Mode & Beauty alle pijlers

kleding combineren, is dat te leren?

24-04-2010 19:37 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, wie kan mij uitleggen hoe ik mezelf kan leren om kleding te combineren? Ik kan het echt niet, word er soms moedeloos van. Heb ooit de hulp van een styliste ingeroepen. Maar goed, die kon ik maar een paar uurtjes betalen en toen ze weg was, was ik het spoor al snel weer bijster. Kon me alleen houden aan de combi's die zij had bedacht maar kwam zelf niet verder.

Dan denk ik voor de zoveelste keer dat ik iets leuks heb gevonden en dat is dan soms ook zo maar dan weet ik niet waarmee ik het kan dragen. Dus heb ik er niet veel aan...

Hoe doet iedereen dat toch? Is die gave aangeboren of is het te leren? Zo weet ik bijvoorbeeld nooit wat ik op een spijkerbroek moet dragen (ja, ik weet het, hopeloos...). En als ik dan toch iets bedacht heb dan heb ik weer geen idee welke schoenen daarbij passen. Zijn er mensen die ooit ook niet in staat waren leuke combi's te maken maar er nu flitsend bijlopen en zo ja, hoe heb je dat gedaan? Alle tips welkom, bedankt alvast.
Ik nam vaak een vriendin mee uit shoppen, zij plukte van alles uit de kledingrekken en ik ging het aanpassen. Er zat veel bij dat ik zelf nooit uit de rekken zou hebben getrokken, om de kleur, om hoe strak het wel niet zou zitten, om een detail dat ik niet leuk vond, of een heel andere reden.

Nu nog pas ik in de winkel wel eens iets aan waarbij ik in eerste instantie zoiets heb van hmmm.. Als ik het leuk vind staan, neem ik het mee naar huis en dan laat ik mijn vriend nog eens keuren en die keurt het meestal goed haha.

Het mooiste compliment dat ik gehad heb was van 2 collega's. De één zei dat ik zo'n leuke outfit aan had en toen zei de ander dat ik altijd leuke kleding aan heb.

Ik zou ook niet weten wat een basiscollectie is, is dat minstens 2 mooi zittende spijkerbroeken, met een zootje basic shirts en longsleeves? En één of meerdere rokjes, nette broeken en blouses?
Iris, hoeveel kleuren laarzen en bijpassende leren jasjes heb je?

Dat vraag ik me altijd af als ik iemand zoiets hoor zeggen. En hoeveel paar schoenen dan ook meteen :-)
Kijk naar de paspoppen in de winkel, daar kun je vaak ook wat inspiratie uit opdoen.
quote:Whiskers schreef op 24 april 2010 @ 21:11:

Uhm, waaruit bestaat een basisgarderobe? Ondergoed en sokken toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Oooh, dan heb ik verder niks nodig!
Basisgarderobe:

Zoavebroek

Legging

broekrok

driekwartbroek

Tuniek

uuuhhhh...

verder nog iets nodig?
een middagje in de bieb allerlei mode bladen doornemen, er staan vaak artikelen in waarin met enkele kledingstukken verschillende combinaties worden gemaakt.

De boeken van Trinny and Susannah idd, of The Pocket Stylist, om ideeen op te doen.

En meegluren bij de dames van het fashionista kletscafe

Tis vooral een kwestie van uitproberen, en durven.
wat is een zoavebroek trouwens?
broekrok en driekwartbroek? Grapjas!
Ik kijk vaak op websites van bijvoorbeeld H&M en Asos om een beetje te kijken wat leuk bij elkaar staat. Ook op straat en in tijdschrijften (en dan snapshots van mensen op straat of BN'ers) kijk ik goed rond en doe ik veel ideeen op.
quote:tijgermeisje schreef op 25 april 2010 @ 09:43:

wat is een zoavebroek trouwens?Broek met laag kruis.
quote:absoluteEinstein schreef op 25 april 2010 @ 07:57:

Basisgarderobe:

Zoavebroek

Legging

broekrok

driekwartbroek

Tuniek

uuuhhhh...

verder nog iets nodig?zoavebroek en driekwartbroek, niet doen als je korte benen hebt. Broekrok, ehm, ehm, ehm. Daar hou ik mijn mond maar over.
Er komt vaak commentaar op het feit dat het merendeel van de meiden slank zijn, maar levert wel heel veel inspiratie op omdat er veel stijlen te vinden zijn.

http://lookbook.nu/
Ik heb drie jaar in een kledingwinkel gewerkt. Dat hielp.
quote:stukje_cake schreef op 24 april 2010 @ 22:27:

Iris, hoeveel kleuren laarzen en bijpassende leren jasjes heb je?

Dat vraag ik me altijd af als ik iemand zoiets hoor zeggen. En hoeveel paar schoenen dan ook meteen :-)

Ik heb 4 paar laarzen met bijpassende leren riem, leren tas en leren jasje (zwart, bruin, cognackleurig en donkerpaars). Mijn leren jasjes draag ik vooral in de herfst en het voorjaar.

In de winter draag ik een winterwitte wollen halflange jas met paarse accesoires: sjaal, leren handschoenen, laarzen en tas of mijn andere laarzen die dan passen bij mijn kleding of twee paar winterschoentjes met hoge hak.

Daarnaast heb ik voor de lente en zomer 3 paar leren sierslippers, 2 paar strandslippers, 2 paar siersandaaltjes, 1 paar zomerschoentjes met hak en 1 paar ballerinas.

Volgens mij is dit niet zo veel voor een vrouw .
Ik match dus zelden mijn schoenen, met mijn riem en jas. Hoewel ik wel kleuren terug laat komen. Ik let er natuurlijk wle op dat iets staat. Dus niet mijn roze sneakers onder mijn rode jeans.
Hee Marionne, zie je wel, als je iets past, of het je leuk staat of niet?
Iedereen kan combineren. Neem 3 kledingstukken en trek ze aan. Maar ik neem maar aan dat je wil dat het ook nog leuk staat?

Als je al hulp hebt gehad van een styliste en daar niet mee uit de voeten kon, dan lijkt het me lastig worden. Misschien kun je de setjes van de styliste uitstallen op de grond en dan in je kast op zoek gaan naar onderdelen die er op lijken en die ook uitstallen? Let dan vooral op het silhouette van de kleding, en dan pas op kleur.

Ik heb zelf geen moeite om te combineren maar had wel een ander probleem. Ik heb erg veel kleding en nog veel meer schoenen. Dus ik vergeet de helft. Heb onlangs elk kledingstuk op de foto gezet en alle schoenen ook. Dat leverde verrassende resultaten op qua combinaties die ik nu maak. Nieuw met oud, en de komende drie jaar hoef ik geloof ik geen kleding te kopen.

Nu zit mijn garderobe redelijk in mijn hoofd en koop ik alleen nog hele belangrijke stukken. Als in: echt modische musthave, een klassieker, iets héél duurs of iets wat ik echt nog niet heb.

Misschien is het ook iets voor jou om foto's te maken van wat je hebt en dan te gaan schuiven. Let op het silhouette wat je wilt creëren! Kijk goed naar de voorbeelden van de styliste en welk setje je het liefste draagt.

Succes!
Wauw, wat een enorme hoeveelheid reacties, bedankt allemaal!!!

Varuca: goede tip om niet teveel na te denken over wat hoort. Die neiging heb ik namelijk heel erg, realiseer ik me pas nu ik het jou zie opschrijven. Dus dat zou al flink kunnen helpen.

Iris27: leuk idee, basis van zwarte leggings en shirts. Jurkjes vind ik vaak leuk dus dat is dan makkelijk combineren inderdaad. En een hele geruststelling dat het toch te leren is!

Tijgermeisje: jouw advies om in de bieb tijdschriften etc. te gaan doorbladeren ga ik doen!

Fiefje: je vroeg voorbeelden van mijn combinatie-dilemma's: ik heb bijvoorbeeld een (vind ik zelf tenminste) leuke zwarte blouse gekocht, lang, met koordje aan onderkant waarmee je 'm kunt optrekken ofzo. Mouwen zijn 3/4 maar kun je korter maken met koordje. Ik dacht toen ik 'm kocht dat dat leuk zou staat op een spijkerbroek maar in de praktijk ziet dat er hartstikke saai uit. Dus daar moet waarschijnlijk iets onder of op maar wat......

Ander voorbeeld: zwarte workerbroek (dus met van die zakken bij knie): hoe draag ik die een beetje vlot (dus: wat erop en wat voor schoenen)

Wat voor schoenen onder jurkjes? Hakken zijn mooi maar loop ik niet lekker op...wat dan?

Ik ben niet zo groot (1.64): wat voor soort spijkerbroek kan ik dan het beste dragen en wat erop?

En zo kan ik nog even doorgaan vrees ik.

Ben trouwens gek op sieraden, vooral lange kettingen. Maar ook daar gaat wel eens iets mis. Dan ziet het er ineens tuttig uit (grote kralen bijvoorbeeld).

Wat ik ook lastig vind ik welke kleuren bij welke kleuren. Het valt me vaak op dat mensen die "durven" allerlei kleuren bij elkaar dragen waar ik niet op zou komen. Ik neig naar veilig, bijvoorbeeld "blauw boven, blauw beneden" en ja, dat ziet er dan snel saai uit.

Nogmaals dank voor alle tips!! Ik ga trouwens van de week maar snel naar dat Trinny en Susannah boek op zoek bij de Slegte.
quote:absoluteEinstein schreef op 24 april 2010 @ 22:16:

niet aantrekken wat die mevrouw rechts draagt en je komt al een heel eind.Haha, ik zou niet durven...maar ja, da's juist mijn probleem, ik moet meer durven
quote:varuca schreef op 25 april 2010 @ 12:20:

Ik match dus zelden mijn schoenen, met mijn riem en jas. Hoewel ik wel kleuren terug laat komen. Ik let er natuurlijk wle op dat iets staat. Dus niet mijn roze sneakers onder mijn rode jeans.

Same here! Ik vind het zelfs een beetje truttig om je tas, riem en laarzen te matchen. Ik hou toch van iets speelser combineren.

Volgens mij bestaat een basisgarderobe uit:

* 2 goed zittende jeans

* een (zwart) colbertje

* een (wit) blouseje (raar woord, klopt dat wel? )

* een leren jasje

* een (wollen) vest

* simpele t-shirtjes en hemdjes

* een goed passende BH

* little black dress

* sneakers, pumps en laarzen

Dit kan ieder seizoen met iets "hips" aangevuld worden. Een van die jeans kan bijvoorbeeld een skinny zijn. Verder vind ik fijn om minstens één zwarte legging in huis te hebben. Handig onder jurkjes, tuniekjes en rokjes. Alhoewel ik eigenlijk nooit tuniekjes draag. Niks voor mij.
anoniem_100629 wijzigde dit bericht op 25-04-2010 12:47
Reden: was iets te snel met verzenden
% gewijzigd
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
@Marionne Met kleuren is het net als met silouetten een kwestie van proberen. Vind je het lastig om kleuren te combineren maar wil je je outfit toch interessanter maken. Doe dan niet alleen blauw met zwart, maar doe er ook grijs bij.

Blauw vind ik trouwens een ideale kleur om te combineren met andere kleuren.

Neem de blauwtint van de jumpsuite hiernaast. kan perfect met kleuren als rood, groen en geel, die je ook weer samen kunt combineren. Maar ook met kleuren als paars en roze. Blauw kun je dus afhankelijk van de tint met bijna alle kleuren combineren en is dus een ideale kleur om mee te experimenteren.
quote:varuca schreef op 25 april 2010 @ 12:51:

@Marionne Met kleuren is het net als met silouetten een kwestie van proberen. Vind je het lastig om kleuren te combineren maar wil je je outfit toch interessanter maken. Doe dan niet alleen blauw met zwart, maar doe er ook grijs bij.

Blauw vind ik trouwens een ideale kleur om te combineren met andere kleuren.

Neem de blauwtint van de jumpsuite hiernaast. kan perfect met kleuren als rood, groen en geel, die je ook weer samen kunt combineren. Maar ook met kleuren als paars en roze. Blauw kun je dus afhankelijk van de tint met bijna alle kleuren combineren en is dus een ideale kleur om mee te experimenteren.Goed idee, ik ga meer op de blauwe toer. Ik heb bijvoorbeeld een zwarte jurk van Didi (met roezels en touwtjes die je kunt aantrekken), zou dat leuk zijn met een blauwe legging en shirt eronder of zou je dan juist een andere kleur legging dan shirt doen. De jurk heeft korte mouwen. En wat voor schoenen zou je daar dan onder doen? Heb bijvoorbeeld platte zwarte schoenen (goh, wat heb ik eigenlijk veel zwart....nu ik dit zo schrijf) maar dat wordt wel wat saai. Stel dus blauw onder de zwarte jurk en dan nog een andere kleur schoenen? En een andere kleur ketting misschien? Ben benieuwd..
@ Twister: je hebt gelijk hoor dat matching van kleding zoals ik dst doe heel tuttig kan worden. Ik ben dan ook sportief klassiek of elegant vrouwelijk gekleed en daar past het bij. Hopelijk is het niet tuttig, maar daar zijn de meningen vast over verdeeld, haha!

Voor mij is een basisgarderode:

- een donkerblauwe skinny of andere spijkerbroek als skinny je niet staat;

- een witte skinny voor de zomer;

- wikkelbloesjes;

- wikkelvestjes voor op een kort rokje;

- wollen jurkjes voor de winter met laarzen eronder;

- shirtjes in felle kleuren;

- verschillende soorten zomerschoenen.

Zwart vind ik zelf een moeilijke kleur, want het maakt veel mensen vaal of somber, dus ik kies liever voor donkerblauw.
quote:Marionne schreef op 25 april 2010 @ 12:35:

Fiefje: je vroeg voorbeelden van mijn combinatie-dilemma's: ik heb bijvoorbeeld een (vind ik zelf tenminste) leuke zwarte blouse gekocht, lang, met koordje aan onderkant waarmee je 'm kunt optrekken ofzo. Mouwen zijn 3/4 maar kun je korter maken met koordje. Ik dacht toen ik 'm kocht dat dat leuk zou staat op een spijkerbroek maar in de praktijk ziet dat er hartstikke saai uit. Dus daar moet waarschijnlijk iets onder of op maar wat......

Met een donkere spijkerbroek kan dit inderdaad erg saai ogen, dus waarom probeer je het niet met een witte skinny en dan een paar zwarte laarzen erover of zwarte pumps. Heel mooi en klassiek ook zo'n zwart/witte combinatie, maar je kunt het wat opfleuren met een felle ketting ofzo of juist met felle schoenen eronder als enige accent.

Ander voorbeeld: zwarte workerbroek (dus met van die zakken bij knie): hoe draag ik die een beetje vlot (dus: wat erop en wat voor schoenen)

Bij een worker zou ik kiezen voor een heel hip shirtje of juist een heel vrouwelijk bloesje en pumps met hakken, voor het contrast. Anders ben je net een kerel .

Wat voor schoenen onder jurkjes? Hakken zijn mooi maar loop ik niet lekker op...wat dan?

Onder jurkjes vind ik zelf laarzen erg leuk en in de zomer sierslippers, open zomerschoentjes of sandaaltjes bijvoorbeld in het goud of zilver.

Ik ben niet zo groot (1.64): wat voor soort spijkerbroek kan ik dan het beste dragen en wat erop?

Dat hangt van je verdere figuur af. Als je slank bent zou ik voor een skinny kiezen want dan lijk je langer. Anders een redelijke strakke broek met iets langers erboven.

En zo kan ik nog even doorgaan vrees ik.

Ben trouwens gek op sieraden, vooral lange kettingen. Maar ook daar gaat wel eens iets mis. Dan ziet het er ineens tuttig uit (grote kralen bijvoorbeeld).

Kettingen kunnen inderdaad snel tuttig maken, net als sjaaltjes, dus waarom draag je ze niet als armband?

Wat ik ook lastig vind ik welke kleuren bij welke kleuren. Het valt me vaak op dat mensen die "durven" allerlei kleuren bij elkaar dragen waar ik niet op zou komen. Ik neig naar veilig, bijvoorbeeld "blauw boven, blauw beneden" en ja, dat ziet er dan snel saai uit.

Kleuren mengen is ook erg moelijk. Kijk eens naar sterren hoe die dit doen en kijk dan of dat iets voor jou is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven