Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
donderdag 2 april 2026 om 22:24
donderdag 2 april 2026 om 22:26
Sj en shhhh klinkt voor mij ook weer het zelfde hoor. Het 1 wat langer dan de ander.
Welke regio kom jij vandaan?
djessy wijzigde dit bericht op 02-04-2026 22:27
5.39% gewijzigd
Jankerd
donderdag 2 april 2026 om 23:05
vrijdag 3 april 2026 om 09:24
vrijdag 3 april 2026 om 12:17
it-ergernis:
mijn huisarts gebruikt gezondheidsportaal X.
krijg bericht van de apotheek: we gaan ook naar gezondheidsportaal X.
ik: da's makkelijk.
huisarts: we gaan over naar gezondheidsportaal Y.
zucht...
mijn gegevens: joehoe - wij zweven ergens in het universum tussen melkwegstelsel X en wormgat Y
mijn huisarts gebruikt gezondheidsportaal X.
krijg bericht van de apotheek: we gaan ook naar gezondheidsportaal X.
ik: da's makkelijk.
huisarts: we gaan over naar gezondheidsportaal Y.
zucht...
mijn gegevens: joehoe - wij zweven ergens in het universum tussen melkwegstelsel X en wormgat Y
En nú in één keer goed
vrijdag 3 april 2026 om 14:18
Ik heb heel wat onzinnige ergernissen (alhoewel er ook heel wat niet zo onzinnig zijn….).
Mensen die hun teksten door AI halen. Zeker als het een mail is direct aan mij of een paar collega’s. Grrrrr, kun je nu écht niets meer zelf. Ik vind het zó’n ontzettende armoe. Bah.
Mensen die zichzelf heel interessant vinden, bla bla bla
Dat elk gewoon apparaat tegenwoordig een hele studie is om aan de praat te krijgen. Doe er gewoon een aan en uit knop op.
Mensen die hun huis strak inrichten, of ‘hotel chique’ (moeten ze allemaal zelf weten hoor
), maar ik begrijp er geen snars van. Gaat niet perse over of het mijn smaak wel of niet is, maar het voelt zo rete onpersoonlijk en/of kil, dat ik het echt niet snap.
Mensen die hun teksten door AI halen. Zeker als het een mail is direct aan mij of een paar collega’s. Grrrrr, kun je nu écht niets meer zelf. Ik vind het zó’n ontzettende armoe. Bah.
Mensen die zichzelf heel interessant vinden, bla bla bla
Dat elk gewoon apparaat tegenwoordig een hele studie is om aan de praat te krijgen. Doe er gewoon een aan en uit knop op.
Mensen die hun huis strak inrichten, of ‘hotel chique’ (moeten ze allemaal zelf weten hoor
vrijdag 3 april 2026 om 14:25
Dat mijn apotheek versleutelde berichten stuurt met non-informatie, waarvoor ik dan een code moet aanvragen, maar zodra ik dat doe, lig ik uit het systeem en werkt de code niet meer. Dan probeer ik het nog een paar keer voordat ik uiteindelijk bel...gaat het telkens om een bijsluiter die ook in de verpakking zit. Maar voor het geval ze een nuttig bericht sturen, blijf ik deze procedure herhalen. Terwijl ik het schrijf, denk ik: whyyyyyy, bel gewoon meteen.
Ars longa, vita brevis
vrijdag 3 april 2026 om 14:41
Oh de mijne doet dat ook. Vaak gaat-ie in de gang staan. Maar waar loop ik 6 keer heen en weer op zoek naar tas, pasjes, haarstiekje, sokken etc etc?
En dan een 'tip' krijgen over een vaste plek voor spullen.
Nee, blijf gewoon op de bank zitten tot ik klaar ben om te gaan! Grrrr.
vrijdag 3 april 2026 om 14:54
Gekmakend!Boudica schreef: ↑03-04-2026 14:41Oh de mijne doet dat ook. Vaak gaat-ie in de gang staan. Maar waar loop ik 6 keer heen en weer op zoek naar tas, pasjes, haarstiekje, sokken etc etc?
Nee, blijf gewoon op de bank zitten tot ik klaar ben om te gaan! Grrrr.![]()
Ars longa, vita brevis
vrijdag 3 april 2026 om 14:56
Ik ben zoals jouw man. Mijn man wordt daar ook nerveus van en zegt dan; "Ga aub alvast in de auto zitten"Boudica schreef: ↑03-04-2026 14:41Oh de mijne doet dat ook. Vaak gaat-ie in de gang staan. Maar waar loop ik 6 keer heen en weer op zoek naar tas, pasjes, haarstiekje, sokken etc etc?
Nee, blijf gewoon op de bank zitten tot ik klaar ben om te gaan! Grrrr.![]()
Frankly my dear, I don"t give a damn
vrijdag 3 april 2026 om 15:16
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in