Steeds meer moeite met ex partner.

23-03-2026 14:30 148 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ex en ik zijn 10 jaar gescheiden en hebben co-ouderschap. Sinds een paar maanden zit mijn ex zonder werk, omdat hij voor een flink bedrag is uitgekocht en een concurrentiebeding heeft getekend.

Nu is het zo dat mijn ex mij constant benadert met de vraag of de kinderen extra bij mij kunnen zijn, omdat hij met zijn nieuwe vriendin op vakantie wil. Het is elke keer wel iets. Ik krijg dan opmerkingen als: “Gun mij ook wat” en “ik moet toch iets met mijn vrije tijd.”
Ik heb al geopperd om vrijwilligerswerk te gaan doen of wat meer met vrienden af te spreken.

Ik merk dat ik hier steeds meer moeite mee krijg. Ik ben iemand die houdt van afspraken en regelmaat, en ik ben ook gesteld op mijn eigen tijd — mede omdat ik net uit een burn-out kom.

Zo was mijn ex bijvoorbeeld nog op Bali en appte hij mij alweer of ik een weekend de kinderen kon nemen, omdat zijn nieuwe vriendin iets had gepland in zijn weekend. Het gemak waarmee dit gebeurt, voelt voor mij niet meer prettig. Ik heb er niet voor gekozen dat hij nu zonder werk zit en alle vrijheid heeft om te doen wat hij wil. Ik vind dat hij ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen; hij is tenslotte vader.

Af en toe wil ik best flexibel zijn. Bijvoorbeeld door de kinderen een paar extra dagen te nemen (zoals maandag en dinsdag), zodat hij een week weg kan. Maar gisteren hoorde ik van mijn dochter dat hij en zijn vriendin plannen maken om volgende maand 2,5 week naar Aruba te gaan.

Ik merk dat ik hier een beetje moedeloos van word. Hoe staan jullie hierin? Wat zouden jullie redelijk of schappelijk vinden?

Ik gun hem echt wel ruimte en af en toe een reis, maar sinds hij zonder werk zit gaat het eigenlijk non-stop door. Het voelt alsof hij in een sneltrein zit.
snauter82 wijzigde dit bericht op 23-03-2026 14:40
0.06% gewijzigd
Als je ex een weekend weg gaat, moeten de kinderen dan wel per se naar jou? Wellicht vinden ze het een stuk fijner om het weekend door te brengen met z’n drieën of uit logeren te gaan. Is een mooie leeftijd om wat flexibeler hiermee om te gaan en hiermee te gaan experimenteren.
Jij kunt er dan alsnog voor kiezen om als achterwacht beschikbaar te staan. Zou de bal ook vooral bij je ex terugleggen. Hij vraagt aan jou of het mogelijk is. Nee is ook een antwoord.
Leestekens zijn er niet zonder reden ;)

Verder: eens met (o.a.) S-Groot
canis-felis wijzigde dit bericht op 23-03-2026 16:00
29.73% gewijzigd
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
S-Groot schreef:
23-03-2026 15:30
Omdat TO de controle wil houden. Niet omdat ze zo graag iets voor hem wil oplossen, maar omdat TO wil bepalen hoe ex voor zijn kinderen zorgt. Als hij vrijwilligerswerk zou hebben heeft hij misschien minder tijd of behoefte om op vakantie te gaan. Het opperen dat hij meer met vrienden zou kunnen gaan doen is vast ook niet bedoeld als idee dat ie lekker met vrienden op vakantie gaat maar dat ie meer aan huis gebonden is.

Verder geheel eens dat TO er tussenuit moet gaan stappen (en dus de controle los moet gaan laten). Wél de kinderen daarin begeleiden, maar niet het gaan overnemen en bepalen hoe iedereen het moet doen.
Zo lees ik het ook. Zou echt proberen het los te laten en je ex het te laten oplossen. Ook ben ik benieuwd hoe je kinderen er in staan.
Youk79 schreef:
23-03-2026 15:28
Theoretisch gezien heb je gelijk, maar ik zou de kinderen dat niet zelf met hem laten oplossen als dat niet lukt. Dan zou ik ze eerder gewoon bij mij laten zijn en ophouden daar gedoe over te maken.
Als dat niet lukt kun je als moeder bemiddelen als de kinderen aangeven dat ze dat nodig hebben. En ik zou er zeker wel een mooie pot gedoe voor over hebben. Er zijn afspraken en daar heeft pa zich aan te houden.
S-Groot schreef:
23-03-2026 15:30
Omdat TO de controle wil houden. Niet omdat ze zo graag iets voor hem wil oplossen, maar omdat TO wil bepalen hoe ex voor zijn kinderen zorgt. Als hij vrijwilligerswerk zou hebben heeft hij misschien minder tijd of behoefte om op vakantie te gaan.

Exact, dit was mijn eerste idee al lezenderwijs ook.
Lila-Linda schreef:
23-03-2026 15:06
een 18 jarige kan prima een weekend alleen thuis zijn. Maar een 18jarige laat je niet een weekend met de verantwoordelijkheid van twee jongere kinderen.
Het betreft geen kleine kinderen maar tieners. Waarvan er een 15 is. De jongste zou eventueel bij to kunnen slapen (of elders). Maar met deze leeftijd hebben ze niet 24/7 toezicht en oppas nodig. En to kan het aangeven maar heeft verder geen invloed op haar ex dus moet dit loslaten. Ze lijkt nog steeds enorm veel bezig met haar ex en hoe hij zaken doet. Zelfs na 10 jaar nog.
evelien2010 schreef:
23-03-2026 15:46
Het betreft geen kleine kinderen maar tieners. Waarvan er een 15 is. De jongste zou eventueel bij to kunnen slapen (of elders). Maar met deze leeftijd hebben ze niet 24/7 toezicht en oppas nodig. En to kan het aangeven maar heeft verder geen invloed op haar ex dus moet dit loslaten. Ze lijkt nog steeds enorm veel bezig met haar ex en hoe hij zaken doet. Zelfs na 10 jaar nog.
oke, jij mag je 18jarige in charge laten over de rest. Ik zou dan geen relaxt weekend hebben. En ik heb echt hele brave blagen.
Als het echt schering en inslag is kun je hem misschien zeggen dat hij je voor €350 per dag in kan huren, €500 als het last minute is en alleen wanneer jouw agenda het toestaat. En bij commentaar "Ja, jij zit op Bali, gun mij ook eens wat". Ik denk dat het zijn creativiteit een gezellige jump start zal geven.
Je mag best grenzen stellen aan zijn reiswensen. Wonen jullie dicht bij elkaar? Je kids zijn al best oud en dus best zelfstandig, dus hoe erg is het feitelijk als de jongste (of allemaal) wat extra bij jou zijn? Heeft dat echt zo’n zware impact op je belastbaarheid. Ik zou denken; over een paar jaar zijn ze allemaal het huis uit. Is een bepaalde periode meer met hem doorbrengen misschien niet stiekem een kado?
Wat een aannames weer: dat ik controle wil, dat mijn burn-out daar vast mee te maken heeft en dat mijn ex een uitkering heeft. Mijn ex hoeft financieel in principe nooit meer te werken.

Mijn verantwoordelijkheidsgevoel naar mijn kinderen toe is groot en ik zie dat mijn dochter goed gaat op regelmaat en duidelijkheid. Uiteraard zou ik het prima vinden als mijn 18-jarige een weekend alleen thuis is. De andere twee vind ik daar echt te jong voor, in combinatie met hun karakter.

Maar het gaat hier niet over een weekendje weg, hè, maar over twee weken naar Afrika en daarna weer 2,5 week naar Aruba.

Ik heb gelukkig ook wat goede tips gelezen, dank daarvoor.
Eigenlijk is je probleem volgens mij dat ex op vakantie wil en het prima vindt om de kinderen alleen te laten en jij vindt dit helemaal niet prima.

Als dat inderdaad de situatie is dan denk ik dat de kinderen bij jou nemen veel succesvoller zal zijn dan te proberen hem te bewegen zijn vakantie aan passen.

Ik ben het trouwens met je eens, ik zou ze ook niet zo lang alleen laten. Maar wat doe je eraan
Het is zoals het is
Snauter82 schreef:
23-03-2026 16:13

Mijn verantwoordelijkheidsgevoel naar mijn kinderen toe is groot en ik zie dat mijn dochter goed gaat op regelmaat en duidelijkheid. Uiteraard zou ik het prima vinden als mijn 18-jarige een weekend alleen thuis is. De andere twee vind ik daar echt te jong voor, in combinatie met hun karakter.
Tja, dan maar gewoon ja blijven knikken. Mag ook hè?
Het lijkt me verrekte lastig, waar TO in zit.
Een ex die zijn vakanties belangrijker vindt, dan een goede vaderrol. Zou ik ook heel moeilijk vinden. Ik snap dat je dan snel terugvalt in dan maar de kinderen opvangen.
En dat wil je niet en je weet dat je het niet moet doen. Maar tja, je wil ook niet dat je kinderen de dupe zijn.
Je kunt proberen dit te bespreken. Maar als ex niet meewerkt kan je weinig. Dit is verder niet af te dwingen. Je kunt dan samen met de kinderen en het netwerk kijken wat er wel mogelijk is. Alle dagen bij jou, een deel van de dag (bijvoorbeeld bij jou eten), 1 of 2 kinderen (deels) bij jou laten verblijven etc. Maak met de kinderen een plan voor de periode. Dat is wat anders dan overal ja op zeggen en 3 tieners 2 weken in huis nemen.

En heel begrijpelijk dat dit vervelend is. Maar hoe vaak komt het werkelijk voor? En hoelang zijn de kinderen nog afhankelijk gezien hun leeftijd? Dat is te overzien. Of denk je dat vader echt niet meer aan het werk gaat?
Lila-Linda schreef:
23-03-2026 15:49
oke, jij mag je 18jarige in charge laten over de rest. Ik zou dan geen relaxt weekend hebben. En ik heb echt hele brave blagen.
Die hoeft niet continu in charge te zijn. De anderen zijn immers geen baby's meer. Maar hebben hopelijk toch een behoorlijke mate van zelfredzaamheid. Kunnen zelf eten maken of bestellen, kunnen bellen bij problemen en to (of iemand anders) kan natuurlijk betrokken blijven in die periode. Daarnaast hangen ze hopelijk niet doelloos ergens buiten maar hebben hun bezigheden (school, sport, bijbaan, vrienden, eten of bezoek bij to etc).
Sebedeüs schreef:
23-03-2026 16:36
Tja, dan maar gewoon ja blijven knikken. Mag ook hè?
Ja knikken? Waar lees je dat? Ik heb al meerdere keren aangeven dat ik het niet oke vind of dat het niet in mijn agenda past dus ik knik zeker geen ja. Bij de opmerking van hem: ik moet wat met mijn tijd heb ik suggesties gegeven. En nee daar hoeft hij niks mee te doen. Ik hoef verder ook geen controlle over zijn leven. Ik vraag alleen hoe andere hierin zouden staan en om tips.
Ik wil niet over mijn eigen grens gaan qua belasting en ik word er verdrietig van het gemak en dat hij op dit moment zijn verantwoordelijkheid als vader niet zo nauw neemt. Voorheen heb ik dit nooit zo ervaren.
Wat vinden de kinderen ervan?
Staat het co-ouderschap beschreven in het ouderschapsplan? Vast wel. Dat heb je juridisch achter de hand….
Vriendin van mij had dit ook aan de hand. Het blijven volhouden “nee, kan niet” wierp uiteindelijk zijn vruchten af. Met een hoop gesputter van zijn kant dat zij een slechte moeder was die haar kinderen niet wilde zien.
Dat is ook heel erg naar. Zeker als hij eerder wel betrokken was als vader.

Maar je kunt er weinig mee
Het is zoals het is
evelien2010 schreef:
23-03-2026 16:45
. Dat is wat anders dan overal ja op zeggen en 3 tieners 2 weken in huis nemen.
Het zijn geen logees he ; ze wonen daar ook gewoon.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Snauter82 schreef:
23-03-2026 16:52
Ja knikken? Waar lees je dat? Ik heb al meerdere keren aangeven dat ik het niet oke vind of dat het niet in mijn agenda past dus ik knik zeker geen ja. Bij de opmerking van hem: ik moet wat met mijn tijd heb ik suggesties gegeven. En nee daar hoeft hij niks mee te doen. Ik hoef verder ook geen controlle over zijn leven. Ik vraag alleen hoe andere hierin zouden staan en om tips.
Ik wil niet over mijn eigen grens gaan qua belasting en ik word er verdrietig van het gemak en dat hij op dit moment zijn verantwoordelijkheid als vader niet zo nauw neemt. Voorheen heb ik dit nooit zo ervaren.
Maar daarbij past toch maar 1 suggestie, namelijk: ja, en je hebt ook je verantwoordelijkheden. Hoe hij zijn tijd indeelt is 100% aan hemzelf. Dat ook hij voor de kinderen zorgt, is een afspraak die daar niet aan af doet. Hij is volwassen genoeg om vader te zijn, dan moet hij ook vader zijn.
Ik lees nergens hoe je kinderen er over denken of welke oplossingen er nog meer zijn. Kinderen van die leeftijd hoeven niet 24/7 in de gaten gehouden te worden. Contact of incheckmoment kan er ook op een andere manier uitzien. Ligt er ook helemaal aan of je bijvoorbeeld in hetzelfde dorp woont of aan de andere kant van het land.
Kinderen zullen ook sport, bijbaan en vrienden hebben waarmee ze een groot gedeelte van hun vrije tijd vullen.
Lila-Linda schreef:
23-03-2026 15:05
Geen dingen meer opperen. Laat het hem uitzoeken
En ook zijn probleem niet meer oplossen. Leer "nee" zeggen, zonder uitleg, zonder redenen. Gewoon "nee, komt niet uit".
Gewoon dit. Ik zou hier niet eens per se over in gesprek gaan. Gewoon nee als het op dat moment voor jou niet oké is. Zonder verdere uitleg, zonder voorstellen voor oplossingen. Eens kijken hoe dat gaat. Hij gaat zover als jij toegeeft, blijkbaar, dus kort en duidelijk de grens aangeven.
Itsnojoke schreef:
23-03-2026 17:21
Gewoon dit. Ik zou hier niet eens per se over in gesprek gaan. Gewoon nee als het op dat moment voor jou niet oké is. Zonder verdere uitleg, zonder voorstellen voor oplossingen. Eens kijken hoe dat gaat. Hij gaat zover als jij toegeeft, blijkbaar, dus kort en duidelijk de grens aangeven.
Maar als hij dan zegt oké en gewoon gaat en de kinderen alleen thuis laat? Wat zou je dan doen?
Het is zoals het is
freekenkaat schreef:
23-03-2026 16:59
Staat het co-ouderschap beschreven in het ouderschapsplan? Vast wel. Dat heb je juridisch achter de hand….
Vriendin van mij had dit ook aan de hand. Het blijven volhouden “nee, kan niet” wierp uiteindelijk zijn vruchten af. Met een hoop gesputter van zijn kant dat zij een slechte moeder was die haar kinderen niet wilde zien.
Helaas pindakaas is dat in geval van co-ouderschap en een onwillige ouder niet veel meer waard dan n pak wc-papier is mijn ervaring.

Ik herken t een beetje van TO, mijn ex heeft ook de neiging om zijn werk en zijn rust belangrijker te vinden dan dochter en mijn werk en privacy.
wij zijn 8 jaar uit elkaar, dochter is bijna 11.
Hij heeft werk aangenomen met wachtdienst en ik kan op de dagen dat dochter daar is dus nachts wakker gebeld worden dat dochter hierheen komt. Afgelopen zondag kondigde hij tussen neus en lippen aan dat hij in juni nog een week op vakantie wil. Appte vorige week om half 12 savonds dat ie ipv een huisje in centerparks een weekje naar egypte wou in de voorjaarsvakantie (nee dus....).

Duidelijk zijn en grenzen bewaken is t enige wat ik je kan adviseren. en dat is makkelijker gezegd dan gedaan
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven