Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
quote:

Athena, goed aanleggen doet et em echt! Dochterliefs tandjes voel ik ook soms (ok nu wat meer, maar dat zit em in de bijtacties van de laatste week -zucht) en dat gebeurt dan vooral als we niet zo bedacht zijn op het aanleggen en maar wat rommelen. Loskoppelen en grooooot laten happen. Overigens komt het die voeding bij ons meestal niet meer goed, maar de voedingen erop blijf ik wel extra opletten en dan gaat het weer goed. succes!

Ik ben het steeds aan het proberen, maar hoe groooooot meneer ook hapt, ik blijf het voelen. Ook links trouwens, al doet het daar minder pijn. Nou ja, het zal er dus voor mij wel bijhoren.

Nog effe, nog effe, nog effe ;).
Vast wel eens aan de orde geweest maar ik kan het niet vinden;

Hoe gaat het als je nog borstvoeding geeft aan bijvoorbeeld eerste kind en je bent zwanger van je tweede? Kan je dan gewoon bv blijven geven tijdens je zwangerschap? En op een gegeven moment als je tweede er is en de eerste krijgt nog; om de beurt of zo?

Heerlijk dat vooruit denken
quote: athena reageerde

Wind heeft last van het syndroom van Raynaud, dus dat is weer iets anders.  Maar die heeft ook een keer spruw gehad, dat wet ik zeker. (toch? :o)

Ik word nog steeds gestoord van dat kwart-inieminie tandje hier. Het voelt nu tijdens het drinken echt alsof Schurkje op mijn tepel(hof) ligt te kauwen. Bleh. Mischien zit z`n tandje net naast z`n tong aan de zijkant ofzo? Niet dat ik dan weet wat je er tegen kunt doen maar kon het me zo mooi visualiseren :D;)

Ik heb echt gigabuikgriep en hou niks binnen. Maar mijn zoontje (18 maanden) krijgt nog 2 keer daags de borst en die wil hij ook perse. We hadden hem al een keer een flesje aangeboden maar dat weigert hij pertinent. Het is ook wel het gevoel dat hij bij me wil liggen denk ik (want hij ziet me nu minder dan normaal) maar en flesje aanbieden in mijn armen lukt ook niet.

Ik ben in de afgelopen 3 dagen 3 kilo kwijtgeraakt. Is mijn BV wel gezond voor hem, ivm afvalstoffen door het afvallen?
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficvient, ik zou niet zo bang zijn voor afvalstoffen in je bv. Als je een buikgriep hebt, verlies je voornamelijk gewicht door het legen van je darmen, vochtverlies en het minder eten en drinken. 3 kilo is er zo af, maar als je straks beter bent, zit het er over het algemeen ook zo weer aan. Als je het zelf trekt, zou ik je zoontje aanleggen: je geeft hem zo wat antostoffen tegen de buikgriep mee, dan heb je minder kans dat hij het ook krijgt. Als je het echt niet trekt: niet doen, je vindt wel een oplossing voor wat ie normaal drinkt (danoontje? Yoghurtje? Knuffelen terwijl ie een drinkbeker leeglebbert?) Je kan kindjes veel uitleggen, en aangezien je zo ziek bent, zul je wel veel in bed of op de bank hangen. Dat ziet je zoontje ook, als je gewoon zegt dat je ziek bent en dat je nu even geen melk hebt, maar wel als je straks weer beter bent, zou hij het toch moeten snappen? (Hij is toch iets van 16 maanden, dacht ik?)
Ooh, excuus, niet goed gelzen en niet kunbnen teruglezen vanwege vage oude pjoeter: 18 maanden en hij wil geen flesje in jouw armen. Wil ie wel een lollie? Dat klinkt isschien stom, maar als hij wil 'mama-tanken' omdat ie je minder ziet, en jij kunt hem nu even geen bv geven, misschien kan je hem dan, ter uitzondering omdat het nu wel heel speciaal is dat jij zo ziek bent, wel iets heel erg lekkers bij je oppeuzelen. In het kader van lollies zijn slecht kan je overwegen om samen, knus in bed, beschuitjes of fruit te eten, of bevroren danoontjes van stokjes te likken, kopje thee drinken etc. Bij 18 maanden zijn kindjes al wel heel gevoelig voor 'bijzonder samen iets doen, misschie is dat iets? Een paar dagen geenmelk is geen gruwelijke ramp hoor, echt niet.
quote:

Vast wel eens aan de orde geweest maar ik kan het niet vinden;

Hoe gaat het als je nog borstvoeding geeft aan bijvoorbeeld eerste kind en je bent zwanger van je tweede? Kan je dan gewoon bv blijven geven tijdens je zwangerschap? En op een gegeven moment als je tweede er is en de eerste krijgt nog; om de beurt of zo?

Heerlijk dat vooruit denken Wie heeft er ervaring mee?
Goedemorgen,

Ik heb even een vraagje over kolven. Sinds vorige week maandag lukt het kolven bij mij nauwelijks meer. Voor die tijd heb ik wekenlang gekolfd op mijn werk en thuis en dat ging hartstikke goed. Ik had voeding genoeg. Sinds vorige week maandag is dat opeens over en heb ik nu amper de helft van wat ik gewend ben. Het is niet zo dat mijn voeding terugloopt want als ik mijn dochtertje aanleg is er niets aan de hand. Alleen met kolven krijg ik het er niet uit. Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand waar dat van komt? Het consultatieburo wist er in ieder geval niet echt een helder antwoord op.

Duotje (v)
Tililia, bedankt voor je antwoord. Vanmorgen wilde hij ook graag bij me drinken maar het is inmiddels zo teruggelopen dat hij begon te huilen en daarna wel accepteerde dat ik hem daarna een flesje soja-opvolg gaf (hij heeft nog een lichte KMA).

Het is nog wel lastig om hem echt dingen uit te leggen, hij is wel 18 maanden maar hij loopt wat achter door epilespie. En als het om BV gaat is hij toch ineens een dwingelandje. Hij is sowieso nog wel heel gretig erop (ook als ik niet ziek ben ;)).

Lukt het wel weer om het op peil te krijgen na de griep? Moet ik dan ook wat extra dingen eten of doen?

Hij heeft zelf nu ook wel wat last van diarree, maar ik had er echt flinke koorts bij en hij (nog) niet, hij is ook heel levendig en vrolijk, dus het lijkt erop dat hij wel wat antistoffen meekrijgt (dat hoop ik dan maar)
Stressed is just desserts spelled backwards
Dorothy, geen eigen ervaring, maar wat ik weet van vriendinnen en van boeken: Je kan terwijl je zwanger bent, gewoon doorvoeden. Je productie zal, onder invloed van hormonen, teruglopen, en soms stoppen kindjes dan vanzelf. Soms drinken ze 'droog' door, en merk je vanaf een maand of 6 dat er weer wat melk is. Het blijft, zolangje kind drinkt, gewoon rijpe moedermelk. Stel dat je kind het volhoudt tot kindje 2 er is, dan verandert de samenstelling van je melk pas op het moment dat de placenta loslaat, dus na de geboorte van je kind. Door de enorme hormoonverandering 'weten' je borsten dat ze dan weer colostrum moeten aanmaken. Als je gaat tandemen, dus vers babietje en ouder kindje allebei nog aan de borst, is het wel belangrijk dat je het verse babietje als eerste laat drinken, zo weet je zeker dat die alles krijgt wat ie nodig heeft. Groter kindje mag dan daarna. Je borsten kunnen twee kinderen voeden, dat is geen probleem, er komt genoeg melk, maar omdat je grote kindje ook voedingsstoffen haalt uit ander eten, is het echt van belang dat je het verse babietje eerst laat drinken. Zwanger? Of plannen daartoe?
Maleficient, gewoon als je weer beter bent en weer wat binnen kan houden lekker eten en drinken, en lekker vaak aanleggen, komt je prooductie vanzelf weer goed.!Zou wat zijn zeg, als je na een (buik)griep de bv gedag zou kunnen zeggen. Zou bijzonder lullig zijn voor winterbabys... Komt dus vanzelf goed. Sterkte!
tilalia2, complimenten voor je uitgebreide antwoord, heerlijk iemand die er zo veel van weet ;)

Nou babietje van mij is pas half jaar en wil daar eigenlijk pas beslissing overnemen (of ik 2e wil) als hij een jaar is omdat ik nu nog echt van hem wil genieten voordat ik al weer ga zitten piekeren over iets wat ik toch niet eerder zou willen. Maar ik merk aan mezelf dat ik hoe verder ik kom met de borstvoeding hoe meer ik erover denk om er zo lang mogelijk mee door te gaan. En dan denk je toch; goh zou ik dan ook verminderd vruchtbaar zijn door de bv, en ja er wordt toch aanbevolen tot liefst 2 jaar of langer borstvoeding geven en dan denk ik; kan dat allemaal als je na de 1e verjaardag weer zwanger wilt worden. En houdt het uberhaupt dus niet een 2e zwschap tegen.

Kortom; zit dus toch nu al weer te piekeren, hahaha.
quote:

Groene poep hoeft helemaal niets te betekenen. Als het niet stinkt, slijmerig is en er geen witte stukjes inzitten, is er niks aan de hand. Zeker als je vertelt dat je kindje er geen last van heeft, is alle ontlasting in de kleurschakering van lichtgeel tot donkerbruin prima.

Meis is nu 4 maanden. Tot een paar weken geleden sliep ze 's nachts door en liet ze steeds langer tussen de voedingen. Nu, sinds de vakantie is het echter 'hopeloos'. Ze wil iedere 3 uur drinken, ook 's nachts. Desondanks vind ik haar luiers niet echt vol (er zitten wel plasjes in, maar ze zijn niet doordrenkt of zo). Ook heeft ze regelmatig groene poepluiers mét stukjes.

Ze is wel alert en blij enzo, maar toch niet meer zo als een tijdje terug. Ik heb het gevoel dat mijn produktie aan het teruglopen is, ondanks het vaker aanleggen. Ze drinkt ook vrij kort, ongeveer tien minuutjes in totaal en krijgt beide borsten. Ik vind het niet erg dat ze 's nachts weer komt, blijkbaar heeft ze het nodig, maar ik maak me wel wat zorgen over mijn produktie, heeft iemand tips voor me om het op te krikken?

Alvast dank en groetjes
Tila, (Hoi! Alles goed? :D) heb een vraagje. Ik ben gestopt met de BV vanwege pijnstillers voor reuma, ik hield het niet langer uit. Robbie doet het prima op de fles, so far so good. Echter: hij wil al vanaf geboorte geen speentje, en is gewend om aan de borst in slaap (wat zeg ik? in coma!) te vallen 's avonds. Ik geef hem nu een 'grote' fles, maar vaak wil hij dan nog een beetje sabbelen, ik vroeg me af of dat kwaad kan en als niet (denk het niet, dit is namelijk al ná de fles en dus krijgt hij niet veel meer binnen) hoelang kan ik dat volhouden? 5 minuutjes sabbelen per dag, stopt de BV dan? En als het stopt, mag R dan toch nog 'droog' sabbelen zonder dat er bij mij 'iets raars' gebeurt?

Gekke vragen he? Maar wil graag ons avondritueeltje weer in ere herstellen..
Haaaai, X! Tuurlijk mag Robbie bij je sabbelen! Geen probleem hoor, krijgen jij noch hij iets geks van. VWB die pijnstillers: ik las het op het apriktopic, maar slik je alleen nog maar ibuprofen? Weet je heel zeker dat die niet mogen met de bv? Ikkreeg ze in het ziekenhuis namelijk vrolijk mee, in redelijk grote hoeveelheden, ter bestrijding van beurs en pijnlijk en gehecht kruis. Is een pro-bv ziekenhuis... Ik kreeg het bij MK trouwens ook, ibu als pijnbestrijding, ondanks bv.
Sjafi, mijn zoon (2 weken jonger dan jouw meisje) slaapt sinds de vakantoe ook niet meer door. Tough luck, helaas. Als je je zorgen maakt over je productie: toch vaker aanleggen (bij elke kik, mauw, huil, echt, het werkt, al is het per keer maar 1 slok die ze neemt) helpt om je productie op te krikken. Alls je zorgt dat je zelf ruim voldoende drinkt, ontspannen bent (een diepe ademhaling waar je tinteltjes in je nek van krijgt, dat helpt echt!), en goed voor jezelf zorgen, dat zou het moeten zijn. Is haar groei wel goed? Als j mmeisje nou niet vaker aangelgd wil worden - Jommetje wordt woest als je hem aanlegt voor ie honger heeft - zou je kunnen probereb om tussen de voedingen door te kolven. Niet te spastisch, gewoon een paar minuutjes de kolf erop zetten en als het niet 'loopt' weer ophouden, dat helpt ook al. Van wat je vertelt denk ik dat je meisje een slokje meer lust dan ze nu makkelijk krijgt. Heb je bprstcompressie al geprobeerd? (op borstvoeding.com staat hoe dat moet, ik kan nu geen liinks maken) Of wisselborsten? (2 borsten leeg, nog niet tevreden, eerste borst weer, dan de tweede, etc etc etc) dat helpt ook je productie op te krikken. Die poepluiers kijken me niet heel eg ter zake doende, momenteel. Als jij denkt dat ze net niet genoeg krijgt, moet je haar meer voorschtelen. Wil ze het niet, okee, dan niet, dan kan je het koleven & invriezen of gewoon weer laten teruglopen. Maar dan weet je het wel zeker... Succes!
quote:Universe: KMA werd hier geconstateerd na een stoppoging en introductie poeder. Madammeke ging nog onrustiger drinken dan anders (het spartelen na 5 minuten drinken wat punkertje beschrijft), kreeg donkergrijze ontlasting en ging flesweigeren. Dat was wel duidelijk dus. Ben dus meteen de BV weer gaan opkrikken en hypoallergeen gaan eten. Prikken doen ze niet, hoogstens bij 1 en anders pas bij 4. Heb ik van meerdere artsen te horen gekregen.

Eczeem was hier nagenoeg weg, totdat ik met bijvoeding begon. Nu eet ze vreselijk slecht bijvoeding, niet eigenlijk, dus dat is niet de oorzaak. Wel de tandjes die doorkomen. Zijn er voor jou redenen om aan te nemen dat het KMA is? Behalve het eczeem dan? Want als het KMA is, zou ze ook in de 1e 6 maanden last gehad moeten hebben (slecht slapen, slecht drinken, onrustig drinken, stinkwinden, vaak komen, veel huilen of iets dergelijks?).

Tilalia: ik ben afgebouwd (min of meer, geen schrikbarend snel en daar ben ik aan de ene kant blij om, aan de andere kant baal ik dat het zo duidelijk is hoe slecht mijn productie is. kut KMA die te laat is ontdekt. Ze dronk elke keer zulke kleine beetjes daardoor en heeft daardoor zo'n slecht drinkpatroon dat ik dus zo afgebouwd ben). Anyway, ik heb ik de koelkast nog twee onaangebroken flesjes syntocinon liggen. Wil jij ze hebben? Want ik stuur ze met liefde naar je op.

Zucht, ik ben afgebouwd. Aan de ene kant heel fijn, geen polonaise meer. Aan de andere kant kijk ik niet met veel plezier op de BV periode terug. En daar baal ik zo van. Ik had toch wat anders voor ogen dan 6,5 maanden lang gehannes, gedoe, gezeur en gezanik. Ben wel trots op mezelf, dat dan weer wel. En bij de derde gaat het vast beter, toch? Toch? (maar met die 3e wachten we nog even). Dannas en Peppie ik denk niet dat het door de bijvoeding komt, die geef ik tot nog toe nauwelijks.

Uitbarsting jeukende uitslag is sinds vorig week ontstaan, daarvoor lichte plekjes, maarja allergie bouw je op he.

ik weet niet of jullie de foto met uitslag zien, ik zie zelf alleen een kruisje

anders even zo:

[fgcolor=#ff0000]foto uitslag[/fgcolor]

jammer genoeg was de uitslag hier nog weinig, is daarna toegenomen :(

ik heb nu dieet vrij van koemelk/soja/ei, dus wacht dit eerst maar even af.

En moet de bijvoeding dus voorzichtig weer starten.

Nog een vraagje over Syntocinon: ik heb 4 maanden full time gekolfd en bij 3 maanden aan de huisarts gevraagd om Syntocinon.

Dit kreeg ik dus niet "want dat schrijven we alleen de eerste week voor, dat heeft nu geen zin meer"

Krijgen jullie het wel gewoon voorgeschreven???
quote:

Sjafi, mijn zoon (2 weken jonger dan jouw meisje) slaapt sinds de vakantoe ook niet meer door. Tough luck, helaas.

Als je je zorgen maakt over je productie: toch vaker aanleggen (bij elke kik, mauw, huil, echt, het werkt, al is het per keer maar 1 slok die ze neemt) helpt om je productie op te krikken. Alls je zorgt dat je zelf ruim voldoende drinkt, ontspannen bent (een diepe ademhaling waar je tinteltjes in je nek van krijgt, dat helpt echt!), en goed voor jezelf zorgen, dat zou het moeten zijn.

Is haar groei wel goed?

Als j mmeisje nou niet vaker aangelgd wil worden - Jommetje wordt woest als je hem aanlegt voor ie honger heeft - zou je kunnen probereb om tussen de voedingen door te kolven. Niet te spastisch, gewoon een paar minuutjes de kolf erop zetten en als het niet 'loopt' weer ophouden, dat helpt ook al.

Van wat je vertelt denk ik dat je meisje een slokje meer lust dan ze nu makkelijk krijgt. Heb je bprstcompressie al geprobeerd? (op borstvoeding.com staat hoe dat moet, ik kan nu geen liinks maken) Of wisselborsten? (2 borsten leeg, nog niet tevreden, eerste borst weer, dan de tweede, etc etc etc) dat helpt ook je productie op te krikken.

Die poepluiers kijken me niet heel eg ter zake doende, momenteel. Als jij denkt dat ze net niet genoeg krijgt, moet je haar meer voorschtelen. Wil ze het niet, okee, dan niet, dan kan je het koleven & invriezen of gewoon weer laten teruglopen. Maar dan weet je het wel zeker...

Succes!

Tila, bedankt voor je uitgebreide raad, echt super.

Het zou best kunnen zijn dat ik niet goed genoeg voor mezelf zorg en dat het daardoor wat terugloopt (stom he, heb ik niet eens aan gedacht :$). Heb wel wat veel stress achter de rug de afgelopen weken.

Ik zal ook die borstcompressie eens proberen (ik ken de site), en wat kolven tussendoor dan komt het vast goed.

Ze was vorige keer bij het CB wel aangekomen, maar minder dan de keer daarvoor. Wel voldoende nog, was verder geen 'probleem'. Ik ga dinsdag wel even een keertje extra wegen, dan weet ik of ze nu gegroeid is.

Xaloxy, volgens mij mag je wel ibuprofen. Op diezelfde site waar Tila mij naar verwees kun je een lijst vinden met 'veilige' medicijnen. Staat ibuprofen ook bij als zijnde veilig.
quote:

Haaaai, X! Tuurlijk mag Robbie bij je sabbelen! Geen probleem hoor, krijgen jij noch hij iets geks van.

VWB die pijnstillers: ik las het op het apriktopic, maar slik je alleen nog maar ibuprofen? Weet je heel zeker dat die niet mogen met de bv? Ikkreeg ze in het ziekenhuis namelijk vrolijk mee, in redelijk grote hoeveelheden, ter bestrijding van beurs en pijnlijk en gehecht kruis. Is een pro-bv ziekenhuis... Ik kreeg het bij MK trouwens ook, ibu als pijnbestrijding, ondanks bv.

Ibuprofen mag wel tijdens BV, klopt. Alleen ik slik therapeutisch, dwz twee keer zoveel als aangegeven op pakje, en dat élke dag. Dus vandaag dat we besloten hebben ermee op te houden.

Gisteravond heb ik Robje weer even laten sabbelen, maar hij leek het niet meer lekker te vinden, hij trok hele scheve gezichten! Is daar een reden voor...?
vandaag = vandaar (heb schele hoofdpijn, kan niet zo goed typen..)
Universe, het lijkt op de 5e/6e ziekte alleen begint die volgens mij meestal met vlekjes op het gezicht/hoofd. Dus ik weet het ook niet :(

Xaloy, mischien is het qua bv nu echt afgelopen voor R en dat ie daarom niets meer van je borst wil weten? Heftig trouwens dat jij zoveel ibuprofen slikt, krijg je geen last van je maag?
O en Sjafi, ik heb ook een tijdje wat "laks" met mezelf gedaan onder invloed van behoorlijk wat stress en toen leek het ineens ook dat mijn productie terugliep. Grote paniek bij mij! Ik heb `m toen 1 dag om de 2 uur aangelegd en ben ook wat meer op mezelf gaan letten (goed eten maar vooral voldoende water drinken!) en het is hier weer helemaal goedgekomen.
Ik zat hetzelfde te denken Xaloy, misschien komt er nu echt te weinig of niks meer uit je borst en kijkt Robbie daar vreemd van op.

Of je hebt misschien plots ander wasmiddel/deo/doucheschuim gebruikt, dat is het enige dat ik verder nog kan bedenken. Schurkje deed ook een paar keer raar aan de tiet toen mijn deo op was en ik er eentje van een ander merk gebruikte.

Tanden-kloven-scheuren-update hier (voor zover iemand daarop zit te wachten ;)) is: het gaat klote. Ook aan linkerborst doet drinken nu zeer en voel ik het tandje bij met name het aanzuigen. G*dver, het voelde vanmorgen alsof iemand een mes in mijn tepel zette, wat doet dat zeer zeg. Heb een uur lang zitten bellen met borstvoedingslijn en mijn VBN-contactpersoon, maar niemand kon over de telefoon iets zinnigs zeggen of tips geven die ik niet zelf al had uitgeprobeerd. Ook nog met een lactatiekundige gebeld, die me aanraadde om morgen via het Cb-spreekuur (telefonisch) te kijken of ik doorverwijzing naar haar kan krijgen, dan komt ze (grateloos) op consult. Er zal toch iemand moeten kijken of het aanhappen en drinken wel echt goed gaat, want niemand snapt er iets van dat ik zo'n last heb van die tand. Spruw werd ook nog geopperd, alhoewel ik de neiging heb om te denken dat dat niet aan de orde kan zijn, maar dat kan lactatiekundige dan meteen maar checken.

Ik wil gewoon niet op deze manier en om deze reden stoppen, maar zo doorgaan is ook (bijna) geen optie meer :(.
Athena, ik kan weinig zinnigs zeggen alleen dat ik hoop dat bezoek van lactatiedeskundige iets oplevert.

*;

(ik ben ongesteld geworden ;()
He Athena wat een narigheid. Sterkte ermee en hopen dat de lactatiekundige iets voor je kan doen.

Meer drinken lijkt nu al zijn vruchten af te werpen hier, hoewel Meis vandaag wel een huildagje had. Ach, heeft ze extra veel gedronken en da's dan weer beter voor mijn produktie :D

Ik ben ook ongesteld geworden vandaag Peppie, nu weet ik weer wat een ellende dat is.......... (kan ook best zijn dat Meis daardoor 'gek' deed)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven