Vakantie alleen, waar naartoe?

03-02-2026 06:44 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk zou ik komende zomer samen met mijn partner met een camper rond gaan reizen maar hij heeft de relatie verbroken wat betekent dat ik geen plannen meer heb.
Van romantische vakantie naar alleen is effe een omschakeling dus ik weet het even niet.
Plusminus tien dagen tot twee weken. Afstand van Nederland maakt niet veel uit. Ik wil liefst niet zelf rijden dus goed openbaar vervoer netwerk zou fijn zijn. Liefst goed weer ik hou van warmte, het kan voor mij niet warm genoeg zijn feitelijk. De VS valt af omdat ik daar nu gewoon niet naartoe wil.
Ik wacht wel met boeken tot mijn emoties wat bedaard zijn maar ideeën zijn welkom
Antillen?
Alhoewel het openbaar vervoer daar niet zo goed is. Kun je er echt prima zelf rijden.

Tenerife, lanzarote...iets dichterbij, lekker warm en wel goed openbaar vervoer
Granada, Sevilla, die regio? Erg heet in de zomer en mooie bezienswaardigheden.
Spanje heeft ook goed openbaar vervoer.

Ik ben zelf in m'n eentje de hele wereld over geweest en nooit een auto gehuurd. Maar wel veel Azië, daar zou ik drie weken voor doen. In dat geval zijn Japan en Cambodja echt aanraders.
Is Athene iets voor jou? Veel dingen zijn lopend of per OV bereikbaar. Je kunt het combineren met dagen aan de kust, wat erg dichtbij is. En evt. een veerboot naar een eiland. Je kunt daar alle kanten op en in Athene heb ik veel alleengaanden gezien. Niet dat het uitmaakt, maar misschien vind je dat een prettig idee.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Athene ga ík toevallig binnenkort met de kinderen al naar toe.
Spanje kan, al heb ik al veel van het zuiden gezien daar.
Tenerife etc ga ik ook eens naar kijken
Wil je iets gaan doen? Wandelen, fotograferen, kleien, schilderen?
Treinreis naar Italië en vanuit Milaan met de slaaptrein die op een veerboot gaat naar Sicilië?
Live long and prosper
Ik zou met de trein op reis gaan en ergens een stedentrip maken. Liefst zodat je ook wat aanspraak kunt hebben met andere mensen, maar misschien zit jij daar wel helemaal niet op te wachten.
Guernsey, zeer goed openbaar vervoer, niet duur, mooie natuur, heerlijk klimaat, lekker eten en vriendelijke bewoners.
Alles gaat voorbij
Ik hou van wandelen maar ik heb een super druk jaar achter de rug dus ik ben bang dat ik voor een actieve vakantie te moe ga zijn. Van de andere kant ben ik weer bang dat als ik me niet bezighoudt ik eenzaam ga zijn. Een groepsreis heb ik ook overwogen maar dat is me denk ik weer te veel mensen en prikkels.
Ik zou de onderste helft van Thailand pakken met wat eilanden.

Of als je echt alleen maar wilt chillen: de Malediven. Kan echt heel voordelig.
Het is wel handiger om een auto te huren, maar ik rij ook niet ontzettend graag en kon het hier prima handelen: Lanzarote.
Maar een e-bike huren kan ook, daarmee kom je ook wel overal. Ov is daar niet super goed.
Misschien nog combineren met ander Canarisch eiland als je langere tijd gaat, want het is niet heel groot.
Ik ben er maar een paar dagen geweest, want dat vind ik meestal genoeg in mn eentje, maar achteraf bezien had ik er best een paar dagen langer willen zijn en ik kan niet wachten om terug te gaan...
Grieks eiland? Op Kreta is het OV best goed. Of Kos en dan een fiets huren.
Een groepsrondreis, kan juist ook voor de nodige afleiding zorgen. Je hoeft iig nergens aan te denken, immers, alles wordt geregeld.

Dan wel een eenpersoons kamer boeken, om na een lange dag wel te kunnen afschakelen.

Mijn ervaring is heel positief met dergelijke reizen, echter, zijn de eenpersoonskamers vaak wel snel volgeboekt.

Sterkte trouwens, een verbroken relatie is zuur.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Ik heb veel vakanties alleen gedaan en nooit een auto gehuurd. Toen ik een keer de combinatie stad en strand wilde ben ik naar Split gegaan. Was goed te doen. Maar dat zal inmiddels in de zomer wel zo druk zijn dat ik niet weet of het in de zomer nog aan te raden is.
Wandelen maar ook rust en andere leuke dingen:
La Palma of Madeira.
Eventueel Tenerife of Gran Canaria als je langer dan 10 dagen weg wil.
Of een combi Tenerife-La Palma.
Ik, als Griekenlandliefhebber, zou naar een Grieks eiland gaan, evt. 2 eilanden combineren als je 10-14 dagen de tijd hebt. Heerlijk om alleen te reizen, lekker doen waar je zin in hebt en met niemand rekening te hoeven houden.
Je zou bv. naar Corfu kunnen gaan en dat combineren met een paar dagen het prachtige buureilandje Paxos, dat ten zuiden van Corfu ligt en goed bereikbaar is met de ferry. Corfu is goed te doen met de bus daar, en ook een e-bike huren behoort tot de mogelijkheden.
Een ander idee is om bv. Rhodos te combineren met Chalki of Simi, twee kleine buureilandjes. Het eiland Kos is weer goed te combineren met Kalymnos.
Kreta is ook een idee, maar dat is erg groot en natuurlijk zijn er wel bussen, maar die dekken niet het hele eiland. Chania is een prachtige afwisselende stad van waaruit je alle kanten op kunt.
De grotere eilanden zijn eenvoudig vanuit Nederland rechtstreeks te bereiken met het vliegtuig, en tussen de eilanden kan je gebruik maken van een uitgebreid ferrysysteem.
lonelycat schreef:
03-02-2026 09:18
Ik hou van wandelen maar ik heb een super druk jaar achter de rug dus ik ben bang dat ik voor een actieve vakantie te moe ga zijn. Van de andere kant ben ik weer bang dat als ik me niet bezighoudt ik eenzaam ga zijn. Een groepsreis heb ik ook overwogen maar dat is me denk ik weer te veel mensen en prikkels.
Als je een groepsreis doet, bedenk dan goed wat je wil.
Er zijn organisaties die een bus van 40 personen volproppen en waar je dan de hele vakantie aan elkaar vast zit: altijd samen eten, samen naar de bezienswaardigheden totdat je een keer een middag "vrij" hebt.
En organisaties waar max. 20 mensen meegaan, waar op de plek van bestemming wordt verteld waar je eventueel kunt eten en wat er te doen is, en dan : Veel plezier (over)morgen vertrekken we om 8.00 uur. En dingen gezamenlijk bekijken alleen als dat beter uitkomt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik ben vorig jaar alleen naar Oman gegaan en was echt een top reis! Ik wilde ook niet zelf rijden, en had een prive chauffeur / gids, en was helemaal niet heel duur. En omdat het prive is het je alle vrijheid van hier stoppen, hier kijken etc. Je hebt de afwisseling tussen relaxen, wandelen, zwemmen, woestijn etc. Ik ben 14 dagen geweest en dat was echt prima. Oman is een heel veilig land, als vrouw alleen is het geen probleem, en met de warmte zit het ook wel goed. Ik ging in September en het was rond de 30 graden, volle zomer zou ik niet doen, dat is te warm.
Griekse eilanden klinkt wel goed, daar ga ik eens verder naar kijken.
Malta? Goed OV, zon/zee/strand, uitgaansleven, maar ook natuur, cultuur, geschiedenis. Het ligt op een punt waar allerlei culturen hun voetstappen hebben achtergelaten: Romeins, Grieks, Egyptisch en ook de prehistorie.
Ik wil (ga) met de camper naar de Noordkaap. Ik wil best een reismaatje meenemen :)
Je moet wel wat langer dan gemiddeld weg kunnen dan.
Niet geschoten is altijd mis
Nova schreef:
03-02-2026 11:33
Wandelen maar ook rust en andere leuke dingen:
La Palma of Madeira.
Eventueel Tenerife of Gran Canaria als je langer dan 10 dagen weg wil.
Of een combi Tenerife-La Palma.

Ik sluit me aan bij dit advies!

En sterkte voor jou Lonelycat.
Ik vond Kroatië ook heel goed te doen met de bus. Vliegen op Zagreb, dat wel. Ook mooie eilanden.
Ik heb in eenzelfde situatie ooit vrij ad-hoc besloten om dan maar een cursus parachute springen te gaan doen, waarbij ik ook op het paracenteum verbleef. Dat was enorm leuk. Allemaal mensen die met hetzelfde bezig zijn, maar alle ruimte om wat voor jezelf te doen.

Tegenwoordig duik ik en dat is bij uitstek ook iets waar je heel makkelijk alleen voor op cursus kan. De duikschool zorgt wel voor duikbuddies en transport (ze pikken je op bij je hotel of resort, doorgaans). En ook echt iets voor in (enorm) warme landen zoals bijvoorbeeld Egypte. En tussendoor lekker luieren en in het zonnetje liggen. Een Padi Open Water Cursus kan in 3 dagen als je haast hebt, maar ik zou het lekker uitsmeren over die 14 dagen en je kan natuurlijk ook nog dagtripjes tussendoor doen naar andere leuke dingen.

Ik duik meestal in Dahab, Egypte. Daar zijn geen grote resorts, maar veel kleine hotels en duikscholen, restaurantjes en winkeltjes. Makkelijke duiken, enorm mooi onder water en je kan leuke dagtrips maken naar de woestijn of Petra. Veel reizigers die alleen zijn en je hebt makkelijk aanspraak. Maar als je alleen wilt zijn kan dat ook heel makkelijk. Ik kom er als vrouw vaak alleen en dat gaat prima.
angelfish666 wijzigde dit bericht op 03-02-2026 19:05
Reden: .
0.17% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven