Gezondheid alle pijlers

Te hoge bloedsuikerwaarde

11-11-2009 18:33 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tsja, het tweede topic dat ik vandaag open.

Een week of wat geleden ging ik naar de HA met een aantal klachten, waarna o.a. mijn bloed is nagekeken.

Het bloedsuiker was te hoog en nu na twee weken is dat nog steeds zo.

Ik heb deze week nog een afspraak staan om de uitslag te bespreken.

De assistente zei me dat mijn bloedsuiker boven de normale waarde zit, maar dat het ook nog niet hoog 'genoeg' is voor diabetes.

Is iemand hiermee bekend?
Hoe hoog istie?
het kan let op kan een voorstadium zijn van diabetes

heb je ook een hoge bloeddruk en of overgewicht?

of in de fam?
Ja, mijn bloeddruk is ook te hoog. De afspraak deze week gaat ook daarover.

Mijn bloedsuiker is twee keer 's ochtends nuchter bepaald, beide keren 5,9.

Ik heb wel wat kilo's teveel, zit tegen overgewicht aan, zeg maar.

Er zou wel wat af mogen.
Gezond (en niet te veel eten) en veel bewegen (gewoon wandelen of fietsen mag ook) kan je bloedsuikerspiegel doen dalen. Dat zou ik eerst proberen (natuurlijk in overleg met huisarts) voor ik pillen ging gebruiken.
Jouw nuchtere bloedsuikerwaarde is nog niet hoog genoeg voor behandeling met tabletten.

Ik als diabeet zou heel blij zijn met een waarde onder de 6!
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
De conventie stelt dat de ideale bloedglucosewaarde (de bloedglucosespiegel) afhankelijk van omstandigheden tussen de 4 en de 8 mmol/liter dient te liggen. Een normale nuchtere waarde ligt tussen de 4 en de 5,6 mmol/l. Indien de 'nuchtere' waarden bij een onbehandeld persoon boven de 6 mmol/l en 'niet-nuchter' boven de 11,0 mmol/l liggen, spreekt men van diabetes mellitus (suikerziekte). In het grijze gebied tussen deze grenswaarden spreken sommigen wel, anderen niet van diabetes. Landelijk en internationaal worden over deze waarden periodiek afspraken gemaakt of ze worden herzien door medici op grond van onderzoeksresultaten.

Bron: Wikipedia
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Prima,

Die 6,0 waarde is voor mijn gevoel maar een fractie verwijderd van die 5,9 die werkelijkheid is gebleken. Maar ik begrijp dat er dus ook niet-nuchter geprikt zou kunnen worden om te zien hoe hoog het dan is.

6.0 is ook de grens die mijn huisarts hanteert, volgens de assistente.

Ik weet dat ik voor mijn bloeddruk (als die nog zo hoog is) medicijnen krijg voorgeschreven, daar is al over gesproken.

Ben er al met al behoorlijk bezorgd over.

Ineens met twee verschillende aandoeningen te maken te hebben.

Weliswaar goed behandelbaar, maar toch.

Ik ben er ook net achter dat het een met het ander in verband staat.
.
Ha, Qwerty!

Je hebt gelijk. Mijn huisarts vind het wel iets om in de gaten te houden, maar noemt mij nog echt geen diabetespatient.

Moet over een paar weken weer even bloed laten controleren.

Wel is het zaak om mijn leefgewoonten (eetgewoonten) aan te passen.
Als ik het goed begrijp zit je ook in een periode van veel stress. Stress heeft ook een negatieve invloed op de hoogte.

Mijn suikermevrouw kijkt zo nu en dan naar de waarde bij het prikken op nuchtere maag, maar vind de gemiddelde waarde die door het lab gemeten wordt over de laatste 6 weken veel belangrijker. Meten op nuchtere maag is en blijft een momentopname.

Het is nooit verkeerd om wat meer te gaan bewegen, eventueel af te vallen. Dat is goed voor je bloedsuikerwaarde maar ook voor veel andere dingen.
Bertha bedoelt het Hba1C, misschien is het een idee om die gelijk mee te laten prikken als je toch gaat over een paar weken. Gewoon even vragen aan je huisarts.

Verder ben ik het helemaal met bovenstaande reacties eens.

Sterkte Perel!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Ik vind het dubieus hoor. Die meters mogen 10% verschillen, dus je zou zelfs in werkelijkheid gewoon 'goed' kunnen zitten. Maar 't is wel iets om in de gaten te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven