Trouwen uit praktische overweging?

12-08-2009 20:23 29 berichten
Mijn lief en ik zijn in discussie over het volgende:

We hebben samen een koophuis gekocht en we kregen het advies om een samenlevingscontract te laten opstellen.

Aangezien we ook hopen om binnen 1 a 2 jaar kids te krijgen leek het mij praktischer om gelijk te trouwen. Dit lijkt me ook goedkoper. Maar op dit moment hebben we nog geen geld voor een feest. Mijn voorstel/idee was om dit over 1 jaar alsnog te geven.

Partner vind het stom om nu gelijk te trouwen. Hij vind het raar om wel met een ring te gaan lopen, en geen feest te geven.

Hij geeft ook aan nu niet toe te zijn om te trouwen omdat hij last heeft van depressies en lichamelijk klachten heeft.

Toen ik vroeg of hij uberhaupt wel wilde trouwen, gaf hij aan dit zeker wel te willen.

Ik snap wel dat ik hem niet kan dwingen om te trouwen, maar ik vind het wel irritant om dat geld nu 2 keer te moeten uitgeven. Eerst aan een samenlevingscontract en dan alsnog trouwen. En ik wil dus bijvoorbeeld niet gaan trouwen als ik zwanger zou zijn.

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Is het misschien een idee om dan eerst geregistreerd partnerschap te gaan doen ipv een samenlevingscontract?

Weet niet zeker of dat goedkoper is dan een samenlevingscontract maar ik dacht van wel.
Ik vind dat als jouw partner aangeeft nu niet te willen trouwen in verband met depressies en lichamelijke klachten die hij heeft, dat jij dit moet respecteren. Come on, hij voelt zich fuck en jij hebt het over iets leuks als trouwen..... dat matcht toch niet?

Dan maar dubbele kosten, het is niet anders.
DTEEZ!
Ik wil hem ook helemaal niet pushen. Misschien draaf ik teveel door in mijn praktisch denken!
Hij wil niet trouwen? Dan houdt het op. Hoe veel geld jullie daar ook mee besparen. Als hij het wel heel graag wilde zou hij het waarschijnlijk gewoon doen. Hij denkt hier anders over, maar maak er geen drama van joh.

*Fluisterd geheimpje toe* ; Geld is eigenlijk helemaal niet belangrijk. Trouwen moet je vol overtuiging doen, en anders inderdaad gewoon een samenlevingscontract. Maar dat is mijn mening.

Ik zou juist blij worden als mijn vriend dan maar dubbel wil betalen en een samenlevingscontract wil om alles goed te regelen. Als hij een aanzoek zou doen, puur om zakelijk belang kan kan hij beter niets vragen. Maar ik heb hier verder geen verstand van. Mijn vriend roept altijd dat hij niet wil trouwen ("dan weet je dat alvast"), en ik ben al ooit gehuwd geweest en heb daardoor beseft dat het dus wel heel wat is, wat je beloofd.. dat doe ik niet 1, 2 , 3 nog een keer.
Wij hadden ook eerst een samenlevingscontract en zijn daarna pas gaan trouwen,dat maakt toch niks uit?Dan zijn de dingen voor je gaat trouwen wel goed vastgelegt!
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Ik kan me je gedachtengang voorstellen, maar trouwen lijkt mij pas leuk als je het allebei echt vol overtuiging wilt.

Mijn man heeft ook heel lang gezegd zeker te weten te willen trouwen, maar niet nu. Toen hij me uiteindelijk ten huwelijk vroeg was mn vreugde daarom 10 keer groter.

Ik wist toen nl heel zeker dat dit ècht was wat hij wilde.

Het ligt er denk ik echt aan wat 'trouwen' voor jullie betekent.

Als het puur iets praktisch is, kan je het nu vast doen.

Als er emotionele waarde aanvast zit kan ik me indenken dat het dan niet fijn voelt.

Helemaal niet als je partner zich niet fijn voelt. En een depressie is nogal niet wat...
Eensch met Djoels, maar daarbij: volgens mij kost een samenlevingscontract zo rond d e500 euro. Die kosten stop je nu in je hypotheek erbij, gelijk als je je huis koopt dus daar merk je dan bijna niks van. Tegen de tijd dat je geld hebt voor wat je wél wilt (en dat wordt wss veel meer dan 500 euro) maakt dat toch niet meer uit?
Ik ben in juni getrouwd, maar heb net als jouw vriend last van een depressie. Hoewel ik er zeker geen spijt van heb weet ik wel dat ik er minder van genoten heb dan ik had kunnen doen. Ook van de voorbereidingen.

Ik zou dus zeggen: de dubbele kosten voor lief nemen en wachten tot ook je vriend trouwen als het juiste moment vind voelen.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
quote:suikervrij schreef op 12 augustus 2009 @ 20:23:

Mijn lief en ik zijn in discussie over het volgende:

We hebben samen een koophuis gekocht en we kregen het advies om een samenlevingscontract te laten opstellen.

Aangezien we ook hopen om binnen 1 a 2 jaar kids te krijgen leek het mij praktischer om gelijk te trouwen. Dit lijkt me ook goedkoper. Maar op dit moment hebben we nog geen geld voor een feest. Mijn voorstel/idee was om dit over 1 jaar alsnog te geven.

Partner vind het stom om nu gelijk te trouwen. Hij vind het raar om wel met een ring te gaan lopen, en geen feest te geven.

Hij geeft ook aan nu niet toe te zijn om te trouwen omdat hij last heeft van depressies en lichamelijk klachten heeft.

Toen ik vroeg of hij uberhaupt wel wilde trouwen, gaf hij aan dit zeker wel te willen.

Ik snap wel dat ik hem niet kan dwingen om te trouwen, maar ik vind het wel irritant om dat geld nu 2 keer te moeten uitgeven. Eerst aan een samenlevingscontract en dan alsnog trouwen. En ik wil dus bijvoorbeeld niet gaan trouwen als ik zwanger zou zijn.

Wat vinden jullie?Heeel grappig dit. Moet een leuke vriend zijn.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wij hebben ook een koopwoning, maar wonen er gewoon samen. We hebben geen samenlevingscontract ofzo. Het huis staat op beide namen, dus wat dat betreft geen problemen. Wat betreft de spullen, de honden staan op mijn naam en zijn dus van mij en de rest zou me werkelijk gestolen kunnen worden. Zou onze relatie spaak lopen en hij wil perse de flatscreen, laptop of magnetron, dan wens ik hem daar veel plezier mee :-) Gelukkig denkt vriendlief daar hetzelfde over.

Als we trouwen doen we dat omdat wij dat willen en niet om praktische redenen, alhoewel ik weet niet hoe het zit met een kind krijgen en niet getrouwd zijn....
Prima dat iedereen tegenwoordig doet alsof trouwen een geweldig romantisch iets is. Voor ons is dat niet zo... we zouden dat puur doen omdat alles dan wettelijk goed geregeld is. Wij hebben trouwen niet nodig voor de bevestiging o.i.d.

Joy4britt.. heb je er wel eens over nagedacht wat er met het huis gebeurd als je partner komt te overlijden?
We hebben vorig jaar een huis gekocht en hebben ook besloten uit prakische overwegingen te trouwen. Op een woensdagochtend voor 125 euro op het stadhuis. Tussen de verbouwing door even shoppen voor een jurk en schoenen. Ik was er erg nuchter in en het was een superspeciale dag!!

Alleen met ouders en thuis taart en champagne. Als verrassing twee weken door de dag een ring gekregen van mijn vriend. Hij heeft een oude ring opnieuw gekregen.
quote:suikervrij schreef op 12 augustus 2009 @ 21:45:

Prima dat iedereen tegenwoordig doet alsof trouwen een geweldig romantisch iets is. Voor ons is dat niet zo... we zouden dat puur doen omdat alles dan wettelijk goed geregeld is. Wij hebben trouwen niet nodig voor de bevestiging o.i.d.

Joy4britt.. heb je er wel eens over nagedacht wat er met het huis gebeurd als je partner komt te overlijden?Blijkbaar, en dat bedoel ik niet lomp, is het voor je vriend toch ook meer dan vanwege het wettelijke regelwerk. Hij wil geen ring zonder feest.
Wij zijn 2 jaar geleden een geregistreerd partnerschap aangegaan terwijl ik zwanger was en we net een huis hadden gekocht. Dit kostte niets (maandagochtend) en zo hadden we wel alles goed geregeld.

Trouwen willen we nog wel een keer, maar dan een echte bruiloft.

Dit vinden we een prima oplossing!
quote:Madhe schreef op 12 augustus 2009 @ 21:59:

[...]

Blijkbaar, en dat bedoel ik niet lomp, is het voor je vriend toch ook meer dan vanwege het wettelijke regelwerk. Hij wil geen ring zonder feest.Precies dat dacht ik ook.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Joy4britt schreef op 12 augustus 2009 @ 21:38:

Wij hebben ook een koopwoning, maar wonen er gewoon samen. We hebben geen samenlevingscontract ofzo. Het huis staat op beide namen, dus wat dat betreft geen problemen.

Tot een van de twee overlijdt en de ander het huis moet verkopen om de schoonfamilie het deel van de erfenis te geven waar ze recht op hebben...

-
Juist in deze tijd is trouwen weer iets wat je doet omdat je het leuk vindt, of omdat het het 'af maakt'. Met een samenlevingscontract én testament regel je wat er gebeurt bij scheiding (contract) of bij overlijden (testament) van je partner buiten een huwelijk.

TD-man en ik hebben samenlevingscontract en testamenten laten opstellen bij samenwonen, hebben samen een huis gekocht daarna (en de twee oude apartementen verkocht) en krijgen nu samen een kind. Trouwen doen we straks, als we er tijd voor hebben. Om het 'af' te maken, omdat ik graag zijn naam zou willen dragen . Praktisch is alles nl allang geregeld.

Ik zou je vriend respecteren, Suikervrij, en eea wel goed regelen bij de notaris. Heb je sowieso veel profijt van.
wij hebben een samenlevingscontract inclusief testament en hebben hiervoor 500 ofzo betaald....ik vind dat bedrag niet dusdanig hoog om er een bruiloft voor naar voren te schuiven...(het is wel veel geld, maar als je ziet hoeveel geld een standaard bruiloft kost...lijkt het niet meer zoveel)
Je moet, als je niet getrouwd bent, een samenlevingsovereenkomst hebben en 5 jaar als fiscale partners aangifte hebben gedaan bij de belastingdienst om bij overlijden van je partner in aanmerking te komen voor de belastingvrijstelling die van toepassing is bij gehuwden. Die vrijstelling is voor gehuwden ¤ 532.570 en bij samenwonen als volgt:

2 jaar samenwonen ¤ 106.510

3 jaar samenwonen ¤ 159.769

4 jaar samenwonen ¤ 213.026

5 jaar samenwonen ¤ 532.570

Veel stellen hebben bij de koop van hun woning een levensverzekering afgesloten waardoor je huis (deels) vrij is en dan is het best balen als je een flinke naheffing krijgt van de belastingdienst nadat je partner is overleden. Nog maar niet te spreken over het ontbreken van een testament. Dan kan de achtergebleven partner de helft van het huis aan de schoonfamilie afstaan. Je zou de eerste niet zijn die dan alsnog zijn huis uit moet. Ga eens naar en notaris om de zaak te bespreken. Het eerste gesprek is volgens mij gratis.
quote:suikervrij schreef op 12 augustus 2009 @ 21:45:

Joy4britt.. heb je er wel eens over nagedacht wat er met het huis gebeurd als je partner komt te overlijden?We hebben een levensverzekering, waarbij als een iemand overlijd er ¤100,000 uitgekeerd word, het resterende bedrag kunnen we beiden makkelijk als hypotheek in ons eentje krijgen.
quote:elianne69 schreef op 13 augustus 2009 @ 17:58:

Je moet, als je niet getrouwd bent, een samenlevingsovereenkomst hebben en 5 jaar als fiscale partners aangifte hebben gedaan bij de belastingdienst om bij overlijden van je partner in aanmerking te komen voor de belastingvrijstelling die van toepassing is bij gehuwden. Die vrijstelling is voor gehuwden ¤ 532.570 en bij samenwonen als volgt:

2 jaar samenwonen ¤ 106.510

3 jaar samenwonen ¤ 159.769

4 jaar samenwonen ¤ 213.026

5 jaar samenwonen ¤ 532.570

Veel stellen hebben bij de koop van hun woning een levensverzekering afgesloten waardoor je huis (deels) vrij is en dan is het best balen als je een flinke naheffing krijgt van de belastingdienst nadat je partner is overleden. Nog maar niet te spreken over het ontbreken van een testament. Dan kan de achtergebleven partner de helft van het huis aan de schoonfamilie afstaan. Je zou de eerste niet zijn die dan alsnog zijn huis uit moet. Ga eens naar en notaris om de zaak te bespreken. Het eerste gesprek is volgens mij gratis.Wij wonen al 9 jaar samen, dus dat zit dan ook wel goed hier. Aangezien ons huis aflossingsvrij is met een spaardepot, valt er voor de schoonfamilie ook niets te halen, nou ja de eerste 27 jaar nog niet....
Maar wat is praktisch gezien dan echt het beste om te doen?

Trouwen of een samenlevingscontract met testament?
Suikervrij, ik denk dat er (practisch gezien of niet) geen andere keuze is dan een samenlevingscontract met testament. Je vriend wil niet trouwen. In ieder geval nu niet, en dat is niet anders.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven