Amerika in de zomervakantie
vrijdag 13 maart 2026 om 08:48
Deze zomer gaan we met het gezin op vakantie naar Amerika. Een langgekoesterde wens gaat in vervulling en we hebben er lang voor gespaard. De tickets en autohuur hebben we in de zomer van 2025 al geboekt, de accommodaties zijn vrijwel allemaal nog gratis te annuleren. Ik ben geen wereldreiziger en vind het allemaal reuzespannend, maar had er echt heel veel zin in.
Waar ik dus vol enthousiasme ben begonnen met de voorbereidingen vorig jaar, lig ik er nu wakker van dat we naar Amerika gaan. De situatie in het Midden-Oosten is natuurlijk enorm geëscaleerd en ik vrees voor vergelding in Amerika zelf. Ik heb de verdere voorbereidingen stilgelegd en merk dat ik al zoek naar alternatieven. Maar die zijn er eigenlijk niet echt, want we hebben al een flink bedrag voor de tickets en auto neergelegd, waar we bij annulering niets meer van terugzien.
Zouden jullie gezien de huidige oorlogsssituatie nog "zonder problemen" naar Amerika gaan?
NB.
* Wij hebben om privéredenen bewust voor dit jaar gekozen, ik ben niet op zoek naar meningen over de politieke situatie IN Amerika en argumenten om daarom niet te gaan.
* Ik weet dat het een luxeprobleem is en dat er elders op de wereld oorlog wordt gevoerd, mensen dakloos worden of sterven. En dat vind ik vreselijk. Maar het ligt helaas niet binnen mijn macht om daar iets aan te doen.
Waar ik dus vol enthousiasme ben begonnen met de voorbereidingen vorig jaar, lig ik er nu wakker van dat we naar Amerika gaan. De situatie in het Midden-Oosten is natuurlijk enorm geëscaleerd en ik vrees voor vergelding in Amerika zelf. Ik heb de verdere voorbereidingen stilgelegd en merk dat ik al zoek naar alternatieven. Maar die zijn er eigenlijk niet echt, want we hebben al een flink bedrag voor de tickets en auto neergelegd, waar we bij annulering niets meer van terugzien.
Zouden jullie gezien de huidige oorlogsssituatie nog "zonder problemen" naar Amerika gaan?
NB.
* Wij hebben om privéredenen bewust voor dit jaar gekozen, ik ben niet op zoek naar meningen over de politieke situatie IN Amerika en argumenten om daarom niet te gaan.
* Ik weet dat het een luxeprobleem is en dat er elders op de wereld oorlog wordt gevoerd, mensen dakloos worden of sterven. En dat vind ik vreselijk. Maar het ligt helaas niet binnen mijn macht om daar iets aan te doen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-03-2026 10:16
Reden: Titel aangepast
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
vrijdag 13 maart 2026 om 09:03
Wij zijn zeer recent 5 weken in (zuidelijke) staten in Amerika geweest. Ik vond het opvallend hoe weinig we meekregen van het politieke klimaat, al verschilt dat wel per locatie - afgelopen september waren we in New England en daar zijn ze een stuk minder happig op Trump en zag je ook verschillende protestposters enzo.
Ik zou me niet meer druk maken dan normaal, het is in de USA altijd verstandig om net een oogje extra open te houden op drukke plekken (niet dat ik bang ben hoor, want wij gaan met regelmaat en voel me er nooit onveilig) maar de security is daar ook een stuk strenger dan ergens anders. Daarnaast komen wij sowieso niet in NYC, het maakt natuurlijk nogal verschil of je in Colorado in een natuurgebied staat of op Times Square.
Ik zou me niet meer druk maken dan normaal, het is in de USA altijd verstandig om net een oogje extra open te houden op drukke plekken (niet dat ik bang ben hoor, want wij gaan met regelmaat en voel me er nooit onveilig) maar de security is daar ook een stuk strenger dan ergens anders. Daarnaast komen wij sowieso niet in NYC, het maakt natuurlijk nogal verschil of je in Colorado in een natuurgebied staat of op Times Square.
vrijdag 13 maart 2026 om 09:03
De oorlogen die Amerika nu voert zouden voor mij geen reden zijn om nu die vakantie te annuleren. Gezien de omschrijving van je vakantie ga je of een rondje Florida doen, of een rondje Californie. Als er onrust is in de banlieu's van Parijs is er werkelijk geen Europeaan die daarom maar niet naar de Riviera gaat.
vrijdag 13 maart 2026 om 09:39
vrijdag 13 maart 2026 om 10:27
Mijn jongste zoon is pas in LA geweest, en heeft nauwelijks iets gezien van problemen of onrust.
Waar ik wel rekening mee zou houden, is dat de vereisten voor de ESTA (formulier dat je nodig hebt om Amerika binnen te mogen) steeds strenger worden: je moet de douane toegang geven tot al je contacten, sociale media, adressen, ... Als je ooit iets gepost hebt op je socials wat niet echt overeenkomt met hun ideeën nu, dan zegt de douane 'nee'. Dus goed nadenken, en je socials controleren (zeker als je met kinderen of tieners reist, want je weet niet altijd wat zij bekijken of delen).
Waar ik wel rekening mee zou houden, is dat de vereisten voor de ESTA (formulier dat je nodig hebt om Amerika binnen te mogen) steeds strenger worden: je moet de douane toegang geven tot al je contacten, sociale media, adressen, ... Als je ooit iets gepost hebt op je socials wat niet echt overeenkomt met hun ideeën nu, dan zegt de douane 'nee'. Dus goed nadenken, en je socials controleren (zeker als je met kinderen of tieners reist, want je weet niet altijd wat zij bekijken of delen).
vrijdag 13 maart 2026 om 10:37
Nou zeg, aardig is anders.Taskmaster schreef: ↑13-03-2026 10:17Ik ga je toch even voor gek verklaren dat je nu naar de Verenigde Staten gaat.
Kan daarom ook geen sympathie opbrengen voor je situatie nu.
Veel plezier in die klotezooi daar!
to Amerika is zo groot ,als er al aanslagen komen zou t een heel minimaale kans zijn dat ze jouw gezin treffen.
Ik zou de grote steden mijden.
vrijdag 13 maart 2026 om 10:44
Lieve Pimpelpaars, als je vraag is of je je zorgen moet maken om het welzijn van je familie, dan zal het zo'n vaart niet lopen, Amerika is groot en de kans klein dat eventuele vergeldingsacties op toeristische plekken zullen plaatsvinden.
Het is wel echt bijzonder egoïstisch om juist onder het huidige bewind ook maar een cent in het laatje van Amerika te brengen. Weet je dat de leider van een democratische staat een fascistische staat probeert te maken? Dat er volledig onschuldige burgers worden opgepakt (met of zonder Amerikaans paspoort) omdat ze een kleurtje hebben, en zonder scrupules worden doodgeschoten? Dat onderwijsinstellingen en instituten verboden wordt om wetenschappelijke bevindingen te delen? Dat overheidsgeld voor universiteiten volledig wordt ingehouden zolang ze wetenschappelijk onderzoek doen naar zaken waar het bewind niet achter staat, zoals klimaatverandering?
Je zegt dat het niet binnen je macht ligt om er iets aan te doen, maar we hebben *allemaal* de macht om er iets aan te doen. Net zoals elke stem voor een politieke partij telt, telt ook onze keus om ons geld aan een bepaald doel te besteden. Jouw keuze om je geld neer te tellen voor een reis naar de VS is jouw stem die akkoord gaat met alles waar dat land nu mee bezig is.
En OhMellie, dat is inderdaad hetzelfde als naar Turkije gaan, of naar Dubai. Daar rustig in je vakantiestoeltje zitten als je weet dat er een paar plaatsen verderop mensen worden gemarteld of gedood voor hun politieke overtuigingen, dát is inderdaad heel hypocriet.
Het is wel echt bijzonder egoïstisch om juist onder het huidige bewind ook maar een cent in het laatje van Amerika te brengen. Weet je dat de leider van een democratische staat een fascistische staat probeert te maken? Dat er volledig onschuldige burgers worden opgepakt (met of zonder Amerikaans paspoort) omdat ze een kleurtje hebben, en zonder scrupules worden doodgeschoten? Dat onderwijsinstellingen en instituten verboden wordt om wetenschappelijke bevindingen te delen? Dat overheidsgeld voor universiteiten volledig wordt ingehouden zolang ze wetenschappelijk onderzoek doen naar zaken waar het bewind niet achter staat, zoals klimaatverandering?
Je zegt dat het niet binnen je macht ligt om er iets aan te doen, maar we hebben *allemaal* de macht om er iets aan te doen. Net zoals elke stem voor een politieke partij telt, telt ook onze keus om ons geld aan een bepaald doel te besteden. Jouw keuze om je geld neer te tellen voor een reis naar de VS is jouw stem die akkoord gaat met alles waar dat land nu mee bezig is.
En OhMellie, dat is inderdaad hetzelfde als naar Turkije gaan, of naar Dubai. Daar rustig in je vakantiestoeltje zitten als je weet dat er een paar plaatsen verderop mensen worden gemarteld of gedood voor hun politieke overtuigingen, dát is inderdaad heel hypocriet.
vrijdag 13 maart 2026 om 10:58
Mijn man zit voor zijn werk vaak in de VS. Op dit moment in Chicago en Indianapolis. Je merkt daar volgens hem helemaal niks van de situatie in de rest van de wereld, ook niet van Trump z'n idioterie trouwens. Ik zou er totaal geen probleem mee hebben om daar nu naar toe op vakantie te gaan. Er kan de komende maanden best nog wat veranderen, maar voor nu zou ik zeggen lekker van gaan genieten het is een prachtig land!
vrijdag 13 maart 2026 om 11:18
Dat maakt mensen die momenteel niet naar Amerika willen natuurlijk niet allemaal hypocriet. Ik ga niet naar de VS voorlopig en ook niet naar Turkije of bijvoorbeeld Dubai.
TO heeft geen morele bezwaren tegen Amerika als vakantieland, dan kan je gewoon gaan - de kans dat je in een aanslag of oorlogssituatie terecht komt, is minimaal.
vrijdag 13 maart 2026 om 11:21
Denken de posters hier serieus dat je Trump er ook maar 1 seconde mee hebt door niet te gaan? Wie lijden onder zijn bizarre gezag zijn de inwoners van de US. Die momenteel echt hun best doen om hun protest te laten horen, buren te steunen, zeker in de blauwe staten. Kleine (en grotere) ondernemers die hun omzet drastisch zien dalen omdat al die tariffs van Trump richting de EU doorberekend wordt naar de Amerikaan, lokale ondernemers omdat toerisme daalt. Die egoistische dwaas is te dom om te bedenken dat het zijn eigen land schaadt. De Amerikanen betalen de prijs.
Zolang je niet naar een MAGA bijeenkomst gaat om daar een zak geld achter te laten heb je er vooral de inwoners mee hoor, door niet te gaan. En die hebben het al zwaar zat. Het enige wat je doet is een politiek signaal afgeven en daar geeft die narcistische zak precies niks om.
Zolang je niet naar een MAGA bijeenkomst gaat om daar een zak geld achter te laten heb je er vooral de inwoners mee hoor, door niet te gaan. En die hebben het al zwaar zat. Het enige wat je doet is een politiek signaal afgeven en daar geeft die narcistische zak precies niks om.
anoniem_69e360cdc7cb8 wijzigde dit bericht op 13-03-2026 11:27
12.07% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in