Uitgaven voor je interieur
zondag 30 november 2025 om 13:27
Ik ga volgend jaar samenwonen in een nieuw huis (als het rond komt met de hypotheek) dus we zijn nu plannen aan het maken. Afspraken over het verdelen van de kosten e.d. hebben we al gemaakt, maar ineens komen er onderwerpen voorbij waar we ineens verschillend over blijken te denken. Zo moeten er wat nieuwe kasten komen. Ik heb in mijn huidige huis inbouw kledingkasten en een allegaartje aan andere kastjes. Sommige mooi, andere goedkope IKEA-modellen. Mijn vriend was al aan het rondkijken voor op maat gemaakte kasten, startend bij € 3000. Ik vind dat een beetje overdreven aangezien je spullen in een Pax-kast net zo ruim hangen. Hij wil liever kwaliteit die 50 jaar meegaat en wat hij niet zelf in elkaar hoeft te zetten.
Dat geldt in het algemeen voor inrichting en decoratie. Ik ga voor betaalbaar en functioneel (en wat ik mooi vind), hij voor kwaliteit en duur. Wat ik niet uitgeef aan spullen, besteed ik aan vakanties. Van de uitgaven voor mijn vakanties de afgelopen 10 jaar kun je een half huis kopen
Hoe doen jullie dat? En hoe kom je op één lijn?
Dat geldt in het algemeen voor inrichting en decoratie. Ik ga voor betaalbaar en functioneel (en wat ik mooi vind), hij voor kwaliteit en duur. Wat ik niet uitgeef aan spullen, besteed ik aan vakanties. Van de uitgaven voor mijn vakanties de afgelopen 10 jaar kun je een half huis kopen
Hoe doen jullie dat? En hoe kom je op één lijn?
zondag 30 november 2025 om 13:49
Wij maken hier keuzes waar we wel veel geld aan uitgeven en waar niet. Pax vinden we prima maar een kast beneden willen we wel op maat gemaakt om precies in de ruimte te passen.
Lampen in de gang en slaapkamers hoeven niet heel bijzonder maar in de woonkamer kiezen we wel voor die ene designlamp die we super mooi vinden etc.
En ook qua accessoires: een enkel design stuk of kunst vind ik wel leuk maar kan gecombineerd worden met vazen en potten van de goedkopere winkels.
Maar vergis je ook niet in de kosten voor IKEA. Wij waren voor onze Pax combinatie ook 1.800 kwijt dus dan is een maatkast ‘maar’ 2 keer zoveel.
Lampen in de gang en slaapkamers hoeven niet heel bijzonder maar in de woonkamer kiezen we wel voor die ene designlamp die we super mooi vinden etc.
En ook qua accessoires: een enkel design stuk of kunst vind ik wel leuk maar kan gecombineerd worden met vazen en potten van de goedkopere winkels.
Maar vergis je ook niet in de kosten voor IKEA. Wij waren voor onze Pax combinatie ook 1.800 kwijt dus dan is een maatkast ‘maar’ 2 keer zoveel.
zondag 30 november 2025 om 13:57
Wil net zeggen dat Pax kasten ook niet goedkoop zijn.
Ligt ook helemaal aan je budget en wat je ervoor uit wil geven. Ik heb alle kasten in mijn huis via marktplaats. Bijna alles in mijn huisje is tweedehands. Behalve bank, matras en wasmachine, droger, vaatwasser en inductie kookplaat die onlangs de geest gaf.
Maar ik moest alles opnieuw kopen. Dus marktplaats, Action en IKEA waren m'n grote vrienden.
Ligt ook helemaal aan je budget en wat je ervoor uit wil geven. Ik heb alle kasten in mijn huis via marktplaats. Bijna alles in mijn huisje is tweedehands. Behalve bank, matras en wasmachine, droger, vaatwasser en inductie kookplaat die onlangs de geest gaf.
Maar ik moest alles opnieuw kopen. Dus marktplaats, Action en IKEA waren m'n grote vrienden.
zondag 30 november 2025 om 13:59
AnAppleADay schreef: ↑30-11-2025 13:49Maar vergis je ook niet in de kosten voor IKEA. Wij waren voor onze Pax combinatie ook 1.800 kwijt dus dan is een maatkast ‘maar’ 2 keer zoveel.
Dan tel je alle kastinrichting mee, denk ik? Dat loopt inderdaad op. Maar bij maatwerk heb je dat óók nog.
zondag 30 november 2025 om 14:18
Tja,ik doe aan goedkoop, kwaliteit én mooi. Veel tweedehandswinkel en marktplaats werk. Ik vind op maat gemaakt niet passend bij mijn levensstijl. Ook omdat ik klunzig ben en dieren heb. Durf niet te leven in een huis met een duur interieur.
Heb nog nooit meer dan 500 piek uitgegeven aan een bank of kast
Heb nog nooit meer dan 500 piek uitgegeven aan een bank of kast
zondag 30 november 2025 om 14:21
Als het geld er is kan je altijd dingen op maat laten maken en laten monteren natuurlijk. Maar zoals anderen al zeggen, hoe groot is de kans dat je er echt zo lang mee gaat doen. Als je dan niet wilt monteren kan je ook gewoon bij andere meubelzaken gaan kijken of die mooie (kleding)kasten hebben.
Een losse kast die mooi in de ruimte staat kan natuurlijk ook en straalt vaak meer uit dan een rijtje PAX-kasten of een op maat gemaakte kastenwand. En de kans is groter dat die in een volgend huis een goede plek kan vinden dan een kast die je nu helemaal voor dit huis laat maken.
Een losse kast die mooi in de ruimte staat kan natuurlijk ook en straalt vaak meer uit dan een rijtje PAX-kasten of een op maat gemaakte kastenwand. En de kans is groter dat die in een volgend huis een goede plek kan vinden dan een kast die je nu helemaal voor dit huis laat maken.
zondag 30 november 2025 om 14:22
Is het een kwestie van verschillende voorkeuren die in principe beide kunnen qua budget, of betekent veel geld uitgeven aan vakantie of interieur dat het andere niet kan?
Als een van beide partners ergens veel waarde aan hecht, en het kan gewoon zonder problemen betaald worden, waarom dan niet doen?
Wat wij weleens hebben gedaan is een gezamenlijk budget afspreken voor bijvoorbeeld een nieuwe tv, en degene die heel graag een bepaalde dure wilde legde zelf wat bij bovenop het gezamenlijke bedrag. Hangt ook af van hoe je het geregeld hebt natuurlijk.
Als een van beide partners ergens veel waarde aan hecht, en het kan gewoon zonder problemen betaald worden, waarom dan niet doen?
Wat wij weleens hebben gedaan is een gezamenlijk budget afspreken voor bijvoorbeeld een nieuwe tv, en degene die heel graag een bepaalde dure wilde legde zelf wat bij bovenop het gezamenlijke bedrag. Hangt ook af van hoe je het geregeld hebt natuurlijk.
This is an unacceptable timeline
zondag 30 november 2025 om 14:48
zondag 30 november 2025 om 14:53
zondag 30 november 2025 om 15:02
Voor de slaapkamers hebben wij goedkope kasten die ik wel mooi vind. Iets van meubels1 of meubella oid, zijn veel aanbieders in. Ik vind zelf pax erg duur voor wat het is en niet mooier dan een goedkope kast.
In de woonkamer een losse duurdere kast en een kast op maat. In de hal ook een kast op maat.
In de woonkamer een losse duurdere kast en een kast op maat. In de hal ook een kast op maat.
zondag 30 november 2025 om 15:59
Ik zou het in theorie wel het liefst willen, een eenmalige dure uitgave die kwalitatief zeer goed is en 50 jaar mee zou kunnen gaan maar in de praktijk komt het daar niet op neer. Het is ook weer niet zo dat we elke vijf jaar wat anders kopen maar met en met wordt er wel eens wat vervangen voor wat anders. Op één lijn liggen we niet, dus uit vinden dat voor ons beiden goed en mooi is, is vaak heel moeilijk en daardoor wordt een koop vaak lang uitgesteld.
zondag 30 november 2025 om 15:59
Tijd voor een algemeen gesprek over financiën, prioriteiten en keuzes daarin? Want dit is meestal breder dan een interieurvraag, omdat geld uiteindelijk een schaars goed is (voor de een schaarser dan de ander) er ook andere waarden aan kunnen kleven. Wat wil je uit het leven halen, hoe belangrijk vind je gemak, duurzaamheid, status, zekerheid? Praat daar gerust en regelmatig over, neem elkaar serieus en bepaal van daaruit jullie afwegingen. En dat is uiteindelijk geven en nemen, soms een compromis, elkaar wat gunnen en wie weet groei je naar elkaar toe?
zondag 30 november 2025 om 16:09
Meestal komen we er wel uit. Qua woonplaats en huis is het iets geworden wat ik alleen ook had kunnen beslissen. Hij zou eerder in zijn huidige woonplaats in een moderne blokkendoos zijn gaan wonen. De keuken wordt waarschijnlijk ook in een bijzondere kleur en met een mooi fornuis en niet een van de vele tinten bruin of grijs. Ik moet bekennen dat hij momenteel ook mooiere meubels heeft dan ik. Ik heb een aantal mooie kasten, twee erfstukken en een boekenkast die ik na lang zoeken bij een antiekzaak heb gevonden. Die laatste is een beetje mijn pronkstuk en het enige dat mijn inboedelverzekering rechtvaardigtBiciclette schreef: ↑30-11-2025 15:59Tijd voor een algemeen gesprek over financiën, prioriteiten en keuzes daarin? Want dit is meestal breder dan een interieurvraag, omdat geld uiteindelijk een schaars goed is (voor de een schaarser dan de ander) er ook andere waarden aan kunnen kleven. Wat wil je uit het leven halen, hoe belangrijk vind je gemak, duurzaamheid, status, zekerheid? Praat daar gerust en regelmatig over, neem elkaar serieus en bepaal van daaruit jullie afwegingen. En dat is uiteindelijk geven en nemen, soms een compromis, elkaar wat gunnen en wie weet groei je naar elkaar toe?
zondag 30 november 2025 om 16:11
Pax is nooit heel goedkoop geweest. Ik denk dat het beeld is ontstaan omdat het van Ikea is. Maar vergeleken met andere kasten met eenzelfde kwaliteit is Pax niet duur. Maar vergelijk het niet met een kast van de bouwmarkt of leen bakker of zo.madamecannibale schreef: ↑30-11-2025 14:45Ik heb laatst een pax kast gekocht en was ook 1800 euro kwijt. Zo goedkoop zijn die niet meer helaas. Ik zou inderdaad kijken waar de prioriteiten liggen
zondag 30 november 2025 om 16:25
Dat is heel fijn - en gelukkig maar, als je een huishouden gaat delen. Toch lopen er blijkbaar zaken uiteen en moeten er samen keuzes gemaakt worden. Kost een dure kast jou een reis of vind je het gewoon de investering niet waard? En waarom is het voor hem dan wel belangrijk? Stel elkaar die vragen, zo krijg je inzicht in elkaars achterliggende beweegredenen, die vaak verder gaan dan puur smaak. En kom je er vast wel samen uit.KamilleT schreef: ↑30-11-2025 16:09Meestal komen we er wel uit. Qua woonplaats en huis is het iets geworden wat ik alleen ook had kunnen beslissen. Hij zou eerder in zijn huidige woonplaats in een moderne blokkendoos zijn gaan wonen. De keuken wordt waarschijnlijk ook in een bijzondere kleur en met een mooi fornuis en niet een van de vele tinten bruin of grijs. Ik moet bekennen dat hij momenteel ook mooiere meubels heeft dan ik. Ik heb een aantal mooie kasten, twee erfstukken en een boekenkast die ik na lang zoeken bij een antiekzaak heb gevonden. Die laatste is een beetje mijn pronkstuk en het enige dat mijn inboedelverzekering rechtvaardigtAan status hechten we beide weinig waarde, vermoed ik. Onze insteek is bij beide praktisch nut.
Er zijn namelijk zoveel oplossingen denkbaar: de een legt meer geld in, de ander meer tijd (door DIY, timmermannen uitzoeken of tweedehands struinen bijv.). Of in een paar meubels echt investeren en in andere niet. Maar zoek eerst samen uit waar het verschil 'm in zit, zou ik zeggen.
zondag 30 november 2025 om 16:41
zondag 30 november 2025 om 16:51
OMG, ik moet er niet aan denken om 50 jaar (nou ja, zelfs geen 10 jaar) tegen dezelfde meubels aan te moeten kijken. Er zijn maar enkele stukken waar ik na jaren nog niet op uit gekeken ben, alle andere zaken worden zeer regelmatig veranderd. Zo'n beetje het hele jaar door vervang ik altijd wel wat.
Misschien een gulden middenweg zoeken? En IKEA spul kan je ook klusjesmannen voor inhuren. Wel zo verstandig ook, voorkomt een hoop echtelijke ruzies.
Misschien een gulden middenweg zoeken? En IKEA spul kan je ook klusjesmannen voor inhuren. Wel zo verstandig ook, voorkomt een hoop echtelijke ruzies.
zondag 30 november 2025 om 17:05
Ik heb Pax kasten in de slaapkamers, maar die "in laten bouwen" door een meubelmaker waardoor ze eruit zien als maatwerkkasten. Als je de deuren open doet niet meer, maar dat interesseert me persoonlijk dan ook weer geen drol. De binnenkant van kledingkasten moet wat mij betreft echt alleen functioneel zijn.
Verder is mijn smaak veel te duur voor mijn portemonnee, dus is bijna alles hier tweedehands. Ik heb heel veel design, maar dan voor weinig gekocht. Is het ook niet zo'n ramp als een van de kinderen het sloopt - zelfs al is het een "duur Vitra stoeltje". Enfin, mijn punt is vooral: kwaliteit hoeft niet per se duur te betekenen.
Verder is mijn smaak veel te duur voor mijn portemonnee, dus is bijna alles hier tweedehands. Ik heb heel veel design, maar dan voor weinig gekocht. Is het ook niet zo'n ramp als een van de kinderen het sloopt - zelfs al is het een "duur Vitra stoeltje". Enfin, mijn punt is vooral: kwaliteit hoeft niet per se duur te betekenen.
zondag 30 november 2025 om 17:16
Ik ook niet, als het een slecht ontwerp is. Maar een goed ontwerp van mooi materiaal verveelt niet gauw.Carola_456 schreef: ↑30-11-2025 16:51OMG, ik moet er niet aan denken om 50 jaar (nou ja, zelfs geen 10 jaar) tegen dezelfde meubels aan te moeten kijken.
Man en ik zagen in onze jeugd eens een bank die we allebei prachtig vonden, maar die we niet konden betalen. 15 jaar later zagen we dezelfde bank en vonden we hem nog steeds prachtig. En toen hadden we wat meer geld, hoera!
zondag 30 november 2025 om 17:25
Als je iets na al die jaren nog steeds leuk vindt, dan is het overduidelijk jullie smaak. Dan kun je er ook heel lang tegenaan blijven kijken. Ik heb dat (totaal niet vergelijkbaar met aankoop v.e. bank) met die kanten Ikea vitrage. Toen het net in de winkel lag (20 jaar terug ofzo?) vond ik het meteen leuk maar nooit geschikte ramen voor gehad. Paar jaar terug verhuisd en jippie, nu wel geschikte ramen. En het commentaar van bezoek neem ik graag voor lief...jorchugh_jor schreef: ↑30-11-2025 17:16Ik ook niet, als het een slecht ontwerp is. Maar een goed ontwerp van mooi materiaal verveelt niet gauw.
Man en ik zagen in onze jeugd eens een bank die we allebei prachtig vonden, maar die we niet konden betalen. 15 jaar later zagen we dezelfde bank en vonden we hem nog steeds prachtig. En toen hadden we wat meer geld, hoera!
zondag 30 november 2025 om 17:31
OMG, wat niet duurzaam.Carola_456 schreef: ↑30-11-2025 16:51OMG, ik moet er niet aan denken om 50 jaar (nou ja, zelfs geen 10 jaar) tegen dezelfde meubels aan te moeten kijken. Er zijn maar enkele stukken waar ik na jaren nog niet op uit gekeken ben, alle andere zaken worden zeer regelmatig veranderd. Zo'n beetje het hele jaar door vervang ik altijd wel wat.
Misschien een gulden middenweg zoeken? En IKEA spul kan je ook klusjesmannen voor inhuren. Wel zo verstandig ook, voorkomt een hoop echtelijke ruzies.![]()
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in