Wereld op z’n kop

28-11-2025 15:45 151 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo lieve Viva volgers.

Ik ben al een jarenlange meelurker maar had nooit gedacht zelf een topic te openen. Maar toch is dat moment aangebroken.

Ik ga het proberen kort te houden, maar goed ben ik daar niet in.
Ik ben zo’n 12 jaar samen met mijn man waarvan een aantal jaar getrouwd. We zijn ouder van drie kinderen onder de 8 jaar.

De relatie met mijn man is nooit makkelijk geweest. Maar door jeugdtrauma en eerdere toxische relaties voelde dit als een verademing. We hebben samen veel meegemaakt en heel lang voelde het alsof we een sterk team waren.

Vanuit mijn complexe ptss die ik verdringen heb tot na de geboorte van ons eerste kind heb ik mezelf coping strategieën aangeleerd zoals enorm please gedrag, niet opkomen voor mezelf en emoties onderdrukken.

Mijn man heeft een eigen rugzakje, hoewel hij dat zelf sterk ontkent. Hier ziet dan ook direct een eerste obstakel. Hij is niet in staat om hand in eigen boezem te steken of te erkennen dat dingen niet lekker gaan bij/met hem.
Zo heeft hij de enorme behoefte aan controle en een structuur die in zijn plaatje past. Tegelijkertijd heeft hij geen natuurlijk gevoel voor discipline en stelt alles tot op de laatste minuut uit.
Een van de grootste dingen waar ik tegen aan loop is dat hij niets weg kan gooien. En als ik zeg niets, dan bedoel ik ook echt niets. Met als resultaat een over vol huis dat niet functioneel is door het overvloed aan spullen die überhaupt niet we mogen of op een moeilijke omslachtige manier.

Lange tijd kon ik dit accepteren en door de vingers zien om dat ik telkens de stille hoop koesterde dat zijn ogen wel een keer zouden openen. En zo ging het ook met zijn gedrag, alles onder de mantel der liefde. Want hij is er ook niets aan doen en doet ook maar z’n best. Hij zorgt toch maar goed voor mij.

Ikzelf ben chronisch ziek, al vanaf mijn pubertijd. Dit is heel lang goed onder controle geweest. Wel ben ik afgekeurd. Daarnaast kamp ik ook met veel mentale problematiek maar ben ik de laatste jaren door combinatie va goede hulp en medicatie stabiel. Wel staat mijn trauma behandeling nog steeds in de koelkast.

Hoewel we diepe dalen en mooie hoogtes hadden in onze relatie ging alles eigenlijk goed tot de zwangerschap van ons derde kindje. Deze heeft fysiek enorm veel van mij gevraagd en sindsdien is mijn gezondheid enorm gekelderd. Ik ken gelukkig nog steeds goede periodes maar ben wel meer afhankelijk van hulp. Na de komst van de derde ging het met onze eerste niet lekker, thuis en op school. Hij is onlangs gediagnosticeerd en zit op een speciale school.

3 jonge kinderen, het lange traject van onze oudste en mijn kelderende gezondheid (Waaronder meerdere operaties) heeft vee van ons als ouders gevraagd. Niet gek natuurlijk. Ik heb al die tijd alles op alles gezet om de ballen hoog te houden en mijn ma de hemel in geprezen als hij het een tijdje overnam.

Doordat ik afgekeurd ben en hij werkt is de rolverdeling zo ook automatisch bepaald. En dat ging lange tijd ook goed. Hij sprong bij wanneer ik minder kon en ik nam de boel weer over. Totdat hij een burn-out kreeg. Nu is mijn man vreselijk eigenwijs en vind het lastig om dingen aan te nemen. Helaas is hij veel te snel weer aan het werk gegaan en sloeg de adviezen van mij en omgeving in de wind. Hij is hier nooit van hersteld voor mijn gevoel. In deze tijd is zijn telefoon gebruik exorbitant gestegen. Iedere vrije minuut heeft hij dat ding in z’n handen en leeft hij in een andere wereld. Steeds meer ging hij zich terug trekken. Hij onderneemt ook nooit iets met de kinderen, behalve als het verplichte afspraken zijn zoals voetbal. In het weekend trekt hij zich terug en is urenlang niet zichtbaar of beschikbaar in huis. Stiekem kwam er steeds meer op mijn schouders terecht en begon ik te verzuipen in the mental load.

Vanwege de problematiek van de oudste en de belasting van het gezin die niet overeenkwam met de belastbaarheid van ons als ouders hebben wij begeleiding. Ook hebben we ongeveer een half jaar relatie therapie gehad om weer nader tot elkaar te komen en samen een front te vormen.
Zowel bij de ene vorm van begeleiding als de vorm die we momenteel hebben werd het duidelijk dat mijn man weinig open staat voor advies maar ook moeilijk te motiveren is om iets op te pakken.

De laatste maanden zijn loodzwaar geweest. Ik heb een pittige operatie gehad met flinke complicaties. Ik heb me daar weer boven p gevochten. De diagnose van onze oudste viel zwaar op mijn mans dak en hij heeft moeite deze te accepteren. Hoewel ik hem bleef prijzen voor wat hij doet begon ik steeds mere meer te merken dat hij structureel afwezig is binnen het gezin en voelde ik dat ik onze oorspronkelijke rolverdeling niet meer kon dragen. Helaas heeft man de afgelopen jaren in een gespreid bedje gelegen en is blijkbaar compleet vergeten hoe je de meest simpele take uitvoert en geeft ook aan niet meer in staat te zijn dit nog te leren.

De afgelopen weken is alles een beetje tot een hoogtepunt gekomen. Momenteel werkt hij fulltime, doet de was (machine aanzetten en was ophangen) en haalt de kinderen. De rest komt allemaal op mij neer. Sinds anderhalve week is daar ik het brengen bij gekomen doordat ik een lelijke blessure heb die me flink beperkt. Ik probeer al een aantal weken met hem in contact te komen over het herverdelen van de rolverdeling. Hij ketst alles af, voelt zich continue aangevallen en slaat ieder gesprek dood met ‘ik doe mijn best’. Hij word soms zelfs echt gemeen met valse beschuldigden, een kant die ik helemaal niet herken van hem. Ondertussen weigert hij iedere vorm van hulp. Hij wil niet opnieuw in relatie therapie en hij wil ook geen gesprekken of hulp met de betrokken begeleiding (wie ik wel op de hoogte houd, en hem daar weer van op de hoogte)
We zitten in een impasse waar ik al lang aangeef het niet meer te trekken alleen en hij z’n handen ervan af trekt.

Gisterenavond heeft hij mij nogmaals heel duidelijk gemaakt dat hij niet meer kan geven dan hij nu doet naast zijn werk. Hij klaagt dat hij alleen maar aan geven geven geven is. Toen mijn antwoord daarop was dat mijn ziek zijn nou eenmaal geen keuze is en dat dit is wat het is en ik toch met periodes op hem zal moeten leunen omdat ik gewoon niet beter word, alleen maar slechter leek er opeens een kwartje bij je te vallen. Mijn ziek zijn is namelijk ook iets wat hij moeilijk kan accepteren. Hij heeft vervolgens meermaals gezegd dat er dan maar de stekker eruit moeten trekken want dan heeft dit huwelijk ook geen zin meer. Het was alsof hij mijn hart er ter plekke uit trok en er op stampte. Ik checkte of ik het goed begreep en vroeg je wil dus en streep onder ons huwelijk zetten omdat ik niet meer beter word. Het antwoord daarop was ja, want op deze manier konden we onze kinderen niet goed opvoeden. Hij vond het daarna nodig om op te sommen wat allemaal niet meer mogelijk is zoals een mooi nieuw huis kopen/bouwen en verre reizen maken, kinderen andere culturen leren. Hij sloot zijn riedel af met dat hij zo geen toekomstperspectief zag en het maar een treurig vooruitzicht vond.

Ik was toen allang uitgecheckt. Muren omhoog en dissociatie aan. Ik speel al langer met het idee in mijn hoofd om uit elkaar te gaan. Niet omdat ik zoveel zin heb om het in mijn eentje te gaan doen dat idee vind ik doodeng. Maar ik draag nu de last ook grotendeels alleen met een groot 4e kind erbij. Echter na zijn uitspraken van gisteren merk ik dat ik klaar ben. Als je zo kunt praten tegen degene van wie je houd, die alweer weken afziet van de pijn, behoorlijk beperkt is en nog steeds constant doorgaat omdat jij de urgentie niet voelt om meer bij te dragen. Dan heb ik daar niks meer aan bij te dragen .

Ik ben echt kapot, mijn zenuwstelsel staat continue volledig aan. Ik heb vandaag alles aan de begeleiding verteld en deze gaat in overleg met collega’s hoe dit aan te vliegen omdat hij niet open staat voor verandering of advies. En ik denk dat ik een goed plan moet gaan maken. Ik sta in iedere geval sinds een paar weken ingeschreven bij de woningbouw. Mijn hart bloed en mijn hood stroom over en ik moest het gewoon ergens van mij af praten/schrijven.
En ik ben écht niet goed in kort houden! Sorry!
Ik lees dat er al veel hulp is voor jullie, maar niet alles wordt benut. Waarom wil hij geen logeeradres? Als hij zelf niet kan bijdragen, heeft hij ook minder zeggenschap over hoe dit wordt opgelost, niet om hem buitenspel te zetten, maar omdat het gezin anders omvalt. Regel een gesprek met de hulpverleners om dit aan zijn verstand te peuteren, want dit is juist een stap die veel lucht zou kunnen scheppen en ruimte creëert voor meer tijd met elkaar.

Gebruik de hulp die er nu is strategisch: laat de huishoudelijke hulp vaker komen en taken overnemen zoals de was, zodat hij ruimte heeft om weer een keer echt tijd met de kinderen door te brengen. Maaltijden 3x per week laten bezorgen ook iets waar je jezelf structureel mee zou kunnen ontlasten.

Misschien nog wel het allerbelangrijkst: blijven rondlopen met een burn-out, hoardingsproblemen of mogelijke ASS-problematiek is geen optie meer. Dat moet hij aanpakken. Jij kunt niet eeuwig alles managen terwijl hij weigert hulp te accepteren. Zet hier écht je voet neer.
NoaVale89 schreef:
30-11-2025 10:42
Het klopt dat ik niet voldoende opgekomen ben voor mezelf en de kinderen. vanuit mijn verleden heb ik geleerd/mezelf aangeleerd ‘onderdanig’ te reageren.

Jullie reacties raken me echt, dinsdag is er weer contact met de hulpverlening. Ik zal de dingen die ik uit dit topic gehaald heb wel ook meenemen en delen. Ik wil écht beter, dat meen ik
Uit alles wat je schrijft blijkt ook echt dat het beter wil, maar het gewoon nu even niet weet hoe. Of dat je tegen je eigen grenzen aan loopt.

In het belang van je kinderen is het belangrijk uit die onderdanige rol te stappen. Als jij jouw gedrag verandert, kan dat de hele situatie uiteindelijk ten goede komen. Dat komt in ieder geval de kinderen ten goede.

Het gedrag van je man kan je niet veranderen, hij zal echt veel meer zelfinzicht moeten krijgen. Maar je kunt wellicht wel beginnen met het beperken van de verzamelwoede. Te kleine kleding gooi je gewoon weg, zonder overleg. Verzamelen mag alleen in zijn eigen werkkamer bijvoorbeeld.
NoaVale89 schreef:
29-11-2025 21:24
Ze zijn veilig gehecht en komen aan liefde absoluut niets te kort.
Sorry maar dit vind ik zo vreselijk tenenkrommend.

Twee ouders met zware psychische problematiek, complex trauma, chronische ziekte, jarenlange zorgvraag, kind met diagnose, en speciaal onderwijs maar ze zijn absoluut veilig gehecht.

Jullie zijn een textbook gezin waarin onveilige hechting bestaat, bij alle gezinsleden.

Ik vraag me soms af wat voor beeld mensen hebben bij onveilige hechting. Het betekent niets meer dan dat je kinderen zich aangepast hebben aan jullie gezinssituatie.

Hoe verzin je het dat twee mensen in een chronische overlevingsstand de liefde kunnen geven die een kind nodig heeft. Jullie hebben niet eens liefde voor jezelf of elkaar.

Begrijp me niet verkeerd, zij dragen hun eigen lot en overleven hun jeugd heus wel. Maar wat je nu beweert is gewoon ontkenning.
Helemaal eens met bovenstaande. Je kunt niet verwachten dat kinderen écht veilig gehecht zijn als de ene ouder continu op haar tandvlees loopt van alle zorg die ze draagt en de ander door een burn-out nauwelijks tijd of aandacht kan geven. Alleen een dak boven het hoofd en wat knuffels af en toe is niet genoeg; echte hechting vraagt ook dagelijkse betrokkenheid en emotionele beschikbaarheid. In zo’n situatie kan dat gewoon niet volledig aanwezig zijn, hoe goed de intenties ook zijn.
Ik zou de kinderen echt naar dat logeerhuis brengen zodat jullie eens tijd hebben voor elkaar en om thuis een begin te maken met alle zooi op te ruimen/weg te gooien/naar de kringloop te brengen/ te verkopen. Kinderkleding die te klein is heb je niks meer aan want er komt geen nummer 4 neem ik aan?

Je man heeft zo te horen echt problemen met het accepteren van hulp, wellicht uit schaamte. Dat hebben meer mensen maar dat mag geen reden zijn om het dan maar niet aan te nemen in deze situatie. Jullie verzuipen met de kinderen in de chaos.
Ik heb jouw aanvulling gelezen en dit maakt het beeld wel helderder. Heb je wel eens gehoord van het cassandra syndroom. Ik werd er zelf vorig jaar opgewezen door iemand die de kar in haar gezin altijd getrokken heeft, ten koste van zichzelf. Zelf heb ik vanuit mijn eigen daadkracht, ondanks fysieke beperkingen, ook de beperkingen van mijn man met autisme proberen te compenseren. Gelukkig geen kinderen.
Maar zelf heb ik hierdoor niet goed voor mijzelf gezorgd en ben er in 2 decennia emotioneel op leeggelopen.
Ook hij kwam niet in beweging, accepteerde zijn Ass niet en hield het masker voor de buitenwereld en zijn werk op. Ten koste van mij. En natuurlijk had ik ook mijn verantwoordelijkheid. Ik schoof mijn grenzen op en we raakten steeds meer verstrikt in deze ongezonde dynamiek.
Totdat er een acute crisis ontstond door mijn ongeval en hij het hele circus, incl. zorg voor mij, moest draaien.
Hulp stond hij niet toe. In dat half jaar kon ik hem met mijn roep om naar mijn wensen te luisteren, niet bereiken. Weer kwam hij in een burnout en pas toen ik aangaf niet meer verder te willen op deze wijze en als hij niet ging inzien dat ook hij een aandeel had, ontstond er verandering. De coach die hij nu heeft vanuit WMO geeft meer rust: ik kan uit de hulpverlenersrol en leg zaken ook letterlijk terug bij hem. Langzaamaan ontstaat er beweging en ruimte.
Nog steeds best een complexe situatie hoor, om samen een relatie te hebben en beiden op onze wijze met onze beperkingen te dealen. Maar onze basis, de liefde en respect voor elkaar, geven grond aan de groei die er nu is.
Ik wil er wel nog bij aanvullen dat mochten wij kinderen hebben gehad, deze bij mij op 1 hadden gestaan. Hun welzijn en ontwikkeling heeft prioriteit en daar hebben jullie allebei verantwoordelijkheid voor.
Ik vind het ook een probleem voor de kinderen dat ze geen voorbeeld krijgen van hun ouders hoe je je staande kan houden in de samenleving. Er is zoveel hulp van anderen nodig en nog lukt het niet. Hoe kunnen die kinderen later ooit zelf zelfstandig en onafhankelijk worden, het voorbeeld hebben ze nooit gehad.
jorchugh_jor schreef:
30-11-2025 09:57
Dat logeerhuis: ik weet niet waarom man daartegen is, schaamte misschien?

Als dat helpt: ik ken in mijn omgeving verschillende gezinnen die af en toe kind naar logeerhuis sturen. Gezinnen die prima voor hun kinderen zorgen en die gewoon zelf de zeggenschap houden over hun eigen kind-met-rugzakje. Het is echt niet meer dan dat: een weekendje uit logeren.
Logeerhuizen zijn voor kinderen die zelf doorgaans ernstige beperkingen hebben, om hun verzorgers te ontlasten. Ik gok dat TO's oudste daarvoor niet ernstig genoeg is. Het is verder inderdaad een geweldige uitvinding: mijn kind (met meervoudige verstandelijke beperking gaat er wekelijks heen. Zonder die optie had ze nu anders allang niet meer thuis kunnen wonen, daarvoor is de zorg te intensief. Maar goed, dat terzijde, TO had het over 'logeeradressen' en/of 'weekendpleeggezinnen' - misschien voor de kinderen inderdaad een uitkomst, maar ik vind het eigenlijk ook wel vreselijk triest voor hen. Gezien de hoeveelheid hulp die er al om dit gezin heen hangt, doen de ouders wel echt the bare minimum qua hun kinderen in leven houden als die in het weekend dan ook nog naar een ander gezin moeten. Het is beter dan uit huis worden geplaatst, dat absoluut. Maar verder vind ik het enorm verdrietig voor die drie.
jorchugh_jor schreef:
30-11-2025 10:49
Waarom?
Je laat je kind dag en nacht achter in een relatief onbekende omgeving bij mensen die je ook amper kent. Niet iets waar ik als ouder achter zou staan.

Dus nogmaals, fijn dat het er is als het je helpt. Maar het aanbod afwijzen omdat je je er als ouder niet prettig bij voelt mag ook gewoon. Voor zover ik weet is het niet verplicht ofzo.
Bontebok schreef:
30-11-2025 14:22
Ik vind het ook een probleem voor de kinderen dat ze geen voorbeeld krijgen van hun ouders hoe je je staande kan houden in de samenleving. Er is zoveel hulp van anderen nodig en nog lukt het niet. Hoe kunnen die kinderen later ooit zelf zelfstandig en onafhankelijk worden, het voorbeeld hebben ze nooit gehad.
Ik vermoed dat TO ook geen (goed) voorbeeld heeft gehad. Dit gaat vaak van generatie op generatie.
Phlox24 schreef:
30-11-2025 14:51
Ik vermoed dat TO ook geen (goed) voorbeeld heeft gehad. Dit gaat vaak van generatie op generatie.
Ja, klopt
Wat een veroordeling lees ik hier. Buiten dat het het weinig constructief is, realiseert menigeen zich blijkbaar niet dat niet iedereen een liefdevolle, fijne jeugd heeft gehad plus een steunende omgeving. Of gewoonweg ook pech kan hebben gehad. Niet alles is maakbaar of te fixen.
Bontebok schreef:
30-11-2025 14:22
En wordt dat beter als ze minder hulp krijgen?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
oranjetulpen schreef:
30-11-2025 15:38
Wat een veroordeling lees ik hier. Buiten dat het het weinig constructief is, realiseert menigeen zich blijkbaar niet dat niet iedereen een liefdevolle, fijne jeugd heeft gehad plus een steunende omgeving. Of gewoonweg ook pech kan hebben gehad. Niet alles is maakbaar of te fixen.
Benieuwd wat jij TO aanraadt. Oh wacht, jij kwam alleen de reacties van anderen veroordelen.

Het kan wellicht ook zijn dat veel mensen zich zo druk maken om TO's kinderen omdat ze zelf goed weten hoe het is om geen fijne jeugd te hebben.
LolplusLolisHiHi schreef:
30-11-2025 16:15
Benieuwd wat jij TO aanraadt. Oh wacht, jij kwam alleen de reacties van anderen veroordelen.

Het kan wellicht ook zijn dat veel mensen zich zo druk maken om TO's kinderen omdat ze zelf goed weten hoe het is om geen fijne jeugd te hebben.
:idee: exact.
oranjetulpen schreef:
30-11-2025 15:38
Eens met dit bericht. Ook ik weet geen advies, maar ik wil mijn respect uitspreken dat je een topic hierover hebt geopend én blijft reageren!
Ik wens je veel sterkte met jullie situatie.
Wat een complexe knoop aan problemen en emoties en wederzijdse verwijten.
Los van mijn persoonlijke mening (ik ben wel zo'n vermoeden wat dit gezin de gemeente kost per jaar en een kleine gemeente kan hier helemaal stuk op gaan), toch een poging om het iets positiever in te zien.

Jij wil zaken (elk kind een eigen slaapkamer, geen telefoon aan tafel) en je man wilt zaken (meer tijd alleen, zelf bepalen welke spullen hij wil houden).

Zou er ergens ruimte zijn om samen een lijst te maken met wat jullie willen en dat zonder oordelen eerst een op te schrijven.

Dan allebei nadenken over hoe je dingen op de lijst kunt realiseren zonder de wensen van de ander daarmee te torpederen en zonder in verwijten terecht te komen. Alles wat begint met "door jou.." en "als jij nou eens..". En spreek een dag en tijd af wanneer je er over gaat praten en begin er voor die tijd ook niet over. Dat geeft alleen maar irritatie.

En dan samen bespreken wat van die lijst je als eerste op kunt pakken (het laaghangend fruit) om zo ruimte te krijgen voor de moeilijkere zaken. En daar kan best een voor-wat-hoort-wat in zitten.

Als ik het zo lees, denk ik dat je uit kan komen bij:
- geen telefoon meer aan de tafel
- elke week neem jij op een vast tijdstip de kinderen mee zodat hij het huis voor zich alleen heeft.
- alle kinderkleding die niet meer past gaat weg
- Er worden slaapkamers leeggemaakt voor de kinderen De rest gaat naar zolder of een opslagruimte.
- Jij gaat - in een goed en apart bed - een kamer delen van een van de kinderen
- Een keer per maand gaan jullie iets met de kinderen doen (voor mijn part de kinderboerderij om de hoek) zonder mobiel. Al is het maar een uurtje.

En als dat goed gaat, gaan jullie allebei individueel hulp zoeken.
Wat ik eigenlijk vooral bedoelde te zeggen: laat zien dat je ook wil luisteren naar hem. Dus hoewel ik hier een voorschot doe, doe dat zeker niet in het gesprek maar laat het vanuit hem komen. En jij alleen de dingen die voor jou echt belangrijk zijn. En dan niet "ik wil dat jij dit en dat oppakt" maar "taak x en y kost mij bovenmatig veel energie". Dat laatste geeft ruimte voor andere oplossingen als een schoonmaakster, een robotstofzuiger (je merkt, ik heb zelf vooral een hekel aan stofzuigen) of voor mijn part iemand die de was doet. Of maaltijden laten thuisbezorgen ofzo.

En dat ik zo zit op tijd voor hem is pure projectie (maar ik ben zelf hoogsensitief dus wellicht is er een overlap): toen ik overspannen was, was ik hypergevoelig voor aanwezigheid om me heen. Alleen thuis of 'iedereen in een andere kamer dan ik' was echt een wereld van verschil.
30-11-2025 16:15

Er zijn blijkbaar al een heel scala aan hulpverleners betrokken bij dit gezin. En geloof me dat ik genoeg persoonlijke ervaring heb met geen fijne jeugd. Ik begrijp alleen niet goed dat er zulke harde uitspraken gedaan worden over TO. Vanaf de zijlijn is het zo gemakkelijk oordelen.
En natuurlijk zijn de kinderen het slachtoffer van de zooi en chaos die ouders ervan maken. Maar ik lees nergens dat moeder hulpverlening ontloopt. Zij reageert op best felle reacties en geeft mij de indruk best naar haarzelf te kunnen en willen kijken.
En de stelling: "misschien hadden TO en haar partner vanuit hun situatie niet voor kinderen moeten kiezen" heeft weinig zin meer. Ze zijn er en gelukkig is er hulp en begeleiding. En ziet moeder in dat het zo niet verder kan en is de boodschap dat dit schadelijk is voor de kinderen ook heus wel duidelijk gemaakt.

En gemakkelijke adviezen zijn er in deze kluwen niet, behalve dit met hulpverlening bespreken, ook met man erbij en een plan van aanpak maken. Op basis van dit topic kan ik geen kort advies geval behalve mijn steun uitspreken.
oranjetulpen schreef:
30-11-2025 22:26
Er zijn blijkbaar al een heel scala aan hulpverleners betrokken bij dit gezin. En geloof me dat ik genoeg persoonlijke ervaring heb met geen fijne jeugd. Ik begrijp alleen niet goed dat er zulke harde uitspraken gedaan worden over TO. Vanaf de zijlijn is het zo gemakkelijk oordelen.
En natuurlijk zijn de kinderen het slachtoffer van de zooi en chaos die ouders ervan maken. Maar ik lees nergens dat moeder hulpverlening ontloopt. Zij reageert op best felle reacties en geeft mij de indruk best naar haarzelf te kunnen en willen kijken.
En de stelling: "misschien hadden TO en haar partner vanuit hun situatie niet voor kinderen moeten kiezen" heeft weinig zin meer. Ze zijn er en gelukkig is er hulp en begeleiding. En ziet moeder in dat het zo niet verder kan en is de boodschap dat dit schadelijk is voor de kinderen ook heus wel duidelijk gemaakt.

En gemakkelijke adviezen zijn er in deze kluwen niet, behalve dit met hulpverlening bespreken, ook met man erbij en een plan van aanpak maken. Op basis van dit topic kan ik geen kort advies geval behalve mijn steun uitspreken.
Dat komt omdat ik het best vaak zie: moeder met wajong uitkering met 3 a 4 kinderen. Je kunt niet werken, hoe bedenk je dan dat je wel voor 4 kinderen kunt zorgen. En dan klagen als de gemeente niet wil bijspringen met zwemles etc.

Om topic; als TO voldoende vermogen is scheiden de beste optie. Kinderen zitten op school dus de zorg zou te doen moeten zijn.
Zonnigzonnetje schreef:
01-12-2025 07:25

Om topic; als TO voldoende vermogen is scheiden de beste optie. Kinderen zitten op school dus de zorg zou te doen moeten zijn.
Hoe zou dat te doen moeten zijn? Ze kan het nu niet alleen, heeft haar man nodig voor de dagelijkse dingen. Als ze alleen is zal ze die dingen zelf moeten doen, terwijl ze nu juist wil dat man meer gaat doen.
oranjetulpen schreef:
30-11-2025 22:26

Ik ben het met je eens dat het flauw en weinig productef is om TO te blijven wijzen op het feit dat ze geen 3 kinderen had moeten nemen. Ik geloof overigens prima dat jij geen leuke jeugd hebt gehad (wel heel kut voor je, oprecht) - ik reageerde alleen op jouw opmerking dat mensen die iets van deze situatie vinden vast zelf niks hadden meegemaakt. Ik denk dat het omgekeerde eerder het geval is: dat het mensen raakt omdat ze dondersgoed weten hoe het is om niet fijn op te groeien. En het onderwerp 'waarom zoveel kinderen' doet hier tegelijk ook wel terzake omdat het iets zegt over het gebrek aan ziekte inzicht en realiteitszin van deze TO.
Je kan niet aan de ene kant nog fysiek in redelijke doen zijn geweest toen de kinderen er kwamen terwijl je aan de andere kant al volledig was afgekeurd. Net zoals het bijzonder is om te stellen dat je de basis thuis prima redt terwijl er tegelijk betaalde huishoudelijke hulp en BSO is voor de kinderen, plus gesprekken over weekendopvang. En het is ook apart om te stellen dat het met de kinderen prima gaat en ze veilig zijn gehecht terwijl ze een vader hebben die emotioneel totaal afwezig is, een huis vol rommel, aan beide kanten geen betrokken families, een moeder met een hoop worstelingen én er sinds jongs afaan gezinshulp bij ze is betrokken.
Ik denk dat realiteitszin en ziekte inzicht bij beide ouders de sleutel is voor een begin van verbetering. Net zo goed voor meneer TO dus, maar ja, die schrijft hier niet. Want tsja, er kunnen duizend hulpverleners betrokken zijn, maar degenen om wie het gaat moeten wel in staat zijn open en eerlijk naar de situatie te kijken om dingen te kunnen veranderen.
01-12-2025 09:41
Ik ben het met je eens dat het flauw en weinig productef is om TO te blijven wijzen op het feit dat ze geen 3 kinderen had moeten nemen. Ik geloof overigens prima dat jij geen leuke jeugd hebt gehad (wel heel kut voor je, oprecht) - ik reageerde alleen op jouw opmerking dat mensen die iets van deze situatie vinden vast zelf niks hadden meegemaakt. Ik denk dat het omgekeerde eerder het geval is: dat het mensen raakt omdat ze dondersgoed weten hoe het is om niet fijn op te groeien. En het onderwerp 'waarom zoveel kinderen' doet hier tegelijk ook wel terzake omdat het iets zegt over het gebrek aan ziekte inzicht en realiteitszin van deze TO.
Je kan niet aan de ene kant nog fysiek in redelijke doen zijn geweest toen de kinderen er kwamen terwijl je aan de andere kant al volledig was afgekeurd. Net zoals het bijzonder is om te stellen dat je de basis thuis prima redt terwijl er tegelijk betaalde huishoudelijke hulp en BSO is voor de kinderen, plus gesprekken over weekendopvang. En het is ook apart om te stellen dat het met de kinderen prima gaat en ze veilig zijn gehecht terwijl ze een vader hebben die emotioneel totaal afwezig is, een huis vol rommel, aan beide kanten geen betrokken families, een moeder met een hoop worstelingen én er sinds jongs afaan gezinshulp bij ze is betrokken.
Ik denk dat realiteitszin en ziekte inzicht bij beide ouders de sleutel is voor een begin van verbetering. Net zo goed voor meneer TO dus, maar ja, die schrijft hier niet. Want tsja, er kunnen duizend hulpverleners betrokken zijn, maar degenen om wie het gaat moeten wel in staat zijn open en eerlijk naar de situatie te kijken om dingen te kunnen veranderen.
Ik ben het hier ontzettend mee eens. En wat ook al eerder gezegd is, dit is geen op zichzelf staand geval. Er zijn meer ouders in dezelfde situatie en zoals ook eerder gezegd, het gaat van generatie op generatie over. Het benoemen voelt misschien als: achteraf kijk je een koe in de kont, maar het is wel degelijk belangrijk om het patroon te kunnen doorbreken. Niet perse van TO maar wel van anderen die misschien meelezen en met hetzelfde worstelen.
LolplusLolisHiHi en Bontebok,
Ik ben het met jullie eens hoor, fijn dat jullie het toelichten.
Ik ben zelf werkzaam geweest in GGZ en kwam het zeker teveel tegen. Kinderen die leden aan de keuzes van ouders die eigenlijk niet in staat waren hun rol als opvoeder te nemen. En daarmee afhankelijk werden van hulpverlening. Het is goed dat ze daar een beroep op kunnen doen want dat is in het belang van hun kinderen.
Helaas doorbreek je niet zomaar generationele problemen. Als je niet beter weet, kun je ook niet beter doorgeven aan je kinderen.
Dan moet jezelf al heel veel inzicht in je eigen patronen en blauwdruk hebben en dit hebben kunnen doorbreken om je eigen kinderen iets anders mee te geven.
Zelf heb ik dan ook bewust ervoor gekozen, samen met mijn man om kinderloos te blijven. Om dat mijn gezondheid ook al vanaf puberteit niet betrouwbaar genoeg is en mijn man ook verminderd belastbaar is door ass.
Juist omdat kinderen een stabiele basis nodig hebben, heb ik ervoor gekozen om mijn kinderwens niet te beantwoorden. Liever ik de rouw dan evt. kinderen de dupe van mijn keuzes.
Ondanks mijn eigen situatie of misschien wel juist, voel ik mee met TO, maar ook met de kinderen en man. Ik zou haar en hun iemand gunnen die op een systemische manier met hun aan de slag gaat. Juist om de volgende generatie te behoeden voor nieuwe problematiek.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven