Gezondheid alle pijlers

zorgelijke ontwikkelingen

25-07-2010 19:30 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Ik erger me ook wel heel erg aan de tendens dat mensen zomaar roepen dat het een mode-verschijnsel is, ADHD & ASS.

dat zijn vaak mensen die zelf een normaal gezin hebben.

Dan is het ook wel makkelijk om zo te oordelen.
Stressed is just desserts spelled backwards
het is in die zin een modeverschijnsel omdat het stempeltje vroeger niet bestond. De kinderen zijn wezenlijk niet anders. Vroeger heette het alleen maar "onaangepast" "wild" of "druk".
quote:Maja82 schreef op 26 juli 2010 @ 09:35:

Ik ga niet eens reageren maar ik vind het altijd verbazingwekkend wat voor fabels er over ADHD ASS enz de ronde doen.

Weet je wat eigenlijk het ergst is.

Dat je een stickertje nodig hebt om hulp te krijgen.

Niets individuele leerweg. Als je niet in het gemiddelde hokje past krijg je een stickertje. Niet beter dan vroeger hoor, anders. Vroeger werd je of afgeserveerd of met dwang gemiddeld gemaakt. Nu krijg je een sticker en worden daar je problemen aan opgehangen.

Inderdaad. Zonder sticker geen hulp. En daar zijn dan ook weer gradaties in.

Ik heb een zoon met ASS. Zit op een reguliere basisschool, met een rugzakje, krijgt geen "drugs" om hem in het gareel te houden. Hij doet het prima, meer dan uitstekend zelfs, dankzij de extra hulp van de IB-ers, die betaald worden uit zijn rugzakje. Geweldig toch zou je denken.

En dat is zijn probleem. Hij is niet "erg" genoeg. Zijn gedrag is niet autistisch genoeg, hij veroorzaakt te weinig problemen en hij is te intelligent. Dus is er een grote kans dat hij zijn rugzakje kwijt raakt als hij een herindicatie moet krijgen volgend jaar.

En als je dan bekijkt waar hij vandaan komt...Hij ging als 3-jarige naar het medisch kinderdagverblijf. Was thuis nauwelijks te handhaven, hij kon niet praten, had een ernstig eetprobleem waardoor hij ernstige darmklachten kreeg, waardoor zindelijk worden niet zou lukken. Op het mkd hebben ze wonderen met hem verricht en wij hebben samen met hem keihard geknokt.

Toen hij ruim 4 was ging hij naar een reguliere basisschool, als een van de weinige kinderen die van een mkd komen.

En als die broodnodige hulp wegvalt, wat dan?
Volgens mij gaat het probleem van slechte voeding verder dan chips, frisdrank en wit brood. Zelfs het groente en fruit is vaak van minder goede kwaliteit dan vroeger. Veel wordt op glasvezel gekweekt of op arme gronden, fruit wordt vaak groen en onrijp geplukt en vanwege verre afstanden en lange transporten zijn vele pitamientjes al verloren gegaan voordat wij het eten.

Wat betreft Maja82 schrijft; ik heb er weinig verstand van want (voor zover ik weet) geen ASS in familie of vriendenkring maar wel even het volgende:

Mijn dochter gaat sinds februari naar de basisschool. In haar klas zitten twee jongens waarvan ik er van eentje weet dat hij ADHD is. De andere gedraagt zich net zo maar van hem weet ik niet of dat hij ADHD heeft. Die twee zijn zo druk (drukker dan andere drukke jongens) dat ik merk dat de rest van de klas daar soms hinder van ondervindt. Bijv; alle kinderen zitten netjes in een kringetje, zij rennen en vallen nog over stoelen en tafels en ouder en juf krijgen ze maar met moeite op de stoel.

Ik heb ook een paar keer van mijn dochter gehoord dat een van hen bijv. de glijbaan "terroriseert"'. Hij is moeilijk aan te sturen door de juffen en ik krijg het idee dat dat zijn weerslag heeft op de andere leerlingen.

Nu schrijf jij dat kinderen met ASS&ADHD wel een stickertje krijgen maar geen individuele leerweg ontvangen. Ik dacht dat deze kinderen vaak met "een rugzakje" naar een gewone basisschool gaan en niet naar een speciale school. Juist omdat ouders graag willen dat ze met gewone kinderen mee over gaan. Met dat rugzakje zouden ze dan wat extra aandacht krijgen maar tegelijkertijd kan dit wel een minder goede invloed hebben op de klas. Nu snap ik wel dat ook "gewone" kinderen niet 'beschermd' hoeven te worden want in onze maatschappij leven we allemaal met elkaar maar ik proef ergernis uit jouw post. Hoe zie jij het het liefst?
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:luna1 schreef op 26 juli 2010 @ 11:45:

[...]

En als die broodnodige hulp wegvalt, wat dan?

Dan moet je net als de rest van de mensen die het 'te goed'doen maar zelf oplossen. Tot het weer echt fout gaan en dan kan je weer 2 jaar op de wachtlijst.

Succes met alles, ik hoop dat je zoon (met of zonder hulp) toch alles bereikt wat hij wil en meer.
quote:louise1 schreef op 26 juli 2010 @ 11:48:

Hoe zie jij het het liefst?

Ik zou graag zien dat alle kinderen de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Ongeacht of ze druk of rustig zijn.

Dat kinderen met ADHD niet gezien worden als 'adhd' ertje en bij voorbaat vaak al vervelend gevonden worden. Maar dat ze gezien worden als kinderen.

Voorbeeldje: ik stond vrijdag in de trein. super druk, warm en vol.

Ik stond bij de deur van een coupé waar een jochie mee stond te spelen of eigenlijk meer etteren. Ik stoorde me er aan.

3 mogelijkheden:

1. Ik stoor me de rest van de reis

2. ik reageer geergerd

3. Ik vraag hem of hij stopt.

1 valt af

2 maakt het erger

3 heb ik gedaan en hij stopte. Wat me trof was de verbaasdheid van hem en van zijn moeder op de achtergrond. Hij stopte

Wat ik hier mee duidelijk wil maken is dat er zo vaak zo verkeerd wordt omgegaan met kinderen die niet lekker makkelijk gemiddeld zijn.

Ik weet het eigenlijk niet zo maar ik weet wel dat ik het soms zo zielig vind als een kind bij voorbaad al lastig gevonden wordt.

(actie reactie enzo)

Ik kan het niet zo uitleggen eigenlijk.
Ja, inderdaad. Dan kunnen we met lede ogen toekijken hoe het misgaat en vervolgens weer op de wachtlijst geplaatst worden.
Klopt het dat het vooral jongens zijn die last hebben van deze stoornis (en dan doel ik op ADHD, ASS, aan autisme verwante stoornissen)? Ik hoor en lees dit volgens mij minder vaak over meisjes..
Moloko, vraagje, waarom lees je je niet gewoon eens in mbt stoornissen e.d.. Als ik zie wat jij aan elkaar relateert (dik en stoornissen, ADHD en ASS, buitenlands --> minder stoornissen) dan blijkt daar voor mij uit dat je geen idee hebt van hoe deze zaken in elkaar steken. ADHD en ASS zijn bijvoorbeeld niet aan elkaar gerelateerd. ASS komt vaker voor bij jongetjes maar wel degelijk ook bij meisjes. (en dus ook bij mannen en vrouwen)
quote:Maja82 schreef op 26 juli 2010 @ 12:00:

[...]

Ik zou graag zien dat alle kinderen de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Ongeacht of ze druk of rustig zijn.

Dat kinderen met ADHD niet gezien worden als 'adhd' ertje en bij voorbaat vaak al vervelend gevonden worden. Maar dat ze gezien worden als kinderen.

Voorbeeldje: ik stond vrijdag in de trein. super druk, warm en vol.

Ik stond bij de deur van een coupé waar een jochie mee stond te spelen of eigenlijk meer etteren. Ik stoorde me er aan.

3 mogelijkheden:

1. Ik stoor me de rest van de reis

2. ik reageer geergerd

3. Ik vraag hem of hij stopt.

1 valt af

2 maakt het erger

3 heb ik gedaan en hij stopte. Wat me trof was de verbaasdheid van hem en van zijn moeder op de achtergrond. Hij stopte

Wat ik hier mee duidelijk wil maken is dat er zo vaak zo verkeerd wordt omgegaan met kinderen die niet lekker makkelijk gemiddeld zijn.

Ik weet het eigenlijk niet zo maar ik weet wel dat ik het soms zo zielig vind als een kind bij voorbaad al lastig gevonden wordt.

(actie reactie enzo)

Ik kan het niet zo uitleggen eigenlijk.

Ik vind ook zeker dat elk kind aandacht verdient, druk of niet. Maar heel eerlijk gezegd vind ik dat de klassen al vaak vrij vol zijn (meer dan dertig kinderen in een klas) en als er dan een aantal kinderen bij zijn met gediagnosticeerd ADHD (of andere verwante stoornis) dan komt een leraar vaak niet voldoende toe aan:

kinderen met een rugzakje

kinderen zonder rugzakje

In feite kan (ik zeg kan) de situatie voor beide groepen minder goed uitpakken.

Denk jij dat kinderen met ADHD of ASS de juiste begeleiding krijgen op een basisschool?

Trouwens, ik weet eerlijk gezegd niet hoe de ouders van de twee drukke jongens zouden reageren als één van de andere ouders hun kind zou vragen om rustig te gaan zitten. Ik ben dan toch bang dat de ouders dit niet fijn zouden vinden.
ADHD wordt minder gezien bij meisjes omdat meisjes het hypere vaak niet laten zien door druk te doen zoal jongentjes. Vaker is het dan ook ADD bij meisjes maar dat wordt niet gezien want dromerig en niet geconcntreerd is nu eenmaal minder lastig in de klas als druk en niet geconcentreerd.
quote:louise1 schreef op 26 juli 2010 @ 12:29:

[...]

Ik vind ook zeker dat elk kind aandacht verdient, druk of niet. Maar heel eerlijk gezegd vind ik dat de klassen al vaak vrij vol zijn (meer dan dertig kinderen in een klas)

dit vind ik ook zo raar, ik kan me toch heugen dat er jaren geleden toch echt gezegd werd dat er werk gemaakt moest gaan wordne om kleinere klassen te creeren enzo. Waar is dat idee toch gebleven

en als er dan een aantal kinderen bij zijn met gediagnosticeerd ADHD (of andere verwante stoornis) dan komt een leraar vaak niet voldoende toe aan:

kinderen met een rugzakje

kinderen zonder rugzakje

In feite kan (ik zeg kan) de situatie voor beide groepen minder goed uitpakken.

Denk jij dat kinderen met ADHD of ASS de juiste begeleiding krijgen op een basisschool?

nee ik denk van niet. Ik denk eigenlijk dat heel veel kinderen niet de goede begeleiding krijgen op school

Trouwens, ik weet eerlijk gezegd niet hoe de ouders van de twee drukke jongens zouden reageren als één van de andere ouders hun kind zou vragen om rustig te gaan zitten. Ik ben dan toch bang dat de ouders dit niet fijn zouden vinden.Het was ook een risicootje. Vaak wordt het je niet in dank af genomen als je iets tegen een kind zegt. Iets wat ik ook niet meer wil snappen. Waarom mag je iemand, volwassen of kind, er niet op aan spreken als je je ergens aan stoort? Wat is er mis met grenzen stellen?
quote:meds schreef op 26 juli 2010 @ 11:30:

het is in die zin een modeverschijnsel omdat het stempeltje vroeger niet bestond. De kinderen zijn wezenlijk niet anders. Vroeger heette het alleen maar "onaangepast" "wild" of "druk".

Klopt, maar ik denk dat je het anders moet omschrijven. De medische wetenschap was toen (30-40-50 jaar geleden) nog niet op de hoogte van dit soort neurologische beperkingen.

Net zoals de mensen een paar 100 jaar geleden hooguit 60 jaar werden en "ineens" stierven! Waaraan? Ouderdom? Deze mensen hadden wellicht ziektes onder de leden, die wij nu kennen en herkennen.
quote:Mevrouwdekees schreef op 26 juli 2010 @ 12:24:

Moloko, vraagje, waarom lees je je niet gewoon eens in mbt stoornissen e.d.. Als ik zie wat jij aan elkaar relateert (dik en stoornissen, ADHD en ASS, buitenlands --> minder stoornissen) dan blijkt daar voor mij uit dat je geen idee hebt van hoe deze zaken in elkaar steken. ADHD en ASS zijn bijvoorbeeld niet aan elkaar gerelateerd. ASS komt vaker voor bij jongetjes maar wel degelijk ook bij meisjes. (en dus ook bij mannen en vrouwen)

Ik koppel overgewicht en aan autisme verwante stoornissen niet aan elkaar. Ik kan me voorstellen dat het zo overkomt omdat ik deze beide ontwikkelingen noem in mijn OP. Het zijn gewoon twee dingen die me opvielen. Het vele overgewicht viel me zo enorm op toen ik vorige week met mijn kinderen op een camping in Nederland was, en afgelopen week tijdens een aantal dagjes uit in Nederland (bijv. in een grote speeltuin, en in een attractiepark). En twee avonden geleden had ik een gesprek met een vriendin en hadden we het over de enorme hoeveelheid gezinnen in onze wijk waar ADHD, PddNos en andere aan autisme verwante stoornissen voorkomen. Toen ik daarop ging googelen verdwaalde ik een beetje in de vele informatie en links die ik hierover aantrof en daarop heb ik deze OP geschreven. Hier zijn vast veel mensen die me over deze ontwikkelingen kunnen bijpraten. Of het nu inderdaad meer voorkomt dan vroeger. Of het meer in achterstandswijken voorkomt dan in andere wijken. Nu valt me op hoevaak er over jongens met een aan autisme verwante stoornis geschreven wordt en dit zie ik ook veel in mijn wijk, dus stel ik de vraag of het vooral jongens betreft, enz enz. Zelf had ik tijdens het googelen gelezen dat een stoornis als ADHD minder, of bijna niet, in Turkije voor zou komen. Ik weet niet of dit klopt en zo ja, waarom dat dan zo is. Veel mensen hebben inmiddels al op deze vragen hun verklaringen gegeven, maar als je nog aanvullingen hebt lees ik dat graag.

Zo hoop ik deze post beter uitgelegd te hebben..
quote:Maja82 schreef op 26 juli 2010 @ 12:38:

[...]

Het was ook een risicootje. Vaak wordt het je niet in dank af genomen als je iets tegen een kind zegt. Iets wat ik ook niet meer wil snappen. Waarom mag je iemand, volwassen of kind, er niet op aan spreken als je je ergens aan stoort? Wat is er mis met grenzen stellen?

Weet ook niet waar dat plan is gebleven; zal wel weer één of andere verkiezingsbelofte zijn geweest die heel snel in een la is verdwenen.

Ik snap ook niet helemaal waarom anderen niet iemand kind zou mogen aanspreken op zijn/haar gedrag. Mits niet buiten proportie mag iemand mijn kind echt wel aanspreken of corrigeren. Graag zelfs want ik kan niet altijd alles overzien (stel je bent in speeltuin en je ziet niet dat je kind een andere kind van glijbaan afduwt). Maar ook in andere omstandigheden.
ASS= aan autisme verwante stoornissen, onder meer Asperger en PDD-NOS.

ADHD= Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

Die twee staan los van elkaar. Gelinkt aan ADHD is dan wel weer ADD (zonder hyperactiviteit).

Maar goed, je leert nu over allerlei zaken iets bij, maar hoe je er bij komt om dit allemaal in een topic te prakken is me een raadsel.

/ overweegt een topic over pindakaas, tuinonderhoud en de breekindex van licht; zijn ook allemaal zaken waar ik weinig van af weet.
Damn...ik moet verhuizen!

Ik heb overgewicht, mijn kind heeft ASS, en we wonen niet in een achterstandswijk! Zou daar een subsidiepotje voor zijn?
Ja, ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen toch ietwat verwarrend is. Maar ik vond het een beetje raar om twee topics tegelijk te openen (eentje over de enorme toename van overgewicht, en eentje over de genoemde stoornissen) en dacht: ik kaart dit wel in 1 topic aan. Iedereen die een beetje leest ziet dat ik dit niet aan elkaar relateer maar dat dit twee ontwikkelingen zijn die mij zorgen baren. Maar dit blijkt toch lastiger te zijn dan ik dacht..
quote:Mevrouwdekees schreef op 26 juli 2010 @ 12:46:

ASS= aan autisme verwante stoornissen, onder meer Asperger en PDD-NOS.

ADHD= Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

Die twee staan los van elkaar. Gelinkt aan ADHD is dan wel weer ADD (zonder hyperactiviteit).

ADD wordt dan ook wel weer gelinkt aan ASS in nieuwere onderzoeken Om het makkelijk te houden

Ik prijs mezelf iig 'gelukkig' met een combi en zonder hulp

Ik heb geen overgewicht trouwens (net niet)

Misschien kan ik me ook beter niet mengen in dit soort topics.
quote:misschicken schreef op 26 juli 2010 @ 12:48:

Damn...ik moet verhuizen!

Ik heb overgewicht, mijn kind heeft ASS, en we wonen niet in een achterstandswijk! Zou daar een subsidiepotje voor zijn?

Wie weet. Heeft je kind ook overgewicht?

Ps. en nu hoef je niet heel verontwaardigd over me heen te vallen, je begint zelf met deze stompzinnige opmerking. Wie kaatst kan de ballen verwachten.
Kip: verkoop huis, koop huis in achterstandswijk (Tarwewijk Rotterdam heb je voor 50.000 euro al een benedenwoning), geld dat overblijft= subsidie.

@TO: Ja er zijn meer dikke kinderen tegenwoordig maar individueel kun je daar niet zo gek veel aan doen. En ja er worden meer stoornissen geconstateerd tegenwoordig. Dat betekent niet perse dat er ook meer zijn dan vroeger. Wel dat er nogal wat verandert is sindsdien, om maar wat te noemen:

-Dat de medische inzichten over wat stoornissen zijn verder zijn gevorderd, ipv gewoon een 'dom/ druk/ slim/ verlegen kind'

-Dat de eisen die de maatschappij stelt hoger zijn geworden, kon je vroeger met een vorm van autisme nog wel 'mee' tegenwoordig wordt zelfstandig werken, eigen inzicht en samenwerking veel hoger gewaardeerd. (en dat kunnen de meeste autisten niet goed)

-Dat ons beeld van 'maakbaarheid' van mens/ maatschappij anders is geworden; "mijn kind moet ook mee kunnen doen"

-Dat vroegah mensen hun schouders ophaalden over 'gekke henkie' en 'hysterische mientje' of ze opbosten in een gesticht.
quote:SofiaM schreef op 25 juli 2010 @ 22:03:

[...]

Moet je net een autist treffen die weigert om zich te voeden aan de borst van zijn moeder.

Met betrekking tot dikkere kinderen snap ik dat het groot probleem is, mijn zoon was mager en is in de afgelopen jaren behoorlijk dicht gegroeid. Reden? Eenzijdige voeding (want autist), geen sport (kan hij niet aan) en doordat hij amper slaapt mist hij de energie om buiten te spelen en bij zeer slechte nachten zie je hem meer eten. Tja.. eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik dit moet oplossen. Soms zijn de omstandigheden gewoon niet zo makkelijk om een kind een gezonde voeding te laten nuttigen en voldoende te laten bewegen.

Mijn zoon slaapt ook slecht, teveel prikkels en daardoor ook te weinig energie voor sport of iets dergelijks.

Ook hij had zijn nachtkastjes vol met snoep en ondanks dat hij niet dikker werd (nog niet) baarde het me wel zorgen.

Ik weet niet hoe oud jouw zoon is Sofia maar ik heb die van mij artikeltjes gegeven over koolhydraadverslaving en dat hij daardoor ook wel eens moe kon zijn. De hele dag snoepen kost energie, klinkt raar maar toch waar

Het duurde even voordat hij het serieus nam maar hij is afgekickt en samen hebben we gekeken voor alternatieven zoals een handje noten, stukje kaas, worst etc ipc snoep, kruidenthee ipv frisdrank en snoeptomaatjes.

Hij slaapt iets beter, is minder moe en heeft meer energie. Misschien een idee?
quote:moloko142 schreef op 26 juli 2010 @ 12:54:

[...]

Wie weet. Heeft je kind ook overgewicht?

Ps. en nu hoef je niet heel verontwaardigd over me heen te vallen, je begint zelf met deze stompzinnige opmerking. Wie kaatst kan de ballen verwachten.Nee, mijn kinderen zijn keurig op gewicht. Teleurstellend?
quote:misschicken schreef op 26 juli 2010 @ 14:55:

[...]

Nee, mijn kinderen zijn keurig op gewicht. Teleurstellend?Integendeel, houden zo!
quote:bosaapje schreef op 26 juli 2010 @ 14:53:

[...]

Mijn zoon slaapt ook slecht, teveel prikkels en daardoor ook te weinig energie voor sport of iets dergelijks.

Ook hij had zijn nachtkastjes vol met snoep en ondanks dat hij niet dikker werd (nog niet) baarde het me wel zorgen.

Ik weet niet hoe oud jouw zoon is Sofia maar ik heb die van mij artikeltjes gegeven over koolhydraadverslaving en dat hij daardoor ook wel eens moe kon zijn. De hele dag snoepen kost energie, klinkt raar maar toch waar

Het duurde even voordat hij het serieus nam maar hij is afgekickt en samen hebben we gekeken voor alternatieven zoals een handje noten, stukje kaas, worst etc ipc snoep, kruidenthee ipv frisdrank en snoeptomaatjes.

Hij slaapt iets beter, is minder moe en heeft meer energie. Misschien een idee?Lief van je, maar mijn zoon's slaapproblematiek heeft medische oorzaken waaraan weinig te doen is. Daarnaast snoept hij dus amper, misschien op woensdagmiddag en soms in het weekend. Hij vraagt er niet om, dus ik geef het niet. En hij krijgt ook geen frisdrank, beter gezegd hij moet het niet zoals de meeste dingen die je noemt. Blokjes kaas eet je nl. alleen in de AH.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven