Melding doen van stalking?
maandag 17 november 2025 om 12:46
Ik word al een aantal maanden structureel lastiggevallen via mijn mobiele telefoon door een man. Dit contact begon vriendschappelijk, maar al snel werd duidelijk dat hij verliefde gevoelens had. Hij stuurt dagelijks soms wel honderd berichten. Dit gevoel is niet wederzijds: ik ben getrouwd en ik zit hier niet op te wachten. In het begin heb ik het een beetje genegeerd; ik zette de chat in het archief en dempte de meldingen, in de hoop dat het vanzelf zou afnemen. De laatste tijd werden de berichten dwingender. Als ik niet reageerde stuurde hij bijvoorbeeld: “Ik zie dat je het gelezen hebt, je reageert niet.” Dit werd gevolgd door “.” en door meerdere malen op enter te drukken. Ook begon hij steeds vaker te bellen. Daarnaast vroeg hij me mee naar België om inkopen te doen. Toen ik aangaf dit niet te willen, zei hij dat hij daar suïcidaal van werd.
Achteraf besef ik dat ik misschien een lange tijd met een bord voor mijn kop heb gelopen. Toen ik dit laatst met een groep vriendinnen besprak, waren zij unaniem: dit valt onder stalking. Ze vonden ook dat ik mijn partner moest inlichten. Ik had mijn partner tot dit wekend niets verteld, omdat ik hem niet extra wilde belasten (lees: hij is snel ongerust en momenteel overspannen). Ook zag ik zelf de ernst er niet volledig van in. Maar deze man is ook langs mijn huis gereden en stuurt hij regelmatig foto’s van plekken in mijn woonwijk. Als ik objectief kijk, is dat natuurlijk niet normaal. Mijn vriendinnen zeiden: “Je bent vaak nergens bang voor, maar dit is iets om serieus te nemen.”
Afgelopen zaterdag was voor mij de grens bereikt. Ik heb hem duidelijk laten weten dat ik de hoeveelheid berichten irritant vond, dat ik een gezin heb, en dat ik niet zit te wachten op dit contact. Hij reageerde boos: volgens hem hield ik geen rekening met zijn autisme. Hij was net gestopt met lorazepam en kon daardoor niet goed omgaan met zijn emoties. Ik dacht dat ik niets meer van hem zou horen omdat hij zo boos reageerde, maar een uur later stuurde hij alweer tientallen berichten via WhatsApp en sms, en belde hij me drie keer.
Zondag heb ik mijn partner alsnog alles verteld. Hij vindt dit, net als mijn vriendinnen, grensoverschrijdend en is bang dat het kan escaleren, hoewel ik zelf denk dat het wel meevalt. Diezelfde avond heb ik de man een bericht gestuurd dat ik geen enkel contact meer wil: niet bellen, niet appen, geen berichten. Hij zei dat hij zou stoppen, maar een uur later stuurde hij nog wel een excuusbericht. Daar heb ik niet op gereageerd. Sinds vandaag is het stil.
Vandaag heb ik de situatie nog met een andere vriendin besproken. Zij vindt dat ik hiervan melding moet doen bij de politie. Ik vraag me echter af wat het toevoegt, nu ik sinds zondag niets meer heb gehoord. Mijn eigen plan was: als hij weer contact opneemt, blokkeer ik hem. Dat lijkt mij voldoende, maar ik twijfel of ik iets mis of te naïef ben.
Achteraf besef ik dat ik misschien een lange tijd met een bord voor mijn kop heb gelopen. Toen ik dit laatst met een groep vriendinnen besprak, waren zij unaniem: dit valt onder stalking. Ze vonden ook dat ik mijn partner moest inlichten. Ik had mijn partner tot dit wekend niets verteld, omdat ik hem niet extra wilde belasten (lees: hij is snel ongerust en momenteel overspannen). Ook zag ik zelf de ernst er niet volledig van in. Maar deze man is ook langs mijn huis gereden en stuurt hij regelmatig foto’s van plekken in mijn woonwijk. Als ik objectief kijk, is dat natuurlijk niet normaal. Mijn vriendinnen zeiden: “Je bent vaak nergens bang voor, maar dit is iets om serieus te nemen.”
Afgelopen zaterdag was voor mij de grens bereikt. Ik heb hem duidelijk laten weten dat ik de hoeveelheid berichten irritant vond, dat ik een gezin heb, en dat ik niet zit te wachten op dit contact. Hij reageerde boos: volgens hem hield ik geen rekening met zijn autisme. Hij was net gestopt met lorazepam en kon daardoor niet goed omgaan met zijn emoties. Ik dacht dat ik niets meer van hem zou horen omdat hij zo boos reageerde, maar een uur later stuurde hij alweer tientallen berichten via WhatsApp en sms, en belde hij me drie keer.
Zondag heb ik mijn partner alsnog alles verteld. Hij vindt dit, net als mijn vriendinnen, grensoverschrijdend en is bang dat het kan escaleren, hoewel ik zelf denk dat het wel meevalt. Diezelfde avond heb ik de man een bericht gestuurd dat ik geen enkel contact meer wil: niet bellen, niet appen, geen berichten. Hij zei dat hij zou stoppen, maar een uur later stuurde hij nog wel een excuusbericht. Daar heb ik niet op gereageerd. Sinds vandaag is het stil.
Vandaag heb ik de situatie nog met een andere vriendin besproken. Zij vindt dat ik hiervan melding moet doen bij de politie. Ik vraag me echter af wat het toevoegt, nu ik sinds zondag niets meer heb gehoord. Mijn eigen plan was: als hij weer contact opneemt, blokkeer ik hem. Dat lijkt mij voldoende, maar ik twijfel of ik iets mis of te naïef ben.
maandag 24 november 2025 om 13:16
De politie is de aangewezen partij om in te lichten/te bellen als het gaat om gevaarlijke situaties. Dit is zeker het geval in de openbare ruimte._horizon_ schreef: ↑23-11-2025 18:35Klopt wat je zegt, ik was tekort door de bocht. Maar er zit een verschil tussen hulp en zorgverlenen. Bovendien is de samenwerking tussen zorg en politie (afhankelijk van de regio) een blijvend aandachtspunt, daar is al heel veel over gepubliceerd. Ook heeft het handelen / de hulp van de politie lang niet altijd een goed effect op een persoon die mentaal ontregeld is. Het uniform alleen al kan soms escalerend werken.
https://www.oneworld.nl/mensenrechten/w ... -personen/
Deze persoon heeft hulp en ondersteuning nodig, en ik zelf zou daarvoor de partij/ het meldpunt bellen die dat als primaire taak heeft. (Het is dan alleen nog de vraag of ze deze zorg kunnen verlenen, want zolang er geen reden tot dwang is, moet de persoon hier vrijwillig aan willen meewerken).
In het artikel waar je naar linkt wordt ook gezegd door experts dat de politie ingeschakeld moet worden. En dat hulpverleners/zorgverleners de politie zelf ook inschakelen.
Het artikel gaat over een broodnodige betere samenwerking tussen politie en hulpverleners/zorgverleners. Het artikel gaat er niet over dat men wel zonder de politie kan.
Dat de politie mogelijk een escalerend effect heeft geldt volgens mij niet alleen maar voor mensen die client zijn bij de GGZ.
maandag 1 december 2025 om 16:33
Het verhaal heeft helaas nog een vervolg gekregen. Hij heeft via een ander nummer contact met me gezocht: opnieuw excuses, dat hij is gestopt met drinken en het verzoek om weer contact te hebben. Daarna stuurde hij dat hij morgen naar mijn werk wil komen. Dat vond ik erg vervelend, dus heb ik in paniek de politie gebeld. Zij bouwen nu een dossier op, maar kunnen verder nog niets doen. Ik heb mijn collega’s ook geïnformeerd, zodat zij op de hoogte zijn. Het lastige is dat onze organisatie hem niet kan weigeren (mensen kunnen zonder indicatie binnenlopen), waardoor er een kans is dat ik hem toch tegenkom. Mijn collega heeft nog wel even gecheckt of hij geen afspraak heeft, dat is niet het geval. Echter, kan hij wel deelnemen aan bepaalde activiteiten. Het advies is om hem niet te benaderen en, mocht hij wel contact met mij zoeken, opnieuw duidelijk mijn grenzen te stellen en te zeggen dat ik geen contact wil.
maandag 1 december 2025 om 16:48
Wat vervelend en beangstigend zeg.
Wiens advies is dit? Natuurlijk benader je hem niet, maar ik vind eigenlijk dat er überhaupt geen contact moet zijn. Hij snapt duidelijke grenzen niet, getuige al zijn acties tot nu toe.
Is er beveiliging op je werk?
Wat zijn de concrete stappen die je kan nemen mocht hij opduiken?
Wiens advies is dit? Natuurlijk benader je hem niet, maar ik vind eigenlijk dat er überhaupt geen contact moet zijn. Hij snapt duidelijke grenzen niet, getuige al zijn acties tot nu toe.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
maandag 1 december 2025 om 17:06
Dit heeft mijn collega geadviseerd, zij heeft zelf ook helaas ervaring gehad met stalking. Politie adviseerde me om hem gelijk de deur te laten wijzen door de receptie, maar dat kan dus niet (lees: mensen kunnen zonder indicatie binnenlopen en we kunnen dus niet zomaar mensen weigeren). We hebben geen beveiliging, maar het hele team weet er inmiddels van dus dat geeft me wel rust. Mocht ik het niet vertrouwen of me onveilig bellen, dan moet ik de politie bellentyche schreef: ↑01-12-2025 16:48Wat vervelend en beangstigend zeg.
maandag 1 december 2025 om 17:09
Hij stalkt je nu toch ook?Koffiezetapparaat schreef: ↑01-12-2025 17:06Ik moet eerst afwachten of hij dus echt daadwerkelijk op mijn werk verschijnt. Meer kunnen ze niet doen.
Heb je alle berichten, alle telefonische oproepen, de foto’s etc aan de politie gegeven?
Ik zou nog als een afspraak willen om dit allemaal door te spreken. Schijnbaar is het niet duidelijk.
maandag 1 december 2025 om 17:12
Zolang jullie geen cruciale medische zorg geven kan je hem natuurlijk gewoon de deur wijzen. Hij valt een personeelslid lastig/intimideert diegene. Meer grond is er niet nodig.Koffiezetapparaat schreef: ↑01-12-2025 17:06Dit heeft mijn collega geadviseerd, zij heeft zelf ook helaas ervaring gehad met stalking. Politie adviseerde me om hem gelijk de deur te laten wijzen door de receptie, maar dat kan dus niet (lees: mensen kunnen zonder indicatie binnenlopen en we kunnen dus niet zomaar mensen weigeren). We hebben geen beveiliging, maar het hele team weet er inmiddels van dus dat geeft me wel rust. Mocht ik het niet vertrouwen of me onveilig bellen, dan moet ik de politie bellen
maandag 1 december 2025 om 17:26
Het ís gewoon onveilig dus ik vind dat je sowieso moet bellen als hij opduikt. Hij blijft doodleuk op zoek naar andere ingangen en wil je nu ook op je werk komen lastigvallen. Laat de politie dan maar op dat moment een babbeltje met hem houden. Je hebt nu vaak genoeg laten weten dat je er genoeg van hebt en het heeft nog geen enkel effect gehad.Koffiezetapparaat schreef: ↑01-12-2025 17:06Dit heeft mijn collega geadviseerd, zij heeft zelf ook helaas ervaring gehad met stalking. Politie adviseerde me om hem gelijk de deur te laten wijzen door de receptie, maar dat kan dus niet (lees: mensen kunnen zonder indicatie binnenlopen en we kunnen dus niet zomaar mensen weigeren). We hebben geen beveiliging, maar het hele team weet er inmiddels van dus dat geeft me wel rust. Mocht ik het niet vertrouwen of me onveilig bellen, dan moet ik de politie bellen
There is always something happening, and it's usually right now
maandag 1 december 2025 om 17:51
Ja, dat ben ik ook van plan. Als hij op het werk verschijnt, dan bel ik sowieso de politie (al is het maar voor opbouw van het dossier).Grobbekuiken_ schreef: ↑01-12-2025 17:26Het ís gewoon onveilig dus ik vind dat je sowieso moet bellen als hij opduikt. Hij blijft doodleuk op zoek naar andere ingangen en wil je nu ook op je werk komen lastigvallen. Laat de politie dan maar op dat moment een babbeltje met hem houden. Je hebt nu vaak genoeg laten weten dat je er genoeg van hebt en het heeft nog geen enkel effect gehad.
maandag 1 december 2025 om 18:36
Ik vind het rot voor je dat je zo matig wordt gesteund. Door je man, door de GGZ instelling (voor zover jij weet tenminste) en nu weer door de politie. Ik zou je adviseren om morgen sowieso de politie wederom te bellen en een stop-gesprek te eisen. Daarvan zeggen ze zélf op hun website dat de enige eisen zijn dat de stalking nog niet lang aan de gang is en nog niet geescaleerd. Dus dat je eerst moet gaan afwachten of hij op je werk verschijnt, is gewoon gelul. Zie ook: https://www.politie.nl/informatie/ik-wo ... -doen.html
Heb je toevallig een breedgeschouderde collega? (m/v) Die hem eruit kan zetten als ie inderdaad opduikt?
O en ik zou me ook maar eens afvragen waarom je pas de politie hebt gebeld toen je vandaag in paniek was, ipv al een ruime week geleden toen je dan hier werd geadviseerd. Neem je jezelf en deze situatie wel serieus genoeg? (daar hoef ik geen antwoord op, als jij het maar weet)
Heb je toevallig een breedgeschouderde collega? (m/v) Die hem eruit kan zetten als ie inderdaad opduikt?
O en ik zou me ook maar eens afvragen waarom je pas de politie hebt gebeld toen je vandaag in paniek was, ipv al een ruime week geleden toen je dan hier werd geadviseerd. Neem je jezelf en deze situatie wel serieus genoeg? (daar hoef ik geen antwoord op, als jij het maar weet)
maandag 1 december 2025 om 18:55
Dat wist ik niet, dankjewel voor het meedenken. Ik ga er in ieder geval op aandringen dat er een stopgesprek met hem wordt gevoerd. Telefonist bij de politie had het daar inderdaad al over, maar na contact gehad te hebben met de politie in mijn buurt ging het daar verder niet meer over. Wel dat ik moest blijven bellen. Morgen overleg ik verder met het team. Wat mij betreft moeten we afspreken dat als hij contact met mij zoekt, hij direct wordt aangesproken en verzocht wordt om weg te gaan. Nu is de afspraak dat ze alles documenteren en alles aan mij terugkoppelen, en hem verder goed in de gaten houden. Gelukkig steunt een directe collega mij hier heel erg in; hij vindt het niet oké dat er nu zo makkelijk over wordt gedaan en is behoorlijk pissig over de gang van zaken.LolplusLolisHiHi schreef: ↑01-12-2025 18:36Ik vind het rot voor je dat je zo matig wordt gesteund. Door je man, door de GGZ instelling (voor zover jij weet tenminste) en nu weer door de politie. Ik zou je adviseren om morgen sowieso de politie wederom te bellen en een stop-gesprek te eisen. Daarvan zeggen ze zélf op hun website dat de enige eisen zijn dat de stalking nog niet lang aan de gang is en nog niet geescaleerd. Dus dat je eerst moet gaan afwachten of hij op je werk verschijnt, is gewoon gelul. Zie ook: https://www.politie.nl/informatie/ik-wo ... -doen.html
maandag 1 december 2025 om 19:21
Ik herhaal even dit uit een eerdere post van me:
'Mocht hij doorgaan met zijn stalking, dan zéker naar de politie. Doe aangifte, soms doet politie erg moeilijk om je daarin te faciliteren.
Er is ook de mogelijkheid tot begeleiding van slachtofferhulp. Veel mensen weten dit niet. Vooral wanneer de stalking doorgaat en politie onvoldoende doorpakt, is dat een waardevolle ondersteuning. Ze hebben kennis over wat wel en niet te doen qua zelfzorg en dossieropbouw, indien nodig.'
Je bent nu erg aan het zwemmen in je eentje. Pak door bij de politie, laat hen een stop gesprek met je stalker voeren. Vraag dat aan.
Echt naar, hoe je bij de politie aan moet dringen voor ze met je meedenken/in actie komen. Dat zou niet zo moeten zijn.
'Mocht hij doorgaan met zijn stalking, dan zéker naar de politie. Doe aangifte, soms doet politie erg moeilijk om je daarin te faciliteren.
Er is ook de mogelijkheid tot begeleiding van slachtofferhulp. Veel mensen weten dit niet. Vooral wanneer de stalking doorgaat en politie onvoldoende doorpakt, is dat een waardevolle ondersteuning. Ze hebben kennis over wat wel en niet te doen qua zelfzorg en dossieropbouw, indien nodig.'
Je bent nu erg aan het zwemmen in je eentje. Pak door bij de politie, laat hen een stop gesprek met je stalker voeren. Vraag dat aan.
Echt naar, hoe je bij de politie aan moet dringen voor ze met je meedenken/in actie komen. Dat zou niet zo moeten zijn.
maandag 1 december 2025 om 19:48
Het is toch intriest, zeker nu met alle publiciteit rondom femicide, dat de politie in zo'n situatie nog altijd het liefst zo min mogelijk doet? Het moet dus eerst mis gaan of zo, of bijna mis? Bizar.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
maandag 1 december 2025 om 22:58
Wat intimiderend TO..
Ik hoop dat een stop gesprek met de politie helpt, dit is geen doen zo..
Vwb de eerdere reacties over de GGz benaderen; ik adviseerde om het meldpunt zorg en overlast te benaderen, naast het benaderen van de politie. (Omdat samenwerking tussen politie en zorg niet in alle regio’s vanzelfsprekend is). Dit meldpunt is iets anders dan contact opnemen met de GGz aanbieder waar deze man zorg krijgt. Vaak zitten er SPV’ers van de GGD achter (die samenwerken met de spoedeisende psychiatrie). Bij voldoende aanleiding komen ze ongevraagd langs voor vrijwillige zorg / een gesprek. Denk aan ‘bemoei zorg’. In hele heftige situaties kunnen zij een verzoek tot drang en dwang doen, maar voordat dat zover komt..
Ik hoop dat een stop gesprek met de politie helpt, dit is geen doen zo..
Vwb de eerdere reacties over de GGz benaderen; ik adviseerde om het meldpunt zorg en overlast te benaderen, naast het benaderen van de politie. (Omdat samenwerking tussen politie en zorg niet in alle regio’s vanzelfsprekend is). Dit meldpunt is iets anders dan contact opnemen met de GGz aanbieder waar deze man zorg krijgt. Vaak zitten er SPV’ers van de GGD achter (die samenwerken met de spoedeisende psychiatrie). Bij voldoende aanleiding komen ze ongevraagd langs voor vrijwillige zorg / een gesprek. Denk aan ‘bemoei zorg’. In hele heftige situaties kunnen zij een verzoek tot drang en dwang doen, maar voordat dat zover komt..
woensdag 3 december 2025 om 15:28
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in