Werk & Studie alle pijlers

"Meelopen" bij potentiële werkgever; gebruikelijk?

09-03-2010 21:51 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb momenteel een aantal sollicitaties lopen. Ik ben ongeveer 6 maanden geleden bij mijn huidige werkgever begonnen en de moraal van het verhaal is dat de organisatie en ik geen match hebben. Hiervoor heb ik bij een bedrijf gewerkt waar ik erg weinig contact had met collega's. Dit is één van de twee redenen geweest waarom ik ander werk gezocht heb. Ik ben werkzaam in de accountancy.

Ik heb nu een aantal sollicitaties achter de rug waarbij ik over één gesprek erg positief ben en over een ander gesprek gematigd positief. Beide bedrijven hebben een hoop pro's en een paar cons. Wat bij het ene bedrijf positief is, is een negatief punt bij het andere bedrijf. Ze staan dus eigenlijk lijnrecht tegenover elkaar, wat het lastig kiezen maakt.

Nou hoor ik wat mensen om me heen roepen dat ik een dag mee moet gaan lopen. Gewoon een dag rondneuzen op het kantoor, praten met potentiële collega's, dossiers bekijken. Ik zie hier van de ene kant de voordelen wel van, van de andere kant vind ik het gek. Ik kan me niet voorstellen dat je je zo anders voor doet als er een sollicitant rond komt neuzen dan wanneer je er op dag 1 komt te zitten. Maar dat kan een stukje naïviteit zijn.

Hebben jullie wel eens meegelopen bij een potentiële werkgever? Hoe pak je zoiets aan, en wat kun je van zo'n dag verwachten? Wat dóe je gedurende de dag? Als het meeloop-ervaringen in de accountancy zijn is het helemaal mooi, maar ik ben blij met alle ervaringen...
Ik werk in de zorg, en bij ons is het zeer gebruikelijk dat je eerst een dag meeloopt, om van beide kanten te bekijken of het bevalt.
Een hele dag is misschien wel lang. Ook voor je potentiele nieuwe werkgever. Die moet jou ook maar de hele dag bezig houden en als je dan nog niet zeker bent of je hun nieuwe collega gaat worden, dan gaan ze je natuurlijk ook niet van alles vertellen enzo. Misschien is een uurtje of 3, 4 wel genoeg.
Ik heb ook weleens meegelopen voordat ik en potentiele werkgever de beslissing namen om er wel of niet voor te gaan. Ik heb vijf uur lang meegelopen, en het viel positief uit en ik werk er nu nog. Handig aan meelopen vond ik dat je de sfeer kon proeven, kijken hoe collega's praten over bepaalde zaken, je steekt er heel wat van op.

Omdat je schrijft dat in je huidige baan de organisatie en jij geen match hebben, lijkt het me inderdaad ook voor jou handig om eens mee te lopen. Pas jij bij de organisatie en past de organisatie bij jou?
Bij mijn werk is het ook gebruikelijk dat je een dag meeloopt. Ik vind het zelf heel goed omdat zoals Teigera al zei, je kunt de sfeer wat proeven. Over het algemeen geeft een meeloopdag wel een reeel beeld van hoe het er aan toe gaat.
Meelopen vind ik ook zeer zinvol. Vooral ook omdat je op je huidige werk dus blijjkbaar niet goed genoeg op de hoogte was van de sfeer etc waardoor je het niet naar je zin hebt. Geef gewoon aan dat je deze fout niet nog eens wil maken.
Meelopen binnen de accountancy is zeker gebruikelijk, vooral bij de grotere kantoren.....maa let wel een beetje op: het is niet alleen voor jou om te kijken hoe het is, maar ook om jou nog eens extra te beoordelen!
quote:Cuchara schreef op 09 maart 2010 @ 21:51:

Nou hoor ik wat mensen om me heen roepen dat ik een dag mee moet gaan lopen. Gewoon een dag rondneuzen op het kantoor, praten met potentiële collega's, dossiers bekijken.een kantoor dat dat toestaat schendt de vrij strikte geheimhoudingsplicht die in de sector geldt.

Maar meeloopdagen zijn niet zo vreemd in de sector. Vooral als extra selectiemiddel.

quote:Als het meeloop-ervaringen in de accountancy zijn is het helemaal mooi, maar ik ben blij met alle ervaringen... Ik ken de sector vrij goed, maar nooit "meegelopen" als sollicitant tenminste. Wat ik aan "meeloop"-activiteiten gezien heb, was nooit echt een soort rondneuzen en meelopen, maar altijd een strak georganiseerde dag met vooral veel fictieve activiteiten. Selectie, selectie en nog eens selectie.
Rider, dossiers bekijken is misschien wat ongelukkig geformuleerd. Niet zozeer inhoudelijk dossiers bestuderen, maar meer eens over een schouder gluren om te zien hoe de dossiers eruit zien. Verder heb ik zelf natuurlijk ook een bepaalde geheimhoudingsplicht - weliswaar op papier alleen ten overstaan van mijn huidige baas - en beschouw ik mezelf als integer. Maar ik begrijp je punt.

Ik heb nog nooit een 'meeloopdag' gehad. Mijn eerste werkgever was een big-4 kantoor en zelfs daar was het met één gesprek eigenlijk al geregeld. Feit is dat dat tot op heden mijn leukste werkgever geweest is... Zo'n selectiedag met fictieve opdrachten is dus vooral van 'horen zeggen', maar ik geloof dat dat wel is wat ik 'wil'.

Ik voel de situatie zoals hij nu is als falen en ik maak niet graag fouten. Ik ben ook heel bang om nu een verkeerde keus te gaan maken. Ik wil een baan waar ik over 30 jaar nog zit... En op zich is de invulling van zo'n selectiedag door de werkgever, ook al ben ik dan de enige te selecteren persoon, natuurlijk ook al veelzeggend.

Bij de twee bedrijven in de openingspost heb ik volgende week in elk geval een tweede gesprek en ik heb volgende week nog een 1e gesprek. Het zijn overigens allemaal kleinere kantoren, geen big-4. Eén vestiging, twee vestigingen en 7 vestigingen. Geen idee of dat nog iets uitmaakt voor het al dan niet voorstellen van een paar uurtjes meelopen?
quote:Cuchara schreef op 10 maart 2010 @ 22:21:

Rider, dossiers bekijken is misschien wat ongelukkig geformuleerd. Niet zozeer inhoudelijk dossiers bestuderen, maar meer eens over een schouder gluren om te zien hoe de dossiers eruit zien. Verder heb ik zelf natuurlijk ook een bepaalde geheimhoudingsplicht - weliswaar op papier alleen ten overstaan van mijn huidige baas - en beschouw ik mezelf als integer. Maar ik begrijp je punt. Het ging me niet om jouw integriteit, maar die van het betreffende kantoor. Op grond van wet- en regelgeving is de geheimhoudingsplicht zwaar tot extreem (als ze een controlevergunning hebben)quote:Ik heb nog nooit een 'meeloopdag' gehad. Mijn eerste werkgever was een big-4 kantoor en zelfs daar was het met één gesprek eigenlijk al geregeld. Feit is dat dat tot op heden mijn leukste werkgever geweest is...Waarom ben je dara weg dan?quote:Ik voel de situatie zoals hij nu is als falen en ik maak niet graag fouten. Ik ben ook heel bang om nu een verkeerde keus te gaan maken. Ik wil een baan waar ik over 30 jaar nog zit...In de accountancy? Serieus?quote:Bij de twee bedrijven in de openingspost heb ik volgende week in elk geval een tweede gesprek en ik heb volgende week nog een 1e gesprek. Het zijn overigens allemaal kleinere kantoren, geen big-4. Eén vestiging, twee vestigingen en 7 vestigingen. Geen idee of dat nog iets uitmaakt voor het al dan niet voorstellen van een paar uurtjes meelopen? Ja, dat de professionaliteit vermoedelijk iets minder is. En dat is niet noodzakelijkerwijs een nadeel.
Ik ben samen gaan wonen en ik had daarna een reisafstand van 100 km enkele reis. Ik had me over kunnen laten plaatsen, maar dan moest ik nog steeds een ontzettend groot knelpunt door. Het zou me misschien 15 minuten reistijd schelen... Ik heb ruim 2 jaar op en neer gependeld, maar op een gegeven moment is dat gewoon niet leuk meer. Dus de keuze gemaakt dichter bij huis te gaan werken. Ik heb wel nog even overwogen om daar weer te solliciteren, ze zijn sinds vorige zomer klaar met de wegwerkzaamheden en het loopt nu weer als vanouds door. En ze waren ontzettend over me te spreken bij het checken van referenties... Maar weg = weg, ik denk niet dat het goed is om weer daar te gaan werken. Er is teveel veranderd de afgelopen jaren vermoed ik...

Eén van de twee kantoren heeft overigens geen AFM-vergunning. Opvallend genoeg komt juist het bedrijf zonder AFM-vergunning serieuzer/professioneler over...

En ja, serieus. Ik vind de accountancy echt ontzettend leuk. Ik werk nu ruim 7 jaar in de accountancy en ik vind het geweldig... Sommigen noemen het gestoord, ik ben er aan gewend.
quote:Cuchara schreef op 11 maart 2010 @ 14:00:

Ik ben samen gaan wonen en ik had daarna een reisafstand van 100 km enkele reis. Ik had me over kunnen laten plaatsen, maar dan moest ik nog steeds een ontzettend groot knelpunt door. Het zou me misschien 15 minuten reistijd schelen... Ik heb ruim 2 jaar op en neer gependeld, maar op een gegeven moment is dat gewoon niet leuk meer.Ik ken dat quote:Dus de keuze gemaakt dichter bij huis te gaan werken. Ik heb wel nog even overwogen om daar weer te solliciteren, ze zijn sinds vorige zomer klaar met de wegwerkzaamheden en het loopt nu weer als vanouds door. En ze waren ontzettend over me te spreken bij het checken van referenties... Maar weg = weg, ik denk niet dat het goed is om weer daar te gaan werken. Er is teveel veranderd de afgelopen jaren vermoed ik...Ik weet niet hoe lang je er weg bent, of welk kantoor het is. Zat je in de controlepraktijk?quote:Eén van de twee kantoren heeft overigens geen AFM-vergunning. Opvallend genoeg komt juist het bedrijf zonder AFM-vergunning serieuzer/professioneler over...Dat vind ik niet zo opvallend eerlijk gezegd.quote:En ja, serieus. Ik vind de accountancy echt ontzettend leuk. Ik werk nu ruim 7 jaar in de accountancy en ik vind het geweldig... Sommigen noemen het gestoord, ik ben er aan gewend.

Natuurlijk vind je dat leuk, het is het leukste dat er bestaat.

Als je het lastig vindt je keuze te maken, wil ik trouwens wel met je meedenken. Gewoon, door wat vragen te stellen, dan kan je zelf zien of je daar wat aan hebt. Maar ik wil me niet opdringen
Ik voel me echt über-blont nu... Hoe verstuur je een privébericht? quote:rider schreef op 11 maart 2010 @ 14:09:

[...]

Als je het lastig vindt je keuze te maken, wil ik trouwens wel met je meedenken. Gewoon, door wat vragen te stellen, dan kan je zelf zien of je daar wat aan hebt. Maar ik wil me niet opdringen Meedenken is zeker welkom!
toevallig ga ik dat traject nu in..

niet in jouw sector hoor maar goed,

vandaag tehoren gekregen dat ik ben aangenomen maar omdat ik de zekerheid wil hebben dat het is wat ik zoek heb ik gevraagd om een dag mee te lopen, dit hebben ze goedgekeurd en woensdag is het al zover.

ze reageerde wel even van "oh, ehhh ok" maar het moet van 2 kanten komen om het werk te accepteren (vooral in mijn sector, jouw sector ken ik niet)
quote:Cuchara schreef op 11 maart 2010 @ 22:29:

Meedenken is zeker welkom! Dan is om te beginnen wel van belang wat je gaat doen. Controlepraktijk, samenstelpraktijk, of nog iets anders? En waar liggen je voorkeuren, wat is je ervaring? Welke opleidingsachtergrond heb je? Ben je nog met AA of RA bezig, en zo ja, heb je nog stageverplichting?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven