Poes plast op keuken
dinsdag 3 maart 2026 om 15:55
Wij hebben twee gesteriliseerde poezen van beide 3 jaar en één van de twee heeft dit jaar al 4x op m’n keuken geplast. En dan niet op het aanrechtblad maar op een soort “versterbankje” erachter. Ze moet er dus best veel moeite voor doen om een goede plashouding te vinden ook.
Op dat vensterbankje staan alleen drie kleine lege vaasjes en verder staat er niks op. Alleen mijn keukenmachine staat in de buurt. De kattenbak staat 2 meter verder en die schep ik iedere dag en verschoon ‘m iedere week. In de gang staat nog een open kattenbak. Voerbakken staan aan andere kant van de kamer. De urine is licht geel van kleur dus op het oog zit er geen bloed bij. Ik weet dus ook niet welke van de twee het doet. Het gebeurt ook altijd als wij s’nachts op bed liggen. Ik heb van de week aluminium folie neer gelegd maar toch lag er vanochtend weer een grote plas helemaal aan het eind van de vensterbank waar dus nèt geen stukje folie lag.
Ik zit hier dus helemaal niet op te wachten. Wat zou ik hier aan kunnen doen en waarom zou mij kat dit plekje kiezen om te plassen?
Op dat vensterbankje staan alleen drie kleine lege vaasjes en verder staat er niks op. Alleen mijn keukenmachine staat in de buurt. De kattenbak staat 2 meter verder en die schep ik iedere dag en verschoon ‘m iedere week. In de gang staat nog een open kattenbak. Voerbakken staan aan andere kant van de kamer. De urine is licht geel van kleur dus op het oog zit er geen bloed bij. Ik weet dus ook niet welke van de twee het doet. Het gebeurt ook altijd als wij s’nachts op bed liggen. Ik heb van de week aluminium folie neer gelegd maar toch lag er vanochtend weer een grote plas helemaal aan het eind van de vensterbank waar dus nèt geen stukje folie lag.
Ik zit hier dus helemaal niet op te wachten. Wat zou ik hier aan kunnen doen en waarom zou mij kat dit plekje kiezen om te plassen?
dinsdag 3 maart 2026 om 16:18
Eerst proberen er achter te komen welke kat het is en daarna de dierenarts raadplegen. Dit kan echt van alles zijn. Van blaasproblemen tot stress. En de urine niet schoonmaken met chloor want dat vinden katten heerlijk om over heen te plassen. Je kan er dus wel de kattenbak aantrekkelijker mee maken door even een doekje met chloor er door te halen voor je het grit erin doet. En heb je 1 kattenbak? Bij mij ging dat altijd goed maar volgens de dierenarts gaat dat meestal niet goed. 2 katten moeten minstens 2 kattenbakken hebben.
dinsdag 3 maart 2026 om 16:20
Is het tegen een buitenmuur?
Wij hebben een kattengedrag deskundige laten komen ivm onze plassende poes. Zij gaf aan dat katten tegen de binnenkant van de buitenmuren kunnen plassen om hun territorium af te bakenen, en dat dat steeds verder daar binnen schuift als het niet over gaat.
En inderdaad, madammeke plast nog steeds tegen de buitenmuren, inclusief gordijnen, tegen het raam, over mijn aanrecht, tegen mijn bed.
Hopeloos, echt hopeloos.
Ik spray met keep off. Maak alles meteen schoon. Maar zeker in textiel is het nauwelijks weg te krijgen, hun reuk is ook nog eens zoveel beter dan de onze.
We zijn nu bezig met het verbinden van de buitenbench met ons huis, zodat ze achter zelfstandig de bench in kan.
Tegen de voorkant van het huis staat ook een bench waar ze dmv een luik in kan, en waar ze erg van geniet.
Totdat loslopende katten haar opzoeken. Die plassen tegen de bench maar komen zelfs boven naar het dakraam, en plassen daar tegen het hor/ raam. Onze katten weer totaal over de zeik natuurlijk.
Die loslopende katten lijken in de gaten te hebben dat onze katten niet achter ze aan kunnen. Het is echt treiter gedrag. Omdat we niks tegen die katten kunnen doen blijft onze poes plassen binnen, om af te bakenen wat ze kan..
Het is om hopeloos van te worden. Ik hoop dat het voor jou bij dit ene plekje blijft..
Wij hebben een kattengedrag deskundige laten komen ivm onze plassende poes. Zij gaf aan dat katten tegen de binnenkant van de buitenmuren kunnen plassen om hun territorium af te bakenen, en dat dat steeds verder daar binnen schuift als het niet over gaat.
En inderdaad, madammeke plast nog steeds tegen de buitenmuren, inclusief gordijnen, tegen het raam, over mijn aanrecht, tegen mijn bed.
Hopeloos, echt hopeloos.
Ik spray met keep off. Maak alles meteen schoon. Maar zeker in textiel is het nauwelijks weg te krijgen, hun reuk is ook nog eens zoveel beter dan de onze.
We zijn nu bezig met het verbinden van de buitenbench met ons huis, zodat ze achter zelfstandig de bench in kan.
Tegen de voorkant van het huis staat ook een bench waar ze dmv een luik in kan, en waar ze erg van geniet.
Totdat loslopende katten haar opzoeken. Die plassen tegen de bench maar komen zelfs boven naar het dakraam, en plassen daar tegen het hor/ raam. Onze katten weer totaal over de zeik natuurlijk.
Die loslopende katten lijken in de gaten te hebben dat onze katten niet achter ze aan kunnen. Het is echt treiter gedrag. Omdat we niks tegen die katten kunnen doen blijft onze poes plassen binnen, om af te bakenen wat ze kan..
Het is om hopeloos van te worden. Ik hoop dat het voor jou bij dit ene plekje blijft..
dinsdag 3 maart 2026 om 16:30
Je moet eerst naar de dierenarts om uit te sluiten of ze ziek is. Als dat uitgesloten is dan kunnen er heel veel redenen zijn waarom ze daar plast. Een reden is dat het er ruikt naar kattenplas dus het is heel belangrijk dat je het goed schoon maakt met speciaal kattenpisverwijderaar. Volgens mij heet dat UF2000. Gewone schoonmaakmiddelen helpen niet.
dinsdag 3 maart 2026 om 17:13
Bedankt voor de reacties alvast. Naar mijn weten is het geen stress. Het zijn tevreden poezen die veelal binnen zitten en met lekker weer zoals nu in de afgebakende tuin rondlopen. Ze zitten goed in hun vacht en eten en drinken goed.
Onze keuken zit wel tegen een buiten muur aan de straat kant waar onze voortuin zit.
Ik maak niet schoon met chloor. Wel doe ik bewust een drupje chloor in het sop als ik de bak schoonmaak omdat ik weet dat ze dat lekker vinden. Verder gebruik ik een allesreiniger met een bloemengeur. De keuken maak ik schoon met Dettol allesreiniger citroen omdat ik ook weet dat katten niet zo van citroengeur houden. Ik zal eens kijken naar zo’n speciale urine geur schoonmaakmiddel. Misschien dat dat iets doet.
En de volgende keer zal ik de urine proberen op te vangen en in te leveren bij de huisarts. Stel er is wel iets dan weet ik dat ik ze toch eens beter in de gaten moet houden wie het is en er mee naar de dierenarts gaan. Onze vorige kat had blaasgruis en die plaste toen echt met bloed erbij.
Onze keuken zit wel tegen een buiten muur aan de straat kant waar onze voortuin zit.
Ik maak niet schoon met chloor. Wel doe ik bewust een drupje chloor in het sop als ik de bak schoonmaak omdat ik weet dat ze dat lekker vinden. Verder gebruik ik een allesreiniger met een bloemengeur. De keuken maak ik schoon met Dettol allesreiniger citroen omdat ik ook weet dat katten niet zo van citroengeur houden. Ik zal eens kijken naar zo’n speciale urine geur schoonmaakmiddel. Misschien dat dat iets doet.
En de volgende keer zal ik de urine proberen op te vangen en in te leveren bij de huisarts. Stel er is wel iets dan weet ik dat ik ze toch eens beter in de gaten moet houden wie het is en er mee naar de dierenarts gaan. Onze vorige kat had blaasgruis en die plaste toen echt met bloed erbij.
dinsdag 3 maart 2026 om 17:23
Toen die van mij dat deed kreeg ik het advies om een extra kattenbak te plaatsen, het aantal katten + 1 bak extra.
Twee katten werd dus 3 bakken.
Dat hielp.
Hm.. Mosterd zie ik nu, wat celaena zegt inderdaad
Twee katten werd dus 3 bakken.
Dat hielp.
Hm.. Mosterd zie ik nu, wat celaena zegt inderdaad
missjohnson wijzigde dit bericht op 03-03-2026 17:25
Reden: Zelfde advies als hierboven
Reden: Zelfde advies als hierboven
14.21% gewijzigd
dinsdag 3 maart 2026 om 18:38
Je kan niet zien of een katstress heeft, maar feit is als een kat plast buiten de bak, dan is er iets aan de hand. En zoals ik al zei, alles reiniger haalt de urine niet weg. Je hebt een middel nodig dat de in enzymen afbreekt. UF2000Mae schreef: ↑03-03-2026 17:13Bedankt voor de reacties alvast. Naar mijn weten is het geen stress. Het zijn tevreden poezen die veelal binnen zitten en met lekker weer zoals nu in de afgebakende tuin rondlopen. Ze zitten goed in hun vacht en eten en drinken goed.
dinsdag 3 maart 2026 om 18:46
Ik heb een kat die wel op de bak poept, maar niet plast.
Gelukkig heeft ze wel een vast plasplekje, waar ik zo'n celstof matje neerleg.
Ik denk dat het veranderen van het gedrag van de kat niet of nauwelijks zal lukken, dus dan maar een praktische oplossing.
Gelukkig heeft ze wel een vast plasplekje, waar ik zo'n celstof matje neerleg.
Ik denk dat het veranderen van het gedrag van de kat niet of nauwelijks zal lukken, dus dan maar een praktische oplossing.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 3 maart 2026 om 19:30
Klopt maar hier hebben ze ook nog de tuin als “kattenbak”. Dus een derde bak lijkt mij echt niet nodig in dit geval.
dinsdag 3 maart 2026 om 19:31
woensdag 4 maart 2026 om 05:18
Je zegt vensterbank, heeft ze zicht op buiten vanaf die plek? Ik herken het namelijk van mijn kat die plast op de deurmat in de nacht. Ik heb hem een keer ‘betrapt’ en er waren toen buiten katten aan het vechten, ik denk dus een schrikreactie of territorium afbakenen door situatie. Zorgen voor geen zicht naar buiten werkt iets maar niet 100%, hij hoort het alsnog.
woensdag 4 maart 2026 om 12:30
Inderdaad eerst even het medische uitsluiten.
Katten zijn rare wezens, alle schoonmaakmiddelen die jij opnoemt geven helaas juist meer drang om daar te plassen.
Je zegt dat het meestal snachts gebeurd, kunnen ze dan ook naar buiten? Zo niet gaat het verhaal dan niet op dat ze kunnen uitwijken naar een andere schone bak.
Ik zou sowieso een extra bak neerzetten en een feliway stekker aanschaffen.
Katten zijn rare wezens, alle schoonmaakmiddelen die jij opnoemt geven helaas juist meer drang om daar te plassen.
Je zegt dat het meestal snachts gebeurd, kunnen ze dan ook naar buiten? Zo niet gaat het verhaal dan niet op dat ze kunnen uitwijken naar een andere schone bak.
woensdag 4 maart 2026 om 12:54
Normaal wel maar s’nachts is de rolluik omlaag. Ze mogen van ons niet op de keuken. Maar als we weg gaan zie ik ze altijd onder het plissé gordijn kijken dus ik weet dat ze daar wel eens zitten en naar buiten kijken.Kinderstoel schreef: ↑04-03-2026 05:18Je zegt vensterbank, heeft ze zicht op buiten vanaf die plek? Ik herken het namelijk van mijn kat die plast op de deurmat in de nacht. Ik heb hem een keer ‘betrapt’ en er waren toen buiten katten aan het vechten, ik denk dus een schrikreactie of territorium afbakenen door situatie. Zorgen voor geen zicht naar buiten werkt iets maar niet 100%, hij hoort het alsnog.
woensdag 4 maart 2026 om 12:57
Nee ze kunnen dan niet naar buiten maar er staat nog een kattenbak in de gang waar ze naar toe kunnen.Catco schreef: ↑04-03-2026 12:30Inderdaad eerst even het medische uitsluiten.
woensdag 4 maart 2026 om 16:03
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in