Hoevaak kinderen naar bso/kdv

21-12-2025 20:10 166 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Even wat achtergrondinformatie.
Ik heb twee kinderen: een zoon van 6 jaar uit een eerdere relatie (co-ouderschap) en een dochter van 8 maanden uit mijn huidige relatie. Ik werk op maandag, dinsdag en vrijdag (8:30-17:00). Mijn partner werkt fulltime, van maandag tot en met vrijdag (7-16).

Mijn zoon is ongeveer 60% van de tijd bij mij. Alleen op vrijdag gaat hij naar de VSO en haalt oma hem om de week uit school (hij is om de week op vrijdagmiddag bij ons). Op de andere dagen dat hij bij mij is, ben ik vrij en kan ik hem zelf naar school brengen en weer ophalen.

Onze dochter gaat op maandag en dinsdag de hele dag naar de opvang. Over vier jaar, wanneer zij naar school gaat, zal zij op maandag en dinsdag naar de VSO en NSO gaan. Op vrijdagen past oma dan op.

Ik kwam zojuist een opmerking tegen op Facebook waarin werd gezegd dat kinderen tot 4 jaar eigenlijk niet naar de opvang “gedumpt” zouden moeten worden (met opmerkingen als: “lekker je kind door een ander laten opvoeden”). Sindsdien zit het me een beetje dwars. Brengen wij onze kinderen te veel weg? Tegelijkertijd is rondkomen van één salaris voor ons geen optie.

Daarom ben ik benieuwd: hoe vaak gaan jullie kinderen naar de BSO/KDV?
Verbena schreef:
27-12-2025 04:32
Dat kan in veel andere landen ook, dus waarom in Nederland niet? Waarom gaan altijd de moeders terug naar twee of drie dagen en blijven de vaders vijf dagen werken? Wanneer gaan we zien dat arbeidsmigratie ons personeelstekort niet gaat oplossen? Wanneer gaan al die vrouwen die twee, tweeënhalf, of drie dagen werken weer minsten vier dagen werken?
Wanneer gaan we zien dat kinderen een een ouder nodig hebben, niet altijd de moeder?

Ze hebben die ouder alleen niet 24/7 nodig. Ze kunnen steeds meer zelf. Er komt een moment dat je echt geen vijf dagen met thee en koekjes klaar hoeft te zitten na schooltijd.
Dat kan aan zoveel redenen liggen, dat kan je niet vergelijken. De infrastructuur in een andere maatschappij kan anders zijn. De manier hoe de kinderopvang is gebouwd. Wat de man doet. Wat andere familie doet. Hoeveel kinderen je krijgt (helpen oudere kinderen mee met de opvoeding?)
Hier in NL lukt het iig blijkbaar niet

En waarom ook wel? Ik vind het een akelige gedachte om de kinderen “er ff bij te doen” en begrijp helemaal waarom ouders daar niet voor kiezen. Personeelstekort leuk….. maar je kinderen zijn belangrijker. Ik werk zelf trouwens 36 uur, maar met gefronste wenkbrauwen (3 kleine kinderen hier). Dus ik snap het totaal als ouders een andere keuze maken.

Oudere kinderen hebben je misschien mentaal meer nodig dan fysiek. Maar als je zoveel werkt ben je er niet.
Nogmaals: ik veroordeel dat niet hè, ik werk zelf ook veel.
Ik stoor me wel aan mensen die vinden dat je 4-5 dagen MOET werken, ookal heb je thuis een fulltime baan rondlopen in de vorm van je nageslacht
Iedereen vult dat anders in. In mijn kring ken ik thuisblijfmoeders, moeders die fulltime werken, en moeders die (net als ik) parttime werken.
Er is daar in geen goed of fout en iedereen zal het met de beste bedoelingen doen.
Ik heb één vriendin die haar dochter 4 (soms 5) dagen per week naar de VSO en BSO gaat. Daar zou ik persoonlijk nooit voor kiezen en dat zou mij niet lekker zitten. Ik vind dat teveel. Zij vind het prima… dus wie ben ik?
Zulke opmerkingen die jij hebt gelezen zijn dus helemaal niet nodig, en zou ik me niks van aan trekken.
Tenzij het je écht niet lekker zit. Dan kun je kijken of je minder kunt gaan werken. Dat heb ik destijds gedaan (ruim 4 jaar geleden) en dat bevalt me prima. Ook mijn man is een dag minder gaan werken. Onze kinderen gaan hierdoor 1 dag per week naar de opvang en BSO.
Verbena schreef:
27-12-2025 04:32
Dat kan in veel andere landen ook, dus waarom in Nederland niet? Waarom gaan altijd de moeders terug naar twee of drie dagen en blijven de vaders vijf dagen werken? Wanneer gaan we zien dat arbeidsmigratie ons personeelstekort niet gaat oplossen? Wanneer gaan al die vrouwen die twee, tweeënhalf, of drie dagen werken weer minsten vier dagen werken?
Wanneer gaan we zien dat kinderen een een ouder nodig hebben, niet altijd de moeder?

Ze hebben die ouder alleen niet 24/7 nodig. Ze kunnen steeds meer zelf. Er komt een moment dat je echt geen vijf dagen met thee en koekjes klaar hoeft te zitten na schooltijd.
Omdat mijn man nog steeds meer dan €10 per uur meer verdient dan ik ;)
En ik word (op dit moment met 3 jonge kinderen) niet gelukkig van 4 dagen werken, en ik wil zo veel mogelijk tijd met mijn kinderen spenderen.
Onze zoon is altijd 3 dagen naar de opvang/bso gegaan. Wij werken allebei 4 dagen per week.

Daar is zoveel meer te doen, kinderen van zijn leeftijd... echt een stuk socialer. We zijn wel een keer gewisseld omdat de eerste bso kleine ruimtes had en er geen mogelijkheid was voor hem om zich ergens rustig af te zonderen.

Wachttijden voor de buitenBSO lopen hier op naar 2 jaar. Daar hebben we niet op gewacht.

En in die 4 dagen is dan ook echt tijd voor hem.
Bij ons: 2 dagen opvang, 1 dag bij mij en 1 dag met papa. Om de week 1 dag bij oma, de andere week 2 dagen bij papa.

Ik werk 4 dagen. Partner is 100% afgekeurd, werkt eigenlijk alleen maar een paar uurtjes voor de toeslag, de dagen dat dochter naar de opvang is heeft hij nodig om bij te komen van andere dagen.

Over een halfjaar gaat ze naar school en dan hebben we geen bso nodig. Partner stopt dan helemaal met werken en is dus thuis voor haar. Ik werk op 3 minuten van huis, en ben meestal rond half 5 thuis. Met 12 weken vakantie (onderwijs) hebben we ook geen extra opvang nodig in vakanties.
Ik heb de reacties niet gelezen en mijn kinderen zijn inmiddels al 20 en 22. Maar het verschilt gewoon enorm per kind en of hij/zij te veel naar de opvang gaat of niet, hangt dus ook van dat kind en de situatie af.
Toen ik zwanger was van mijn oudste, gingen mijn man en ik naar een aantal kinderdagverblijven om kennis te maken. Het idee om daar een baby naartoe te brengen stond mij niet zo aan en toen mijn zoon er eenmaal was wist ik ook heel zeker dat dat voorlopig niet zou gebeuren. Het voelde gewoon niet goed. Ik had een vrij flexibele baan en kon de opvang regelen met mijn ouders en twee dagen opvang aan huis. De oppas kwam met de baby naar mijn kantoor voor een voeding.
Mijn jongste kreeg ik 1,5 jaar later. Toen de jongens 2 en 3 waren, de vaste oppas gestopt was en ik geen goede andere oppas aan huis kon vinden, gingen ze twee keer per week naar een kleinschalig kinderdagverblijf. Lange dagen daar paste niet bij ze, gelukkig kon ik daar bedingen dat ik de kinderen rond 10.00 uur kon brengen en om 14.00 of 15.00 uur weer ophalen. Volgens de leidsters hadden ze het altijd goed naar hun zin en deden prima mee met alles, lieve en leuke kinderen, maar als ik ze kwam ophalen kwamen er wel altijd wat emoties uit. En ze vroegen elke dag bij het opstaan of ze naar het dagverblijf moesten, ze gingen liever niet. Zo heel lang zijn ze er uiteindelijk dus niet naartoe gegaan. Toen de oudste naar school ging, ging de jongste twee keer per week naar de peuterspeelzaal, een of twee dagen in de week naar mijn ouders en wisselend hadden we weer oppas aan huis. Ik vond het een trubbelige tijd, echt werken was lastig, ook al was het toen parttime.
Dus het enige advies dat ik kan geven is: kijk naar je kind, voel aan wat past en wat niet en pas je daar zo veel mogelijk op aan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
thanx schreef:
25-12-2025 08:24
Hier gingen ze 3 dagen. Vanaf 3 maanden tot aan groep 1.
We hebben er geen spijt van. Heerlijk sociale kinderen.

En dat iemand roept "lekker makkelijk", beseft diegene dan wel dat hij of zij thuis kan blijven zitten omdat anderen zo gek zijn om te gaan werken? Want zonder de werkende belastingbetaler had diegene geen inkomsten gehad en kon dan niet thuis blijven.
Huh? Ik ben 10 jaar thuisgebleven voor onze zoon. Mijn man heeft een zeer goedbetaalde baan dus financieël was t geen probleem. Daar heeft niemand aan hoeven bijdragen hoor.

En nu werk ik al weer jaren in de kinderopvang. Van de ruim 60 kinderen, 0 tot 4 jaar, komt er overigens geen één 4 of 5 dagen per week. De meesten 2 of 3 dagen. Een paar 1 dag maar dat is in verband met het wennen niet echt een goed idee.
Een pluviofiel met hart en ziel.
Tanteslankie20 schreef:
30-12-2025 21:42
Huh? Ik ben 10 jaar thuisgebleven voor onze zoon. Mijn man heeft een zeer goedbetaalde baan dus financieël was t geen probleem. Daar heeft niemand aan hoeven bijdragen hoor.

En nu werk ik al weer jaren in de kinderopvang. Van de ruim 60 kinderen, 0 tot 4 jaar, komt er overigens geen één 4 of 5 dagen per week. De meesten 2 of 3 dagen. Een paar 1 dag maar dat is in verband met het wennen niet echt een goed idee.
Wat ik altijd wel bijzonder vind, is dat het prima is als kinderen 2 dagen gaan, en dag één dag ene opa en oma, en andere dag andere opa en oma. Maar vier dagen opvang, nee dat is toch wel erg veel. En ‘ik wil mijn kinderen zelf opvoeden’.

Alsof opa en oma geen opvang zijn. En je dan dus wel alles helemaal zelf doet. Ik denk serieus niet dat dat dat nou per se beter is dan consistent dezelfde opvang om de hoek. Ook niet per se slechter, maar of het nou zoveel beter is met meerdere verschillende plekken, verschillende ‘verantwoordelijken’, verschillende routines. Maar omdat het niet betaald is, telt het niet of zo?

Ik sprak ooit zelfs iemand die vol trots vertelde over dat ze nooit opvang had gehad voor de kinderen. Want ze had met een groepje ouders (lees: moeders) uit de buurt een soort roulatiesysteem, waarbij de kinderen vier dagen in de week om beurten bij een van hen waren. Die kinderen hadden dus elke week vier verschillende verblijfslocaties, en zaten net zo goed in een groep kinderen. Dit alles begeleid door mensen die daar 0 achtergrond in hadden en waar hun huishouden gewoon doorliep. Maar hè, haar kinderen hoefden gelukkig niet naar de opvang. Want ze had geen kinderen gekregen om ze bij zoiets te dumpen :wtf: .

Maar goed, het was ook heel zielig dat ik dochter pas om 18u ophaalde, want dan was het wel heel lang in de opvang hoor! Dat ik haar pas om 9u bracht, en 7.30-17.30 langer is dan 9-18, kwam niet bij ze op. Laat ophalen=langdurig gedumpt=zielig.
Tanteslankie20 schreef:

Dat schrijf ik later toch? Mensen die thuis blijven zonder bijstand enz. Helemaal prima hoor.
de wereld wacht om ontdekt te worden
nausicaa schreef:
31-12-2025 00:47
Wat ik altijd wel bijzonder vind, is dat het prima is als kinderen 2 dagen gaan, en dag één dag ene opa en oma, en andere dag andere opa en oma. Maar vier dagen opvang, nee dat is toch wel erg veel. En ‘ik wil mijn kinderen zelf opvoeden’.

Alsof opa en oma geen opvang zijn. En je dan dus wel alles helemaal zelf doet. Ik denk serieus niet dat dat dat nou per se beter is dan consistent dezelfde opvang om de hoek. Ook niet per se slechter, maar of het nou zoveel beter is met meerdere verschillende plekken, verschillende ‘verantwoordelijken’, verschillende routines. Maar omdat het niet betaald is, telt het niet of zo?

Ik sprak ooit zelfs iemand die vol trots vertelde over dat ze nooit opvang had gehad voor de kinderen. Want ze had met een groepje ouders (lees: moeders) uit de buurt een soort roulatiesysteem, waarbij de kinderen vier dagen in de week om beurten bij een van hen waren. Die kinderen hadden dus elke week vier verschillende verblijfslocaties, en zaten net zo goed in een groep kinderen. Dit alles begeleid door mensen die daar 0 achtergrond in hadden en waar hun huishouden gewoon doorliep. Maar hè, haar kinderen hoefden gelukkig niet naar de opvang. Want ze had geen kinderen gekregen om ze bij zoiets te dumpen :wtf: .

Maar goed, het was ook heel zielig dat ik dochter pas om 18u ophaalde, want dan was het wel heel lang in de opvang hoor! Dat ik haar pas om 9u bracht, en 7.30-17.30 langer is dan 9-18, kwam niet bij ze op. Laat ophalen=langdurig gedumpt=zielig.
Het verschil tussen opa en oma en een opvang is vooral prikkels.
En opa en oma voelt als thuis, kind komt tot rust. Bij de opvang niet.
Maar het gaat er volgens mij om dat mensen zeggen ‘ik heb geen kinderen gekregen om ze bij de opvang te dumpen en zelf te gaan werken’, maar het ‘dumpen bij opa en oma’ wel prima vinden.
Bij mijn jongste op de BSO zat een kind dat vijf dagen kwam en er ook nog warm bleef eten. Die vader was recent weduwnaar geworden dus ik denk dat hij op dat moment ook nog geen andere mogelijkheden had. De meeste kinderen kwamen twee of drie dagen. Mijn kinderen waren er rond hun 10e wel uitgekeken en oudste vond het soms wel lastig dat ze niet na schooltijd in de buurt mocht rondhangen zoals sommige klasgenoten.
Op de middelbare was het soms lastiger. Ik werkte in vakanties dan wel vaak van 10 tot 16 uur, maar voor jonge pubers is het dan toch wel een hele kluif om vier dagen per week alleen thuis te zijn. Mijn ex was op dat moment al gestopt met werken, maar ze kozen er toch niet voor om dan bij hun vader te gaan zitten. Ook leerkrachten vonden het soms opmerkelijk dat ik fulltime werkte en vader niet, maar dat ik dan toch de eerste was die ze moesten bellen in voorkomende gevallen. Dat hoefde niet van mij, maar hadden de kinderen liever.
Tanteslankie20 schreef:

Ik woon in een buurt met veel expats, toen onze zoon op de opvang begon was hij de enige die 3 dagen ging. De andere kindjes gingen allemaal 4 of 5 dagen. Voor zover ik kan zien, trekken ze dat prima.

Onze zoon zegt trouwens ook regelmatig dat hij niet naar de opvang wil, maar als hij daar is heeft hij het altijd enorm naar zijn zin. Wanneer ik soms probeer om hem eerder dan 18u op te halen, wil hij vaak niet mee naar huis. Veel kinderen vinden overgangen gewoon lastig.
Hier is iedereen 2 dagen naar KDV geweest en ik vond het helemaal de sweetspot: 1 dag per week schijnen ze elke week weer opnieuw te moeten wennen en 3 dagen per week zouden ze bij ons te moe van zijn geworden. Dat gezegd hebbend: van 1 inkomen is tegenwoordig niet rond te komen, laat staan een beetje leuk te leven. Plus: wie gaat er dan minder werken; en diegene is dan echt de sjaak mocht onverhoopt de relatie eindigen/ minder carrière perspectief. Als het voor jezelf altijd goed voelde, laat je dan vooral niet door FB meningen van de wijs brengen 💪🏻
tortelduif schreef:
31-12-2025 13:45
Ik woon in een buurt met veel expats, toen onze zoon op de opvang begon was hij de enige die 3 dagen ging. De andere kindjes gingen allemaal 4 of 5 dagen. Voor zover ik kan zien, trekken ze dat prima.

Onze zoon zegt trouwens ook regelmatig dat hij niet naar de opvang wil, maar als hij daar is heeft hij het altijd enorm naar zijn zin. Wanneer ik soms probeer om hem eerder dan 18u op te halen, wil hij vaak niet mee naar huis. Veel kinderen vinden overgangen gewoon lastig.
Oh haha, ja, inderdaad. Ik heb veel buitenlandse collega’s, en die overwegen zelden iets anders dan 5 dagen opvang als ze kinderen krijgen. In heel veel landen is dat echt heel normaal en die kinderen trekken dat prima. En nee, daar is de opvang ook niet onderverdeeld in kleine groepjes van 4 kinderen of zo, gewoon vergelijkbaar met hier. Er zullen vast kinderen zijn die het er minder goed op doen, maar voor heel veel is het echt heel goed te doen om meer dan twee dagen te gaan.
Eerste post hier, jarenlang enkel gelezen te hebben, kan ik niet anders dan op deze discussie te reageren.

De moeder maffia is keihard, terwijl je denkt het beste van álle werelden te kunnen bewerkstelligen, blijken daar immer vrouwen (juist dit geslacht der homo sapiens), een enorme hoop zout in de wonden te strooien.

Wat is er mis met het feit dat je náást moeder te zijn geworden, òòk een carrière maakt? Dat je €10 p/h minder zou verdienen dan je (mannelijke) partner; so be it… het gaat om het perspectief in de toekomst, doe hier wat aan.

Vermoedelijk krijg ik de gehele goegemeente van vrouwen over mij heen (want zo geëmancipeerd zijn wij nu eenmaal in 2025), maar ondanks het hebben kunnen krijgen van kinderen, betekent dit nog niet dat je afhankelijk zou moeten zijn van het parttime werken van je partner om te voorkomen dat jijzelf eraan onderdoor gaat dat je kindje “naar de opvang moet” of gebonden bent aan grootouders hún bereidwilligheid.

Denk verder zou ik zeggen; het aantal vrouwen dat het liefst zo minimaal mogelijk werkt “vanwege de kinderen” èn “man heeft goede baan” is schrikbarend. Denk na over niet alleen nu, maar voornamelijk over “later”…

De vrouwen die bepaalde keuzes in het verleden hebben gemaakt, likken nu hun wonden (Pensioen, uitkering, woonruimte etc, etc), waar de maatschappij weer voor op draait.
Noordpolderzijl schreef:
31-12-2025 17:38
Eerste post hier, jarenlang enkel gelezen te hebben, kan ik niet anders dan op deze discussie te reageren.

De moeder maffia is keihard, terwijl je denkt het beste van álle werelden te kunnen bewerkstelligen, blijken daar immer vrouwen (juist dit geslacht der homo sapiens), een enorme hoop zout in de wonden te strooien.

Wat is er mis met het feit dat je náást moeder te zijn geworden, òòk een carrière maakt? Dat je €10 p/h minder zou verdienen dan je (mannelijke) partner; so be it… het gaat om het perspectief in de toekomst, doe hier wat aan.

Vermoedelijk krijg ik de gehele goegemeente van vrouwen over mij heen (want zo geëmancipeerd zijn wij nu eenmaal in 2025), maar ondanks het hebben kunnen krijgen van kinderen, betekent dit nog niet dat je afhankelijk zou moeten zijn van het parttime werken van je partner om te voorkomen dat jijzelf eraan onderdoor gaat dat je kindje “naar de opvang moet” of gebonden bent aan grootouders hún bereidwilligheid.

Denk verder zou ik zeggen; het aantal vrouwen dat het liefst zo minimaal mogelijk werkt “vanwege de kinderen” èn “man heeft goede baan” is schrikbarend. Denk na over niet alleen nu, maar voornamelijk over “later”…

De vrouwen die bepaalde keuzes in het verleden hebben gemaakt, likken nu hun wonden (Pensioen, uitkering, woonruimte etc, etc), waar de maatschappij weer voor op draait.
Als je jaren hebt meegelezen, weet je dat dit bs is.
Noordpolderzijl schreef:

Dan lik ik later maar wonden. Ik leef nu, en ik heb nu kinderen. Daar wil ik nu van genieten. Ze zijn maar kort klein.
Ik heb iniedergeval genoeg tijd met mijn kinderen door gebracht, en hoef mezelf later niet te verwijten dat ik dat meer had moeten doen. Werken kan ik nog tot mijn (waarschijnlijk) 70e. De tijd dat de kinderen klein zijn is maar relatief kort. Dus zoveel problemen geeft dat echt niet hoor.
5 dagen weg brengen vind ik echt een no-go.
Als mijn kinderen het fijn gevonden zouden hebben om vaker naar het dagverblijf te gaan, zou ik dat geen probleem hebben gevonden. Maar ze vonden dat niet fijn en ik kon dat helemaal begrijpen. Ik vond het als kind zelf helemaal niet erg om mijn ouders niet continu binnen handbereik te hebben, maar wel om 'niet thuis' te zijn (als ik bijvoorbeeld moest logeren omdat ze op reis gingen; oppas bij ons thuis prima, langer dan een nachtje of twee logeren bij anderen - ook als het mijn lievelingstante was - níet oké, dan miste ik mijn spullen maar vooral mijn dieren en gewoon het mijn eigen gang kunnen gaan, dat is wat anders misschien dan dagverblijf maar het gevoel van 'bij andere mensen zijn' herkende ik heel goed). Op een dagverblijf is het vast heel leuk, maar je bent niet thuis en moet je toch schikken naar het programma. Mijn kinderen deden dat goed, maar vonden het toch niet prettig. Bij opa en oma hadden ze dat gevoel van thuis zijn wel, daar gingen ze met veel plezier een hele dag naartoe en ook langer logeren als wij op reis gingen, was dan geen probleem.
Dus je kunt wel zeggen 'het kan gerust vijf dagen' en dat zal vaak ook zo zijn, maar gewoon lang niet voor elk kind. (mijn kinderen zitten op het ASS-spectrum, niet heel sterk maar wel degelijk erop, wellicht scheelt dat ook)
Assiral schreef:
31-12-2025 23:35
Dan lik ik later maar wonden. Ik leef nu, en ik heb nu kinderen. Daar wil ik nu van genieten. Ze zijn maar kort klein.
Ik heb iniedergeval genoeg tijd met mijn kinderen door gebracht, en hoef mezelf later niet te verwijten dat ik dat meer had moeten doen. Werken kan ik nog tot mijn (waarschijnlijk) 70e. De tijd dat de kinderen klein zijn is maar relatief kort. Dus zoveel problemen geeft dat echt niet hoor.
5 dagen weg brengen vind ik echt een no-go.
Heb je ook een partner? Verwijt hij/zij zich nix?
Noordpolderzijl schreef:

Hear hear.
Wat dat betreft zijn we nog niet echt opgeschoten in Nederland.
Soms denk ik: hadden we maar meegedaan aan de eerste wereldoorlog, dan was het nu wellicht anders geweest (serieuze opmerking trouwens).
Yella78 schreef:
02-01-2026 12:08
Als mijn kinderen het fijn gevonden zouden hebben om vaker naar het dagverblijf te gaan, zou ik dat geen probleem hebben gevonden. Maar ze vonden dat niet fijn en ik kon dat helemaal begrijpen. Ik vond het als kind zelf helemaal niet erg om mijn ouders niet continu binnen handbereik te hebben, maar wel om 'niet thuis' te zijn (als ik bijvoorbeeld moest logeren omdat ze op reis gingen; oppas bij ons thuis prima, langer dan een nachtje of twee logeren bij anderen - ook als het mijn lievelingstante was - níet oké, dan miste ik mijn spullen maar vooral mijn dieren en gewoon het mijn eigen gang kunnen gaan, dat is wat anders misschien dan dagverblijf maar het gevoel van 'bij andere mensen zijn' herkende ik heel goed). Op een dagverblijf is het vast heel leuk, maar je bent niet thuis en moet je toch schikken naar het programma. Mijn kinderen deden dat goed, maar vonden het toch niet prettig. Bij opa en oma hadden ze dat gevoel van thuis zijn wel, daar gingen ze met veel plezier een hele dag naartoe en ook langer logeren als wij op reis gingen, was dan geen probleem.
Dus je kunt wel zeggen 'het kan gerust vijf dagen' en dat zal vaak ook zo zijn, maar gewoon lang niet voor elk kind. (mijn kinderen zitten op het ASS-spectrum, niet heel sterk maar wel degelijk erop, wellicht scheelt dat ook)
Hier kan ik me iets bij voorstellen. Maar dan lijkt het me helemaal een crime om twee dagen KDV en 1 of 2 dagen opa en oma te doen! (Weet niet of jij dat deed hoor maar dat lees ik hier zoveel)
Werk(t)en de oppassende grootouders nog ?
Moeders die stoppen met ( fulltime ) werken daar vinden we wat van , want minder pensioen later, maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld oma’s ?

https://decorrespondent.nl/14588/op-de- ... 19f5e56052
Mijn kinderen gingen vanaf dat jongste 9 maanden was (oudste is nog wat wisselend geweest eerste 2 jaar met kdv, oma en tante) 2 dagen naar kdv, 1 dag kwam oma, 1 dag voor mij en 1 dag voor partner.
En dat waren vaste dagen, alleen oma wisselende nog weleens met mijn dag ivm mijn werk destijds.

Het kdv was een verticale groep waardoor ze juist leeftijden hadden tot ongeveer 9 jaar in hun groep en overdag was de groep klein tot de bso kinderen kwamen. Het kdv was echt een tweede ‘thuis’ voor de meeste kinderen, ook voor mijn kinderen. 1 dag kdv werd ook niet aangeraden ivm wennen.
Vanaf school gingen ze 2 dagen naar de vso en bso, en alleen school veranderde, maar opvang bleef hetzelfde. Toen de jongste 6/7 was werd er toch wel verwacht dat we overgingen naar een bso, ivm de plekken die we overdag niet vervulde, en toen ze overgingen was dat ook echt tijd, want ze waren dit kdv ontgroeit. De bso was vanaf halverwege groep 7 bij de oudste ook wel echt klaar, en jongste (groep 5) stopte ook. Oma nam toen nog paar middagen waar, maar ook dat was vanaf groep 6 jongste wel klaar.

Ze blijven nu al wel eens hele dagen alleen in de vakantie (2e klas en groep 8), maar ik werk in de buurt kan altijd thuis werken en oma is ook meestal stand-by wel voor geval van nood. Oma (mijn moeder ) is altijd huisvrouw geweest, en gescheiden toen ze bijna met pensioen kon, en die financiële ellende toen, heeft mij nog meer laten inzien dat het als moeder belangrijk is jezelf financieel te kunnen redden.

En daarmee hebben mijn kinderen het voorbeeld dat wij allebei werken, dat wij beide dingen regelen, beide huishouden doen. En hopelijk nemen ze dat mee als ze ooit op opzichzelf wonen.
Ik ben bij ons thuis de hoofdverdiener, dus er is nooit discussie geweest dat ik flink minder zou gaan werken. Ik werk wel iets minder (32 uur, man 36 uur) maar als ik meer wil werken zou dat ook zo kunnen.
smorre schreef:
02-01-2026 12:20
Heb je ook een partner? Verwijt hij/zij zich nix?
Mijn partner is ook minder gaan werken hoor. Maar wij vinden beide de traditionele rolverdeling in deze niet erg. Dus beide zijn we er oké mee dat ik meer thuis ben dan hij. Hij werkt 4 dagen. Ik 2.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven