Kan ik dit maken t.o.v. de werkster?

08-06-2010 12:16 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ongeveer een jaar hebben wij een werkster/schoonmaakster/hulp in de huishouding, 1x per 2 weken voor 2 uur, voor de meest voorkomende werkzaamheden (stofzuigen, dweilen, wc's, badkamer enzo). Bevalt goed.

Nu is het zo dat mijn vriend zeer onregelmatig werkt, het vaak enorm druk heeft (vandaar ook die hulp ), maar in de zomermaanden ligt zijn werk zo goed als stil. Nu dus ook. Hij heeft maar af en toe een klusje, en dat zal zeker tot half augustus zo blijven. Hij heeft dus tijd genoeg om nu zelf meer in het huishouden te doen, en we vinden het beiden een beetje onzinnig dat hij dat nu zou moeten laten liggen omdat we nu eenmaal een werkster hebben.

Mijn vraag is nu; kan ik tegen de werkster zeggen dat we haar de komende 2 maanden niet nodig hebben (uitlegggen waarom natuurlijk) en aangeven dat ik over een maand of 2 weer contact opneem om af te spreken wanneer ze weer kan "beginnen"?

Of kan ik dat gewoon niet maken? Een leuke mededeling is het sowieso niet voor haar natuurlijk, want als ze niet komt, verdient ze ook niets. En aan de andere kant hoor je ook wel eens van mensen die hun werkster in de vakantie gewoon doorbetalen, ook als ze niet komt.

Kortom, ik weet niet zo goed wat ik hiermee aanmoet.

Kunnen jullie me op weg helpen?

(Aan mijn vriend heb ik wat dit betreft ook niet zoveel want die laat het fijn allemaal aan mij over )
Nothing happens for a reason
tuurlijk je kan het haar altijd voorleggen (is natuurlijk het risico van zwart werken). Het is aan haar om dan te zeggen of ze na 2 maanden terug wil komen.
Je kunt ook voorstellend at ze dan eens in de 3 of 4 weken komt en dan alleen de grote dingen doet zoals ramen zemen e.d.
Ik zou het gewoon met haar bespreken. Waarschijnlijk wil ze zelf ook wel een paar weken vakantie.

( heeft ze nog kinderen in basisschoolleeftijd dan wil ze misschien zelfs wel 6 weken vrij zijn?)
Als ik het goed begrijp heb je het over 4 uurtjes per maand. Daar zal ze niet failliet aan gaan als ze die twee maanden moet missen. En jullie ook niet als jullie haar gewoon laten blijven komen.
Je kan natuurlijk veel tegen haar zeggen, maar....

als ik de hulp zou zijn, dan zou ik zeggen van "zoek maar een ander".
quote:gizz schreef op 08 juni 2010 @ 12:20:

Je kunt ook voorstellend at ze dan eens in de 3 of 4 weken komt en dan alleen de grote dingen doet zoals ramen zemen e.d.Dat zou ik doen
Ik zou haar,als het financieel ookmogelijkis, haar gewoon laten komen. Kan ze eens de badkamer helemaal uitsoppen of de ramen zemen.

Of je vriend moet een hele goede schoonmaker zijn natuurlijk. Heeft hij wel toegezegd dat hij nu haar taken op zichneemt?
Ik vind het niet zo netjes, eerlijk gezegd. Ze rekent ook op die paar uurtjes.

Daarbij is het toch juist lekker dat ze komt poetsen. Kan ze de grote dingen doen, of de klussen waaraan hij een grote hekel heeft.
Vind ook dat je dit niet kunt maken. Ik zou er ook niet te hard op rekenen dat ze na die 2 maanden nog terug wil komen. Ik zou het niet doen iig!
quote:louisavuitton schreef op 08 juni 2010 @ 12:24:

Ik zou haar,als het financieel ookmogelijkis, haar gewoon laten komen. Kan ze eens de badkamer helemaal uitsoppen of de ramen zemen.

Of je vriend moet een hele goede schoonmaker zijn natuurlijk. Heeft hij wel toegezegd dat hij nu haar taken op zichneemt?

Goeie vraag, die laatste.

Ik zou haar laten komen om de grote klussen te laten doen (een keer goed spinneraggen, ramen zemen, keuken van binnen en van buiten soppen, ettc etc. Mijn ervaring is dat er altijd wel iets te doen is.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik vind het ook niet netjes. Het gaat in twee maanden om 8 uur, dus je bespaart nauwelijks. Bij 12,50 per uur is dat 100 euro.

Je kunt inderdaad wel hopen dat ze zelf nog op vakantie gaat.
Je zou het kunnen voorstellen, maar als ik jullie werkster was, dan kom je wat mij betreft op zoek naar een ander.
MILF in the making ;-)
Als je vriend de communicatie met de werkster aan jou overlaat, weet hij dan wel helemaal zeker dat íe straks iedere week 2 uur over heeft om schoon te maken? Of gaat íe in z'n vrije tijd lekker naar het strand?

Als jij nu de werkster tijdelijk opzegt, wat ik eigenlijk al niet zo netjes vind, en vervolgens ga jij ervan uit dat je vriend dat wel doet, maar vriend doet het niet en de werkster komt na 2 maanden terug in de bende, dan had je haar beter gewoon kunnen laten komen.

Ik zou de bespreking lekker tussen vriend en werkster laten lopen. Dan is íe er ook zelf bij dat hij afspreekt dat íe het zelf doet.
Hmmmm, de meningen zijn verdeeld dus. Het gaat me niet eens zozeer om het geld wat we besparen. Hoewel het wel een beetje onzinnig is om het uit te geven aan iets wat je eigenlijk zelf zou willen (en kunnen) doen. Mijn vriend doet die taken echt wel, dat is het probleem niet.

Zelf gaat ze volgens mij niet op vakantie maar dat weet ik niet zeker.

Het suffe is nu dat mijn vriend nu min of meer verplicht is om het huis te verlaten voor die paar uur omdat de werkster dan komt (ze is moslim en wil liever niet met een man alleen in huis zijn).

Nouja, dat soort dingen dus.

Pfft, het blijft lastig geloof ik.
Nothing happens for a reason
Ik vind het ook niet aardig dat je haar vraagt twee maanden niet te komen. Schoonmaaksters zijn niet degene met de hoogste salarissen, dus ze hebben elk uurtje werk nodig dat ze kunnen krijgen lijkt me. En er is zoveel vraag naar goede schoonmaaksters, dus voor jou zo een ander natuurlijk.
quote:juliet64 schreef op 08 juni 2010 @ 12:34:

Hmmmm, de meningen zijn verdeeld dus. Het gaat me niet eens zozeer om het geld wat we besparen. Hoewel het wel een beetje onzinnig is om het uit te geven aan iets wat je eigenlijk zelf zou willen (en kunnen) doen. Mijn vriend doet die taken echt wel, dat is het probleem niet.

Zelf gaat ze volgens mij niet op vakantie maar dat weet ik niet zeker.

Het suffe is nu dat mijn vriend nu min of meer verplicht is om het huis te verlaten voor die paar uur omdat de werkster dan komt (ze is moslim en wil liever niet met een man alleen in huis zijn).

Nouja, dat soort dingen dus.

Pfft, het blijft lastig geloof ik.Dan kun je het toch heel slim spelen? Niet zo netjes misschien, maar als je aangeeft dat je vriend in de zomermaanden thuis is, vind ze dat wellicht zo vervelend dat ze dan zelf aangeeft voor die paar maanden niet te komen.
Natuurlijk kun je dat maken! Je huurt iemand toch alleen in op momenten dat je ze nodig hebt? En het is inherent aan freelance cq zwart werken dat je niets krijgt als je 'n periode niet nodig bent. Net zo goed dat zij morgen zelf kan opstappen omdat ze 'n betere baan heeft gevonden, kunnen jullie haar zeggen dat ze de komende maanden niet nodig is.
Ik zou haar niet afzeggen.

Ik heb zelf bijvoorbeeld volgende week vrij van woensdag t/m vrijdag. Ik kan dan natuurlijk prima zelf schoonmaken (schoonmaakster komt elke week 2 uur).

Maar omdat ik er zelf ook niet van gecharmeerd zou zijn als het op mijn werk minder druk is, ik dan niet hoef te komen (en niet wordt betaald), zal ik dat bij haar ook niet doen.

Ik regel dan dat ze op maandag of dinsdag komt, of een andere week 4 uur. Dit vind ik fijn, omdat ze in die 4 uur eens goed de keukenkastjes kan doen bijv, en zij vindt het fijn omdat ze geen inkomen misloopt.

En dat je vriend speciaal de deur uit moet.. Tsja, 1x per 2 weken zal hij toch sowieso wel eens afspraken/activiteiten buiten de deur hebben?

Als het een goede schoonmaakster is vind ik niet dat je dit moet vragen. Als je toch al niet al te enthousiast over haar bent kun je het natuurlijk wel doen, en daarna weer een andere zoeken.
quote:Het suffe is nu dat mijn vriend nu min of meer verplicht is om het huis te verlaten voor die paar uur omdat de werkster dan komt (ze is moslim en wil liever niet met een man alleen in huis zijn).[edit door moderator]
anoniem_103632 wijzigde dit bericht op 09-06-2010 09:19
Reden: discriminatie
% gewijzigd
Mijn werkster vond het ook niet fijn als ik thuis was, dus we hadden de afspraak dat ze in de schoolvakanties niet hoefde te komen. Ging prima!
Dat ze niet samen in 1 huis wil-mag zijn met je vriend komt op mij over als een extra makkelijk excuus om haar dan niet te laten komen. Ze kan toch komen werken als je vriend wél een klusje heeft, of hij gaat boodschappen doen als zij er is.

Kortom, als je mij dat nieuws zou brengen als ik jou werkster was was het nog maar de vraag of ik na die 2 maanden nog wel terug zou willen komen
quote:elninjoo schreef op 08 juni 2010 @ 12:42:

[...]

[edit door moderator]Aangeven dat je het niet prettig vind om alleen te zijn met een man is toch geen chantage? Als die man besluit er wel te zijn dan heeft ze zelf een probleem, hij niet.
Tja, dat verandert de zaak en kun je het makkelijk omkeren. Je vriend is thuis en wil zij dan ook wel schoonmaken. Zo niet, dan over 2 maanden terug,

Had dit ook met mijn werkster. Zij wilde een sleutel,maar die wilde ik haar (toen) nog niet geven, maar zij wilde wel alleen schoonmaken (heb 2 kleine kinderen en begreep dat wel). Afgesproken dat zij om 8 uur ´s ochtendskomt, dan ga ik net de deur uit met de kids om te werken. Had zij niet om 8.00 uur willen komen, dan had ik een andere werkster gezocht.
De hamvraag is of je haar kunt missen als ze over 2 maanden zegt: jammer joh, ik heb ander werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven