Vlooien en luizen bestrijden - handleiding gevraagd

21-09-2010 15:39 76 berichten
In het kort:

- afgelopen weekend vlooien 'meegekregen' van een bezoek bij schoonmams (ze had haar beesten al behandeld, maar goed er waren dus nog levenden zeg maar)

- vandaag stond op de Kindergarten van mijn kinderen aangeplakt dat er hoofdluizen waren

Ik heb man al op pad gestuurd voor:

- vlooienspul voor de katten (ondanks dat ze vorige week toevallig behandeld zijn (echter; dit was vlooienmiddel van mei2010) en ze hebben altijd een vlooienband om (en ik ben erg stipt qua vernieuwen ervan)

- vlooienspul voor Knijn (we hebben er binnen eentje ivm een wond)

- luizenshampoo voor de kinderen

- spuitbus voor thuis

Hulp gevraagd aan de ervaren luizenmoeders en hulp gevraagd aan de ervaren vlooienbestrijders: wat is de beste manier om alles aan te pakken?

Alles moet in de was toch? Jassen/tassen/bedden/etc?

Hoe voorkom ik dat ze elke dag nieuwe luizen meenemen van de KiGa?

Alle tips zijn welkom Nooit eerder vlooien of luizen gehad, dus dit is een fijne ontgroening
quote:Garden_of_Sarah schreef op 21 september 2010 @ 15:58:

En nee, kids zo op het ook nog geen luizen, zal ze zo eens kammen. Ben van plan om morgen van boven naar beneden alles te poetsen en te wassen.

Wat luizen betreft zou ik daar nog even mee wachten. Heb je morgen alles gewassen, blijken kinderen overmorgen luizen te hebben en kun je weer helemaal opnieuw beginnen.
quote:fleurtje schreef op 21 september 2010 @ 15:55:

[...]

Luizen! Niet alles kan op 60 graden, dus alles wat niet kan (zoals bijna alle jassen) zitten nu voor tien dagen in vuilniszakken zodat de boel uitsterft.Of 24 uur in de vriezer.
Poezen, honden, nijnen, vogels alles wat leeft naar buiten. Sprayen, en dan een half uur alles dicht houden. Na een half uur alles laten luchten en dan kan het hele spul weer naar binnen.

Je kan dan gewoon weer op je bank en zo zitten. Niet alles zeiknat sprayen natuurlijk.
Nee nog niets te zien bij de kids. Maar hoe voorkom ik nu dat ze ze krijgen? Of kan dat niet?
Alle reacties Link kopieren
Er is 1 goed middel tegen hoofdluis en dat is de Prioderm lotion ( apotheek ) als er hier hoofdluis is dan gebruik ik dat en binnen 1 a 2 dagen zijn de luizen + neten dood! Dat is het voordeel van Prioderm dat het dus ook de neten doodt!! En vervolgens 1 week 2 à 3 keer per dag kammen, kammen en nog eens kammen, dit om alle dode neten te verwijderen. Owww en vergeet geen kammen en borstels te besprenkelen met Prioderm. ( wat ik nog extra doe is dan die kam en borstel besprenkeld en al in een afgesloten zak een nacht in de diepvries )

Alles wat niet wasbaar is in vuilniszakken doen en dicht binden en dat 1 week afgesloten laten staan. Wat wel wasbaar is op 60gr wassen en eventueel in de droger doen.

Het is een ware ramp als er hoofdluis is en als je niet goed de regels volgt kan het uitmonden in een ware plaag waar je zo 1,2,3 niet vanaf komt.

Succes...
quote:Zinderend schreef op 21 september 2010 @ 15:59:

[...]

Verder jassen, knuffels en beddengoed wassen.Dus álle jassen aan de kapstok. Kussens van de bank (heeeeel goed stofzuigen van bank helpt ook), kleren van de poppen.... Alles alles alles. Bijzonder vervelend
quote:Garden_of_Sarah schreef op 21 september 2010 @ 16:00:

Nee nog niets te zien bij de kids. Maar hoe voorkom ik nu dat ze ze krijgen? Of kan dat niet?Jawel, je kunt nu hun hoofdhuid gaan behandelen met Prioderm, en dat spul helpt voor 2 weken....Geen luis die erop komt.
quote:Zinderend schreef op 21 september 2010 @ 16:00:

[...]

Of 24 uur in de vriezer.

Of dat idd. Maar bij niet zo'n grote vriezer....

Heb wel alle haarspullen (zoals elastiekjes etc.) erin gegooid, knuffels...
Mensen bedankt voor alle tips, voel me echt een dombo op luizen- en vlooiengebied

Zoon heeft altijd gel in zijn haar, daar gaan vlooien liever niet op, toch? Geloof dat ik dochter dan de komende tijd ook maar gel in heur haar smeer
En niet te vaak haren wassen.Schijnt dat ze eerder op schoon haar gaan zitten,heb ik weleens gehoord..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Zuig, bedankt! *gaat man instrueren voor apotheek*
Je hoeft je kinderen echt niet preventief te wassen met luizenshampoo. Je kunt bv bij de bodyshop wat tea tree olie kopen. Hier kun je een paar drupjes van in de chremespoeling ofzo doen. Of een klein beetje op de borstel of kam. Dan zijn ze waarschijnlijk wel beschermd.

Als ik jou was zou ik een beetje voorzichtig zijn met al die middeltjes, het is allemaal chemische troep en niet fijn voor mens en dier.
Klopt, luizen houden van schoon haar. Daarom had ik het wel en de kinderen niet :-)
quote:lichtbron schreef op 21 september 2010 @ 16:04:

En niet te vaak haren wassen.Schijnt dat ze eerder op schoon haar gaan zitten,heb ik weleens gehoord..

Ja precies, zelfde verhaal voor de gel

Normaal gaan ze om de dag in bad. Ivm de gel moeten ze dan ook echt wel hun haren wassen
haha, ik wou het net zeggen Sarah... Vriendin van me smeert haar zoontjes haar helemaal strak in de gel als er luizen zijn ontdekt op school en allebei de jongens hebben nooit luizen gehad op de lagere school.

Sinds ik mijn stiefzoon 'verplicht' gel in zijn haar te doen, heeft hij ook geen luis meer gehad. Helaas bij hem op school zijn er nog steeds leerlingen waarvan de ouders er niks aan doen als het kind er last van heeft, dus daar is het het hele jaar door jas in een luizenzak enz.
Winterpret: Mijn koude handen onder jouw warme trui
quote:Fleuriefleur schreef op 21 september 2010 @ 16:05:

Je hoeft je kinderen echt niet preventief te wassen met luizenshampoo. Je kunt bv bij de bodyshop wat tea tree olie kopen. Hier kun je een paar drupjes van in de chremespoeling ofzo doen. Of een klein beetje op de borstel of kam. Dan zijn ze waarschijnlijk wel beschermd.

Als ik jou was zou ik een beetje voorzichtig zijn met al die middeltjes, het is allemaal chemische troep en niet fijn voor mens en dier.Bedankt voor je bezorgdheid maar ik zit echt echt echt niet te wachten op een vlooien- of luizenplaag. Verder leef ik heel ecologisch, composteer mijn eigen groenafval en rij geen auto. Mag ik dan alsjeblieft wel die chemische vlooienmiddeltjes gebruiken?
Zo'n luizencape, is dat handig om aan te schaffen?
De tip van Thee Tree olie kreeg ik toen ook en dat heeft hier niet geholpen iig...

En idd, luizen komen op de schoonste hoofden voor....dus niet denken dat je een viespeuk bent Saar....

Ik heb altijd Prioderm in huis en zodra mijn kinderen een briefje meekrijgen van school dat er hoofdluis is geconstateerd dan druppel ik wat lotion op de borstel en kam hun haren ermee. Tip van de apotheek. Zo doe ik het al 2 jaar en al 2 jaar hebben mijn kinderen geen luis meer gehad.

En dat die lotion slecht is? Ja, als je het 4 maanden lang elke dag gebruikt dan is het slecht...
Ja standaard in huis hebben is wel verstandig lijkt me
Hier altijd de jas in een luizenzak/cape op de psz.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oke dan schaf ik er 2 aan. Kan daar ook een rugzak bij in?
Als ie niet al te groot is wel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Koppies volsmeren met gel en teatree achter de oren smeren.

kindere niet laten knuffelen, verkleden etc.

Jassen en tassen in luizenzakken aan de kapstok.

en sterkte.

Ik heb als kind zo vaak luizen gehad... ik zie mezelf nog jankend op de badrand zitten met antiluismiddel in mijn haar, wat zo erg brandde... (en ik heb heel veel en heel dik haar.... afgrijselijk...)

nu word ik dus misselijk als ik het woord alleen al hoor. (handig, als je voorzitter bent van een ouderbestuur van een psz waar het elke vergadering gaat over luizencapes, luizenprotocol etc....)
quote:Garden_of_Sarah schreef op 21 september 2010 @ 16:23:

Oke dan schaf ik er 2 aan. Kan daar ook een rugzak bij in?

Ja, dat gaat wel.

Op het KDV van mijn zoontje zijn die dingen verplicht tegenwoordig.
Oh en over die Teatree olie.

Let goed op dat je pure koopt. Die van de kruidvat bijvoorbeeld bevat alleen een beetje olie en veel toevoegingen.

Pure olie koop ik altijd bij de Tuinen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven