Gezondheid alle pijlers

Mammografie of echo?

01-12-2025 21:19 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ontdekte afgelopen weekend een verdikking of knobbel in mijn borst en dit is de afgelopen dagen van gevoelig naar pijnlijk gegaan. Vanmorgen bij de huisarts geweest, doorgestuurd voor onderzoek. Aangegeven dat ik de afgelopen 2x de mammografie bij het bevolkingsonderzoek als erg pijnlijk heb ervaren. Ik heb er nog weken nadien last van gehad, misschien vanwege een grote cupmaat maar het voelde alsof iemand mijn borst eraf had proberen te scheuren. Gevraagd of een echo ook mogelijk was, volgens de huisarts wel maar volgens het ziekenhuis niet, althans,daar wilde ze me niet voor inplannen want "als daar niet alles op te zien was moesten ze alsnog een mammografie doen.
Vooropgesteld dat ik graag zsm duidelijkheid wil op welke manier dan ook, maar mijn borst doet nu al pijn zonder dat ie tussen de pletmachine is geweest, ik zie echt heel erg tegen het onderzoek op. En na wat googlen lees ik dat bij een klacht op een specifieke plek een mammo vaak helemaal niet nodig is. Iemand ervaring misschien met deze beide onderzoeken en het waarom wel of niet?
Ja, er zijn vormen die op de scan niet goed te zien zijn, alleen op een mammografie. Onlangs bij een kennis gehoord dat we bij bevolkingsonderzoek iets gevonden was, op echo niet te vinden dus toen toch weer een mammografie en daar was het wel weer op te zien en is inmiddels verwijderd.
Ik zou adviseren om toch de mammografie te laten maken. Het is niet fijn, maar het is wel met 5 minuten klaar en het levert veel informatie op. Screenend is een echo niet zinvol, maar als je de verdikking goed kan voelen en aanwijzen zoals je aangeeft willen sommige radiologen nog wel eens beginnen met een echo. Kan zijn dat er daarna alsnog een mammografie gemaakt moet worden.
diedietje schreef:
01-12-2025 21:23
Ja, er zijn vormen die op de scan niet goed te zien zijn, alleen op een mammografie. Onlangs bij een kennis gehoord dat we bij bevolkingsonderzoek iets gevonden was, op echo niet te vinden dus toen toch weer een mammografie en daar was het wel weer op te zien en is inmiddels verwijderd.
Ik ben geen expert maar ligt dit niet aan je type borstweefsel? Ik heb 'dense' borstweefsel (relatief veel klieren, weinig vet) en ik heb me ooit eens laten vertellen dat met dit type weefsel echo's juist weer effectiever zijn dan mammografiën...? Maar ik weet de details verder ook niet
.
Mammografie kan breder en dieper kijken dan een echo en is daarom effectiever dan echo. Mij werd ooit gezegd dat een echo aanvullend werd gedaan bij een palpabele laesie (die had ik).

Zelf neem ik meestal twee paracetamols voorafgaand aan een mammografie. Je kunt vooraf melden aan de laborant dat je het eerder een onprettig onderzoek vond, ze proberen het dan echt zo kort mogelijk te laten zijn. Succes!
Ja ervaring. Ik ben nog te jong voor het Bevolkingsonderzoek maar gyn wilde een ‘startpunt’ voordat ik aan HST zou beginnen. Na een half uur martelen in die pletmachine heb ik de inmiddels kribbig geworden verpleegkundige gezegd dat ik niet nog een vierde keer opnieuw mijn linkertiet liet pletten omdat ik anders zou gaan overgeven van de pijn. Mocht een uur wachten op een echo, werd gebracht alsof dat een gunst zou zijn naar mij toe. Echo was binnen tien minuten gepiept en deed geen centje pijn.

Al mijn vragen werden afgeketst met ‘bespreekt dat met uw arts’, kreeg de arts vervolgens niet te spreken, alleen een assistente die zei dat ‘alles in orde’ was. Mammografie zag ik niet terug in mijn dossier, alleen radiografisch verslag van de echo. Zo leerde ik dat ik alleen die echo had gekregen omdat er ter plekke in beide borstplooien bi-rad 3 massa’s zaten die doorliepen in de borsten maar waren door ARC 4 weefseldichtheid met een mammografie niet te zien in de borsten. Aangezien mijn moeder al twee keer borstkanker heeft overleefd, weet ik wat die dingen betekenen.

Ik ga dus van mijn leven niet meer in die pletmachine. Ze vertellen je alleen niet welk type weefsel je hebt. Daar moet je echt zelf achteraan gaan (uitslag). En bespreken met je huisarts. Mijn huisarts vertelde dat bij ARC 3 en ARC 4 en vermoedens/klachten een MRI met contrastvloeistof is aangewezen. Mijn huisarts heeft de beelden van de mammografie opgevraagd en daar zag je dus alleen twee witte ballonnen op met dus nog twee ‘wolken’ in de ‘sideboob’ (die plooi, ze nemen je lymfeklieren mee). Had ik die twee wolken niet daar gehad, had ik die echo met verslag ook niet gehad. En was ik wellicht jarenlang trouw naar dat gruwelbusje gegaan waar ook helemaal niemand mij zou hebben verteld dat een screening dmv mammografie in mijn situatie met zo’n weefseldichtheid weinig tot geen zin heeft. Want ergens heeft een oude vent besloten dat ‘onnodige stress’ erger is dan iemand informeren dat ze zich jarenlang voor niets laten pletten.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Wat een nare ervaring Lemoos.
Ik denk ook dat alleen een vent zo'n apparaat heeft kunnen bedenken.

Ik heb al heel wat vervelende onderzoeken meegemaakt in mijn leven helaas maar tegen deze zie ik het ergst van alles op.

Bij mijn eerste bevolkingsonderzoek was de vrouw die het deed gewoon echt lomp aan mijn borst aan het trekken, weken pijn gehad daarna.

De 2e keer van te voren mijn angst voor het apparaat gemeld, deze vrouw was minder lomp maar alsnog weken daarna pijnlijke borsten gehad.

En nu is mijn borst sowieso al pijnlijk en er zit een duidelijk voelbaar "iets". Als ze dat iets gaan pletten,kan dat dan knappen? Vraag ik me af?
purplepeanut wijzigde dit bericht op 02-12-2025 06:56
0.47% gewijzigd
Wat ze kunnen zien op een röntgenfoto en wat ze kunnen zien op een echo zijn twee verschillende dingen.
Vaak wordt het allebei gedaan, omdat het elkaar aanvult.

Als je echt grondig onderzoek wil is een mammografie aangewezen. Een echo is diagnostisch minder geschikt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Hee, mammografielaborante hier. Ik kan alleen spreken vanuit de ervaring van mijn ziekenhuis, ik weet niet of alle ziekenhuizen dit protocol volgen.

Bij een palpabele afwijking, dus wanneer er iets wordt gevoeld in de borst, beginnen wij altijd eerst met een echo. Bij sommige afwijkingen is dat voldoende, bijvoorbeeld bij een duidelijke eenduidige cyste. Een cyste is een blaasje gevuld met vocht, wat snel ontstaat en pijnlijk voelt. Het voelt meestal glad en rond. Soms is er een relatie te zien met de menstruatiecyclus, als een vrouw nog menstrueert. Cystes kunnen snel met vocht vullen en daardoor pijnlijk zijn.

Op basis van een verhaal/ervaring kun je natuurlijk geen diagnose stellen, dus dat wil ik ook zeker niet suggereren.

Ik zou in elk geval bij aanvang van de afspraak zeggen dat je erg opziet tegen een eventuele mammografie, en bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Heb je al een afspraak? Succes!
Dankjewel Dinocorn, ik ben zeker van plan aan te geven dat ik opzie tegen de mammografie.
Ik kan op korte termijn terecht gelukkig.
Slik vooraf paracetamol. Sterkte!
Look me in the eyes and tell me what you see.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven