meer ouders die dit spannend vinden? how to deal with this..
vrijdag 24 april 2026 om 13:14
Hi allemaal,
Ik ben moeder van een dochter en woon in Rotterdam. ik merk dat ik een beetje in zo’n nieuwe fase kom met mijn kind en ben benieuwd hoe andere ouders dit aanpakken.
Ik wil haar eigenlijk steeds meer kleine stukjes vrijheid geven. Bijvoorbeeld alleen even naar de speeltuin hier achter het huis, straks misschien zelf naar een vriendinnetje lopen, een boodschapje om de hoek, of later zelf naar school fietsen. Ik vind ook echt dat dat erbij hoort en ik gun haar dat heel erg.
Alleen merk ik dat ik het zelf best spannend vind zodra ik haar niet meer direct kan zien. Niet omdat ik haar de hele tijd wil controleren, maar meer omdat ik dan toch denk: gaat alles goed, is ze veilig aangekomen, waar is ze nu ongeveer?
Ik wil haar ook nog geen mobiel geven, dus ik ben daar zelf een beetje zoekende in. Ik heb nog gedacht aan zoiets als een AirTag, maar dat voelt voor mij ook niet helemaal ideaal. Best groot, eigenlijk meer bedoeld voor spullen, en update de locatie ook heel onregelmatig in mijn ervaring..
Hoe doen jullie dit? Vanaf wanneer lieten jullie dit soort dingen toe en wat hebben jullie geprobeerd of doen jullie wat werkt?
Ik ben vooral benieuwd hoe anderen dit in de praktijk aanpakken.
Gewooneenmoeder.
Ik ben moeder van een dochter en woon in Rotterdam. ik merk dat ik een beetje in zo’n nieuwe fase kom met mijn kind en ben benieuwd hoe andere ouders dit aanpakken.
Ik wil haar eigenlijk steeds meer kleine stukjes vrijheid geven. Bijvoorbeeld alleen even naar de speeltuin hier achter het huis, straks misschien zelf naar een vriendinnetje lopen, een boodschapje om de hoek, of later zelf naar school fietsen. Ik vind ook echt dat dat erbij hoort en ik gun haar dat heel erg.
Alleen merk ik dat ik het zelf best spannend vind zodra ik haar niet meer direct kan zien. Niet omdat ik haar de hele tijd wil controleren, maar meer omdat ik dan toch denk: gaat alles goed, is ze veilig aangekomen, waar is ze nu ongeveer?
Ik wil haar ook nog geen mobiel geven, dus ik ben daar zelf een beetje zoekende in. Ik heb nog gedacht aan zoiets als een AirTag, maar dat voelt voor mij ook niet helemaal ideaal. Best groot, eigenlijk meer bedoeld voor spullen, en update de locatie ook heel onregelmatig in mijn ervaring..
Hoe doen jullie dit? Vanaf wanneer lieten jullie dit soort dingen toe en wat hebben jullie geprobeerd of doen jullie wat werkt?
Ik ben vooral benieuwd hoe anderen dit in de praktijk aanpakken.
Gewooneenmoeder.
vrijdag 24 april 2026 om 20:13
Andere plek dus andere zorgen in de basis vermoed ik. Wij wonen in een dorp aan water en veel water in de omgeving. Hier mochten ze pas alleen buiten spelen, naar school fietsen na het behalen van de zwemdiploma's. Het alleen naar school fietsen was vanaf groep 4 dacht ik. Maar dat is ook wel weer een tijdje terug dus helemaal zeker weet ik het niet.
Daarnaast gezond verstand. Bij ons geen grote stad maar veel platteland. Nu gaan ze op stap en is het veel halen en brengen omdat ze niet alleen over donkere paden hoeven te fietsen.
Ik heb geen moeite met loslaten. Ik vind het prachtig om ze te zien groeien, fouten maken, leren, opstaan en weer doorgaan. Vooral niet te streng of te bangig.
Ik ken ook ouders die hun kind ala een havik in de gaten houden. Zal wel iets nieuws zijn maar vriendin van dochter mocht niet naar Amsterdam om te winkelen. Ze zijn 17
. Er gaan hele groepen op die leeftijd op wereldreis. Nou ja...gezond verstand dus.
Daarnaast gezond verstand. Bij ons geen grote stad maar veel platteland. Nu gaan ze op stap en is het veel halen en brengen omdat ze niet alleen over donkere paden hoeven te fietsen.
Ik heb geen moeite met loslaten. Ik vind het prachtig om ze te zien groeien, fouten maken, leren, opstaan en weer doorgaan. Vooral niet te streng of te bangig.
Ik ken ook ouders die hun kind ala een havik in de gaten houden. Zal wel iets nieuws zijn maar vriendin van dochter mocht niet naar Amsterdam om te winkelen. Ze zijn 17
vrijdag 24 april 2026 om 21:42
In kleine stapjes.
Eerst zelf naar de speeltuin laten gaan en afspreken 'mama komt zo'. Twee minuten later erachteraan.
Dat uitbouwen.
Samen naar de speeltuin, zelf even naar huis om te plassen en weer terugkomen.
Naar school fietsen: van naast elkaar, naar achter elkaar fietsen. Naar zij racet vooruit.
Kleine stapjes, samen oefenen, veel gesprekjes of rollenspellen over de 'regels' bij buiten zonder mama.
Wat als je valt, wat moet even gevraagd worden, etc.
Eerst zelf naar de speeltuin laten gaan en afspreken 'mama komt zo'. Twee minuten later erachteraan.
Dat uitbouwen.
Samen naar de speeltuin, zelf even naar huis om te plassen en weer terugkomen.
Naar school fietsen: van naast elkaar, naar achter elkaar fietsen. Naar zij racet vooruit.
Kleine stapjes, samen oefenen, veel gesprekjes of rollenspellen over de 'regels' bij buiten zonder mama.
Wat als je valt, wat moet even gevraagd worden, etc.
vrijdag 24 april 2026 om 21:57
Het hoort bij opgroeien en moeder vindt het vaak enger dan vader.
Een airtag?
Dat is niet loslaten. Dat zelfstandige is niet alleen iets dat het kind moet leren - jij moet dat ook!
Wij hadden vroeger een paar regels:
Als je bij iemand naar binnen gaat dan laat je dat eerst weten.
en: Je bent niet het laatste (of enige) kind in de speeltuin.
Hele duidelijke regels zodat het voor het kind duidelijk is wanneer hij iets moet doen. Dus niet: "Ik wil weten waar je bent." Wel: "In situatie X doe je altijd Y. "
Daarvan leer je niet alleen zelfstandigheid (voor haar) en loslaten (voor jou) maar ook wederzijdse afspraken en vertrouwen.
Dat haal je allemaal niet uit een airtag.
Een airtag?
Dat is niet loslaten. Dat zelfstandige is niet alleen iets dat het kind moet leren - jij moet dat ook!
Wij hadden vroeger een paar regels:
Als je bij iemand naar binnen gaat dan laat je dat eerst weten.
en: Je bent niet het laatste (of enige) kind in de speeltuin.
Hele duidelijke regels zodat het voor het kind duidelijk is wanneer hij iets moet doen. Dus niet: "Ik wil weten waar je bent." Wel: "In situatie X doe je altijd Y. "
Daarvan leer je niet alleen zelfstandigheid (voor haar) en loslaten (voor jou) maar ook wederzijdse afspraken en vertrouwen.
Dat haal je allemaal niet uit een airtag.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
zaterdag 25 april 2026 om 00:18
zaterdag 25 april 2026 om 00:40
Eens.Kinderstoel schreef: ↑25-04-2026 00:18Je kunt een gps horloge overwegen. Kun je de eerste tijd het in de gaten houden en later is t handig als ze voor t eerst alleen naar school fietsen enz.
Je kunt er ook mee bellen, scheelt je schreeuwen en kind kan jou ook bereiken.
En nee vroeger had je dat niet maar we leven nu en niet vroeger.
De gevaren zijn niet méér dan vroeger, maar wel anders.
Daarop reageren met moderne middelen, daar is niks mis mee.
zaterdag 25 april 2026 om 07:11
Ik woon in een rustige en veilige buurt waar iedereen wel weet waar welke kinderen wonen. Een dorpje in een stad, zeg maar. Ik heb een zoon die absoluut niet in zeven sloten tegelijk loopt, die denkt voor hij doet al van peuter af aan. Die mag sinds hij 5 jaar is naar het speeltuintje op 100-200 meter van huis (maar wel uit het zicht). Dat voelt in het begin heel raar maar dat is wennen en vertrouwen krijgen.
Dochter (nu ruim 5,5) mag ook, maar vooralsnog liefst wel met zoon of andere vriendjes uit de straat. Dochter is wat impulsiever.
Beide geen air tags. We hebben afgesproken waar ze mogen komen dus lopen een rondje als we ze zoeken. Als ze bij vriendje naar binnen gaan appt ouder van vriendje dat ze binnen zijn (als dat langer is dan tien minuten), of ze komen het zelf even zeggen.
Het voegt voor hen enorm veel toe, ze spelen veel buiten en krijgen er zelfvertrouwen van.
Dochter (nu ruim 5,5) mag ook, maar vooralsnog liefst wel met zoon of andere vriendjes uit de straat. Dochter is wat impulsiever.
Beide geen air tags. We hebben afgesproken waar ze mogen komen dus lopen een rondje als we ze zoeken. Als ze bij vriendje naar binnen gaan appt ouder van vriendje dat ze binnen zijn (als dat langer is dan tien minuten), of ze komen het zelf even zeggen.
Het voegt voor hen enorm veel toe, ze spelen veel buiten en krijgen er zelfvertrouwen van.
zaterdag 25 april 2026 om 07:13
Ik vraag me af wat er dan anders is dat daar moderne middelen zinvol bij zijn. Geen kritiek of zo maar ik zie het niet zo.patchouli_ schreef: ↑25-04-2026 00:40Eens.
De gevaren zijn niet méér dan vroeger, maar wel anders.
Daarop reageren met moderne middelen, daar is niks mis mee.
zaterdag 25 april 2026 om 07:24
Heel handig inderdaad, om niet meer te hoeven zoeken waar je kind uithangt…. Dat daarmee een stuk sociale controle wegvalt is blijkbaar geen probleem, je waant je veilig door dat horloge.Kinderstoel schreef: ↑25-04-2026 00:18Je kunt een gps horloge overwegen. Kun je de eerste tijd het in de gaten houden en later is t handig als ze voor t eerst alleen naar school fietsen enz.
Je kunt er ook mee bellen, scheelt je schreeuwen en kind kan jou ook bereiken.
En nee vroeger had je dat niet maar we leven nu en niet vroeger.
@TO, zorg ervoor dat je zelf zo nu en dan naar de speeltuin loopt, zodat je ziet met wie je kind speelt, hoe de sfeer is en wat ze doen. Mijn kind geniet er trouwens enorm van om zelf buiten te spelen, dit loslaten is ook gewoon heel erg leuk !
zaterdag 25 april 2026 om 10:16
Ik zie het verband tussen een horloge en sociale controle niet? Weten waar je kind uithangt hoeft niet te betekenen ‘geen idee met wie ze überhaupt wat doen in het algemeen’, maar kan ook zijn ‘ik weet niet waar ze nú zijn’. Mijn kind had hem bijvoorbeeld op de camping bij zich. Ze mocht in principe in alle speeltuintjes komen, en bij de trampolines etc. Maar ik vond het dus best handig dat ik dan niet de hele camping af hoefde te zoeken als ik iets te eten had.__appelbloesem__ schreef: ↑25-04-2026 07:24Heel handig inderdaad, om niet meer te hoeven zoeken waar je kind uithangt…. Dat daarmee een stuk sociale controle wegvalt is blijkbaar geen probleem, je waant je veilig door dat horloge.
@TO, zorg ervoor dat je zelf zo nu en dan naar de speeltuin loopt, zodat je ziet met wie je kind speelt, hoe de sfeer is en wat ze doen. Mijn kind geniet er trouwens enorm van om zelf buiten te spelen, dit loslaten is ook gewoon heel erg leuk !
Ik woonde vroeger in een best klein dorpje, en wij mochten daar vrij bewegen, zolang we het spoor maar niet overgingen. Maar mijn ouders hebben best wel eens een aardig tijdje gezocht als ze ons onverwacht nodig hadden. Dat hoeft nu niet meer.
Natuurlijk vervangt het geen veiligheid, je moet ze alsnog leren dat ze nooit bij anderen naar binnen mogen, met niemand mee mogen gaan etc. Maar het kan soms je leven gewoon wat makkelijker maken.
zaterdag 25 april 2026 om 10:46
Ik zou ook een GPS horloge meegeven. Dan kan ze ook altijd bellen en jij haar.
Wij zijn net begonnen met een half uurtje alleen thuis blijven. Mijn zoontje heeft dan ook een horloge om te bellen. Hij belt nog voor elk klein dingetje om te vertellen wat hij aan het doen is. Maar dan weet ik in ieder geval dat het goed gaat.
Wij zijn net begonnen met een half uurtje alleen thuis blijven. Mijn zoontje heeft dan ook een horloge om te bellen. Hij belt nog voor elk klein dingetje om te vertellen wat hij aan het doen is. Maar dan weet ik in ieder geval dat het goed gaat.
zaterdag 25 april 2026 om 12:07
Mensen die kwaad in de zin hebben maken ook gebruik van die moderne middelen. Perende kinderen die elkaar via whats App optrommelen, foto’s en filmpjes die verspreid worden etc etc.Charlie591 schreef: ↑25-04-2026 07:13Ik vraag me af wat er dan anders is dat daar moderne middelen zinvol bij zijn. Geen kritiek of zo maar ik zie het niet zo.
zaterdag 25 april 2026 om 12:07
Mensen die kwaad in de zin hebben maken ook gebruik van die moderne middelen. Pestende kinderen die elkaar via whats App optrommelen, foto’s en filmpjes die verspreid worden etc etc.Charlie591 schreef: ↑25-04-2026 07:13Ik vraag me af wat er dan anders is dat daar moderne middelen zinvol bij zijn. Geen kritiek of zo maar ik zie het niet zo.
zaterdag 25 april 2026 om 14:28
Wat doet een GPS-horloge daar tegen?patchouli_ schreef: ↑25-04-2026 12:07Mensen die kwaad in de zin hebben maken ook gebruik van die moderne middelen. Pestende kinderen die elkaar via whats App optrommelen, foto’s en filmpjes die verspreid worden etc etc.
Mijn dochter heeft gewoon een analoog horloge en we spreken af hoe laat ze thuis moet zijn. Werkt prima.
zaterdag 25 april 2026 om 17:07
Dat we iets vroeger niet hadden is niet een heel zinvol argument. Bijna alles wat we nu gebruiken is er ooit niet geweest. Toen gebruikten mensen het dus niet, want het was er niet (duh).
Je krijgt hier survivor bias. Misschien waren onze ouders vroeger ook wel erg blij geweest met een tracking horloge. Het had (ok, in uitzonderlijke situaties) levens kunnen redden en die vertellen het nu niet na. Maar het bestond niet dus het was geen optie.
Let wel, ik wil ook niet naar de andere kant doorslaan en zeggen dat je alles moet gebruiken wat er is, omdat het er is. Ik zou vooral bedenken wat de voor- en nadelen van zo'n ding zijn en of die afweging het waard is.
Mijn kind fietst vanaf vrij jong al behoorlijke afstanden zelf en dat vond ik een reden om wel zo'n one2track horloge aan te schaffen. Hij is nog nooit werkelijk nodig geweest dus kind zou het zonder dat ook wel hebben gered, toch is het een fijn idee. In de buurt vind ik het horloge niet zo nodig en dan blijft hij meestal thuis. Maar dat is in ieders situatie weer anders.
Je krijgt hier survivor bias. Misschien waren onze ouders vroeger ook wel erg blij geweest met een tracking horloge. Het had (ok, in uitzonderlijke situaties) levens kunnen redden en die vertellen het nu niet na. Maar het bestond niet dus het was geen optie.
Let wel, ik wil ook niet naar de andere kant doorslaan en zeggen dat je alles moet gebruiken wat er is, omdat het er is. Ik zou vooral bedenken wat de voor- en nadelen van zo'n ding zijn en of die afweging het waard is.
Mijn kind fietst vanaf vrij jong al behoorlijke afstanden zelf en dat vond ik een reden om wel zo'n one2track horloge aan te schaffen. Hij is nog nooit werkelijk nodig geweest dus kind zou het zonder dat ook wel hebben gered, toch is het een fijn idee. In de buurt vind ik het horloge niet zo nodig en dan blijft hij meestal thuis. Maar dat is in ieders situatie weer anders.
zaterdag 25 april 2026 om 17:23
Ik gun ze heel erg die vrijheid en dat betekent soms ook dingen doen die niet perse gevolgd hoeven worden. Ja, ik vind het ook zoeken... en ik woon in een buurtje met redelijke sociale controle in een middelgrote stad, je woonplaats maakt ook wel uit. En natuurlijk de leeftijd en het karakter van je kind.
Inmiddels zijn het pubers, maar ook dat vraagt weer om loslaat keuzes. Bovenal vind ik het ook heel mooi om ze te zien groeien, zelfstandiger te zien worden en (wereld)wijzer.
Inmiddels zijn het pubers, maar ook dat vraagt weer om loslaat keuzes. Bovenal vind ik het ook heel mooi om ze te zien groeien, zelfstandiger te zien worden en (wereld)wijzer.
zaterdag 25 april 2026 om 22:00
Dat ze je kunnen bellen?Klytaimnestra schreef: ↑25-04-2026 14:28Wat doet een GPS-horloge daar tegen?
Mijn dochter heeft gewoon een analoog horloge en we spreken af hoe laat ze thuis moet zijn. Werkt prima.
Ik zeg niet dat iedereen dit zo moet doen met hun kinderen, iedereen maakt daar in eigen keuzes.
Maar er is niks mis mee om wel te kiezen voor dit soort oplossingen. Je kind wordt er niet minder vrij van.
Hoe jij er mee omgaat, dat kan wel iets betekenen voor de vrijheid van je kind. Maar niet het gebruik ervan an sich.
zondag 26 april 2026 om 21:06
Hier een 6,5 jarige waar dat al prima werkt, rustig dorp weinig verkeer dus ze crossen heel de wijk door met de buurtkinderenKlytaimnestra schreef: ↑25-04-2026 14:28Wat doet een GPS-horloge daar tegen?
Mijn dochter heeft gewoon een analoog horloge en we spreken af hoe laat ze thuis moet zijn. Werkt prima.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in