Vlooien en luizen bestrijden - handleiding gevraagd

21-09-2010 15:39 76 berichten
In het kort:

- afgelopen weekend vlooien 'meegekregen' van een bezoek bij schoonmams (ze had haar beesten al behandeld, maar goed er waren dus nog levenden zeg maar)

- vandaag stond op de Kindergarten van mijn kinderen aangeplakt dat er hoofdluizen waren

Ik heb man al op pad gestuurd voor:

- vlooienspul voor de katten (ondanks dat ze vorige week toevallig behandeld zijn (echter; dit was vlooienmiddel van mei2010) en ze hebben altijd een vlooienband om (en ik ben erg stipt qua vernieuwen ervan)

- vlooienspul voor Knijn (we hebben er binnen eentje ivm een wond)

- luizenshampoo voor de kinderen

- spuitbus voor thuis

Hulp gevraagd aan de ervaren luizenmoeders en hulp gevraagd aan de ervaren vlooienbestrijders: wat is de beste manier om alles aan te pakken?

Alles moet in de was toch? Jassen/tassen/bedden/etc?

Hoe voorkom ik dat ze elke dag nieuwe luizen meenemen van de KiGa?

Alle tips zijn welkom Nooit eerder vlooien of luizen gehad, dus dit is een fijne ontgroening
Tja, hoe voorkom je dat peuters knuffelen? Lijkt me vrij onmogelijk. Wil dat trouwens ook helemaal niet verbieden. Dan maar luizen.
Alle reacties Link kopieren
Hier doe ik ook elke dag een paar druppels tea tree olie in de haren.

Achter de oren en de nek en voor in de pony.

En 1 keer in de week in de kraag van de jas.

En daarbij was ik 1 keer in de week de haren met babyshampoo met een paar druppels tea tree.
Oh ja en NIET preventief behandelen als ze nog geen luizen hebben.

Dan kun je beter elke dag even met de luizenkam de haren doorkammen en kijken of ze er wel of geen hebben.

Mochten ze er toch zitten hebben ze niet veel kans gehad om eitjes te leggen.Tenminste als je elke dag even kamt
Waarom niet preventief behandelen?

Als ik elke dag met luizenkam moet doorkammen bij die twee, en dat standaard, dan voorspel ik sombere tijden.
Koop een grote fles cremespoeling en smeer dit dik in de haren. Met een luizenkam kammen en na iedere lok afvegen aan wit closetpapier of keukenrol. Heeft je kind luizen dan zul je ze heel snel zien. Wij kwamen er vorig jaar achter op vakantie dat onze dochter luizen had. Wij zijn 14 dagen niet thuis geweest, dus toen wij terug waren was er thuis geen luis meer te bekennen. Op de camping heel stiekum iedere dag 2 x een kam behandeling en het beddengoed op 60 graden wassen. Binnen een week was ze weer luisvrij. Ik heb nog wel contact gehad met de huisarts, maar deze gaf aan dat de cremespoeling-kammethode de beste was. Na de kambehandeling ging ze nog haar haren wassen, en daarna heb ik het dik ingespoten met haarlak.

Vlooien hebben onze honden eigenlijk nooit, ze komen ook niet zoveel in contact met andere honden of katten. Als ze naar een dierenpension gaan doe ik ze altijd druppels in de nek, deze druppels helpen ook tegen teken.
Al heel vaak luizen op school en kinderdagverblijf gesignaleerd (inderdaad aanplakbiljet op de deuren), maar zelf nooit een luis kunnen ontdekken tijdens het eindeloos kammen. En ook nooit bij mijn kinderen door de luizencontroles op school of kinderdagverblijf en BSO. Dus je kunt geluk hebben hoor, jarenlang! Hoop voor jou dat dat bij jullie ook zo is.
Het stomme is dus, dat mijn kinderen het idd niet hebben, maar ik wel
Nou ja, nu dus niet meer.
lavendelolie houden ze ook niet van,en haarlotion van zwitsal vinden de luizen ook niet lekker.

Ik gebruik zelf wel eens thee tree olie maar ik vind dat zo stinken

maar alles is beter als luizen op het hoofd van je kind,ik heb er nog trauma's van.

en kleding wassen en dan wasverzachter gebruiken met lavendel erin.
Grrrrr!!!

Man kreeg bij apotheek geen prioderm mee, omdat dat niet was voor preventief behandelen. Nouja zeg!

Heb het dus maar online besteld en grote schoonmaak uitgesteld

Vanavond de dieren behandelen (poezen zijn snachts altijd buiten dus die krijgen vanaaf eerst een pipetje in t nekvel ) en knijn is zover opgeknapt dat ze weer terug naar buiten kan. Dus die krijgt ook een pipetje en dan in het hok. Dan kan ik morgen de kamer aanpakken waar knijn heeft gezeten. De kinderen vanochtend maar weer een verse lading gel in het haar gedaan en vanavond eerst maar uitgebreid kammen voor ze in bed gaan. Gisteren dus niks gevonden, dus volgens mij hoeft het beddengoed etc dan nog niet allemaal gewassen te worden toch?
Pas aan wassen en schoonmaken beginnen als er iemand daadwerkelijk luis heeft, anders blijf je bezig.

Hier is Prioderm gewoon bij de drogist te koop.
Allright

Maar het gaat me ook om de vlooien....ben 'bang' dat we die vanaf schoonmams aan kleren/knuffels van de kids hebben meegenomen vanaf daar. Godzijdank heb ik zondagavond wel gelijk de kinderen hun kleding+jas+knuffels beneden uit laten doen en gelijk gewassen. Kans dat ze dan ook boven zijn lijkt me dan niet heel groot. Nouja, komende tijd in elk geval maar flink aan de stofzuiger (oh joy)....
Als je zo bang bent voor vlooien haal je toch een spuitbus,bij de dierenwinkel,en behandel je de kamer en de slaapkamer voor de

zekerheid.

En spul voor hoofdluis moet je gewoon standaard in huis hebben,maar niet behandelen als ze er geen last van hebben wacht eerst maar eens af of je kinderen ze hebben.

Maar hier behoor je zelf toch ook wel iets van af te weten.
Je weet het ook allemaal wel, totdat het voor de eerste keer gebeurt en dan begin je aan alles te twijfelen want je wilt het zo goed mogelijk doen want die beesten moeten WEG. Alle tegenstrijdige verhalen die op internet staan werken ook niet echt mee.
Voor je katten heb ik geen idee, maar voor je kinderen: de assy-luizenkam! Ik heb vorig jaar twee keer een luizenplaag gehad en alles gedaan zoals het hoort, maar na drie weken waren ze weer terug (of gewoon nog niet weg). Assy-kam gekocht, een keer gekamd en per kind zeker 50 neten en een paar levende luizen eruit gehaald. Twee dagen later nog eens gekamd, bij allemaal nog een of twee neten gevonden, en sindsdien (halfjaar geleden) nergens meer last van gehad.
Het scheelt dat luizen heel erg soortspecifiek zijn. Dus de luizen van de kinderen gaan niet over op de katten en konijn.

Ik lees dat je de katten altijd een vlooienbandje om doet. Realiseer je wel dat die erg slecht werken. Als je het weekend vlooien mee genomen hebt is het vroeg genoeg om nu met een goed middel te behandelen, zodat je een vlooienbesmetting voorkomt.

Succes er mee!
quote:toydinky schreef op 22 september 2010 @ 14:51:

Maar hier behoor je zelf toch ook wel iets van af te weten.

Als ik er wat vanaf had geweten dan had ik geen topic geopend. Maar stoor je vooral niet aan mijn domheid.

Lilalore: dank! Hij staat in de bestelling

Draakje: hoezo werken ze slecht? Hier al zo'n 25 jaar ervaring met katten-met-vlooienbandjes en nooit vlooien gehad. Zal toch geen toeval zijn?

De katten zijn overigens inderdaad behandeld, just to be sure
Vlooienbanden bevatten hele oude stoffen, die al lang hun werkzaamheid verloren zijn, of in ieder geval sterk verminderd zijn. En ze zijn voor ons meestal ook nog eens schadelijk, daarom mag je ze ook niet aanraken.

Vroeger waren er veel minder vlooien dan tegenwoordig. Dus daarom werkten ze toen prima, maar nu echt onvoldoende. Hoeveel katten met vlooienbanden ik zie die van top tot teen onder de vlooien zitten... Kan ze niet op 1 hand tellen.

Als jouw katten nooit buiten komen, is de infectie druk erg klein. met een beetje geluk pakken ze die ene vlo die wel binnen komt. Laatst een vlooienbandje bij de supermarkt bekeken. Heel verhaal hoe het werkt. Daar onder stond werkzame stof: GEEN. Was toch een beetje perplex... Wat een oplichterij en mensen zitten vervolgens met een vlooienprobleem in huis.

Pipetten werken veel beter, maar niet alle werken even goed. Ik zou ze altijd bij een dierenarts of dierenspeciaalzaak halen (en daar goed vragen wat goed werkt, zij kunnen ook nog vrij veel middelen hebben staan die matig werken), die hebben er veel meer verstand van dan bijv een supermarkt. (ik koop mijn eten en ibuprofen toch ook niet bij de dierenarts of dierenspeciaalzaak?)

Blijf die pipetten ook de komende maanden elke maand gebruiken. Die paar vlooien die je in huis hebt gehad een paar dagen, leggen ong 20 eitjes per dag, die binnen een aantal weken uit kunnen komen of over een langere tijd ook nog. En dan krijg je alsnog een vlooienplaag.
Ha Draakje, bedankt voor je extra uitleg Mijn katten komen dus wel buiten, maar brengen gelukkig geen vlooien mee. Ik controleer ze regelmatig.

Pipetjes hebben we idd via de dierenarts. En die hoeven echt niet elke maand
quote:Garden_of_Sarah schreef op 23 september 2010 @ 08:34:

Pipetjes hebben we idd via de dierenarts. En die hoeven echt niet elke maand Wie zegt dat? Lees aub goed de verpakking, anders heb je straks wel je hele huis onder de vlooien.....
anoniem_105687 wijzigde dit bericht op 23-09-2010 08:52
Reden: Typvout...
% gewijzigd
Dat zegt de verpakking en de dierenarts

Nu behandelen en over 3 maanden nog eens.
Ben erg benieuwd wel middel je dan meegekregen hebt. Ik ken alleen maar middelen die 4 weken werken...
Stronghold. En ik weet al waarom het over 3 maanden weer moet; omdat dit een preventieve behandeling is (vlooien hebben we alleen gespot bij Nijn, nog niet bij de katten).
Hoofdluis heerst hier chronisch op school en de Kindergarten, maar we hebben het nog nooit gehad hier thuis. Ik moet trouwens ook bekennen dat ik er echt nooit op controleer... . Ik zou zelf niet preventief behandelen trouwens (afgezien van kammen), dat luizenspul is behoorlijke troep.

Wat betreft vlooien: het enige wat bij mij vroeger echt werkte waren die spuitbussen voor binnen. Nou heb ik het voordeel dat ikzelf een smakelijk hapje schijn te zijn voor kattenvlooien, want als er 1 in een huis zit, springt hij gegarandeerd op mijn been, dus het was altijd makkelijk te zien of er vlooien waren.

Halsbandjes heb ik nooit gebruikt toen ik nog katten had (nadat 1 van de katten van mijn moeder zich ooit bijna opgehangen hebben we alles weggegooid), maar wel regelmatig kammen en dan de vlooien verzuipen in een bakje met water en Dreft. Maar tegen de eitjes in vloerbedekking enzo helpt dus alleen die spray maar.
Ik wil niet betweterig over komen, maar in de bijsluiter van de Stronghold staat: Behandeling ter preventie van vlooienbesmettingen (honden en kattten): Om de preventie van besmettingen door vlooien te garanderen, moet het product tijdens het vlooienseizoen iedere maand aan het dier worden toegediend. Dus de verpakking zegt niet elke 3 maanden...

Aangezien het middel ook tegen wormen werkt en in NL geadviseerd worden om 4 x per jaar tegen wormen te behandelen, gebruiken mensen het vaak 4 x per jaar, en tussen door een ander middel. Kan het zijn dat je het daar mee verward?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven