Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Dank jullie wel dames . Aangezien mijn omgeving nu alleen maar harder roept "waarom doe je jezelf dit aan, stop toch gewoon", is het best goed om ook eens wat anders te lezen of om, zoals vanmorgen van 1 van de dames die ik aan de telefoon had, een peptalk en een compliment te krijgen.

Sjafi: als je ongesteld bent geworden, lijkt het erop dat dat wel eens oorzaak zou kunnen zijn (geweest) voor de problemen die je had. Blijf vooral goed drinken (ik kon soms echt merken dat daar na een paar dagen discipline toch de klad snel weer in kwam) en hopelijk is het leed dan weer snel geleden.

Sterkte allebei met de ongesteldheid (ik ben het vorige week voor het eerst weer geworden, maar kon aan Schurk niks merken, godzijdank). Menstruatie sucks, zeker in combinatie met bv geven!
Fijn Sjafi dat ze al beter drinkt!

Athena, echt jammer dat iedereen loopt te zeiken over de bv. Krijg je wel steun van je man? (kan me herinneren dat de ook aandrong op stoppen omdat je telkens zo ziek was)

Ongesteld zijn sucks! ;(  (maar let maar niet op mij :P, I`ve got issues met afscheid nemen van zw.schapsperiode :()
Nee, geen actieve steun van kerel hier. Hij heeft zich er eigenlijk nooit genoeg in verdiept om goed genoeg te weten wat mijn redenen zijn en wat hem betreft stappen we zo over op de fles. Nu is hij, na een fikse discussie hierover een heel aantal maanden geleden, wel wat meer ondersteunend geworden op kleine baalmomenten en is neemt hij inmiddels een neutraal-afwachtende houding aan, maar me er echt even doorheen sleuren doet íe niet, dat doen anderen (jullie, VBN, lactatiekundige aan telefoon).

't Is maar goed dat mijn moeder op vakantie is en me nu niet hoort hierover, anders zou ze samen met vent misschien het "is het nu niet mooi genoeg geweest - ga toch eens aan jezelf denken - je lijf heeft al genoeg geleden -promoteam weer opstarten .

Ziezo, en dat was even mijn stoomafblaasmoment.
En hier voor de menstruatie-dip. Jij had geloof ik geen kind met kma oid he?

Tast toe (en eventuele anderen die pukkel-ambitie hebben ).
Ik ben ook al weer ongesteld geweest, twee weken terug, toen was Jommetje 13 weken. Bij MK op hetzelfde tijdstip, suf he? Gelukkig dit keer niet zo'n gruwelmelkdip als toen met MK: nu was het 1 dagje hannesen, bij MK was het een week huilen... (en toen was het weer op peil, toen ging ze regelen!)Athena, ik hoop dat de lactatiekundige iets voor jje kan betekenen. Want dit is gewoon niet leuk, en ik kan echt niks verzinnen wat je nog niet hebt uitgeprobeerd. Of toch: klinkt suf en ik vind het meestal niet iets om aan te raden, maar wat dacht je van een paar dagen een tepelhoedje proberen? Hebben je tepels eventjes de tijd om te helen - wel opletten dat het nergens anders schuurt, want anders begint het hele feest opnieuw) en misschien is het net dat wat je nodig hebt om je kindje eventjes een andere drinktechniek te laten gebruiken... Kweetniet, maar misschien is het wat?
Tila, die suggestie opperde VBN-dame ook vanmorgen aan de telefoon. Ze zei er alleen wel meteen bij dat ze dat eigenlijk altijd aanraden in overleg met een lactatiekundige. Al twijfelde ze zelf ook een beetje aan die toevoeging, nu we het niet hebben over een baby van een paar weken, maar over een jongeman die bijna 11 maanden is zo (en vandaag voor het eerst op handjes en knietjes zat, jeuj).

Ik heb tepelhoedjes liggen, weet ik. Wel nog uit Boefjes tijd (toen ik ze uiteindelijk niet nodig had). Zouden ze nog kunnen dan?

En moet ik dan nog ergens rekening mee houden als ik vanavond zo'n ding probeer? Of is het gewoon echt een kwestie van op tepel schuiven, hopen dat kind het pikt en klaar.

Ik zou eigenlijk naar bed, maar wacht nu toch dan nog even af of je hierop nog iets kunt zeggen.

Al is het natuurlijk wel een korte-termijnoplossing. Want dat tandje blijft er (en er komen er nog veul meer bij straks..... :o).
Ik kan je hier helaas niet mee helpen Athena....
Athena, ik heb geen ervaring met tepelhoedjes, en mijn bv boeken zeggen eigelijk alleen maar van 'niet zomaar doen'. Wat ik wel weet is dat ze heuis niet zomaar vergaan, als je ze toen niet gebruikt hebt, kun je ze nu makkelijk tevoorschijn toveren. Wel uitkoken, dat wel. Wat ik heb gezien bij schoonzusje en vriendin is het idd ding op tiet en kind aankoppelen. Het hoeft geen korte termijn oplossing te zijn hoor. Stel nou dat het werkt, dat je kindje (11 maanden al! Kind! dus) het ding pakt. Misschien krijgt ie dan wel een andere drinktechniek, waardoor het daarna beter gaat. Je moet 'gewoon' kunnen voeden met een taandje (of meer): miljoenen vrouwen gingen je voor, hier moet dus een oplossing voor zijn. Ik hoop dat de lactatiekundige die kan bieden, want ik ben bang dat wij je hier niet echt verder kunnen helpen, behalve dan steun en harten obder de riem enzo... Sterkte!
Tila, dank je wel voor je antwoord. Ik had je antwoord gisteravond niet meer gelezen en heb dus de tepelhoedjes nog maar even laten liggen.

Over een uurtje is volgens mij het CB bereikbaar en ga ik meteen bellen voor een doorverwijzing. Want inderdaad moet het tandje geen probleem opleveren.

Het is zo stom: ik zat vanmorgen nog maar weer eens goed te kijken en zie het tongetje echt tijdens het drinken bij de onderlip steeds tevoorschijn komen.

Dank in elk geval voor hart onder riem (peppie, jij ook). Ik laat nog wel weten wat het vervolg is.
He meiden, twee problemen hier.

1. Mijn tsr is drastisch omlaag gegaan, duurt 10 tot 20 minuten en een vechtend kind. Heb syntocinon gebruikt op vakantie in Nederland maar kreeg maar 1 flesje voorgeschreven en die is nu op. Iemand tips hoe ik het kan versnellen?

2. Kleine man heeft nu vier tandjes en twee in wording. Met zijn tongetje bedekt hij tandje 1 en 2, maar door het zuigen wordt mijn tepel tegen scheermesje 3 en 4 aangedrukt (auw). Aangezien ik maar met 1 borst voed krijgt die tepel dus ook geen rust. Iemand tips hoe ik de pijn kan verzachten? Ben bang voor ijsklontjes want denk dat TSR dan nog langer uitblijft. Gedacht om dentinox om m'n tepel te smeren voor de verdovende werking maar weet dus niet of dat een goed idee is...
Athena, lees ik net dat jij hetzelfde probleem hebt. Ik heb tepelhoedjes ook overwogen maar kan me niet permiteren dat mijn produktie terugloopt omdat kleine man geen flesje blieft (kortom weigert en begint te kokhalzen als hij het ding alleen al ziet). Bij zijn ondertandjes had ik overigens soms ook last van pijn hoor. Tongetjes bedekte tandjes niet altijd en vooral na een voeding trekt hij zich van de tepel af ook al probeerde ik hem netjes te ontkoppelen. Hoe oud is jouw kindje. Ons manneke is bijna 7 maanden nu.
Universe, mijn dochter is nu bijna 5 maanden en ik heb vorige maand zonder problemen een flesje syntocinon voorgeschreven gekregen van mijn huisarts.(man was ziek en de verzorging van 4 kinderen waarvan er 3 naar school moesten in combinatie met bv en een altijd zeer onrustig en ongeduldig kind deed mijn tsr bepaald geen goed) En het werkt prima hoor, waarom zou het alleen de eerste week werken. Het is gewoon de synthetische vorm van het hormoon dat de tsr opwekt en die tsr blijft natuurlijk komen zolang je bv geeft.

Ik heb trouwens ook geen problemen gehad toen het flesje leeg was; ik kreeg gewoon een herhalingsrecept mee.
He Luna, was dat een reactie op mijn vraag??  Want zo ja, weet dat het goed werkt (en heb even gehuild toen het flesje op was), woon in Engeland dus moest recept voorgeschreven krijgen van een huisarts, maar zit niet in hun systeem dus geen vervolg recept..  Hier is het spul dus niet verkrijgbaar..
Athena en Bloempje: hug voor de tandjes. Wat een ellende. Ik hoop voor jullie dat er snel een oplossing komt.

Universe: ziet er inderdaad eerder uit als warmteuitslag of 5e of 6e ziekte. Maar goed, ik ben geen dokter natuurlijk. Al langs de huisarts geweest? Eczeem ziet er in ieder geval wel anders uit (droge grotere plekjes dan dit en niet meteen rood. Eerst droog en dan rood zeg maar). En de syntociton hoor je gewoon voorgeschreven te krijgen hoor. Dat spul is oxytocine en wekt de toeschietreflex op. Of je nu 1 week of 100 weken BV geeft. Gekke arts. Ik zou hem dus mooi maar weer even bellen.

Tila: had je mijn e-mail adres al gekregen? Heb al een tijdje geleden gevraagd aan de angel of ze hem wil doormailen, maar heb nog niks van je gehoord.

En dan. Oh kinders, ik vind het soms zo erg dat ik geen BV meer geef. Er zit ook nog steeds best veel melk in mijn borsten (11 dagen geleden voor het laatst gekolfd). Oh zucht. Vanmorgen om half zes merkte ik gewoon aan alle kanten dat ze aan de borst wilde. Vriend ging beneden nog maar weer een flesje maken en ik heb haar stiekem aangelegd. Ze ging meteen zo enthousiast drinken. En dat met 2 tandjes (sorry Athena). Durfde haar alleen niet te lang laten drinken want zit niet meer op dieet natuurlijk. Gelukkig pikte ze het wel om daarna een flesje te drinken en viel ze alsnog in slaap. Maar die 2 minuten aan de borst waren echt zalig. Ik opperde nog voorzichtig om misschien toch weer te beginnen, maar vriend zag dat echt helemaal niet zitten. Beetje hetzelfde verhaal als Athena wat dat betreft. Hij vind het wel knap allemaal van me en ziet ook echt de gezondheidsvoordelen, maar is ook erg blij dat ik nu gestopt ben. En in de vrienden- en familiekring snapte al niemand meer waarom ik nog BV gaf, zelfs die ene vriendin die erg pro-bv is stopt zelf altijd bij 6 maanden en vindt het dus ook erg goed dat ik nu gestopt ben. Zucht. Woonde ik maar in Noorwegen, het moet echt zoveel prettiger zijn als je BV geeft en iedereen vindt dat doodnormaal. Maar goed, zit nu te overwegen stiekem (voor zover dat kan) zo KMA vriendelijk mogelijk te eten en dan toch af en toe aan te leggen, 's nachts bij niet willen slapen acties enzo. Geen idee of dat werkt qua productie, maar he, na 11 dagen niet voeden spuit het er nog steeds zo uit zodra ik in mijn tepel knijp.
Dannas, geloof dat er geen grotere troost is als even bij mama tutteren. Manlief hier heeft nu in de gaten dat hij er echt niks over mag zeggen en dat ik alle pijn en ellende voor lief neem. Ik denk dat ik het ook vreselijk zou missen..
Hallo dames,

Ik zit zelf ook een beetje te klooien met die tsr. Als meisje live drinkt is er niks aan de hand, maar als ik wil kolven, gaat het voor geen meter. Nu ben ik nog thuis, dus is kolven niet echt noodzakelijk, vind live voeden veels te gezellig:D. Maar we willen ook wel weer een avondje weg op den duur. Ik heb gemerkt dat ik onder de douche ook een enorme tsr heb, dus ben nu in de weer met een warm washandje uit de magnetron en ik moet zeggen dat het wel werkt, wie weet helpt het iemand anders ook.
Dannas, ik heb nog geen emailadres gekregen. Misschien hebben de aangels het druk met overgang naar nieuw forum? Lief he, als ze zo graag drinken... ik snap dat het moeilijk is voor je, zo. Maarreh: hoe smaakte die boterham met kaas? En de bonbons? (Ik heb nog 10 weken gelekt nadat ik gestopt was met voeden. En het lekken hield op omdat ik zwanger was, anders had ik volgens mij nog vrolijk doorgelekt.)
Bloempje, mijn zoontje wordt over 10 dagen 11 maanden, dus al wat ouder dan jouw kindje. Hij drinkt nog maar2x per dag bij mij (overdag wil 'ie niet meer, dan wil meneer fruit, boterhammen en groenteprak) en heb bij bijvoorbeeld menstruatie geen productiedip gemerkt. Maar ik wil ook niet zomaar aan een tepelhoedje beginnen eigenlijk, dus ik heb hulp gevraagd van een lactatiekundige. Wijkverpleegkundige heb ik al aan de telefoon gehad, die zou een doorverwijzing gaan regelen, dus ik zit nu te wachten op telefoontje van lactatiemevrouw.

Dannas, je hebt er weinig aan, maar ik kan me jouw gevoel zo goed voorstellen! Niet voor niks heb ik mijn afbouwplannen (die ik in eerste instantie vanaf 6 maanden had) steeds uitgesteld.

En ook hier een vent die de hakken in het zand zette toen ik pasgeleden opperde Schurkje ook maar weer eens af en toe overdag proberen aan te leggen (omdat alleen 's ochtends en 's avonds me toch wat weinig lijkt voor een kind van bijna 11 maanden). "Want dan begon het allemaal weer van voor af aan". Kennelijk denkt 'ie dat ik dan over een paar weken weer op 8 voedingen per etmaal zit of zo :?.

Anyway, bekijk het van de bright side en bedenk wat je nu allemaal weer mag eten, zou ik zeggen.

Makkelijk gezegd misschien, maar herkenbaar is het in elk geval wat je beschrijft!
Oooh lekker, doe weg die chocola :P. Stomme gedoe dat ongesteld zijn. Dip komt idd daardoor denk ik, ik drink me een ongeluk en Meis wil iedere 2 uur lurken. Geeft niks (alleen jammer dat ze het ook 's nachts wil).

Wat jammer dat jullie niet de steun krijgen van de mannen cq moeders die jullie soms zo hard nodig hebben. Ik moet zelf bekennen dat ik er ook geen bal van snapte dat vrouwen ondanks alle pijn en moeite maar doorgingen met BV voordat ik Meis aan de borst had :$. Mans heeft geen bv gehad (nou ja, 2 daagjes van ellende, rotbevalling, slechte begeleiding, kort tongriempje, dan.). Op dat moment vond ik het de beste beslissing van mijn leven op op kv over te gaan, en was ik er heel tevreden over.

Totdat Meis geboren werd en ik opeens van de ene op de andere dag persé bv wilde geven en álles ervoor over had om het te laten lukken. Ook nu weer geen super begeleiding (kraamhulp twijfelde de hele dag door openlijk of het wel zou lukken :(, leuk als je heel veel last hebt van kraamtranen ;(). Maar ik heb doorgezet en ben er superblij mee.

Mijn familie snapt er ook  niks van 'geef je nu nóg bv'!! Meis is pas 4 maanden!! En 'hoe lang wil je doorgaan dan?" Nou, tot ze niet meer wil, voor mijn part tot ze 16 is ;). Ach, van de ene kant snap ik hun reacties wel, maar ik vind het tóch jammer.

Tja, geen idee wat jullie verder hebben aan dit verhaal, sorry voor de vervuiling, maar ik wilde het even kwijt.
Sjafi, ik vind het geen topicvervuiling hoor - wel jammer dat dit verhaal niet meegaat naar het nieuwe forum, misschien moet je em even bewaren, zodat je em overmorgen weer kunt neerzetten? - maar juist leuk. Dat je na een eerste slechte ervaring met bv er toch opeens voor wilt gaan, en dat het lukt, ondanks weinig steun, dat vind ik helemaal top om te horen! Net wezen wegen en meten. Jommetje is nu 5.8 kilo en 64 cm, bij 3.5 maanden. Huisarts helemaal tevreden. Heerlijk, op controle kunnen gaan zonder een rotgevoel :-)
Lekker tila, gaat zo voort!

Ik heb de hele dag voor nop gewacht op telefoontje van lactatiekundige. Uur geleden zelf gebeld, maar ze was er niet en had haar mobiel niet aan.

Morgen mag ik werken, dus gaat er ook niks van komen. Fijn, dat worden weer een stuk of minstens 5 pijnlijke voedingen.

Meeen, wat heb ik het hiermee even gehad zeg :(.
Athena, wat een k*tgedoe weer zeg! :@ Kun je morgen niet even je lunchpauze gebruiken om haar iig te bellen en een afspraak te maken voor een tijdstip dat je wel thuis bent. Zucht, nog een *; dan maar.

Over opmerkingen over bv; hier kreeg ik laatst van de buurman (of buurboer eigenlijk ;)) te horen; "hedde um nou nog aan de borst? " Hahahaha! :D
Athena, *;

En afkolven en dat geven (heb even snel gelezen dus misschien iets gemist over of dat al dan niet een optie zou zijn) en dan is fles geven?

Sterkte!!

Geeft bepanthen wat verlichting??
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
O ja Athena! Ik kreeg van mijn vk in Athene Lansinoh creme voor op m`n tepels; heel vet en je hoeft het niet af te wassen voor het voeden. Zou het wat zijn voor je?
Allereerst een *; voor Athena, wat flut zeg dat het even niet lekker loopt met de BV. En of het nog niet vervelend genoeg is dat niemand van de experts een oplossing weet, mis je ook nog eens de steun uit je omgeving. Jammer!

Ik heb ook even snel een vraagje... ik las net wat over vechtende babies aan de borst omdat het tsr lang op zich laat wachten. De laatste paar dagen is Japie (mijn zoon van 3,5 maand) enorm onrustig aan de borst, hij laat steeds los en zijn nieuwe sport is tepelrekken, lijkt het wel. Zou dit kunnen komen omdat er (te) weinig melk uit mijn borst komt? Of wat zou het nog meer kunnen zijn? (productie die terugloopt?) Wellicht relevante info: Ik ben sinds kort begonnen twee flessen overdag te geven om mijn werktijd te overbruggen, de rest krijgt hij nog gewoon de borst.

Al het meedenken is welkom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven