na verbouwing buren, nog meer contactgeluid

17-08-2010 22:21 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon sinds 3 jaar in een 2-onder-1 kap huis. Het is van het type bouwstijl uit de jaren '60. De eigenaren van destijds waren nogal handig en bouwden het huis zelf. De ene familie woonde aan de deze kant en de andere familie aan de andere kant. Aan die zijde woont nu inmiddels de volgende generatie. Zoon van met vrouw en 2 kinderen.

Deze zoon weet dus veel van de ins en outs van het huis. Veel contactgeluid, op een of andere manier. Tja dat wist ik niet.

Onze slaapkamers grenzen aan elkaar en ook onze woonkamers.

Als ik in bed lig dan hoor ik altijd wel iets. Hoesten, snurken. Ik snap, omdat ik single ben, dat ik meer hoor dan als ik zelf een gezin zou hebben, dus probeer me niet teveel te storen aan hardslaande deuren van het gezin naast mij of van de geluiden van het uitruimen van de vaatwasser, elke morgen vast ritueel. Het hoort erbij...

Ik wist dat de buren altijd nog de slaapkamer wilde verbouwen en deze zouden isoleren. Dan zou eindelijk het lichtschakelaartje met trekkoord uit het jaar 0 ook verdwijnen. Want dat geluid ging bij mij inmiddels door merg en been en ik werd er ECHT wakker van. Ik bedacht dat ik gewoon zelf maar een andere slaapkamer moest maken. Of moest ik zelf maar gaan isoleren? Maarja dat is toch ook wat. Ik was net gesetteld, verbouwd, en had alles ingedeeld, ook gezien mijn kantoor aan huis.

Maar de verbouwing liet op zich wachten. En zo geschiedde, op een hele vroege morgen, dat ik na klik klik klik klik, weer klaarwakker lag. De buurman moest er vroeg uit en zo kon ik zijn hele ritueel volgen. Via een brief heb ik gevraagd of het mogelijk is iets aan dat geluid te doen en dat ik zelfs bereid ben een andere schakelaar te kopen voor in de muur.

Niet veel later kon ik weer beter doorslapen, de buren hadden de schakelaar vervangen. Simpel en erg fijn.

Maar deze zomer hebben de buren dus toch de slaapkamer verbouwd. Jippie, dacht ik, de slaapkamer wordt geisoleerd!!!

Maar ik vond het zo gek.... naarmate het vorderde... Het leek wel of ik nu bijna letterlijk het gezin woordelijk kon horen als ik in bed lag en zij in de woonkamer waren. Dat was daarvoor toch niet zo?

Toen ik dit aan een vriend vertelde, kon hij me vertellen dat ze met het isoleren dus ipv geluidswerend een geluidsbox hadden gecreeerd. En hij schetste mij hoe dat dan tot stand kwam en wat de buurman tijdens zijn doe-het-zelf klussen over het hoofd had gezien. Hij had met zijn constructie waarschijnlijk echt een box (werkt net als het principe van een geluidsbox waar muziek uit komt) getimmerd. Dit klonk voor mij heel aannemelijk en verklaarde dat ik in ieder geval niet gek aan het worden was.

Maar gisteravond lag ik weer in bed en tja, alles klinkt wel echt heel erg door. Ik kan bijna letterlijk horen wat ze zeggen. Ook de overige geluiden van beneden klinken harder door. Badkamer of traplopen.

Ik heb voor mezelf besloten toch maar van slaapkamer te verhuizen en handen uit de mouwen te steken. Ik heb er last van, dus moet ik er zelf maar wat aan doen en anders niet zeuren.

Mijn vraag is, wat zouden jullie doen? Zouden jullie toch naar de buren gaan met dit verhaal of het laten rusten? Zij hebben er geen weet van en de geluiden die ik in mijn eentje maak zijn er niet zoveel. Daarbij kan de wand andersom juist wel isolerend werken, dat zij mij wel minder horen.

Ik zit er een beetje mee dat ik, als ik mijn huis wil verkopen, dat dit een struikelblok kan worden. Maar daarbij, de buren moesten eens weten, ze hebben nu nog minder privacy als hiervoor...

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Zoveel overlast lijkt me echt niet normaal hoor, dat je ze door een muur letterlijk kan horen praten of snurken....Jee. Ik heb in een appartement gewoon waar alles nog bestond uit hout (plafonds/vloeren) en dat was ook supergehorig, maar niet zo erg als jij beschrijft. Zou knettergek worden....

Sorry heb verder dus geen tips voor je, maar mij lijkt het niet normaal!
Ik zou het er zeker met de buren over hebben. Voor hetzelfde geld hebben zij het helemaal niet door. Ik zou niet willen dat je mijn ochtendritueel kan horen. Of me kan horen praten. Vreselijk.

En ze hebben ook niet moeilijk gedaan over het lichtschakelaartje, dus wie weet, doen ze er nu ook wat aan. Je vriend kan ze nog wel wat tips geven hoe ze het kunnen oplossen.

Sterkte, ik heb in een huis gewoond waar ik mijn onderbuurman kon horen plassen....
Verhuizen en dat meen ik serieus. Geluid van de buren daar word je gèk van. Het gaat nooit, never niet over en je kunt er bijna niets aan doen. Op het laatst hoor je werkelijk alles en lig je met gespitste oren in je bedje.
Ik zou het wel zeggen en het dan duidelijk op hun privacy gooien. Dus buurman: voor de verbouwing kon ik jullie al volgen in jullie slaapkamer, na de verbouwing kan ik alle letterlijk horen wat jullie zeggen. Kan het zijn dat er iets mis is gegaan met de verbouwing?
quote:Ratteke schreef op 17 augustus 2010 @ 22:26:

Sterkte, ik heb in een huis gewoond waar ik mijn onderbuurman kon horen plassen.... Hier idem. Nu...een oase van rust. Zo stil dat mijn oren tuten van de stilte. Geen auto, geen vliegtuig en zeker geen lawaaiende buren. Heerlijk.
Een goed gesprek aan gaan in alle rust.

Niet even aan de deur, maar nodig ze uit voor koffie of een etentje. Als er een goede sfeer is is men ook tot meer bereid.

Wat je zegt, ze hebben het vast niet eens door.

Kijk samen wat je eraan kunt doen.

Sowieso dat ze wat stiller zijn in hun gedrag (zeker in de avond) en wellicht wat schuiven met meubels of zo.

Het scheelt ook iets als jij aan de muurkant een megazware kast neerzet en je bed dus de andere kant op (indien mogelijk)

Het scheelt dat je nog een slaapkamer hebt, mocht het niet werken kun je daarheen.

Je kunt ook zelf je muur laten isoleren.

Kost wel wat, maar als je van het gezeur af bent.

Stap 1: GESPREK.
quote:2Italy2 schreef op 17 augustus 2010 @ 22:30:

[...]

Hier idem. Nu...een oase van rust. Zo stil dat mijn oren tuten van de stilte. Geen auto, geen vliegtuig en zeker geen lawaaiende buren. Heerlijk. Jij woont vrijstaand?
Ooooh, ik heb ook eens in een appartementje gehoord, waarbij ik de buurman kon horen snurken. Alsof hij naast me in bed lag, verschrikkelijk. Ik werd er echt gek van.

Ik zou ze wel laten weten hoe erg het is geworden. En dan niet per brief dit keer, maar gewoon in een gesprek. En niet verwijtend, maar meer zo van: joh, ik kan alles letterlijk horen en dat lijkt me voor jullie ook niet fijn.

Daarnaast zou ik ook zelf wat doen. Het is niet alleen aan de buren om te isoleren toch?
quote:2Italy2 schreef op 17 augustus 2010 @ 22:30:

[...]

Hier idem. Nu...een oase van rust. Zo stil dat mijn oren tuten van de stilte. Geen auto, geen vliegtuig en zeker geen lawaaiende buren. Heerlijk. Ondanks dat ik nu in de binnenstad (van een andere stad) woon, hoor ik ook zelden meer wat. Héérlijk! Ok, de zonen van de buren 2 huizen verder maken mekaar nog wel eens af (zeer vermakelijk om te horen) en af en toe een vliegtuig. Maar geen buren meer die ik hoor. Zalig.
quote:Ksenija schreef op 17 augustus 2010 @ 22:30:

[...]

Jij woont vrijstaand?Ach, ik woon midden in de stad, in een appartementencomplex en toch hoor ik zelden wat. Heél soms iets van de bovenburen (als ik in de badkamer ben bijv) en soms hoor ik een auto. Maar dat is het dan ook.
quote:Ksenija schreef op 17 augustus 2010 @ 22:30:

[...]

Jij woont vrijstaand?Hutje op de hei
Kan me voorstellen dat je daar knettergek van wordt. Ik zou toch echt eens met je buren gaan praten op een aardige manier. Misschien hebben ze zelf geen idee en denkt meneer de buurman nu juist dat ie het heel goed heeft geisoleerd. Neem 'm eens mee naar jou slaapkamer en laat vrouw en kinderen gewoon hun dingen doen, dan kan ie zelf horen wat jij hoort. Misschien dat ie 't dan nog beter begrijpt. Succes ermee!
Onze buren hebben een nieuwe douchebak, ik denk een plastick geval of niet ge-isoleerd. Elke morgen om 6 uur is het bingo van watergekletter, flessen shampoo/doucheschuim die in die bak flikkert en niet te vergeten het ge-ieieieieiep....ieieieieiep van draaiende voeten in die goedkope/niet ge-isoleerde bak...

Let wel, onze huizen zijn niet gehorig en onze slaapkamer grenst aan hun badkamer. Van slaapkamer wisselen gaat niet, want dan zijn onze dochters om 6 uur de sjaak....
Dank voor jullie reacties, is fijn om te lezen dat ik niet helemaal eensporig denk.

Ik heb wel wat ervaring met huizen en de laatste tijd alleen maar in gehorige huizen gewoond.

Ik had een appartementje waar een gipswandje tussen de berging/stalling en mijn slaapkamer zat. Als de buurvrouw dan in de avond thuis kwam op haar brommertje dan dacht ik dat ze door de slaapkamer kwam.

Toen woonde ik heel tijdelijk in een huis waar ze een kippenhok ergens vlakbij hadden staan. Is ook leuk wakker worden met meneer haan.

Het huurhuis wat ik hiervoor had was echt vreselijk. Daar hoorde ik ze soms van 2 kanten klaarkomen tijdens een sexpartij met hun partner. Eerst van de zijburen en toen van de bovenburen.

Ik was zooo blij dat ik daar weg kon en dit koophuis kon betrekken. Toen ik hier mijn eerste nacht doorbracht waren de buren met vakantie. Ooo wat sliep ik de eerste nachten lekker. Totdat ik ze midden in de nacht hoorde thuiskomen van vakantie. Wat een tegenvaller zeg.

Ik moet jullie zeggen dat ik ook wel denk aan verhuizen op termijn en het doet me goed te horen dat jullie het ook best heftig vinden. Maar jeetje, kost ook bakken geld. En kunnen jullie je voorstellen dat ik echt mega bang ben weer in een gehorig huis te komen? Of ik er een abbonnement op heb.

Ik ga zowiezo verhuizen van kamer, snik, wel veel kleiner, en ook een gesprek aan met de buren... Bedankt!
@keedy, ja daar heb ik ook al eens aan gedacht, kom buurman... moet je eens horen wat jullie allemaal uitspoken. Hahaha.

En deze herken ik ook:

Elke morgen om 6 uur is het bingo van watergekletter, flessen shampoo/doucheschuim die in die bak flikkert en niet te vergeten het ge-ieieieieiep....ieieieieiep van draaiende voeten in die goedkope/niet ge-isoleerde bak...

Ja gelukkig zijn het gewoon normale nuchtere buren.
Misschien een stomme vraag, maar heb je al wel eens oordopjes geprobeerd?

Mijn vriend zweert bij die dingen. Hij werkt vaak 's avonds/'s nachts en slaapt dan in ieder geval tot een uur of 12. Ons huis is ook gehorig (maar goed... als IK slaap, slaap ik) en er ligt een baby in de kamer grenzend aan die van ons.

Toen het wurm net geboren was huilde ze 's nachts soms best heftig, zelfs wel eens zodat ik er wakker van werd. Vriend sliep overal doorheen.

Vorige week schijnt de brandweer bij ons aan de overkant te zijn geweest, compleet met sirenes enzo... Vriend heeft niks gehoord (en ik was al aan het werk... dus weer alle sensatie gemist...).

Het feit dat je al in meerdere gehorige huizen hebt gewoond kan ook te maken hebben met dat je je er toch in meer of mindere mate al aan stoort of er juist meer op gaat letten omdat je gehorige huizen gewend bent... en dat bedoel ik niet lullig ofzo... maar dat merk ik zelf bij bepaalde dingen... Als je het al een paar keer hebt meegemaakt, ga je er een volgende keer extra op letten...

Probeer die oordopjes eens. Zijn gewoon te halen bij het Kruidvat (Herriestoppers heten die dingen geloof ik). Wellicht is dat een toch iets minder rigoreuze oplossing dan zelf gaan verbouwen...

Succes... en slaap lekker
Heb ook in zo'n huis gewoond, badkamer van de buren naast mijn slaapkamer en de nieuwe buurman stond elke dag hele opera's te zingen onder de douche. Moest er eigenlijk wel om lachen ( was ook altijd op een normale tijd) en op een gegeven moment zaten we daar gezellig in de tuin iets te drinken en heb ik gezegd dat ik onder de indruk was van zijn zangkwaliteiten. Ik heb hem nooit meer gehoord ( vond ik best wel zielig voor iemand die zo graag onder de douche zingt, haha)

Amari, als het echt heel normale, nuchtere buren zijn zou ik het gewoon gaan zeggen en evt laten luisteren, maar zeker geen brief meer sturen. Succes!
Ik denk dat je de buren eens kan uitnodigen om te praten, het is iig veel beter dan een brief, maar heeft je vriend ook gezegd hoe het probleem van de geluidsbox evt op te lossen is? Je kunt je buren natuurlijk niet verbieden om voortaan te praten in de woonkamer of andere leefgeluiden te maken en een extra verbouwing lijkt me ook lastig aankaarten. Aangezien jij last hebt in jouw helft van het gehorige koophuis is het misschien ook nu aan jou is om te verbouwen en die 'geluidsbox' dicht te maken.

Tot slot is de klikklak van de lichtschakelaar die door merg en been gaat in mijn ogen toch een voorbeeld van een bepaalde fixatie op een/het geluid. Ik weet dat het lastig is maar probeer er niet de hele tijd naar te luisteren. Zo had een vriendin van mij op een gegeven moment last van de vogels die ochtends kwetterden, volgens mij zijn de vogels er nog steeds, alleen zit zij wat beter in d'r vel en heeft ze besloten dat het een normaal geluid is dus ligt ze er als het ware niet onderbewust op wachten op wakker gemaakt te worden door de vogels.

Wat vinden logees ( die niet al tien jaar in een vrijstaande villa op de Veluwe wonen) van het geluid bij jou in huis?
ik zou ook echt gek worden..

idd snel van kamer wisselen en het gesprek rustig aangaan..

laat het ze eventueel horen in jouw huis..
Oh Amari, wat vervelend! Ik heb hetzelfde probleem... Mijn huis is heel gehorig, vooral de bovenverdieping. Maar ik had eerst gewoon mazzel dat de oude buurvrouw de trap niet meer op kon, en toen ze overleed stond het huis een half jaar leeg. Daarna een afschwelijke periode van 2 maanden met intensief klussende polen, 11 uur per dag, 6 dagen per week ook op feestdagen. Toen kwam e huurder voor de bovenverdieping mét een stel luidruchtige logees. Gelukkig was mijn geïsoleerde slaapkamer beneden precies dat weekend klaar, anders had ik echt niet kunnen slapen. De logees zijn weg en de herrie is daardoor zo goed als over, want 1 persoon maakt amper herrie. Klagen bij de huisbaas (ook waarschuwen voordat de verbouwing begon en vragen naar isolatiemaatregelen) heeft niets geholpen. De huurders zijn slechter af want het blijkt een eersteklas huisjesmelker.

Wat ik zou doen ik jouw situatie: praten met de buren. En daarnaast: zelf je slaapkamer (laten) isoleren. Dat heb ik beneden gedaan en het scheelt enorm!! Boven ga ik ook nog doen, hoewel het daar lastiger is doordat de deurpost direct tegen die muur zit. En dat terwijl de bovenvedieping sowieso al het allergehorigst is. Maar alle beetjes helpen!
quote:2Italy2 schreef op 17 augustus 2010 @ 22:39:

[...]

Hutje op de hei Is er nog ruimte?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven