusies trekken over B? Het is niet dat je, door mee te gaan in optie A, officieel een abonnement op jullie vriendschap hebt verlengd en er nu weer een jaar aan vastzit. Zij is duidelijk: dit is hoe ze is, take it or leave it. Je eerste reactie was: I'll take it. Je tweede reactie mag anders zijn. Nu, volgende week of wanneer dan ook.

Het is alleen wel zo dat vriendinnen C t/m G (?) mogelijk wel met B willen blijven omgaan, dus als je die gezamenlijke avondjes nog wil, zul je B erbij moeten nemen. Of je focust op je vriendschap met A, die er kennelijk hetzelfde instaat, en spreekt incidenteel met C-G af als zij dat ook willen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Koningjulian schreef:
14-11-2025 07:58
Je hebt behoefte aan verbinding en écht contact.
En dat ga je duidelijk niet vinden in deze groep...
Dat is jammer maar misschien moet je de groep loslaten en meer 1 op 1 doorgaan en zien wat er vervolgens ontstaat
Nee echt, dat TO daar zelf niet opgekomen is.. :roll:
Ik zou überhaupt al niet verwachten dat als je met een groep een dagje op stap gaat, dat er dan "échte aandacht" voor elkaar is.
Op zo'n dag ben je gezellig op stap en doe je iets leuks en ga je lekker lunchen en je kletst wat bij maar behalve bij Grote Gebeurtenissen verwacht ik dan geen diepgaande gesprekken. De moeilijkheden op je werk of met je man bespreek je doorgaans wel op een ander moment.

En dat je gedoe hebt met B is vervelend, maar dat is niet het probleem van de groep. Als B eigenlijk Marco B. is en aan je dochter heeft gezeten, ja, dan snap ik dat je vindt dat dat ook impact heeft op de rest van de groep. Maar anders vind ik dat je de rest daarbuiten moet laten.

Ik ben een paar keer trekker geweest van groepsdingen en heb helemaal geen zin of energie om me bezig te moeten houden met wat Jantje en Pietje onderling hebben. Dat regelen ze zelf maar.
Harba lorifa

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven