Hondensporten

23-03-2026 22:12 8 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal!

Sinds een aantal weken ben ik de trotse hondenmama (jaja ik weet het...) van een hele leuke Pomsky! Naast een Jackrussel teefje van inmiddels 12 jaar oud.

Wat een wereld van verschil! Qua energielevel ongeveer hetzelfde als een Jackrussel maar vele malen leergieriger en mensgerichter, en niet geheel onbelangrijk, (nog) niet eigenwijs.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou enorm van mijn Jackrussel hoor, alleen dat is een erg zelfstandig hondje.

Nu ben ik met de Pomsky naar puppycursus, en (nee geen opschepperij) ze doet het echt heel goed, wil graag leren en doet werkelijk alles voor de beloning, wat mij doet denken aan een eventuele toekomstige sport. (Nog nooit gedaan zelf.) Mijn voorkeur ligt bij Agility, dus vanaf eind mei ga ik meedoen met puppy agility in de hoop dat ze dit ook leuk vindt.

Doen jullie een bepaalde sport met jullie honden? En wat voor soort hond hebben jullie voor welke sport? Natuurlijk ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, successen maar ook de missers zijn welkom!
Behendigheidstraining lijkt me inderdaad erg leuk voor een Pomsky. Ga je na de puppycursus ook nog een gehoorzaamheidscursus doen of zit dat tegenwoordig al meer bij de puppy cursus?

De hond van mijn ouders, grote jachthond, heeft dat ook 2x gedaan ter afwisseling en ook 2x mee gedaan met tentoonstellingen omdat de fokker/rasvereniging dat graag wilde maar daar werd de hond niet gelukkig van en mijn ouders ook niet echt. Maar jachttraining vond de hond het einde. Won ook regelmatig prijzen enzo maar je bent daar wel veel tijd mee kwijt en het kan ook best wel wat geld kosten. (Inschrijfgeld, materiaal, wedstrijden en proeven vaak niet om de hoek etc.)

Is er geen Pomsky vereniging die activiteiten organiseert?
Leuk! Ik zou het sowieso proberen.

Ik heb verschillende dingen gedaan. Maar mijn hond vindt niet alles leuk. Ik vond zelf agility erg leuk, maar het ligt mijn hond niet heel goed, hij heeft er ook niet echt de bouw voor. Speuren en detectie wel, dus dat heb ik allebei gedaan: mantrailen en detectie. Dat vind ik ook echt heel leuk. Canicross durf ik echt niet want mijn hond is groot en sterk en kan heel hard, ik zelf niet en ben geen echte hardloper. Jachttraining vond hij niet leuk maar als ik wel een jachthond had gehad, zou ik dat wel gedaan hebben.
Mijn nummer 1 is: zoek een positieve hondenschool/trainer die echt hart heeft voor dieren, die geduldig is en zorgvuldig met je dier. En, met een beetje geluk, als je iets niet snapt of iets niet werkt voor je, dat diegene dan samen met jou op zoek gaat naar de oplossing. Dat is vele malen belangrijker dan het type sport, vind ik.

Mijn hondenschool heeft zonder uitzondering hele fijne, geduldige trainers die écht gek zijn van honden. Ze straffen ook niet en richten zich echt op de band die je hebt met je hond, het plezier dat je hebt en dat je hond heeft. Mijn hond is ook gek met ze. Ik zou meteen weggaan bij een plek die dat niet heeft.
Sport: hoopers (agility op afstand)
Hoe vaak: wekelijks
Waarom: hond vindt het leuk om bezig te zijn maar ik kon niet zo’n agility parcours naast haar rennen zonder drie keer op mijn gezicht te gaan
Soort hond: kleine Spaanse springvlo (onherleidbare kruising) van zo’n 7 kg, zwart/grijs (als jonkie al) met een money piece kuif in zilver wit.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Leuk! Ik volg speurlessen met mijn golden retriever. In het begin veel verschillende soorten lessen gedaan, zoals ook agility en hoopers, maar dat vond hij allemaal niet leuk. Hij was te snel afgeleid door.. geurtjes. En nu mag hij alles met geurtjes doen en geniet hij enorm van speuren :)
Ik wil sowieso door met gehoorzaamheid na de puppycursus, omdat ik dat belangrijk vindt maar ook omdat ze dat heel leuk vindt. Het is een fijne hondenschool, heel erg op positief belonen gericht en ze bieden meerdere sporten aan, idd ook Hoopers en speuren/detectie, balans en coördinatie.

Leuk jullie verhalen allemaal!
Wij kregen onze Mechelse herder toen ze al ruim 5.5 was en ze weg moest (vanwege kennelstress) bij defensie en wij hadden een bewakingshond nodig. Ze was dus al opgeleid voor bewaking, een sport waarbij er gerend moest worden viel af omdat ze dan dacht dat ze jou moest grijpen, letterlijk, en dat doet pijn (ja het is wel eens gebeurd bij mij en man tijdens stoeien met hondje).
Wij hebben met haar gespeurd, dat vond ze geweldig en volgens de trainster had ze er aanleg voor.
Nu is ze 11 en haar gezondheid is niet goed maar ook niet heel slecht dus blijft het tegenwoordig bij wandelen.

Aanvulling; we deden speuren in het bos, hebben we nooit binnen gedaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven