Werk & Studie alle pijlers

Opstarten erkend kinderdagverblijf

26-01-2010 20:20 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag een erkend kinderdagverblijf willen opstarten. Gezien de enorm lange wachtlijst bij mijn dochters kinderdagverblijf denk ik dat hier zeker wel vraag naar is in onze woonplaats.

Nou ben ik HBO pedagoog dus ik denk dat ik hiertoe wel bevoegd ben. Weet iemand hier welke andere diploma's hier eventueel bij komt kijken en welke stappen ik verder moet ondernemen?

Ik neem aan dat ik naar de kamer van koophandel moet en ik geloof ook contact opnemen met de GGD in mijn gemeente?

Heeft iemand hier ervaring met het opstarten van een erkend kinderdagverblijf en kan diegene mij misschien wat tips geven?

Ik zie even door de bomen het bos niet meer
Goed idee. Toevallig in Den Haag? Ik zoek nog een kinderdagverblijf

Altijd langs de kamer van koophandel als je een bedrijf start. Zij geven ook goede goedkope cursussen. En een bedrijfsplan opstellen, met een begroting. Richtlijnen daarvoor vind je ook op de site van de kvk. Laat je niet afschrikken door het vele werk. Het is het waard.
Dank je voor je snelle reactie Liselotte.

Nee sorry, niet in Den Haag
Oeh nee ik heb ook geen tips, ik weet alleen van 2 vriendinnen die het ook wilden opzetten, dat het echt supermoeilijk was. Dat kwam met name door al die eisen die werden gesteld aan de slaapverblijven, speelruimtes etc.

Succes! Er is veel vraag naar!
Volgens mij kun je de richtlijnen waar je aan voldoet opvragen bij de gemeente.
Ik heb spw4 en zelfs daarmee zou je je eigen kdv kunnen starten.

Wil je een kleinschalig kdv of je aansluiten bij een grotere (stichting) met meerdere kdv's onder hun hoede?

De KvK is altijd een goed idee om naar toe te stappen als je plannen hebt om een eigen bedrijf op te starten.

Je zou ook evt een soort van minicrèche op kunnen starten, dan mag je 6 kinderen tegelijk in je eigen woning opvangen. Daar heb ik toevallig van de week nog op gezocht en kwam hier op uit: link snoesje

Bovenstaande link is een gastouderbureau dat mensen helpt met een minicrèche opzetten.

Veel succes!
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.kinderopvang.nl/web/show/id=87830

en dit is de site van OCW:

http://www.minocw.nl/kind ... aliteit-kinderopvang.html
je kunt idd franchisenemer worden bij een grotere organisatie. Ik weet toevallig van "thuishuis" dat dat een goede is, die helpen je ook met de administratieve rompslomp. Ik weet niet waar je zit, maar deze organisatie zit vnl in het noorden.

volgens mij moet je er met www.thuishuis.info link wel kunnen komen
Ik help je graag mee....met het opzetten van je beleid, Rig & Rie.

Verder zijn er allelei wettelijk eisen je aan moet voldoen.

Denk aan kindaantal ,leeftijden ,aantal m2 per kind zowel binnen als buiten. Maar ook hoever je pand bijv. van de industrie, een weg of andere zaken af moet zitten.

Het beste kun je kijken op de site van de controlerende instelling.

(GG&GD)

Die uitkomsten zijn tegenwoordig openbaar en aan de hand daarvan kom je al een heel eind. En kijk vooral naar de opmerking enz. Daar kun jij van leren.

Laat maar even weten waarin in en waarmee je hulp kunt gebruiken.
Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik wel wat mee.

Het zal geen kleinschalige opvang worden en zeker geen gastouderopvang.

Mijn vader heeft namelijk een groot bedrijf, hij wil dat zijn medewerkers daar eventueel met korting (dat zijn bedrijf dan vergoed) hun kinderen bij "mijn" kinderdagverblijf kunnen plaatsen. Daarnaast wil ik ook gewoon kinderen van " buitenaf" plaatsen. Het kinderdagverblijf heeft dus niets verder met mijn vaders bedrijf te maken, maar zal dus niet kleinschalig worden.

Wat ontzettend fijn Gieske dat je mij wilt helpen. Tja, ik heb eigenlijk heel veel vragen maar op dit moment vooral welke stappen ik als eerste moet nemen.
Ik heb even jullie websites bekeken en inderdaad veel info gevonden. Komt veel bij kijken inderdaad, maar is volgend mij zeker wel haalbaar allemaal. Mijn vader heeft een pand die ik zou kunnen gebruiken, moet het eerst zelf even inspecteren, heb mijn vraagtekens erbij of deze wel bruikbaar is.

Ik ga even verder googelen...
Visje, ik denk dat je eerst naar de gemeente moet stappen. Het is vast overal anders, maar ik weet dat het hier in de stad bijna onmogelijk is om toestemming te krijgen om een dagverblijf te openen. Ik woon in een enorme groeiwijk met extreem veel kinderen, maar zelfs hier mag het niet, terwijl de vraag enorm is.

Zomaar een pand is helaas ook niet zo simpel. Als jij al twijfelt aan het pand van je vader, vrees ik dat de gemeente (of GGD) dat niet goed gaat keuren.

Ik hoop dat je toestemming krijgt en dat het je lukt. Zal een flinke klus worden, maar wel super leuk! Heel veel succes!
Inhoudelijk gezien heb je misschien wat aan www.inspectiekinderopvang.ggd.nl

Hier staan alle wetten, regels en inspectieeisen waar je aan moet voldoen. Je wordt sowieso door de GGD bezocht voor inspectie volgens mij?
Begin inderdaad met je pand, bestemmingsplan van het pand en de omgeving. Dit moet eventueel bij de gemeenten verander worden en duurt dan zeker nog 3mnd dat de omgeving inspaak heeft hierop. Kun jij ondertussen wel bezig met je pedagogische beleidsplan hoor...

Die twee dingen staan eigenlijk wel los van elkaar. Pedagogische handelingsplan is het wel handig voor de ruimtes en mogelijkheden te kennen.

Elke pand kan na verbouwing tot kinderdagcentrum worden opgedoopt. Evt. afbest eruit, extra ramen/deuren erin, extra brede brandtrap enz.

De ligging, omgeving enz. bepalen of dit ook echt zou mogen.

Qua veiligheid van jou, je personeel en de kinderen.

Denk niet dat jij je kind graag naar een kinderdagverblijf brengt met een terras tegen de A2 aan, op loopafstand van de Shell, op de 19 verdieping van een kantorencomplex, (dit is heel extreem, maar even voor het idee)
Ok, dank je Gieske. Eerste stap is pand. Jeetje duurt dat 3 maanden joh! Nou ja, inderdaad wat je zegt ondertussen kan je aan het ped. beleidsplan werken.

Nou ik ga maar weer eens verder zoeken naar een geschikte locatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven