wat kan er met ons konijn aan de hand zijn?

22-09-2010 10:09 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vanmiddag een afspraak maken bij de dierenarts voor mijn hangoormannetje, maar misschien hebben konijnenkenners hier op het forum alvast een idee wat er met hem aan de hand kan zijn.

Onze Hoppie is een gecastreerd mannetje, hij woont samen met zijn vrouwtje buiten in een ruime ren met nachthok en ze mogen zo vaak als mogelijk eruit om los te spelen en rennen. In de ren staat een grote bak met zand waar ze, tot voor kort, allebei hun behoefte in deden. Het vrouwtje doet dat nog steeds. Hoppie plast echter sinds een paar weken overal in de ren. Ik heb het idee dat hij het niet met opzet doet maar er geen controle over heeft. Hij drinkt ook erg veel en valt vooral de laatste tijd in snel tempo erg af. Gisteren schrok ik hoe mager hij is geworden, het arme ding heeft vel voor 2. Hij eet wel goed, ze krijgen onbeperkt hooi van goede kwaliteit, wat korrel en regelmatig groenvoer en vers geplukt gras. Verder is hij wat slomer geworden, slaapt meer maar is ook gewoon vrolijk. Zijn tanden zijn in orde en hij heeft geen diarree. Helaas weten we niet hoe oud hij is.

Wie o wie komt dit bekend voor en wat was er toen aan de hand met je konijn?
Dat hij zo snel afvalt is echt niet goed.

Snel naar de dierenarts! Hoe sneller hoe beter.

Konijnen laten vaak pas zien dat ze ziek zijn als het al bijna te laat is, ik kan er over mee praten helaas.

Ik kan je met de symptonen van jouw konijntje niet helpen maar kan je wel adviseren snel naar de dierenarts te gaan!
Veel drinken duidt vaak op een nierprobleem en afvallen en lusteloosheid kan daar ook bij horen.

Dat is een serieus probleem, dus probeer op korte termijn een afspraak te regelen als je vanmiddag belt.
Er zijn meerdere aandoeningen die veel plassen en afvallen tot gevolg kunnen hebben. Onder andere wat hier al genoemd wordt: nierprobleem. Maar zo zijn er nog veel meer. Dus de enige manier om erachter te komen: de dierenarts! Maar gelukkig ben je dat dus al van plan.

Laat je niet ergens volgende week pas inplannen, als het kan bel dan gewoon al nu (vanochtend dus!) en laat je voor vandaag inplannen. Uiterlijk morgen. Een konijn wat snel afvalt is absoluut niet goed! Konijntjes laten pas op het laatste moment merken dat ze iets mankeert. Afvallen betekent ook dat ie dus (veel) minder eet, en een konijn wat slecht eet is altijd een spoedgeval. Als de darmen eenmaal stil gaan liggen krijg je snel grote problemen.

Hopelijk valt het allemaal mee!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Het kan inderdaad op meerdere dingen wijzen. Nier- en blaasaandoeningen liggen voor de hand (blaasonsteking, blaaszand/blaaszand, blaastumor, nierbekkenontsteking), maar ook E. Cuniculi of diabetes zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn. Daar is echt nader onderzoek voor nodig!

Wat je alvast zou kunnen doen is een beetje urine proberen op te vangen: leg een plastic ondergrond (plastic tasje ofzo?) op de plek waar hij plast, en probeer het dan ergens in te doen. Met die urine kan de dierenarts in ieder geval al een aantal oorzaken aantonen of uitsluiten. Een goede dierenarts zal daarnaast aan de buik voelen of zelfs röntenfoto's maken om blaasstenen en tumoren uit te sluiten. Als het dat allemaal niet is kan er met een bloedafname bepaald worden of het diabetes iof EC is.

Sterkte bij de dierenarts, en laat je inderdaad niet afschepen!
Banshee, ben je al bij de dierenarts geweest? Hoe is het met je konijn?
Eh.. banshee...?
Oh jee dat is niet goed!! Mijn hangoor had dat ook en is niet lang erna overleden... :( Ik ben met 'm naar de dierenarts gegaan en die constateerde een ontsteking (blaas geloof ik). Ik ben meteen begonnen met antibiotica en pijnstillers (tot dan toe wist ik niet dat hij pijn had... zo erg), maar een dag later was hij er al niet meer... :( Snel naar de dierenarts dus!
Dat is twee dagen geleden ook al gezegd, vandaar dat ik benieuwd was hoe het inmiddels met het konijn is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven