Vraag het de mods 2025

04-07-2025 09:20 699 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Marlijn schreef:
14-11-2025 16:24
Ik heb weer een mail gestuurd.
En die heb ik wederom niet binnengekregen. Ik snap er niks van.

Ik heb je een pb gestuurd, misschien lukt het op die manier wel om te communiceren.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-11-2025 18:21
Reden: aanvulling
20.19% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Je hebt antwoord.
Jij ook weer, :)

Mod, kijk weer even in je inbox.
Baggal schreef:
14-11-2025 17:55
Als je een beleid hebt, dan consequent en consistent. Dat betekent niet dat ik het eens ben met het gekozen beleid trouwens, integendeel. Ik vind dat de naam wel genoemd had mogen worden.

En verder is het voor een ieder die hier even meeloopt volledig duidelijk over wie het gaat. Zie ook mijn post in dat topic en een op Napraat van een ander. Uit de context kun je ook een en ander opmaken. Laat ik het zo zeggen: toen ik het op napraat las, wist ik door een bepaalde opmerking meteen over wie het zeer waarschijnlijk ging. Dat zal voor anderen ook gelden…
Dus dan kunnen ze net zo goed de naam laten staan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
In tegenstelling tot wat sommigen wellicht denken raakt het bericht van Solomio ons ook diep. Ook wij lezen haar al jaren en zijn wij er ook stil van.

De reden van wissen van haar naam icm haar mogelijke overlijden is dat we dit niet met zekerheid kunnen zeggen dat ze is overleden en of ze het online wilde hebben.
Wij willen niet een sfeer creëeren dat er niet over haar gesproken mag worden. Er mag over haar gesproken worden, een kaarsje voor haar en familie gebrand worden maar wij willen voorzichtig zijn met haar mogelijke overlijden. Dus brand een kaarsje, spreek over haar maar schrijf geen RIP of andere bewoordingen waarbij duidelijk wordt dat zij is overleden. Daarin willen wij voorzichtig en zorgvuldig in zijn zolang dit niet bevestigd is. En ik snap de theorie die jij hierover hebt Solomio, ik zie de één plus één ook.

Ik vind het echt heel naar dat dit zo'n enorm ding is geworden, het raakt mij dat ons ingrijpen forummers gekwetst heeft, dat is nooit onze intentie.

Ons welgemeende excuses.

ModeratorViva schreef:
14-11-2025 21:18
[...] Daarin willen wij voorzichtig en zorgvuldig in zijn zolang dit niet bevestigd is. [...]
En dat zal nooit gebeuren.

David Dunning
ModeratorViva schreef:
In tegenstelling tot wat sommigen wellicht denken raakt het bericht van Solomio ons ook diep. Ook wij lezen haar al jaren en zijn wij er ook stil van.

De reden van wissen van haar naam icm haar mogelijke overlijden is dat we dit niet met zekerheid kunnen zeggen dat ze is overleden en of ze het online wilde hebben.
Wij willen niet een sfeer creëeren dat er niet over haar gesproken mag worden. Er mag over haar gesproken worden, een kaarsje voor haar en familie gebrand worden maar wij willen voorzichtig zijn met haar mogelijke overlijden. Dus brand een kaarsje, spreek over haar maar schrijf geen RIP of andere bewoordingen waarbij duidelijk wordt dat zij is overleden. Daarin willen wij voorzichtig en zorgvuldig in zijn zolang dit niet bevestigd is. En ik snap de theorie die jij hierover hebt Solomio, ik zie de één plus één ook.

Ik vind het echt heel naar dat dit zo'n enorm ding is geworden, het raakt mij dat ons ingrijpen forummers gekwetst heeft, dat is nooit onze intentie.

Ons welgemeende excuses.
Wauw. Na 2 dagen.

En ik herhaal mezelf nog maar een keer: waarom hebben jullie wel een bericht geplaatst toen Woll was overleden? Terwijl zij op anoniem was gegaan?
ModeratorViva schreef:

Ons welgemeende excuses.
Wat is er dan in jezusnaam mis met overlijden? Ik wil geen partypooper zijn hoor, maar overlijden doen we allemaal. Met kaarsjes branden en het overlijden geheim houden bereik je alleen maar dat mensen gaan denken dat N. nu even in een kutperiode zit maar over een paar weken wel weer komt posten of zo. Echt doe me een plezier zeg.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
14-11-2025 21:29
Wat is er dan in jezusnaam mis met overlijden? Ik wil geen partypooper zijn hoor, maar overlijden doen we allemaal. Met kaarsjes branden en het overlijden geheim houden bereik je alleen maar dat mensen gaan denken dat N. nu even in een kutperiode zit maar over een paar weken wel weer komt posten of zo. Echt doe me een plezier zeg.
Vanwege die 0,01% kans dat ik me vergis uiteraard.

David Dunning
Ow, en mods, ik neem jullie niks kwalijk hoor. Ik vind het alleen niet zo handig van jullie.
Maar ik heb vooral het idee dat jullie zonder ook maar enige steun vanuit Kompas hier van alles in goede banen moeten leiden.

David Dunning
Je zou toch denken- gelet op de naam..
Maar daar ziet het niet naar uit.
Geen sprake van een goed werkend kompas.
Nee wat waar is is waar: dat Kompas is ook geen knip voor zijn neus waard.
Graftak!
Solomio schreef:
14-11-2025 21:41
Ow, en mods, ik neem jullie niks kwalijk hoor. Ik vind het alleen niet zo handig van jullie.
Maar ik heb vooral het idee dat jullie zonder ook maar enige steun vanuit Kompas hier van alles in goede banen moeten leiden.
Dit. Mods, het was niet zo handig hoe jullie het hebben gedaan. Jammer dat het niet zo fraai is verlopen een geliefde forummer te herdenken.
Vanity of vanities; all is vanity
En sorry dat ik het weer benoem. Klaar wat mij betreft.
Vanity of vanities; all is vanity
Je weet het toch nooit zeker? Ik kan geen enkele situatie bedenken waarin er meer duidelijkheid is dan hier. Weet je ooit 100% zeker dat een bepaalde nick en een overleden persoon bij elkaar horen?

Wil je een filmopname van iemand die op het forum inlogt en vervolgens de laatste adem uitblaast waarna een arts de dood vaststelt?

Een forummer die iets doorgeeft kan altijd liegen of zich vergissen.

In dit geval lijkt het me extreem waarschijnlijk dat het gewoon klopt en zou ik daar niet zo moeilijk over doen. Zoals we constant doen in het leven.
Er zijn best wat mensen irl bevriend geraakt met forummers, dan kan het een naaste zijn die het laat weten. En volgens mij is door naasten ook wel eens naar mods gecommuniceerd.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
14-11-2025 23:28
Er zijn best wat mensen irl bevriend geraakt met forummers, dan kan het een naaste zijn die het laat weten. En volgens mij is door naasten ook wel eens naar mods gecommuniceerd.
Maar hoe weten de mods ooit 100% zeker dat die naaste de waarheid vertelt en niet iets uit de duim zuigt?
Uiteindelijk komt het er altijd op neer dat je iemands verhaal moet geloven. Waarom hier dan niet?
Wombat schreef:
14-11-2025 23:33
Maar hoe weten de mods ooit 100% zeker dat die naaste de waarheid vertelt en niet iets uit de duim zuigt?
Uiteindelijk komt het er altijd op neer dat je iemands verhaal moet geloven. Waarom hier dan niet?
Ik gaf enkel een aanvulling. Ik ben zelf geen mod, maar ik denk dat zoiets redelijk goed te achterhalen is.
canis-felis schreef:
14-11-2025 23:28
Maar dan zou daar toch ook beleid op moeten zijn? (En moet er dan ‘bewijs’ komen, naar de mods, dat iemand werkelijk een naaste is, want anders is het ook maar ‘virtueel’. En wat is dat bewijs dan?) Of je zegt een overlijden mag nooit gemeld worden. Want hoe weet je of diegene dat gewild had. En hoe weet je of het überhaupt waar is? Maar dat is kennelijk geen beleid.

Er is nu door een aantal forummers geconcludeerd dar deze forumster, die verondersteld heengegaan is, dusdanig op haar privacy gesteld was, dat ze het niet fijn had gevonden dat dat heengaan hier gemeld zou worden. Dat zijn allemaal veronderstellingen. Zelfs als deze forumster zeer op haar privacy gesteld zou zijn geweest, dan nog zou het zo kunnen zijn dat ze het prettig had gevonden, dat na haar dood hier een paar mensen zouden hebben gezegd hoezeer ze haar gewaardeerd hebben, hoe verdrietig het is dat ze er niet meer is. En zèlfs als dat niet zo zou zijn, dan heeft Solo een punt dat het maar de vraag is in hoeverre je na iemands overlijden rekening hoeft te houden met de wensen van de overledenen. Veel rituelen en uitingen die daarna plaatsvinden zijn ten behoeve van degenen die achterblijven. Kennelijk zijn er hier heel wat die geraakt zijn door dit bericht en daar dus iets mee willen.
What would Patsy do?
canis-felis schreef:
14-11-2025 23:37
Ik gaf enkel een aanvulling. Ik ben zelf geen mod, maar ik denk dat zoiets redelijk goed te achterhalen is.
Hoe dan?

Mods hebben echt geen toegang tot de BRP hoor. En dan nog zouden ze moeten weten welke persoon er bij de nick hoort, nou dat kan je echt wel vergeten.
Graftak!
Ja, geen idee, dat weten de mods, neem ik aan.

Edit: dit was een reactie op de vraag van Ladyday.
canis-felis wijzigde dit bericht op 14-11-2025 23:45
36.11% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
14-11-2025 23:41
Hoe dan?

Mods hebben echt geen toegang tot de BRP hoor. En dan nog zouden ze moeten weten welke persoon er bij de nick hoort, nou dat kan je echt wel vergeten.
Op basis van wat aangegeven wordt, maar dan moet je al wel wat weten van die forummer, waarschijnlijk. Ik zou het niet weten, het is vooral een indruk die ik heb van hoe het eerder mogelijk is gegaan. Misschien foutief.
canis-felis schreef:
14-11-2025 23:44
Op basis van wat aangegeven wordt, maar dan moet je al wel wat weten van die forummer, waarschijnlijk. Ik zou het niet weten, het is vooral een indruk die ik heb van hoe het eerder mogelijk is gegaan. Misschien foutief.
Mods weten niet meer van een forummer dan wat diegene op het forum loslaat. Ja, ze kunnen IP-adressen inzien maar die zeggen niks over NAW en al helemaal niet over of ze nog hartslag hebben of niet.
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven