6,5 en nog steeds een vroege vogel

19-04-2026 16:16 199 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar tips/herkenning, onze 6 jarige is nog steeds rond half 6/kwart 6 wakker. Later naar bed haalt niks uit dan is ie nog eerder wakker. Inmiddels leest hij vaak wel een kwartier, maar langer nog niet. Vaak laten we hem dan naar beneden gaan en tv kijken, maar dat is vaak toch een uur of langer.

Soms doe ik spelletjes met hem en nu het beter weer is gaat hij mee hardlopen/fietsten vanaf half 7. Maar mijn inspiratie op: wat doen jullie met vroege vogels wat stil is zeker met oog op vakantie en andere kind. En eerlijk ik zou ook wel eens de dag rustig willen beginnen met de krant lezen en om 545 meteen aan te staan.
Jij hoeft toch niet aan te staan dan? Oud genoeg om met wat instructies het nog een tijdje uit te kunnen zingen in zijn eentje.
Star⁴ schreef:
19-04-2026 16:20
Jij hoeft toch niet aan te staan dan? Oud genoeg om met wat instructies het nog een tijdje uit te kunnen zingen in zijn eentje.
Helaas is dit geen kind wat een uur alleen kan spelen en als ik niet aan sta, gaat meteen FIFA op YouTube aan en dat vinden we niet wenselijk iedere ochtend
Zonnigzonnetje schreef:
19-04-2026 16:21
Helaas is dit geen kind wat een uur alleen kan spelen en als ik niet aan sta, gaat meteen FIFA op YouTube aan en dat vinden we niet wenselijk iedere ochtend
Dan zul je het toch uit moet zitten. Gelukkig gaat ie over een paar jaar puberen, dan krijg je hem hoogstwaarschijnlijk juist met geen mogelijkheid zijn bed meer uit.
Graftak!
Zonnigzonnetje schreef:
19-04-2026 16:21
Hij hoeft toch niet te spelen? Je kan hem toch de opdracht geven om jullie in ieder geval voor 7.00 niet te storen? Duckies lezen, aankleden, boterham smeren en je bent zo een uur verder.
Lady*Voldemort schreef:
19-04-2026 16:27
Dan zul je het toch uit moet zitten. Gelukkig gaat ie over een paar jaar puberen, dan krijg je hem hoogstwaarschijnlijk juist met geen mogelijkheid zijn bed meer uit.
Die hoor ik vaker, ga paar goede flessen wijn krijgen denk ik ;)
Star⁴ schreef:
19-04-2026 16:31
Hij hoeft toch niet te spelen? Je kan hem toch de opdracht geven om jullie in ieder geval voor 7.00 niet te storen? Duckies lezen, aankleden, boterham smeren en je bent zo een uur verder.
Ja, dit. Hier moet hij zichzelf gewoon even redden 's ochtends, in ons geval tot 8.00. Hij gaat als hij helemaal klaar is meestal tv kijken tegenwoordig, het zij zo. Als ik maar in bed kan blijven, vind ik het allemaal prima.
Star⁴ schreef:
Nah, mijn oudste kon dat allemaal wel alleen op die leeftijd, maar mijn jongste moest ik bij al die eenvoudige klusjes toch echt nog heel erg stevig begeleiden hoor. Dus ja, dan stond ik verplicht iedere keer om 5,45 naast mijn bed. Het was niet anders.
Graftak!
Zonnigzonnetje schreef:
19-04-2026 16:32
Dan heb je in ieder geval een goede reden om je bed niet uit te komen :proud:

Maar serieus: kinderen ontwikkelen zich nou eenmaal, dus hun slaapgewoonten doen dat ook. En juist op slaapgewoonten heb je als opvoeder nul komma nul invloed, dus je kunt maar beter een beetje meegaan in de 'flow' in plaats van je te ergeren.
Graftak!
Star⁴ schreef:
Hij heeft in 15 a 20 minuten 2 boterhammen gegeten en is aangekleed en dan nog 15 minuten lezen, dus ongeveer 40 minuten en net na 6-en.

Dan is het gelukkig licht en kunnen kan ie met mij sporten. Niet ideaal, maar voor de komende maanden een oplossing.
Zonnigzonnetje schreef:
19-04-2026 16:45
Hij heeft in 15 a 20 minuten 2 boterhammen gegeten en is aangekleed en dan nog 15 minuten lezen, dus ongeveer 40 minuten en net na 6-en.

Dan is het gelukkig licht en kunnen kan ie met mij sporten. Niet ideaal, maar voor de komende maanden een oplossing.
Daar schiet je dan ook weinig mee op :mrgreen:
Lady*Voldemort schreef:
19-04-2026 16:44
Dan heb je in ieder geval een goede reden om je bed niet uit te komen :proud:

Maar serieus: kinderen ontwikkelen zich nou eenmaal, dus hun slaapgewoonten doen dat ook. En juist op slaapgewoonten heb je als opvoeder nul komma nul invloed, dus je kunt maar beter een beetje meegaan in de 'flow' in plaats van je te ergeren.
Eens hoor, ik ga ook mee met flow.
We zouden alleen graag met vrienden op vakantie gaan in de zomer en dat houd ik af vanwege dat vroege wakker zijn. De vriendengroep wil dan gezellig in een huis. Daarom hoopte ik stiekem op de gouden tip
Zonnigzonnetje schreef:
19-04-2026 16:45

Nou prima toch? En in het najaar zie je wel weer. Ik liep indertijd een krantenwijk, en dan nam ik mijn vroege vogel voor het laatste stukje (vlak bij huis) lekker mee. Vond ie helemaal geweldig om mama te helpen met haar werk en papa kon nog even blijven liggen.
Graftak!
allebei de gezinnen een eigen huis.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
19-04-2026 16:49
allebei de gezinnen een eigen huis.
We zijn met meerdere gezinnen, idee is dan huis met zwembad. Maar goed de rest van de kinderen slaapt relatief lang dus iedereen kan laat opblijven (na 3 nachten van 4 a 5 uur slaap is bij mij de lol eraf) en ik moet dan de oudste tot 9 uur stilhouden dus voorlopig gaan wij niet mee ;)
Mijn dochter staat nog steeds heel vroeg op en zij zit al lang op de middelbare school. De andere kinderen zijn altijd uitslapers geweest (net als ik) maar zij is gewoon vroeg wakker en heeft sowieso weinig slaap nodig.
Maar goed wij hebben ons dus altijd erg gericht op het zelfstandig maken en zichzelf vermaken. Dus prima vroeg op staan maar pas om x uur ons wakker maken. Daar moet je dan in het begin ook echt op sturen en zorgen dat er activiteiten/boekjes klaar staan die ze ook leuk vindt.
Overigens zou ik een 30 minuten of zo FIFA kijken ook niet zo'n punt vinden. Daar kan je ook regels op maken, eerst 30 minuten lezen/spelen en dan pas tv kijken.
Zonnigzonnetje schreef:
19-04-2026 16:32
Waarom zou je wijn krijgen als je kind gaat puberen? Of is dat een lokale grap?
BlackBetty schreef:
19-04-2026 16:56
Waarom zou je wijn krijgen als je kind gaat puberen? Of is dat een lokale grap?
Ik heb als puber nooit kunnen uitslapen en vermoed sterk dat zoon dat ook niet gaat doen. Zelf 2 weken om 10 uur naar bed op vakantie en hij staat om 6 uur naast zijn bed. Dan moet hij ‘s middags even plat ok wat in te halen. Lopen al een paar weddenschappen.
Hoezo moet je die stilhouden. Je kan ook gaan wandelen ofzo. Hier vroeger 2 hele vroege vogels. In de vakantie werd dat een half uurtje later. Het is zoals het is. Hier was tijdelijk ons ritme aanpassen de sleutel. Maar dat moet ook maar kunnen.
Zonnigzonnetje schreef:
19-04-2026 16:52
We zijn met meerdere gezinnen, idee is dan huis met zwembad. Maar goed de rest van de kinderen slaapt relatief lang dus iedereen kan laat opblijven (na 3 nachten van 4 a 5 uur slaap is bij mij de lol eraf) en ik moet dan de oudste tot 9 uur stilhouden dus voorlopig gaan wij niet mee ;)
Ik weet niet hoe groot de vriendengroep is en hoe lang je van plan bent te gaan, maar is het niet een optie dat de vrienden allemaal één vroege-vogel-shift van je overnemen?
Graftak!
Redhead70* schreef:
19-04-2026 17:10
Hoezo moet je die stilhouden. Je kan ook gaan wandelen ofzo. Hier vroeger 2 hele vroege vogels. In de vakantie werd dat een half uurtje later. Het is zoals het is. Hier was tijdelijk ons ritme aanpassen de sleutel. Maar dat moet ook maar kunnen.
Dan moet er eerst aangekleed/gegeten worden en dat gaat niet in absolute stilte, dus dan wordt een deel alsnog wakker. Op de camping ging ik inderdaad fietsen/wandelen, maar na 3 of 4 dagen is daar de lol ook wel vanaf voor een 6-jarige.
Lady*Voldemort schreef:
19-04-2026 17:11
Ik weet niet hoe groot de vriendengroep is en hoe lang je van plan bent te gaan, maar is het niet een optie dat de vrienden allemaal één vroege-vogel-shift van je overnemen?
Idee is een week en niemand is echt te porren na een gezellige avond tot een uur of 1 om vrijwillig om half 6 op te staan. Snap ik ook wel weer.
Saelle1 schreef:
19-04-2026 16:55
Mijn dochter staat nog steeds heel vroeg op en zij zit al lang op de middelbare school. De andere kinderen zijn altijd uitslapers geweest (net als ik) maar zij is gewoon vroeg wakker en heeft sowieso weinig slaap nodig.
Maar goed wij hebben ons dus altijd erg gericht op het zelfstandig maken en zichzelf vermaken. Dus prima vroeg op staan maar pas om x uur ons wakker maken. Daar moet je dan in het begin ook echt op sturen en zorgen dat er activiteiten/boekjes klaar staan die ze ook leuk vindt.
Overigens zou ik een 30 minuten of zo FIFA kijken ook niet zo'n punt vinden. Daar kan je ook regels op maken, eerst 30 minuten lezen/spelen en dan pas tv kijken.
Hoe doe je dat dan? Want die van ons komt gewoon gezellig binnen lopen wanneer die zij heeft. Dan terug sturen? En hopen volgende keer niet?

Vind nu 2 uur ook wel lang voor deze 6-jarige hoor om zichzelf te vermaken.
Aankleden kan toch zachtjes. Dat een 6 jarige daarna los wil snap ik prima. Eten kan ook later. Of moet dat op tijd en uur. Bij een baby ja. Kinderen van 4 en ouder toch niet meer?
Redhead70* schreef:
19-04-2026 17:25
Aankleden kan toch zachtjes. Dat een 6 jarige daarna los wil snap ik prima. Eten kan ook later. Of moet dat op tijd en uur. Bij een baby ja. Kinderen van 4 en ouder toch niet meer?
Mijn zesjarige tot 9 uur laten wachten vanaf half 6 is niet echt een optie (ik word daar zelf al niet gezellig er: uur wandelen op een lege maag en dan nog daarna wachten) dus breaker/liga etc gaat altijd mee. Klopt, maar iedere ochtend een huis uitsluiten en half iets ontbijten vind ik ook niet perse leuk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven