Geld & Recht alle pijlers

moet ze nog naar haar vader?

24-08-2010 06:29 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 kinderen waarvan de oudste 2 uit mijn eerste huwelijk zijn. Nu is mijn oudste dochter 11 jaar en ik merk dat ze stees minder graag een weekend naar papa gaat. Niet omdat ze papa niet lief of leuk meer vindt maar ze wil gewoon liever thuis slapen. Haar vader woont maar een paar straten verder en ze kan/mag er zo vaak heen als ze zelf wil. Het is gewoon dat ze gaat puberen (ze wordt 12) en graag in haar eigen omgeving wil blijven waar ze met haar vriendinnetjes uit de straat kan spelen en haar eigen ding wil doen. Ze durft dit zelf niet aanhangig te maken bij papa.

Als een kind 12 is mag het zelf weten bij wie het wil wonen maar geldt dat ook voor de omgangsregeling?
Als haar vader maar een paar straten verder woont en ze wordt al 12 kan ze ipv een heel weekend ook gewoon doordeweeks misschien naar hem toe,samen eten en kletsen.Ze kan daarover best wel zelf met haar vader overleggen.

Hoeft ze ook geen heel weekend meer te gaan maar gewoon verspreid over de week zodat ze in het weekend ook naar haar vriendinnen kan.
Ik weet niet hoe zelfstandig ze is maar als haar vader zo dicht bij woont kan ze dan niet naar haar vriendinnen toe als ze daar is? Of gaat haar vader vaak weg met haar?
Erger u niet, verwonder u slechts!
Een paar straten verderop slapen zal haar sociaal leven toch niet in de war schoppen?
quote:mormeltje08 schreef op 24 augustus 2010 @ 06:29:

Als een kind 12 is mag het zelf weten bij wie het wil wonen maar geldt dat ook voor de omgangsregeling?Dit is het verhaal van de klok en de klepel, ik zou me hier nog wat meer in gaan verdiepen, klopt namelijk niet.
Ik zou er als moeder alles aan doen om ervoor te zorgen dat de band met vader goed blijft. Ik denk dat vader het namelijk ook wel eens leuk vindt dat dochter blijft slapen... dat zou ik dus blijven stimuleren. Als hij een paar straten verder woont, vind ik niet dat je kunt spreken van in de war gegooid sociaal leven.
DTEEZ!
Als er gewoon goed contact is, vind ik toch persoonlijk dat je kind niks te willen heeft. Haar vader heeft er recht op om haar te zien.
Stressed is just desserts spelled backwards
Het is ook niet zo dat haar sociaal leven in de war geschopt wordt maar ik kan niet in haar hartje kijken natuurlijk. Ze wil gewoon tussen haar eigen spulletjes zijn, in de vertrouwde omgeving. En ja ze kan idd naar papa wanneer ze wil. Ze mag er eten of wat dan ook. Daar doet niemand moeilijk over.En natuurlijk kan ze ook hier naar haar vriendinnetjes gaan als ze bij papa is maar dat is toch anders (voor haar dan).
quote:Maleficent schreef op 24 augustus 2010 @ 07:56:

Als er gewoon goed contact is, vind ik toch persoonlijk dat je kind niks te willen heeft. Haar vader heeft er recht op om haar te zien.Volgens mij is het juridisch gezien andersom; kind heeft er recht op om vader te zien.
Sociaal leven als je 11 bent???? Hoe vaak gaat ze bij haar vader slapen dan?
quote:mormeltje08 schreef op 24 augustus 2010 @ 07:58:

Het is ook niet zo dat haar sociaal leven in de war geschopt wordt maar ik kan niet in haar hartje kijken natuurlijk. Ze wil gewoon tussen haar eigen spulletjes zijn, in de vertrouwde omgeving. En ja ze kan idd naar papa wanneer ze wil. Ze mag er eten of wat dan ook. Daar doet niemand moeilijk over.En natuurlijk kan ze ook hier naar haar vriendinnetjes gaan als ze bij papa is maar dat is toch anders (voor haar dan).Dan kan ze gewoon overleggen met hem, dat ze komt wanneer ze daar aan toe is, lukt het het ene weekend niet, dan het andere weekend.
maar het is ook haar vader.... ik heb het idee dat jij het eigenlijk wel fijn vindt dat ze daar niet blijft slapen. Of ik zie dat fout hoor. Maar ik zie in ieder geval ook niet dat je stimuleert dat ze ook bij haar vader slaapt. Dat is toch ook goed voor de band met hem, een gezin gevoel kweken is toch fijner met ook slapen.....
DTEEZ!
Ik ben het eens met Djoels. En ik vind dat een kind van 11 of 12 niet altijd klakkeloos haar zin moet hebben. Ik zou wel stimuleren dat ze bij vader slaapt.

Tenzij vader er zelf geen moeite mee heeft.
Ja, ik vind dat ze moet. Dit zijn van die dingen, noem het verplichtingen, die bij het leven horen. Daar kun je je niet aan onttrekken.

Spreek haar aan op de afspraken die gemaakt zijn, daar kun je niet zomaar onderuit, zo werkt het in het leven niet. Daarbij rekent haar vader erop en moet zij gewoon gaan, óók in haar eigen belang, namelijk de band met haar vader onderhouden.

En de reden die ze aanvoert, is een typische kinderlijke reden, slaat niet echt ergens op, bij haar vader is ze als het goed is ook gewoon thuis.
Dat dit bij geld en recht staat vind ik trouwens al heel typisch. Ik had dit onder relaties gepost. Voor mij zou de band tussen ex-man en kind belangrijker zijn een kind wat haar zin wil hebben.
Eens met TheEmpress.

Overigens mag je op je 12e niet zelf kiezen waar je woont. Een Rechter zal je op je 12e wel horen, maar die neemt uiteindelijk de beslissing.
Maar dwang is toch niet goed? Kun je niet even haar de tijd gunnen en wachten tot de bui overgewaaid is? Ze is oud genoeg om zelf daarover afspraken te maken met haar vader.
Misschien kun je wel afspreken dat ze daar 2 dagen in de week blijft slapen, maar dat ze zelf -IN OVERLEG met beide ouders- de dagen mag bepalen.

Maar gewoon vasthouden aan de regeling zoals ie is en niet meteen reageren op haar pubergril is ook prima.
Als je 11 bent vind ik dat je gewoon nog om het weekend naar papa toe kan. Als je het over 15, 16 jaar hebt, dan wordt het een ander verhaal met werk, sport en feestjes. Zeker als ze het goed met papa kan vinden, zie ik geen reden om dat niet zo te laten lopen als het nu doet.
Dwang lijkt me enigzins overdreven.

Ik vind juist dat kinderen moeten leren dat 'geen zin' geen reden is om het daadwerkelijk niet meer te hoeven. Zeker niet als het om zulke belangrijke dingen gaat, zoals de omgang met haar vader. Daarbij komt ze aanzetten met een kulreden, namelijk dat ze (een paar straten verder) niet makkelijk haar eigen ding kan doen met vriendinnen uit de straat.

Ze kan ook daar een oplossing voor verzinnen, lijkt me constructiever, ook voor in de toekomst.
quote:mormeltje08 schreef op 24 augustus 2010 @ 06:29:

Als een kind 12 is mag het zelf weten bij wie het wil wonen maar geldt dat ook voor de omgangsregeling?

Dit klopt allebei niet.

Als het alleen een kwestie is van haar spulletjes om zich heen missen, misschien dat een make-over van haar kamer bij haar vader dan wel de oplossing is.
Ze kan toch fietsen of lopen naar haar vriendinnetjes? IK zie het probleem niet zo. Het gaat om een paar straten. Als ze wat ouder is, zal het lastiger worden, met school, hobby's en vrienden, maar op deze leeftijd moet ze gewoon gaan.
Het andere broertje/zusje gaat toch ook tegelijk logeren?
Eens met iedereen. Een kind van elf moet dingen doen en nemen zoals ze zijn omdat jullie, als ouders, dat zeggen. Er zijn afspraken gemaakt, kind moet naar haar vader. Of ze er nou zin in heeft of niet.

Ik zou het wel aankaarten bij je ex-man dat zij aangeeft wat minder zin te hebben, dan kan hij dat oppikken door bijv wat extra leuke dingen voor op haar kamertje daar te kopen of iets anders zodat het weer leuk wordt voor haar om te gaan.

Ik zou zeker als moeder zijnde niet mee gaan praten met je dochter over hoe vervelend het wel niet is dat ze niet met haar vriendinnen kan spelen dat weekend. Dan wordt het alleen maar erger.
Zorg dat ze bij haar vader ook 'n compleet ingerichte kamer heeft met spullen. Als ze zich daar logee voelt omdat jullie daar geen tv/laptop en andere onmisbare spulletjes voor willen aanschaffen, kan ik me voorstellen dat het onaantrekkelijk is om daar te gaan logeren. Als ze bij beide ouders volwaardige kamers heeft is het compleet onzin om niet meer te gaan om 'n paar straten afstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven