Inkomstenbelasting overledene, geld ontvangen
woensdag 28 januari 2026 om 09:41
De oom van mijn vriend is twee jaar terug onverwachts overleden, er was geen testament. De erfenis ging dus automatisch naar oma, tante en mijn schoonvader. Mijn schoonouders zijn... bijzondere mensen. Oma wilde dat mijn vriend de financiële afhandeling van zijn oom zou doen, o.a. de inkomstenbelasting van het jaar dat hij was overleden opsturen/invullen.
Ik was hier allemaal niet bij, ik ken mijn vriend pas 1 jaar. Gister kregen we ineens een brief: "aan de erven van [oom]". De inkomstenbelasting moest nog worden afgehandeld en oom krijgt 2000 euro terug. Maar die is er natuurlijk niet meer, dus er is gister 2000 euro op de ervenrekening gezet. De rekening van mijn vriend dus.
Hij heeft gelijk met oma gebeld en oma wil dat hij het geld houdt, omdat wij er veel meer baat bij hebben dan zijzelf. Echt vreselijk lief van haar.
Mijn vraag is alleen, moet er nog wat met dat geld gebeuren? Belasting betalen? Ergens aangeven? We hebben beide echt geen flauw idee. Of het is gewoon net als wanneer je zelf geld terugkrijgt van de inkomstenbelasting dat het wordt gestort en gefeliciteerd met je geld?
Ik was hier allemaal niet bij, ik ken mijn vriend pas 1 jaar. Gister kregen we ineens een brief: "aan de erven van [oom]". De inkomstenbelasting moest nog worden afgehandeld en oom krijgt 2000 euro terug. Maar die is er natuurlijk niet meer, dus er is gister 2000 euro op de ervenrekening gezet. De rekening van mijn vriend dus.
Hij heeft gelijk met oma gebeld en oma wil dat hij het geld houdt, omdat wij er veel meer baat bij hebben dan zijzelf. Echt vreselijk lief van haar.
Mijn vraag is alleen, moet er nog wat met dat geld gebeuren? Belasting betalen? Ergens aangeven? We hebben beide echt geen flauw idee. Of het is gewoon net als wanneer je zelf geld terugkrijgt van de inkomstenbelasting dat het wordt gestort en gefeliciteerd met je geld?
woensdag 28 januari 2026 om 09:52
Geld moet verdeeld onder de erfgenamen. Deel van oma dat gehouden mag worden, is een schenking aan je vriend. Dat is onder de drempel en hoeft niet aangegeven worden of belasting over betaald.
Ik zou dat wel goed vastleggen, zodat er later geen gezeur komt over dat het geld zomaar gehouden is.
woensdag 28 januari 2026 om 09:54
Je vriend is geen erfgenaam maar oma/tante/schoonvader wel. Het geld is dus voor hen.
Je vriend mag dit van hun hebben, en krijgt dus eigenlijk gewoon een gift van de erfgenamen.
Aangezien je belastingvrij een gift mag ontvangen tot ongeveer 2700 euro, is er niets aan de hand.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... j-schenken
Je vriend mag dit van hun hebben, en krijgt dus eigenlijk gewoon een gift van de erfgenamen.
Aangezien je belastingvrij een gift mag ontvangen tot ongeveer 2700 euro, is er niets aan de hand.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... j-schenken
boudica wijzigde dit bericht op 28-01-2026 09:56
16.19% gewijzigd
Als het nog een nabetaling is, dan zou dit bedrag eigenlijk verdeeld moeten worden tussen de erfgenamen, dus oma, tante en schoonvader volgens de verdeling die eerder vastgesteld is.
Daardoor mag oma het gehele bedrag niet zomaar aan jouw vriend geven. Ze mag alleen haar deel aan hem schenken.
Deze schenking is tot een bedrag van € 2.769 (2026) vrijgesteld van schenkbelasting in deze situatie. Je hoeft geen aangifte te doen.
(https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... j-schenken)
Wat moet je nog doen:
- Geef bij oma aan dat deze naontvangst verdeeld moet worden onder de erfgenamen.
- Als ze toch een deel aan jouw vriend wil schenken, is het wel handig dat ze dit op papier zet. Dit voorkomt gedoe op een later moment.
Als je meer wilt weten: bel de Belastingtelefoon.
Daardoor mag oma het gehele bedrag niet zomaar aan jouw vriend geven. Ze mag alleen haar deel aan hem schenken.
Deze schenking is tot een bedrag van € 2.769 (2026) vrijgesteld van schenkbelasting in deze situatie. Je hoeft geen aangifte te doen.
Wat moet je nog doen:
- Geef bij oma aan dat deze naontvangst verdeeld moet worden onder de erfgenamen.
- Als ze toch een deel aan jouw vriend wil schenken, is het wel handig dat ze dit op papier zet. Dit voorkomt gedoe op een later moment.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 28 januari 2026 om 09:57
Ah dat zou de boel wel veranderen, want die 2769 heeft mijn vriend al in januari van oma gekregen. Oma wil namelijk die erfenis helemaal niet hebben dus geeft 1 januari gelijk geld aan de familieleden waar dat kan. Ik zeg m'n vriend dat hij de belasting moet bellen.dianaf schreef: ↑28-01-2026 09:54Als het nog een nabetaling is, dan zou dit bedrag eigenlijk verdeeld moeten worden tussen de erfgenamen, dus oma, tante en schoonvader volgens de verdeling die eerder vastgesteld is.
Wat moet je nog doen:
woensdag 28 januari 2026 om 09:57
Wanneer heeft hij die aangifte gedaan? Op het moment van aangifte weet je toch al of je moet betalen of dat je terugkrijgt en kun je het meenemen in de verdeling? Als er geen testament was, erven tante en schoonvader toch alleen op papier en gaat alles naar de langstlevende, oma dus.
Meestal doen de partners gezamenlijk aangifte. En ook al doe je de aangifte van iemand, dan hang je er toch niet je eigen bankrekening aan? Dat had de bankrekening van oma moeten zijn.
In het simpelste geval is het nu een schenking van oma aan kleinzoon.
En het bedrag is onder de drempel, dus hoef je het nergens aan te geven. Maar ik weet niet of tante en schoonvader er ook zo over denken. Het ligt er aan of alles naar de langstlevende is gegaan of niet.
Meestal doen de partners gezamenlijk aangifte. En ook al doe je de aangifte van iemand, dan hang je er toch niet je eigen bankrekening aan? Dat had de bankrekening van oma moeten zijn.
En het bedrag is onder de drempel, dus hoef je het nergens aan te geven. Maar ik weet niet of tante en schoonvader er ook zo over denken. Het ligt er aan of alles naar de langstlevende is gegaan of niet.
woensdag 28 januari 2026 om 10:04
De aangifte is in 2023 gedaan, maar verdere details weet ik niet. Ik weet alleen wat mijn vriend me gister vertelde. Hij was toen ook 25 en had geen flauw idee hoe dit soort dingen werken. Ik vraag me af waarom er geen notaris o.i.d. is ingeschakeld.Pelle schreef: ↑28-01-2026 09:57Wanneer heeft hij die aangifte gedaan? Op het moment van aangifte weet je toch al of je moet betalen of dat je terugkrijgt en kun je het meenemen in de verdeling? Als er geen testament was, erven tante en schoonvader toch alleen op papier en gaat alles naar de langstlevende, oma dus.
nivalis wijzigde dit bericht op 28-01-2026 21:28
Reden: Onrelevante informatie verwijderd
Reden: Onrelevante informatie verwijderd
20.74% gewijzigd
woensdag 28 januari 2026 om 10:16
Schenkbelasting is 36%, dat is ook zonde.
Maar is de erfenis echt over de drie erfgenamen verdeeld? Of alles naar oma en hadden tante en schoonvader alleen een vordering op oma? Want zo is eigenlijk hoe het gaat als er geen testament is. Of heeft oma er zelf voor gekozen om de vorderingen in te lossen?
Wie heeft aangifte erfbelasting gedaan? Weet je zeker dat het om de inkomstenbelasting gaat? En dat het niet al meegenomen is in de verdeling?
Maar is de erfenis echt over de drie erfgenamen verdeeld? Of alles naar oma en hadden tante en schoonvader alleen een vordering op oma? Want zo is eigenlijk hoe het gaat als er geen testament is. Of heeft oma er zelf voor gekozen om de vorderingen in te lossen?
Wie heeft aangifte erfbelasting gedaan? Weet je zeker dat het om de inkomstenbelasting gaat? En dat het niet al meegenomen is in de verdeling?
woensdag 28 januari 2026 om 10:16
woensdag 28 januari 2026 om 10:19
In dit geval is er volgens mij geen sprake van een langstlevende. Dat gaat alleen over erfenissen aan de partner en kinderen van de overledene.Pelle schreef: ↑28-01-2026 09:57Wanneer heeft hij die aangifte gedaan? Op het moment van aangifte weet je toch al of je moet betalen of dat je terugkrijgt en kun je het meenemen in de verdeling? Als er geen testament was, erven tante en schoonvader toch alleen op papier en gaat alles naar de langstlevende, oma dus.
woensdag 28 januari 2026 om 10:20
Deze vragen kan ik allemaal niet beantwoorden. :') Al zijn dit inderdaad vragen die ik ook allemaal heb maar mijn vriend vond gister dat ik moest stoppen met zoveel vragen stellen hahaha. Hij heeft zoiets van komt wel goed, maak je niet drukPelle schreef: ↑28-01-2026 10:16Schenkbelasting is 36%, dat is ook zonde.
woensdag 28 januari 2026 om 10:21
Even buiten die erfenis om, want daar heb je al goede adviezen over gekregen. Bemoei je zo min mogelijk met de financiën van je schoonouders. Geldt ook voor je vriend. Als ze hem om geld vragen ga er dan vanuit dat het een gift is en geen lening want je krijgt het nooit meer terug. Als je er zo tegenaan kijkt hoef je je ook geen zorgen te maken over wanneer je dat geld krijgt en vertroebeld het de relatie niet. Dus als je vriend het kan missen en het graag aan zijn ouders geeft, doen. Verder nooit meer over hebben en zeker niet bemoeien waar ze het dan aan uit geven. Als hij het ze het niet wilt geven zeg dan nee. Als je het zo doet dan haal je de angel eruit. Het zijn volwassen mensen en ze mogen zelf bepalen of een auto wel of niet nodig is of dat ze domme dingen doen met hun geld. Als je iemand geld geeft bepaal jij niet waar het aan uitgegeven wordt. Als je het leent heb je wel het idee dat je zeggenschap hebt maar eigenlijk is dat niet zo. Dus geef ze voortaan geld of niet. Niet meer lenen. Geen discussies over geld voeren. Laat het maar.
woensdag 28 januari 2026 om 10:21
Mijn vriend gaat vandaag met de belastingdienst bellen want we hebben echt geen flauw idee hoe dit werkt en hij weet ook niet wie wat heeft gekregen destijds.
woensdag 28 januari 2026 om 10:24
Dat ben ik met je eens, ik vind dat m'n vriend moet stoppen met geld uitlenen aan z'n moeder. Hij kan het ook niet missen dus moet het geld wel terugzien elke keer. Ik wind me er gewoon over op dat mijn schoonouders slecht zijn met geld, hun enige zoon niet eens wat geven op zijn verjaardag, maar wel continu het handje ophouden omdat ze door hun impulsiviteit rekeningen niet kunnen betalen. Ik kan ook niet bij mijn vriend doordringen waarom hij godsnaam nog geld aan zijn ouders uitleent. Het gebeurt niet vaak, maar toch wel 3 keer nu in 1 jaar tijd.EefjeEverzwijn schreef: ↑28-01-2026 10:21Even buiten die erfenis om, want daar heb je al goede adviezen over gekregen. Bemoei je zo min mogelijk met de financiën van je schoonouders. Geldt ook voor je vriend. Als ze hem om geld vragen ga er dan vanuit dat het een gift is en geen lening want je krijgt het nooit meer terug. Als je er zo tegenaan kijkt hoef je je ook geen zorgen te maken over wanneer je dat geld krijgt en vertroebeld het de relatie niet. Dus als je vriend het kan missen en het graag aan zijn ouders geeft, doen. Verder nooit meer over hebben en zeker niet bemoeien waar ze het dan aan uit geven. Als hij het ze het niet wilt geven zeg dan nee. Als je het zo doet dan haal je de angel eruit. Het zijn volwassen mensen en ze mogen zelf bepalen of een auto wel of niet nodig is of dat ze domme dingen doen met hun geld. Als je iemand geld geeft bepaal jij niet waar het aan uitgegeven wordt. Als je het leent heb je wel het idee dat je zeggenschap hebt maar eigenlijk is dat niet zo. Dus geef ze voortaan geld of niet. Niet meer lenen. Geen discussies over geld voeren. Laat het maar.
woensdag 28 januari 2026 om 10:25
Ook dat is nu niet echt van belang. Als dit geld nog van zijn oom is, moet het over de drie erfgenamen verdeeld worden.
Wat zijn er daarna mee doen, moet ieder zelf weten.
woensdag 28 januari 2026 om 10:27
Ja ik bedoelde meer, hoe weten we nu wie hoeveel moet krijgen? Of gaat dat gedeeld door drie omdat er drie erfgenamen zijn?
woensdag 28 januari 2026 om 10:27
Het betreft een teruggaaf inkomstenbelasting. Daar hoef je niet nogmaals belasting over te betalen. Oma mag haar deel aan jullie schenken zonder dat er belasting betaald hoeft te worden.
Er zijn twee optie, of je doet wat oma zegt en praat er verder met niemand over. Of je verteld het alle erfgenamen eerlijk en verdeeld het geld eerlijk. Of er dan nog erfbelasting betaald dient te worden hangt of van hoeveel iemand totaal heeft ontvangen en de relatie tot de overledene.
Dit zijn weliswaar cijfers voor 2026 maar geven je een beeld:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fbelasting
Er zijn twee optie, of je doet wat oma zegt en praat er verder met niemand over. Of je verteld het alle erfgenamen eerlijk en verdeeld het geld eerlijk. Of er dan nog erfbelasting betaald dient te worden hangt of van hoeveel iemand totaal heeft ontvangen en de relatie tot de overledene.
woensdag 28 januari 2026 om 10:31
Ja als het goed is wel. Dat kan je vriend eventueel navragen bij een notaris of het juridisch loket.
Maar eigenlijk zouden de erfgenamen dit onderling moeten regelen.
woensdag 28 januari 2026 om 10:38
Ah ok dat is alweer wat meer info, dankjewel!Phlox24 schreef: ↑28-01-2026 10:27Het betreft een teruggaaf inkomstenbelasting. Daar hoef je niet nogmaals belasting over te betalen. Oma mag haar deel aan jullie schenken zonder dat er belasting betaald hoeft te worden.
woensdag 28 januari 2026 om 10:39
De erfgenamen onderling snappen allemaal niet hoe dat werkt, dus dat is sowieso aan mijn vriend om uit te zoeken. Notaris vroeg ik me ook af ja, mocht m'n vriend er met de belastingdienst niet uit komen. Hij appt in ieder geval dat hij nu in de wacht staat aan de telefoon.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in