Werk & Studie alle pijlers

Vraag over inschaling, contract en reiskosten

01-10-2009 17:59 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
edit
Welke schaal staat er genoemd in je contract?

Over reiskosten kun je zelf afspraken maken, en een vast contract krijg je zelden meteen bij een nieuwe werkgever, ongeacht of je er bij je vorige werkgever een had. Natuurlijk kun je wel proberen die te bedingen bij het arbeidsvoorwaardengesprek. Het klinkt echter alsof dat gesprek een beetje langs je heen is gegaan, klopt dat?
In mijn contract staat schaal 7, maar ik heb het nog niet getekend. En ja, een arbeidsvoorwaardengesprek is er nooit echt geweest, bij mijn vorige werkgever kreeg ik gewoon reiskosten, was niet aan de orde dat ik die niet zou krijgen. Is dus niet vanzelfsprekend?
Nee, een reiskostenvergoeding is niet vanzelfsprekend. Het kan zijn dat er iets over in de CAO staat, maar dan nog kun je zelf een boel regelen in het arbeidsvoorwaardengesprek.

Je bent al wel aan het werk, maar je hebt je contract nog niet getekend, klopt dat? Lastig. Je had dit beter kunnen regelen voor je begon. Nouja, goed om te weten voor je volgende baan

Als ik jou was zou ik alsnog een gesprek regelen, waarin je aankaart dat schaal 7 niet de afspraak was, maar dat jou schaal 9 is beloofd (ongeacht hun gemekker, ze regelen maar wat, dat kunnen ze best).
Ik ben het gesprek aangegaan: ze beweren dat de functie schaal 7 is dat hogere inschaling niet mogelijk is. Bovendien is hun argument dat het voor mijn salaris niet uitmaakt, aangezien ik een toelage krijg waardoor ik toch op het salaris van schaal 9 zit. Maar iets zegt me dat dit niet handig is en ik snap het ook niet.

Inderdaad, ik had dit beter eerder kunnen regelen, maar kwam er door omstandigheden niet van. Baal nu wel als een stekker, maar goed, inderdaad de volgende keer anders aanpakken.

Ik zie in de hbo-cao dat er wel iets geregeld moet zijn qua woon-werkverkeer. Dan is het toch logisch dat ik een vergoeding krijg?

Ja, ik weet het, niets is logisch, maar toch :-)
Oja, ik heb misschien niet over alles een afspraak gemaakt, maar schaal 9 was toch echt wel duidelijk de afspraak. Heb ik ook meerdere keren bevestigd gekregen per email.
Vanf 10 km geloof ik en dan iets van 19 cent per km en sommige instanties hebben een max.

Zo had ik in het ziekenhuis (HBO-V),maar max. 45,- per maand, terwijl ik iedere week een volle tank had.
Als je een gesprek aangaat kan het zijn dat ze je alsnog in schaal 9 zetten. Nadeel is wel dat ze dit niet verplicht zijn. Jij bent al begonnen, dus de arbeidsrelatie bestaat al. Of je nou getekend hebt of niet.

Normaal gesproken kom je gewoon niet in dienst als je het niet eens wordt over de beloning. Nu werk je er al. Met een beetje pech werk je er dus ook al langer dan een maand, waardoor je waarschijnlijk geen aanspraak meer kunt maken op je proeftijd om per direct te vertrekken als ze je niet hoger inschalen. Je hebt dan mogelijk al te maken met een opzegtermijn.

Reiskosten zijn niet verplicht, ook dit had je, als je om een arbeidsvoorwaarden gesprek had gevraagd, kunnen weten.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Bij mijn vorige werkgever dekt het ook niet, was iets van 20 euro terwijl ik per maan wel meer dan 40 euro aan kosten had. Nu woon ik denk ik net te dichtbij om voor reiskosten in aanmerking te komen. Is rond de 9 km gok ik.
Boebele,

Dit is nadelig voor je. Over een toelage bouw je namelijk geen pensioen op, dat bouw je alleen op over je salaris.

De reiskosten staan vast in de CAO, dus daar kun je niet over onderhandelen, die krijg je gewoon.

Daarnaast een vraag: werk jij toevallig bij een onderwijsinstelling in Rotterdam? Ik begrijp het als jij dit niet wilt zeggen i.v.m. privacy, maar wat jij hier schrijft doet mij sterk denken aan wat een vriendin van mij ook is overkomen op een dergelijke onderwijsinstelling. Daar wisten de "mazen van de wet" goed te vinden, zeg maar. En dat was niet altijd netjes naar het personeel... Wat overigens zeer vreemd is voor een onderwijsinstelling, maar dat terzijde.

I
Ah, dus toch. Ik wist wel dat er een reden moest zijn waarom ze dit per se op deze manier willen doen.

En inderdaad, reiskosten in de cao, dat dacht ik dus ook al.

Maar nee, dit is niet in Rotterdam hoor.
Dit staat er in de CAO voor de HBO;

"Op hogeschoolniveau wordt invulling gegeven aan de reiskostenregeling."

Dat betekent dus dat de school zelf mag bepalen wat ze hiermee doet, er zijn dus geen centrale afspraken. Er staan wel een aantal suggesties maar daar kun je geen rechten aan ontlenen.
Het is ook niet handig, want doorgroeien in tredes wordt lastig. Als ze je graag willen hebben, kunnen ze je best in schaal 9 inschalen. Laat je niet afschepen! Zeker niet als ze je schaal 9 beloofd hebben.

Je zit in de HBO-cao? Ja, daar zit wel iets van reiskostenvergoeding in met een maximum van 60 euro per maand, als ik het goed heb, afhankelijk van hoeveel kilometers je weg woont. Als je belt met personeelszaken kun je dat waarschijnlijk makkelijk regelen. Als je meer wilt, zou ik daar toch een persoonlijk gesprek met je werkgever over aangaan.
Ik zal toch even het hele stuk over reiskosten plakken, de CAO is geldig tot 31 juli 2010;

Artikel I-6 Reiskosten

1. Op hogeschoolniveau wordt invulling gegeven aan de reiskostenregeling. Onderdeel hiervan kan zijn een

openbaar-vervoerplan wat met de personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad overeengekomen kan

worden. Indien er een aanvullende regeling wordt afgesproken in het lokale cao-overleg geldt bij

strijdigheid hetgeen in het lokale cao-overleg is afgesproken.

2. De werkgever kan een fiscale salderingsregeling treffen voor dienstreizen en woon/werkverkeer

3. Het beleid ter zake van het openbaar-vervoerplan wordt jaarlijks verantwoord in het sociaal jaarverslag
Overigens kun je ook over reiskosten nog heel veel onderhandelen hoor, ongeacht wat er in de cao staat. Ik heb bijvoorbeeld geregeld dat mijn reiskosten volledig worden vergoed, anders was ik er niet gaan werken.
Ah, dan zal die 60 euro mijn lokale cao zijn
quote:AlettaJacobs schreef op 01 oktober 2009 @ 18:34:

Overigens kun je ook over reiskosten nog heel veel onderhandelen hoor, ongeacht wat er in de cao staat. Ik heb bijvoorbeeld geregeld dat mijn reiskosten volledig worden vergoed, anders was ik er niet gaan werken.Jouw werkgever loopt dan wel het risico dat andere werknemers onder het mom van gelijke monniken hetzelfde vragen, dat zal niet iedere school aan willen gaan.
Boebele, ik zou zo snel mogelijk een afspraak maken met P&O, neem de emails waarin gesproken is over schaal 9 maar mee. Zorg dat je inzage krijgt in de lokale regelingen voor het personeel. Daar heb je recht op. Het is de plicht van de werkgever om jou goed te informeren. Vervelend hoor, dat wel.
quote:lolapaloeza schreef op 01 oktober 2009 @ 18:35:

[...]

Jouw werkgever loopt dan wel het risico dat andere werknemers onder het mom van gelijke monniken hetzelfde vragen, dat zal niet iedere school aan willen gaan.Nee heb je, ja kun je krijgen. Dat mijn werkgever risico loopt is niet mijn probleem
quote:AlettaJacobs schreef op 01 oktober 2009 @ 18:40:

[...]

Nee heb je, ja kun je krijgen. Dat mijn werkgever risico loopt is niet mijn probleem Ik gun het je hoor! Ik wil alleen Boebele geen valse hoop geven, ze zal behoorlijk aan de bak moeten om dit allemaal recht te zetten.
Heel erg vervelend allemaal Ongelooflijk kut eigenlijk.
quote:lolapaloeza schreef op 01 oktober 2009 @ 18:46:

[...]

Ik gun het je hoor! Ik wil alleen Boebele geen valse hoop geven, ze zal behoorlijk aan de bak moeten om dit allemaal recht te zetten.

Dat ben ik helemaal met je eens. Het is lastig om dit allemaal achteraf nog te regelen.

Maar Boebele, je moet maar zo denken: ze willen je blijkbaar graag hebben, anders hadden ze geen rare constructies met je uitgehaald. En als ze nu nog een nieuwe werknemer moeten zoeken, terwijl het studiejaar al begonnen is, zijn ze nog verder van huis. Je staat er inderdaad onhandig voor, maar de situatie is zeker niet hopeloos.
(Klein vraagje nog: ben je docent?)
Nee, alleen ik baal ervan dat ik overal achteraan moet en niets vanzelfsprekend is. Ik ben ook in loondienst bij een ander bedrijf, en daar had ik al deze problemen niet.

Bovendien kan ik nu inderdaad niet zomaar ontslag nemen, zit ik vast aan een opzegtermijn van 3 maanden. Naja, ik zou ook niet zomaar wegkunnen geloof ik, moet ik wel echt financieel iets regelen. In die zin zouden die 3 maanden eigenlijk wel welkom zijn.
ja, soort van docent ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven