Geld & Recht alle pijlers

Samenlevingscontract en/ of Testament

25-08-2010 15:36 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bezig met de aankoop van een huis.

En daarbij komende de nodige papieren aan te pas.

Nu is mijn vraag wie heeft er naast een samenlevingscontract ook een testament. En is dat ook zinvol?
Hier, en ja, dat is zinvol. Anders gaat alles alsnog naar ouders/broerszussen
Heb ik allebei. Anders heeft mijn familie ipv mijn partner recht op mijn bezittingen en spaargeld. Dit terwijl ik al 10 jaar met hem woon en een inrichting heb opgebouwd, samen ben gaan werken ed. Ik ben best dol ben op mijn familie hoor, maar mijn vriend moet hier gewoon blijven wonen, een auto hebben enz enz. Wij hebben het samen opgebouwd en mijn familie heeft daar mijns inziens niet zoveel mee te maken. Bovendien zijn ze bemiddeld genoeg. Als je een koophuis hebt, is het uiteraard helemaal aan te raden.

Vergeet je niet aan et melden bij elkaars pensioenfonds voor partnerpensioen mocht er iemand overlijden.
Ik heb het ook allebei. Een samenlevingscontract dekt nu eenmaal niet alles en aangezien ik kinderen heb vind ik dat erg belangrijk en is het zeker zinvol. Tevens zit je dan toch al bij de notaris dus is het handig dat meteen te laten maken. Dan hoef je evt niet nogmaals notariskosten te betalen indien je ineens besluit dat een testament toch nodig is.
In ons samenlevingscontract (afgesloten ivm koop van een huis) is opgenomen dat het huis + de spullen die we samen hebben + de tegoeden op onze gezamenlijke rekening bij overlijden automatisch naar de partner gaan. In geval van overlijden zouden ouders/broers/zussen dus alleen aanspraak kunnen maken op de banktegoeden op een van onze privé bankrekeningen.

Ik verwacht niet dat een van onze families die ook op zullen eisen, maar al zouden ze het doen, dan gaat t om niet veel geld (aangezien we voornamelijk op de gezamenlijke rekening leven + sparen). Qua huis en spullen is alles dus dmv het samenlevingscontract al afgedekt.

De notaris vertelde ons destijds dat wanneer er veel saldo op de privé rekeningen zou komen te staan óf er sprake zou zijn van kinderen, dat er dan evt een testament opgesteld kon worden.
Maar Woesel: een samenlevingscontract is niet bindend. En al zeker niet bij overlijden. Als jouw familie moeilijk gaat doen, heb je veel meer aan een testament.
quote:Wintermuts schreef op 25 augustus 2010 @ 16:30:

Maar Woesel: een samenlevingscontract is niet bindend. Als jou familie moeilijk gaat doen, heb je veel meer aan een testament.Ja dat dacht ik ook....
quote:Wintermuts schreef op 25 augustus 2010 @ 16:30:

Maar Woesel: een samenlevingscontract is niet bindend. Als jou familie moeilijk gaat doen, heb je veel meer aan een testament.Exact, dan kunnen ze zelfs de helft van het huis en spullen opeisen/aanvechten. Je kan nu zeggen dat je niet verwacht dat familie dat doet, helaas weet ik uit ervaring dat er soms het slechtste in mensen naar boven komt als iemand komt te overlijden
In een samenlevingscontract regel je dingen met betrekking tot jullie relatie terwijl jullie in leven zijn.

In een testament regel je dingen voor na je dood.

Het zijn dus 2 totaal verschillende dingen, en wil je het samen zo goed mogelijk voor elkaar hebben als jullie uit elkaar gaan of als een van jullie beide sterft zul je zowel een samenlevingscontract als een testament moeten afsluiten.

Wat de rest dus ook zegt.
Wij hebben ook beide!
Testament is noodzakelijk vind ik. Stel dat je partner overlijdt en je hebt geen testament. Dan zijn zijn ouders/familie de wettelijke erfgenamen van alles, dus ook de helft van het huis, de inboedel enz.

Kijk behalve naar samenlevingscontract en testament ook even naar het partnerpensioen!
Gewist.

Het modereerbeleid van1Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:Courage schreef op 25 augustus 2010 @ 17:20:

Er zijn eerder discussies over geweest hier.

Ook onze notaris heeft ons verzekerd dat samenlevingsovereenkomst voldoende is om het gezamenlijke huis te regelen. Na het laatste topic erover heb ik dat nogmaals gecheckt bij hem.Onze notaris heeft ons dat ook verzekerd..
Wij hebben allebei en dat vind ik een prettig gevoel.
Staat er niet een aparte clausule over in het samenlevingscontract dan? (bij de mensen waar de notaris dat verzekerd heeft? dat kan alleen als dat in het contract is opgenomen lijkt me)
Wij hebben in ons samenlevingscontract een verblijvingsbeding laten opnemen. De langstlevende partner wordt daardoor eigenaar van de gezamenlijke eigendommen, waaronder de gezamenlijke bankrekeningen, de inboedel, het huis en de auto. Prive-eigendom gaat naar de erfgenamen.Maar das bij ons bijna niks. We willen nu een testament op laten maken, zodat als we allebei onverhoopt komen te overlijden, een van de ouders met wie we geen contact hebben nergens recht op heeft, dus feitelijk onterft wordt.
Gewist.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
[quote]Sabry schreef op 25 augustus 2010 @ 17:48:

Wij hebben in ons samenlevingscontract een verblijvingsbeding laten opnemen. De langstlevende partner wordt daardoor eigenaar van de gezamenlijke eigendommen, waaronder de gezamenlijke bankrekeningen, de inboedel, het huis en de auto. Prive-eigendom gaat naar de erfgenamen.Maar das bij ons bijna niks. quote]

Dit is het enige juiste antwoord.

Ik heb ergens gelezen dat een samenlevingscontract niet bindend is? En dat familie dit kan aanvechten? Helaas pindakaas.

Als er in een samenlevingscontract zo'n verblijvingsbeding is opgenomen, dan wordt deze door de notaris ingeschreven in het Centraal Testamentenregister. Zo dat in geval van overlijden deze altijd naar boven komt als er wordt gezocht naar eventuele testamenten.

Inderdaad is het raadzaam een testament te laten opmaken:

a. als je wilt dat je privé-eigendommen niet naar je familie gaat maar naar je partner, en

b. als er kinderen komen.
quote:ramiaatje schreef op 25 augustus 2010 @ 17:37:

[...]

Onze notaris heeft ons dat ook verzekerd..

Dus als jij overlijd kunnen je ouders niet de helft van het huis/van je bezittingen opijzen?

Volgens mij (en mijn notaris) hebben je ouders dan gewoon recht op jouw deel (en je weet nooit hoe die in zo'n situatie reageren) Ook moet je vriend betalen als je ouders hem jouw deel schenken.

Voor zover ik weet moet je dus ook een testament hebben. Maar ik kan het mis hebben, voor de zekerheid heb ik hem toch.
Gewist.

quote:kusunum schreef op 26 augustus 2010 @ 00:02:

[...]

Dus als jij overlijd kunnen je ouders niet de helft van het huis/van je bezittingen opijzen?

Volgens mij (en mijn notaris) hebben je ouders dan gewoon recht op jouw deel (en je weet nooit hoe die in zo'n situatie reageren) Ook moet je vriend betalen als je ouders hem jouw deel schenken.

Voor zover ik weet moet je dus ook een testament hebben. Maar ik kan het mis hebben, voor de zekerheid heb ik hem toch.wij hebben ook zon apart verblijvingsbeding (zie posting van Sabry). Wij gaan nu wel een testament laten opmaken, omdat er kinderen zijn. Dat kun je niet in een verblijvingsbeding laten opnemen, daar moet wel een apart testament voor komen.
quote:Dus als jij overlijd kunnen je ouders niet de helft van het huis/van je bezittingen opijzen?

Voor zover ik weet moet je dus ook een testament hebben. Maar ik kan het mis hebben, voor de zekerheid heb ik hem toch.

Nee dit kan pertinent niet. De ouders (en broers en zussen) kunnen alleen opeisen (lees hebben recht op) jouw privé goederen. Dus jouw spaarrekening, jouw betaalrekening en privégoederen.

Het verblijvingsbeding regelt dat alles wat van jullie samen is, naar de langstlevende gaat. Dus als het huis op 2 namen staat, jullie een gezamenlijke rekening hebben en de inboedel die jullie samen hebben aangekocht.
Gewist.

Even een vraagje hoor. Vriend en ik hebben samen een huis en 2 kinderen, maar geen samenlevingscontract of testament. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat in dit geval mijn deel (als ik kom te overlijden) naar de kinderen gaat en niet naar mijn ouders of halfbroers. Klopt dit?

Sowieso gaan we binnenkort de boel wel eens regelen hoor. Maar mocht ik toch ineens morgen onder een tram lopen.
ja dannas, zonder testament zijn je kinderen erfgenaam. als je geen kinderen hebt, dan ouders broers en zussen enz

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven