Tot hoe ver andere ouders ontzien?

23-04-2026 09:15 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,
Wij hebben een zoon met een beste vriend. Het betreft een leuke jongen die eigenlijk altijd welkom is en vaak meegaat met weekendjes weg etc. In de vakantie eet hij regelmatig hier en zo. Vroeger wilden de ouders van vriend vanalles ' terug' doen, dus zoon is vier jaar geleden weleens meegeweest naar een camping met hun bijvoorbeeld. En toen de moeder vroeg wat ze kon doen, heb ik haar gevraagd om voor de eerste avond eten te regelen bij een weekendje weg. ( Had ze niks gevraagd, dan was ik wat gaan afhalen) Man kwam toen later en ik kan echt niet koken.... Zoon logeerde daar ook weleens, maar het gros van de afspraken was gewoon blij ons en dat was prima.

Nu kreeg ik gisteren een appje of ik het gamen wil beperken want in haar ogen gamen ze teveel... Ik heb haar meteen even gebeld om het erover te hebben, appjes kunnen anders overkomen dan bedoeld. Nu bleek dat haar zoon dinsdag de hele dag had zitten gamen toen zij niet thuis was en haar man wel. Dus nu had ze stress over teveel gamen. Dit kan niet met onze zoon geweest zijn want wij waren dinsdag aan het terugrijden van vakantieadres en pas 5 uur thuis. Maar goed, of ik dan gisteren kon zorgen dat ze niet teveel gameden... Ja prima, maar mijn zoon mag altijd in de ochtend en nog een keertje voor het eten. Op schooldagen is er in de ochtend geen tijd en soms voor het eten ook niet, dus dit is vooral een vakantie ritme. Ik vind het ook veel, maar kan er goed mee leven.

Nu hadden ze zoon en vriend gisteren ook gevraagd of vriend mocht blijven eten. En ik snap dat ze er vanuit gaan dat dat mag, want het mag altijd... Maar dit keer had ik er gewoon geen zin in want er was ook al de hele dag een schilder bezig geweest ( schuren) en ik wilde even rust. Dus ik stuurde vriend om zes uur weg. Ik wist dat zijn moeder het had goedgekeurd en ze waarschijnlijk al aan het eten waren, dus ik voelde me schuldig.. Vandaag zijn zowel man als ik aan het werk de hele dag. We hebben er vertrouwen in dat zoon wat huiswerk maakt en dan afspreekt met vriend. Maar als ze dan vervolgens de rest van de tijd gaan gamen, dan is dat zo...

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Gezin is leuk en ik wil ze best helpen, maar om ze maar makkelijk naar ons te sturen elke keer vind ik een beetje lastig. En om dan een soort ' eisen ' te stellen aan de 'opvang' vind ik ook niet zo tof. Maar aan de andere kant: ze werken nu meer en hebben naast deze zoon nog twee andere kinderen die jonger zijn...

Mijn schuldgevoel nam gisteren de overhand: vanavond komt vriend bij ons eten 😅
ceester wijzigde dit bericht op 26-04-2026 07:22
0.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jouw huis, jouw regels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat niet over ‘ontzien’, het gaat over je voegen naar haar wensen. En dat hoeft helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat wil je nu eigenlijk allemaal vertellen / vragen?
Alle reacties Link kopieren Quote
jorchugh_jor schreef:
23-04-2026 09:21
Het gaat niet over ‘ontzien’, het gaat over je voegen naar haar wensen. En dat hoeft helemaal niet.
Nee dat is waar. En vriend woont gewoon in een leuk normaal gezin voor zover ik kan zien en is dus niet zielig.

Blijft het gevoel dat ik me lichtelijk gekrenkt voel dat ze eisen stelt of lijkt te stellen...' Ja jij hebt allemaal van die leuke hobbies, ik ga niet met ze knutselen etc ik heb behalve sporten geen hobbies..."

Het is wel zo dat als je niet aanwezig bent om ze tot iets anders aan te zetten, ze dus gaan schermen... En heel eerlijk: op dit moment doet zoon met deze en twee andere vrienden best leuke dingen op dat scherm...
Zijn dag mag best bestaan uit eten, huiswerk, eten halen bij de supermarkt, eten en gamen... Liefst nog even wat anders, maar zo niet, dan een keertje niet...
Alle reacties Link kopieren Quote
Over dat eten: had je eerst toegezegd dat die vriend wel mocht blijven eten, maar hem toen toch om 18.00 uur weg gestuurd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij hebt gisteren die vriend om 18.00 naar huis gestuurd terwijl zijn gezin al bezig was met eten?
Het is natuurlijk je goed recht om nee te zeggen maar waarom pas om 18.00 als je weet dat ze rond die tijd eten? Kon dat niet gewoon om 17.00 al? En je had wel al tegen moeder nee gezegd op haar vraag of hij kon blijven eten? Maar dan zouden ze toch niet al begonnen zijn met eten als zoon nog kwam.

Sorry details vragen vragen.

Maar je kan in ieder geval prima tegen zijn moeder zeggen dat je in de vakantie soepeler bent met het gamen en dat je dit ook zo houdt als jij dat wilt.
En nee is ook een antwoord maar snap wel dat dat even wennen is voor vriend en diens ouders.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Hm dit vind ik een beetje dubbel klinken hoor. Aan de ene kant lijkt het wel voldoende tweerichtingsverkeer, zodat ik er nog wel wat moeite voor zou willen doen, maar ik ben dus wel redelijk allergisch voor 'eisen' / verzoekjes van andere ouders als ze het tegelijkertijd wel makkelijk lijken te vinden dat hun kind veel bij ons is.
En ik ga dus geen politie agentje spelen qua schermtijd, omdat zij vinden dat er teveel gegamed wordt. Dan mogen ze dat lekker zelf doen. Of ze geeft haar man maar op zijn donder dat hij zoon de hele dag heeft laten gamen, terwijl ze zelf niet thuis was. Daar heb jij niks mee te maken en daar hoef jij nu niet de gevolgen van te dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
23-04-2026 09:33
Wat wil je nu eigenlijk allemaal vertellen / vragen?
Beetje hardop denken, het stoort me dat ze dat verwacht/vraagt.
Ik bedenk me net: het geeft me stress dat ik daar dan wat mee moet, bedenk ik me nu. Hoe zorg ik ervoor dat die stress verdwijnt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceester schreef:
23-04-2026 09:37
Beetje hardop denken, het stoort me dat ze dat verwacht/vraagt.
Ik bedenk me net: het geeft me stress dat ik daar dan wat mee moet, bedenk ik me nu. Hoe zorg ik ervoor dat die stress verdwijnt?
stop met people pleasen
Je hebt er last van

Wat helpt is therapie, of wachten tot je in de 50 bent, wordt het ook snel minder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
23-04-2026 09:17
Jouw huis, jouw regels.
Zo simpel is het ja.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen als iets echt niet goed is voor hun zoontje of als ze merken dat jullie zoons bij een bepaalde game altijd ruzie krijgen of dat ze spelletjes doen die echt nog lang niet bij hun leeftijd passen. Dan snap ik dat je even wil overleggen om af te stemmen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceester schreef:
23-04-2026 09:37
Beetje hardop denken, het stoort me dat ze dat verwacht/vraagt.
Ik bedenk me net: het geeft me stress dat ik daar dan wat mee moet, bedenk ik me nu. Hoe zorg ik ervoor dat die stress verdwijnt?
Leren nee zeggen en je niet schuldig voelen.
Nee (ik ga hun gamen niet beperken) is ook een antwoord
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze misbruiken jullie dus als goedkoop oppasadres en hebben ook nog het lef eisen te stellen? Zou hier snel een eind aan maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou bij haar aangeven dat als dit een probleem je ze in de loop van de dag naar hun huis komen om wat anders te gaan doen en je ze rond x uur hun kant op stuurt en of ze even kan laten weten of ze zijn aangekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gamen vind ik een geval van jouw huis, jouw regels. En eigenlijk komt het verzoek ook nog eens neer op compenseren voor haar lapzwansman..

Maar als het gaat om blijven eten vind ik het wel zo netjes daar tijdig over te communiceren als dat is gevraagd. Heel onhandig als om etenstijd pas blijkt dat dat niet kan en lullig voor het kind, want die kan nergens aanschuiven.
Alle reacties Link kopieren Quote
In je bericht lees ik dat deze vriend zeer welkom is bij jullie, maar ergens schrijf je ook: "om ze maar makkelijk naar ons te sturen elke keer vind ik een beetje lastig." Ik denk dat voor jou een pijnpunt zit en dat werd benadrukt door deze extra vraag van de moeder.

Hoe oud zijn de jongens? Pubers denk ik? Worden ze daar echt weggestuurd, om maar bij jullie te gaan hangen? Of is het hun voorkeur en jullie huis daarom hun 'honk' geworden? In beide gevallen kun je het gesprek aangaan. Ken je de moeder goed? Dan zou ik het face2face bespreken en anders door te bellen.
"Ik merk dat de tijd die de jongens bij ons doorbrengen wat veel voor mij wordt. Het zou fijn zijn als ze hun tijd iets meer verdelen. Ook omdat wij gewoon moeten werken." Of als de vriend zelf altijd voor jullie huis kiest: "Hey jongens, ik zou het fijn vinden als jullie ook wat vaker bij X gaan hangen."

Moeder ging natuurlijk wel erg ver met haar gaming verzoek, maar ik vind het wel fijn dat jullie contact goed is. Vaak hebben ouders van pubers helemaal geen contact met de ouders van vriendjes/vriendinnetjes. Denk dat dit echt voordelen heeft, maar ze moet jullie niet zien als extra opvoeder ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
“Wat vervelend dat zijn vader niet in staat is hem te begrenzen. Maar in mijn huis houd ik me liever aan onze eigen regels en afspraken. “
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe oud zijn ze? Als ze alleen thuis kunnen blijven dan is het toch geen oppas meer? Ik zou aangeven dat je kind bepaalde schermregels heeft en dat je die handhaaft wanneer je thuis bent maar verder niet. En spreek met je zoon en vriend af dar ze x aantal keer mogrn blijven eten maar dar ze dat dna bijvoorbeeld uiterlijk 12:00 moeten melden. En als die moeder dat vraagt (waaeom zir zij er op die leeftijd nog zo mee te bemoeien) dan zeg je direct ja of nee. Om 18:00 naar huis sturen vind ik persoonlijk een beetje gek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij jou thuis bepaal jij wat de regels zijn, dat bepaalt een ander niet voor je.
En eerlijk; jongens van die leeftijd gamen nu eenmaal veel. Op een gegeven moment zijn ze het echt spelen met speelgoed ontgroeid. En ja ze trappen wel eens een balletje, gaan wel eens naar de skatebaan, maar zitten ook gewoon vaak achter een scherm.

Hier hangen ze ook vaker bij ons thuis rond dan bij anderen. Waarom? Geen idee. Wel eens gehoord dat wij niet zo zeiken zoals sommige andere ouders, dus ik geloof dat dat redelijk positief is. Al hebben we hier ook gewoon regels hoor, ook voor de vriendjes die hier de halve week in huis rondlopen. Die weten inmiddels ook dat je hier in huis gewoon je eigen koekpapiertjes en lege glazen opruimt. En dan krijg ik wel eens antwoord; hoef ik thuis niet. Nou prima, hier wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
De enige ‘wenken en verzoeken’ die ik in het verleden en nu inwillig, zijn allergieën en dingen die te maken hebben met aandoeningen die wel handig zijn om te weten. Een kind met een ernstige voedselallergie, een kind met astma dat een inhaler heeft, dat soort zaken. Of de vraag of je Jopie ook wil afzetten bij de sportclub (als je er toch heen moet voor je eigen kind).

Met al die andere toestanden heb ik snel korte metten gemaakt. In mijn ervaring ook vooral van die figuren die het wel fijn vinden dat je als onbetaalde BSO fungeert. Ook dezelfde types die steeds contact willen en nummers uitwisselen nu het pubers zijn. Als jij niet wil dat jouw puber een frikandellenbroodje eet, dan moet je er maar zelf bovenop gaan zitten. Ik ga niet die rugzakken controleren van iedere puber die hier naar binnen wandelt voor zoon. Als jij wil dat je dochter rond 16.00 haar gezicht thuis even laat zien, dan spreek je dat maar zelf met je dochter af. Prima om een extra epi-pen in huis te hebben of zo maar ik ga echt niet andermans opgelegde sancties handhaven in mijn eigen huis of mij opstellen als jouw PA.

Ik snap wel dat het irriteert dat het je gevraagd wordt. Dat had ik ook. Vooral als het zo’n mededeling was als: ‘In ons huis mogen ze geen Minecraft spelen’ en vervolgens nog het gore lef hebben om je aan te spreken op het feit dat jij ze wel Minecraft laat spelen met een ‘We hebben het hier toch over gehad’. Echt flikker op. Jouw huis, jouw regels. Mijn huis, mijn regels.
Als je je kind niet los kunt laten dan moet je het thuis houden. Als je puber dingen (tijdelijk) niet mag omdat je extra speciaal van de meute wil afwijken, dan ga je er maar zelf 24/7 naast lopen. En als je denkt dat ik zo’n gaar figuur ben dat pubers gaat voorzien van vapes, drugs of alcohol of deze zaken in huis tolereert dan moet je gewoon je puber verbieden om hier te komen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij het woord ‘ontzien’ heb ik andere associaties. Rekening houden met een ernstig verwaaide moeder die veel aan haar hoofd heeft en dan iets vergeet waardoor je inspringt. Als je weet dat een alleenstaande ouder pas is geopereerd en dan aanbieden om boodschappen te halen. Een kind laten logeren als er een ernstig zieke grootouder is om de ouders in staat te stellen meer ‘handsfree’ op en neer te kunnen pendelen naar het ziekenhuis of zo.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
23-04-2026 10:48
“Wat vervelend dat zijn vader niet in staat is hem te begrenzen. Maar in mijn huis houd ik me liever aan onze eigen regels en afspraken. “
Dit vind ik een goede.

En verder: Hoe oud zijn de jongens?
Als je vindt dat ze te vaak bij jullie zijn, kun je ook aan je zoon voorstellen ook eens naar het huis van zijn vriend te gaan.

Wat het eten betreft, vroeg zijn moeder het of de jongens? Hem een keer niet mee laten eten is natuurlijk geen probleem, mits er op tijd over gecommuniceerd wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceester schreef:
23-04-2026 09:37
. Hoe zorg ik ervoor dat die stress verdwijnt?
Oefenen door een tijdje op alles “Nou en?” te zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
23-04-2026 11:30
Dit vind ik een goede.

En verder: Hoe oud zijn de jongens?
Als je vindt dat ze te vaak bij jullie zijn, kun je ook aan je zoon voorstellen ook eens naar het huis van zijn vriend te gaan.

Wat het eten betreft, vroeg zijn moeder het of de jongens? Hem een keer niet mee laten eten is natuurlijk geen probleem, mits er op tijd over gecommuniceerd wordt.
Beetje omgedraaide wereld. Je zorgt toch zelf dat je voedsel hebt voor je kinderen? Als mijn zoon er voetstoots van uitgaat dat hij kan aanschuiven bij Marietje en dat vijf minuten voordat Marietje aan tafel moet vraagt en het blijkt toch niet te kunnen, dan maakt hij thuis maar een tosti of trekt een maaltijd uit de diepvries als wij dan al gegeten hebben. Daar zou ik geen moment de ouders van Marietje voor verantwoordelijk houden.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven