Wat heb jij je kat geleerd?

22-09-2010 14:09 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee Burmese kittens van bijna 5 maanden oud. Ik heb ze nu ongeveer anderhalve maand.

De eerste weken ben ik vooral bezig geweest met ze te leren wat ze wel en niet mogen. Wel op de bank en de stoelen, niet op de tafel of in het konijnenhok. Ze kunnen nu ook met mij spelen zonder hun nageltjes en tandjes te gebruiken (tenzij ze met elkaar aan het spelen zijn, dan gaat het er hard aan toe en moet ik me er niet mee bemoeien).

Ik ben bezig om ze te leren te komen als ik hun naam roep en dat gaat vrij goed. Ben vandaag begonnen om ze te leren zitten door een snoepje voor ze te houden en dan over hun hoofd naar achteren te bewegen (de hondenmethode zeg maar). Ze gaan dan vanzelf zitten. Ik zeg er dan "zit" bij. Geen idee of een kat dan ook het commando gaat herkennen, het is immers geen hond (alhoewel Burmezen ook wel de hondkat genoemd worden), maar ik kan het natuurlijk altijd proberen.

Ik zou het leuk vinden om ze meer dingen te kunnen leren. Burmezen zijn hele sociale en mensgerichte katten. Dat maakt het denk ik wel makkelijker om ze dingen te leren. Op internet heb ik dit filmpje gezien, waarin een Burmees apporteert. Lijkt me heel leuk om zo met ze te kunnen spelen. Geen idee alleen hoe ik ze dat zou moeten leren. Heb al wel even met google gezocht hoe je het een hond leert, maar of dat bij een kat ook werkt?

Dus vandaar mijn vraag: Wat hebben jullie je kat geleerd? En hoe heb je dat gedaan?
Wat een mooie katjes Honingvogel! Hou je ze uit elkaar door een verschillend gekleurd halsbandje want volgens mij zijn het 2 kopietjes van elkaar

Ze zijn trouwens veel lichter dan mijn bruine Burmees was, die was echt helemaal van chocola, zoals de oortjes van die van jou. Mooi hoor, hun maskertje wordt nog donkerder denk ik?
Ik ben mijn eigen bananenschil
Mijn jongste poes gedraagt zich echt als een hond.

Als ik op een bepaalde manier fluit, komt ze als een gek aanrennen, altijd handig als ze de tuin uit is geglipt, ze komt altijd terug.

Als ik roep "kom we gaan naar boven" en naar de deur wijs dan springt ze meteen op en rent naar boven.Met brokjes en water laat ik haar eerst altijd netjes zitten.

En ik ben absoluut geen drill sergeant .
quote:Kampen86 schreef op 22 september 2010 @ 17:45:

Mijn kat kan trouwens nog een trucje. Op een net schone kattebak een verse bolus leggen.

Doen jullie katten dat ook?Mijn kat wil ALTIJD direct plassen op een schone bank. Goddank, want toen we laatst een plasje moesten opvangen voor een dierenartsonderzoek was dat geen enkel probleem. Men neme een bak, men make hem schoon... en de kat plast zelfs na even twijfelen op een bak die op een paar plastic korreltjes na leeg is.
Oh, en mijn kat leert mij om op tijd naar bed te gaan. Ze krijgt altijd nog wat te eten als ik naar bed ga, dus als het op een gegeven moment half 12 is geweest en ik zit nog achter de computer, wordt ze wakker en mrauwt net zolang om me heen tot ik de computer maar uitzet om haar eten te geven op de weg naar mijn bed.
Ik heb ook een burmees (A) en hiervoor ook nog een burmees (B) gehad die helaas is overleden. B kon deuren openmaken waardoor we ronde deurknoppen op de deuren hebben moeten maken, en hij kon ook echt apporteren. Ook een leuk spelletje vond hij om 'keeper' te spelen. Dan ging hij bijvoorbeeld voor een open deur zitten en dan probeerde ik een balletje door de opening te rollen. Hij hield de bal dan tegen of 'schopte' hem geregeld echt terug richting mij.

De huidige burmees mag van ons gewoon naar buiten maar het leuke is dat als je buiten in je handen klapt dat waar hij ook is hij direct komt aangerend. Als ik een brief ga posten loopt hij mee maar steekt niet de weg over. Hij blijft dan netjes wachten tot ik er weer ben en loopt dan naast me mee terug. Het is dan echt net een hond en vast een raar gezicht voor mensen die niet zulke katten gewend zijn:-). Ook verstoppertje spelen vinden de meeste burmezen leuk. Ergens achter gaan zitten en dan om de hoek kijken. Het bizarre is dat hij zich daarna ook zelf op die manier gaat verstoppen en wacht totdat ik hem ga zoeken...
Mijn katten blijken nog een enorm talent te hebben: ze kunnen klokkijken. Zo'n twee uur nadat ik besloten heb naar bed te gaan, willen zij naar binnen.

En als ze middelvingertjes hadden gehad dan had ik ze vast onbewust geleerd om ze naar me op te steken. Ik ben dus zelfs onbewust een enorm goede lerares.

Kortom, zit hier te wachten tot de poezels besluiten om binnen te komen.......
quote:Olijfje_ schreef op 22 september 2010 @ 22:46:

Wat een mooie katjes Honingvogel! Hou je ze uit elkaar door een verschillend gekleurd halsbandje want volgens mij zijn het 2 kopietjes van elkaar

Ze zijn trouwens veel lichter dan mijn bruine Burmees was, die was echt helemaal van chocola, zoals de oortjes van die van jou. Mooi hoor, hun maskertje wordt nog donkerder denk ik?

Ja, inderdaad. Het zijn bijna 2 druppels water. Als ze naast elkaar zitten, zie ik het verschil nog wel, maar als ik ze "los" zie weet ik het zonder die bandjes echt niet meer. Eerst was de ene een stuk kleiner en kon ik het daaraan zien, maar dat is helemaal bijgetrokken.

Chocolate en bruin zijn volgens mij 2 verschillende kleuren bij Burmezen. De bruine is de kleur van chocolade en de chocolate is de kleur van koffie verkeerd. Om het lekker verwarrend te houden zeg maar. De vader van mijn meiden was wel een bruine Burmees. Ik weet eigenlijk niet of het maskertje nog donkerder wordt. De tijd zal het leren
quote:Gingy schreef op 22 september 2010 @ 22:49:

Mijn jongste poes gedraagt zich echt als een hond.Is het stiekem ook een Burmees?
quote:Fiorah schreef op 22 september 2010 @ 22:53:

Oh, en mijn kat leert mij om op tijd naar bed te gaan. Da's best handig!
quote:anno1984 schreef op 22 september 2010 @ 23:04:

Ik heb ook een burmees (A) en hiervoor ook nog een burmees (B) gehad die helaas is overleden. B kon deuren openmaken waardoor we ronde deurknoppen op de deuren hebben moeten maken, en hij kon ook echt apporteren. Ook een leuk spelletje vond hij om 'keeper' te spelen. Dan ging hij bijvoorbeeld voor een open deur zitten en dan probeerde ik een balletje door de opening te rollen. Hij hield de bal dan tegen of 'schopte' hem geregeld echt terug richting mij.

De huidige burmees mag van ons gewoon naar buiten maar het leuke is dat als je buiten in je handen klapt dat waar hij ook is hij direct komt aangerend. Als ik een brief ga posten loopt hij mee maar steekt niet de weg over. Hij blijft dan netjes wachten tot ik er weer ben en loopt dan naast me mee terug. Het is dan echt net een hond en vast een raar gezicht voor mensen die niet zulke katten gewend zijn:-). Ook verstoppertje spelen vinden de meeste burmezen leuk. Ergens achter gaan zitten en dan om de hoek kijken. Het bizarre is dat hij zich daarna ook zelf op die manier gaat verstoppen en wacht totdat ik hem ga zoeken...

Dat deuren open maken vrees ik hier ook een beetje voor... Ze kunnen het nu nog niet, maar kan nog komen natuurlijk... Veel Burmezen doen dat he?

Dat voetballen en verstoppertje spelen klinkt ook leuk Vooral als ze het zelf ook heel leuk vinden!
quote:mariona schreef op 22 september 2010 @ 16:16:

Je kan bij een goed getrainde kat ook commando's aanleren. Het is wel zo dat katten het uitsluitend doen voor de beloning (voer) en niet om de baas te pleasen zoals een hond.

Ben ik niet mee eens. Ik heb een moeilijke kat die geen snoepjes lust (ja als het moet die lekkere uit Duitsland). Dus alles is op stem geleerd en een knuffel geven. En de woorden "goed zo". Meer niet.

Het zou makkelijk zijn als het met een snoepje of eten zou kunnen. Ik heb een kat die verslaafd is aan lekker eten en bijna alles wel ervoor zou willen doen, hij is alleen een beetje dommelig , hij probeert alles na te doen hoor. En uiteraard beloon ik hem ervoor maar het gaat niet hoe het "zegmaar moet".

Hier is het gewoon als afleiding op dit moment hoor. Ik heb nog niet terug gelezen of ik commentaar heb gekregen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Honingvogel schreef op 22 september 2010 @ 16:47:

Dit zijn ze trouwens:

[afbeelding]

Ze liggen hier heerlijk te genieten van de warme lucht die uit de plintverwarming komt.Wat zijn ze prachtig zeg!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Onze kat zoekt het (zoals veel katten) regelmatig hogerop. En durft ook vaker niet meer naar beneden.

Ik heb haar aangeleerd op mijn rug te springen om haar sprong te breken en dat werkt perfect!

Als ze ergens zit waar ze niet meer af durft dan roept ze me om haar te helpen.

Alleen vindt ze op mijn rug zitten zo leuk dat ze me ook bespringt als ik gewoon langs haar loop of even met iemand sta te praten, gewoon om lekker te zitten of liggen. Soms loop ik dan een half uur rond met een meeliftende kat ...
quote:Honingvogel schreef op 23 september 2010 @ 12:40:

[...]

Chocolate en bruin zijn volgens mij 2 verschillende kleuren bij Burmezen. De bruine is de kleur van chocolade en de chocolate is de kleur van koffie verkeerd. Om het lekker verwarrend te houden zeg maar. De vader van mijn meiden was wel een bruine Burmees. Ik weet eigenlijk niet of het maskertje nog donkerder wordt. De tijd zal het leren Mijn eerste was ook een choclate, nu heb ik een lilac (is heel lichtgrijs). De tekening op de kop van de choclate wordt nog duidelijker en wat groter dan hij nu is, en de rug en de staart wat donkerder en de onderkant juist licht. Je kunt op google wel genoeg voorbeelden vinden van hoe ze er volwassen uit komen te zien. Nu ze klein zijn hebben ze vooral zo'n donker doppie als neus maar ze worden alleen maar mooier als hun 'tekening' af is..
quote:mylenevalerie schreef op 23 september 2010 @ 12:46:

[...]

Hier is het gewoon als afleiding op dit moment hoor. Ik heb nog niet terug gelezen of ik commentaar heb gekregen.

Er zijn zo'n beetje vier soorten reacties:

- Er zijn forumers die vinden dat je een kat, kat moet laten zijn en dat een kat iets leren daar niet bij past.

- Er zijn forumers die aangeven dat hun kan vooral kan waar ze zelf zin in heeft. En dat het niet echt lukt om dingen aan te leren

- Er zijn forumers die aangeven dat hun kat wel dingen kan, maar dat het vooral de kat zelf is die er mee komt.

- Er zijn forumers die hun kat wel dingen hebben geleerd.

Iedereen mag van mij zijn eigen mening hebben natuurlijk. Ik denk dat een kat best iets kan leren, maar dat als hij geen zin heeft hij het ook echt niet doet. Nou dat is prima. Dat het bijna een soort kattenmishandeling (laat de kat kat zijn) zou zijn als je een kat iets aanleert vind ik wat bizar.
quote:mylenevalerie schreef op 23 september 2010 @ 12:49:

Wat zijn ze prachtig zeg!Tnx
quote:anno1984 schreef op 23 september 2010 @ 13:23:

[...]

Mijn eerste was ook een choclate, nu heb ik een lilac (is heel lichtgrijs). De tekening op de kop van de choclate wordt nog duidelijker en wat groter dan hij nu is, en de rug en de staart wat donkerder en de onderkant juist licht. Je kunt op google wel genoeg voorbeelden vinden van hoe ze er volwassen uit komen te zien. Nu ze klein zijn hebben ze vooral zo'n donker doppie als neus maar ze worden alleen maar mooier als hun 'tekening' af is..

Lilac is ook zo'n mooie kleur. Heb ik ook wel foto's van gezien. Ook mooi vind ik de rode variant. Ik ken iemand die een rode heeft en dat is net een miniatuur leeuwin.

En ze worden inderdaad steeds mooier. Ze hebben al een donkerder staart en een donkerder streep op hun rug. Nu het kittenvachtje wat gladder wordt, zie je het ook echt steeds meer al een "echte" kat worden (in plaats van een pluizebol)
quote:banshee schreef op 23 september 2010 @ 13:22:

Alleen vindt ze op mijn rug zitten zo leuk dat ze me ook bespringt als ik gewoon langs haar loop of even met iemand sta te praten, gewoon om lekker te zitten of liggen. Soms loop ik dan een half uur rond met een meeliftende kat ... Is wel gezellig als je staat te stofzuigen of strijken!
Mijn kat komt aanrennen als ik met mijn sleutelbos wapper. Ze herkent ook het geluid van mijn fiets en komt dan ook aanrennen (als ze buiten was). Wat dat betreft ook net een hondje, maar dat zal komen omdat ze een halve Abessijn is. Het is wel erg makkelijk, een kat die luistert!
quote:Honingvogel schreef op 23 september 2010 @ 12:40:

[...]

Is het stiekem ook een Burmees? Nee dat niet.. gewoon een huis tuin en keuken kat
Ik heb mijn poezels van 7 maanden geleerd te luisteren naar hun naam.

..............ik geloof dat ze er nog over in beraad zijn

Mijn 2 oude poezels luisteren wel goed, mag ook wel na 18 jaar
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik ben niet zo van het leren van trucjes aan katten, maar ben er ook niet op tegen. Heb ik er gewoon geen zin in.

Maar een vroegere kat leerde zichzelf een trucje aan en vervolgens moesten wij 'meedoen'... Onderaan onze trap staat een soort paal. Die kat liep voor ons uit de trap af tot hij op de tree stond ter hoogte van de top van die paal en ging er dan met z'n voorpootjes op staan. Als wij dan onderaan de trap stonden, strekte hij zijn voorpoot naar ons uit (en vaak daarna ook de andere) en kreeg hij een aai. Als je dat oversloeg en gewoon langs 'm heenliep, kreeg je een mep tegen je schouder.

fiorah wijzigde dit bericht op 26-09-2010 18:53
Reden: Woordje vergeten
% gewijzigd
Ik had vroeger een kat die pootjes kon geven.

Ontzettend leuk was dat.

Mijn moeder heeft het hem aangeleerd, hoe ze het heeft gedaan weet ik niet. Met veel geduld, herhaling en belonen denk ik.
Wat een leuk topic. Alles gelezen en schater het af en toe uit. Wat lijken me dat superkatten, die Burmezen. Jij hebt er twee prachtige, zie ik.

Mijn htk kat is helaas geen kunstenmakerT. Nou probeer ik ook niet zo veel hoor. Hij heeft zijn eerste levensjaar in de stad gezworven, totdat ik hem ontmoette en ving (ik weet dat van dat jaar omdat ik een dame sprak die hem elke dag wat voer gaf). Hoewel hij erg van aaien houdt, is hij is door zijn straatleven wat verwilderd. Hij gaat helemaal zijn eigen gang. Een kat-kat dus, absoluut geen hond-kat. Nou ja, hij hoeft voor mij niet leuk te doen, ik vind hem zowieso al leuk.

Wat ik wel doe is hem een vliegend balletje uit de lucht laten plukken. Hij kan heel hoog springen.

Mijn kat komt niet naar me toe als ik hem roep, behalve als ik "vlees!" zeg. In bijna alle gevallen krijgt hij dan ook vlees. Heel af en toe fop ik hem, als ik per se wil dat hij NU binnen komt. Een Franse bovenbuurvrouw was hierdoor in de veronderstelling dat mijn kat Vlees heette. Ik moet erop letten het V-woord in de dagelijkse spraak te vermijden waar hij bij is. Want al fluister ik het, toch staat hij dan direct voor mijn neus, vol verwachting.
quote:huppelepup schreef op 25 september 2010 @ 23:17:

Mijn kat komt aanrennen als ik met mijn sleutelbos wapper. Ze herkent ook het geluid van mijn fiets en komt dan ook aanrennen (als ze buiten was). Wat dat betreft ook net een hondje, maar dat zal komen omdat ze een halve Abessijn is. Het is wel erg makkelijk, een kat die luistert!Dat doet mijn kat ook. Hij herkent het geluid van mijn fiets, van de auto en weet zelfs wanneer ik aan kom lopen. Dan rent hij in een noodvaart op me af en sprint met me mee. Zo leuk is dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven