Huis kopen. Wat is wel en niet belangrijk?

29-09-2010 22:17 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen binnen nu en een jaar een huis kopen. Dat zal ons eerste huis worden. We hebben dus niet super veel haast, maar ik vind het toch al best snel gaan. En ik heb echt helemaal geen verstand van huizen kopen! Vandaar dit topic, ik hoop op wat ervaringsverhalen .

We zitten een beetje in een luxe positie voor starters, we kunnen namelijk beginnen met een huis tussen de 400.000 en 450.000 schatten we. (Als ik een baan heb zal dat nog iets meer worden, maar die heb ik nog niet, want ik moet nog afstuderen, dus we gaan hier even vanuit). We zijn wel gebonden aan een bepaalde omgeving ivm het werk van mijn vriend.

Nu zitten we zo af en toe al eens rond te kijken op funda. We zijn ook al eens naar een paar huizen gaan kijken met de open huizen route. Ook zijn we wel eens langs een paar huizen gereden om de omgeving te verkennen e.d. Verder zijn we eigenlijk nog niet.

Nu hebben we bijvoorbeeld iets gezien wat een enorm stuk grond heeft, een super mooi perceel, maar er staat een heel oud houten huis op. Dat huis mag wel gesloopt worden, maar we hebben het geld niet om er meteen een nieuw huis neer te zetten. Is het dan slim om eerst een aantal jaren in zo'n huis te wonen? Ook als er bijvoorbeeld kinderen komen?

Of we hebben een prachtig huis gezien, maar dat ligt dan weer aan een hele drukke weg. Hoeveel nadelen heb je daarvan? Zou dat voor jullie een 'no deal' zijn?

Het perfecte huis kunnen we gewoon niet vinden. We zullen moeten inleveren op of de tuin, of de omgeving, of het huis zelf. Wat is nou eigenlijk het belangrijkst?

En hoe weet je of iets een leuke buurt is om in te wonen?

(erdoorheen lopen zegt me niet genoeg).

En waar moeten we nog meer aan denken?

Pff, zoveel vragen
Wat zijn voor jullie wensen en wat zijn eisen? Hoeveel slaapkamers, nieuwbouw of juist authentieke details?

Ga ook gewoon eens wat huizen bekijken. Hoe meer je ziet, hoe beter beeld je krijgt van waar je jezelf niet ziet wonen en wat je wel en wat je niet wilt.

Welke omgeving zoeken jullie ongeveer?
Mag ik vragen hoe je aan zo'n hoog bedrag komt qua schatting? Zullen toch weinig starters zijn die een ton per jaar verdienen, hebben jullie geld geerfd/ gespaard oid?

/ Met zo'n bedrag zou iedere wens die ik heb en meer ingewilligd kunnen worden trouwens, maar kom ik zo uitgebreider op terug.
ja, het lijkt me sterk dat je met dat bedrag niet een piekfijn huis in een fijne buurt kunt kopen met een leuke tuin erbij..

ons budget is de helft, en ja wij moeten iets inleveren, we willen liefst een kant en klaar huis, met een tuin in een leuke buurt, maar dat lukt niet voor de helft. Maar kan me bijna niet voorstellen dat het met het bedrag dat jullie hebben te besteden niet zou lukken, of zoek je iets op een superdure locatie?
ga eerst eens een hele hoop huizen bekijken.

en dan het liefst met een aankoop makelaar, deze kan je een heleboel tips en informatie geven.

en iedereen heeft een verlanglijstje, maar je moet vooral kijken wat je het belangrijkst vind, is dat de lokatie, of het huis zelf, of de tuin. Dat weet je waarschijnlijk beter als je eerst veel huizen bekijkt.
De plaats/ligging is voor mij het belangrijkst, de rest (het huis en de inrichting) kun je altijd nog naar je zin maken...
quote:prulletje schreef op 29 september 2010 @ 22:17:geld niet om er meteen een nieuw huis neer te zetten. Is het dan slim om eerst een aantal jaren in zo'n huis te wonen?

Ik zou dat zelf niet doen, maar een ander zal dat anders zien. Ik zou helemaal geen zin hebben in zoveel gedoe.Bovendien woon je dan jarenlang in een huis waar je niet in gaat investeren en wat je niet echt leuk gaat maken, want je woont er toch maar tijdelijk

Of we hebben een prachtig huis gezien, maar dat ligt dan weer aan een hele drukke weg. Hoeveel nadelen heb je daarvan? Zou dat voor jullie een 'no deal' zijn?

Beslist. Ze zeggen dat lawaai went, maar het blijkt ineens een zalige stilte als het weg is. Bovendien hebben wij twee katten.....

Het perfecte huis kunnen we gewoon niet vinden. We zullen moeten inleveren op of de tuin, of de omgeving, of het huis zelf. Wat is nou eigenlijk het belangrijkst?

Voor dat bedrag moet het echt mogelijk zijn een leuk huis te vinden, zelfs in de randstad. Wij wonen in het gooi voor aanzienlijk minder, in een prettig huis.

Maar goed, een makelaarswijsheid zegt dat locatie alles is. Maar dat gaat dan om de waarde als je het weer wilt verkopen. Een huis kun je opknappen, de omgeving niet.
Oh we hebben wel een hele speciefieke smaak.

We houden van landelijk, maar niet echt een boerderij. Liefst een beetje notariswoning-achtig, zoiets:

(maar dit is natuurlijk wel érg luxe, dat kunnen we niet betalen, maar we willen wel graag iets in die stijl).

Dus met luikjes voor de ramen, dakkapelletjes, ruitjes in de ramen, een mooi hek om het huis vind ik ook altijd wel mooi.

We willen wel een grote tuin, eigenlijk minimaal 500m2 perceel (dus incl huis), maar liefst meer richting 1000m2 (of meer).

We houden absoluut niet van modern of nieuwbouw.

Liefst in een mooie omgeving (ja oke, wie wil dat niet).

We zoeken iets in omgeving Breda (lage zwaluwe, straal max 15km, maar niet boven de rivier).

We willen best klussen, maar het moet niet mega veel gaan kosten uiteraard, moet binnen ons budget blijven.

Ons droomhuis hoeft ook niet meteen af te zijn als we erin willen. We willen er bijvoorbeeld ook best een paar jaar wonen en dan pas weer een nieuwe keuken of badkamer ofzo. Hoeft niet allemaal in 1x, maar moet wel meteen leefbaar zijn.

Aantal kamers weten we niet precies, maar ik ben nog geen huis tegen gekomen in onze prijsklasse dat te weinig kamers had ofzo, dus dat zal het probleem niet zijn.
quote:Jala5 schreef op 29 september 2010 @ 22:27:

ga eerst eens een hele hoop huizen bekijken.

en dan het liefst met een aankoop makelaar, deze kan je een heleboel tips en informatie geven.

Goeie tip om eerst veel huizen te kijken, hebben wij ook gedaan. Maar je hoeft niet gelijk een makelaar mee te nemen. Als je 15 huizen in een bepaalde stad hebt bezichtigd begin je al een aardig beeld te krijgen van wat plus- en minpunten zijn en wat reële prijzen zijn. Kost veel tijd, maar goed, het is dan ook een flinke aankoop die je gaat doen.
de omgeving is voor ons ook belangrijk inderdaad, zo lang je met z'n tweeen bent maakt het nog neit zo veel uit, maar zodra er kinderen komen, wil je niet aan een hele drukke weg wonen of in een rotwijk, dan wil je wat groens om je heen, en leuke buren.. ofzo (ik generaliseer maar even hoor, d'r zijn vast genoeg mensen die het anders zien)

en een huis koop je niet voor een jaartje, dus een beetje vooruitkijken wat dat betreft kan geen kwaad
Overigens bedoel ik het niet rot hoor, mijn vraag, maar als blijkt dat je 6 keer je vriend zijn inkomen hebt genomen dan droom je toch van een ander budget dan de realiteit is, lijkt me zo zuur, vandaar.
quote:Mevrouwdekees schreef op 29 september 2010 @ 22:23:

Mag ik vragen hoe je aan zo'n hoog bedrag komt qua schatting? Zullen toch weinig starters zijn die een ton per jaar verdienen, hebben jullie geld geerfd/ gespaard oid?

/ Met zo'n bedrag zou iedere wens die ik heb en meer ingewilligd kunnen worden trouwens, maar kom ik zo uitgebreider op terug.Mijn vriend is tandarts.
En wat doet een tandarts op jaarbasis? Ik dacht namelijk zo 5000 bruto per maand. Dan kom je rond de 270.000 uit qua hypotheek. Leuk, heel leuk zelfs, maar niet bepaald 4,5 ton.
quote:Mevrouwdekees schreef op 29 september 2010 @ 22:32:

Overigens bedoel ik het niet rot hoor, mijn vraag, maar als blijkt dat je 6 keer je vriend zijn inkomen hebt genomen dan droom je toch van een ander budget dan de realiteit is, lijkt me zo zuur, vandaar.

Nee, mag je best vragen hoor . Ik realiseer me ook heel goed dat het super veel geld is. Ik ben over een jaar basisschool juf. Ik ben er zelf ook nooit vanuit gegaan dat ik met zoveel zou kunnen starten.

De ouders van mijn vriend hebben een financieel adviseur. Met hem heeft hij dat besproken en uitgezocht en toen kwamen ze op dat bedrag uit. En dat was nog een verstandig bedrag (want van een bank zou hij zelfs wel 6 ton kunnen krijgen).
quote:citronella schreef op 29 september 2010 @ 22:27:

ja, het lijkt me sterk dat je met dat bedrag niet een piekfijn huis in een fijne buurt kunt kopen met een leuke tuin erbij..

Maar kan me bijna niet voorstellen dat het met het bedrag dat jullie hebben te besteden niet zou lukken, of zoek je iets op een superdure locatie?

Het ligt maar net aan hoe hoog je eisen zijn Dat is heel relatief.,

Als je een vrijstaande woonboerderij met veel grond en minimaal 140 m2 zoekt en niet aan een drukke weg/spoor, dan is het niet heel ruim.

Je eisen en verwachtingen groeien evenredig aan je budget, dus ongeacht hoe hoog dat budget is, is het altijd moeilijk om aan al je wensen te voldoen. En moet je misschien op bepaalde punten inleveren, ook met een hoog budget
als je van de bank zoveel geld kan krijgen, is het dan niet een idee om zelf te gaan bouwen? of een iets goedkoper huis laten we zeggen een huis van 3 ton, dus dan komen de totale kosten op een 3,5 ton, dan hou je nog een halve tot 1 ton over om de boel helemaal te verbouwen zoals jij het wil hebben. Dan kun je je eigen droomhuis creeren.

Maar das mijn visie. Ik ben al heel tevreden met de 130 die ik wist los te peuteren. Daarvan kan je geen droomhuis kopen, maar wel een gezellig knus thuis.

Met 4,5 ton kan je heeeeeel veel, althans hier int noorden des lands
quote:Snormel schreef op 29 september 2010 @ 22:31:

[...]

Goeie tip om eerst veel huizen te kijken, hebben wij ook gedaan. Maar je hoeft niet gelijk een makelaar mee te nemen. Als je 15 huizen in een bepaalde stad hebt bezichtigd begin je al een aardig beeld te krijgen van wat plus- en minpunten zijn en wat reële prijzen zijn. Kost veel tijd, maar goed, het is dan ook een flinke aankoop die je gaat doen.Ja het leek ons ook niet handig om meteen al bij elk huis een makelaar mee te nemen. Ik weet ook niet of een makelaar dat wel doet als je 15 huizen gaat bekijken? Ik denk dat dat pas relevant is als je een huis nog een keer wil zien?
quote:Poeszie schreef op 29 september 2010 @ 22:36:

[...]

Het ligt maar net aan hoe hoog je eisen zijn Dat is heel relatief.,

Als je een vrijstaande woonboerderij met veel grond en minimaal 140 m2 zoekt en niet aan een drukke weg/spoor, dan is het niet heel ruim.

Je eisen en verwachtingen groeien evenredig aan je budget, dus ongeacht hoe hoog dat budget is, is het altijd moeilijk om aan al je wensen te voldoen. En moet je misschien op bepaalde punten inleveren, ook met een hoog budget

Haha ja klopt

We mogen ook absoluut niet klagen!

Maar dan nog willen we wel iets wat ons geld ook echt waard is.
quote:87_slagroomsnoes schreef op 29 september 2010 @ 22:36:

als je van de bank zoveel geld kan krijgen, is het dan niet een idee om zelf te gaan bouwen? of een iets goedkoper huis laten we zeggen een huis van 3 ton, dus dan komen de totale kosten op een 3,5 ton, dan hou je nog een halve tot 1 ton over om de boel helemaal te verbouwen zoals jij het wil hebben. Dan kun je je eigen droomhuis creeren.

Maar das mijn visie. Ik ben al heel tevreden met de 130 die ik wist los te peuteren. Daarvan kan je geen droomhuis kopen, maar wel een gezellig knus thuis.

Met 4,5 ton kan je heeeeeel veel, althans hier int noorden des landsJa in het noorden wel. Zag net op de voorpagina van funda nog een prachtig huis in Friesland, met alles wat wij ons zouden wensen voor de helft van ons budget! Helaas is dat hier toch wat duurder allemaal
quote:prulletje schreef op 29 september 2010 @ 22:31:

Oh we hebben wel een hele speciefieke smaak.

We houden van landelijk, maar niet echt een boerderij. Liefst een beetje notariswoning-achtig, zoiets:

[afbeelding]

(maar dit is natuurlijk wel érg luxe, dat kunnen we niet betalen, maar we willen wel graag iets in die stijl).

Dus met luikjes voor de ramen, dakkapelletjes, ruitjes in de ramen, een mooi hek om het huis vind ik ook altijd wel mooi.

We willen wel een grote tuin, eigenlijk minimaal 500m2 perceel (dus incl huis), maar liefst meer richting 1000m2 (of meer).

We houden absoluut niet van modern of nieuwbouw.

Liefst in een mooie omgeving (ja oke, wie wil dat niet).

We zoeken iets in omgeving Breda (lage zwaluwe, straal max 15km, maar niet boven de rivier).

We willen best klussen, maar het moet niet mega veel gaan kosten uiteraard, moet binnen ons budget blijven.

Ons droomhuis hoeft ook niet meteen af te zijn als we erin willen. We willen er bijvoorbeeld ook best een paar jaar wonen en dan pas weer een nieuwe keuken of badkamer ofzo. Hoeft niet allemaal in 1x, maar moet wel meteen leefbaar zijn.

Aantal kamers weten we niet precies, maar ik ben nog geen huis tegen gekomen in onze prijsklasse dat te weinig kamers had ofzo, dus dat zal het probleem niet zijn.

Ik geef je hetzelfde verhaal mee wat ik mijn nieuwe klanten ook meegeef. Maak voor je zelf een lijstje. Wat wil ik wel, wat juist niet. Oppervlakte, bouwstijl, aantal kamers, wel/niet verbouwen, regio etcetc. ga hiermee naar een makelaar of duik zelf internet op. hiermee moet je al een eindje kunnen komen.

Denk ook goed na over je toekomst. zowel at betreft kinderen, maar ook als een van jullie arbeidsongeschikt of werkloos wordt. Voor het bedrag wat je noemt staan in die regio zeker een paar panden die aan jullie wensen kunnen voldoen, verlies alleen de extra kosten (overdrachtsbelasting etc) niet uit het oog. ook een samenlevingscontract kan handig zijn ivm uitkeringen bij overlijden.

succes met je zoektocht...
Maar heb je al eens bij een adviseur/bank laten uitzoeken hoeveel je kan krijgen? of hebben jullie zelf iets geschat? (niet jaloers gewoon nieuwsgierig)
quote:Mevrouwdekees schreef op 29 september 2010 @ 22:35:

En wat doet een tandarts op jaarbasis? Ik dacht namelijk zo 5000 bruto per maand. Dan kom je rond de 270.000 uit qua hypotheek. Leuk, heel leuk zelfs, maar niet bepaald 4,5 ton.Prima dat je denkt dat je het beter weet dan wij, maar ik zit dat heus niet te verzinnen
quote:Mevrouwdekees schreef op 29 september 2010 @ 22:35:

En wat doet een tandarts op jaarbasis? Ik dacht namelijk zo 5000 bruto per maand. Dan kom je rond de 270.000 uit qua hypotheek. Leuk, heel leuk zelfs, maar niet bepaald 4,5 ton.Een zelfstandige tandarts (in een maatschap bijv, dus niet in loondienst) harkt per jaar iets meer dan een ton naar binnen..dus het bedrag wat TO noemt kan heel goed kloppen..
quote:87_slagroomsnoes schreef op 29 september 2010 @ 22:41:

Maar heb je al eens bij een adviseur/bank laten uitzoeken hoeveel je kan krijgen? of hebben jullie zelf iets geschat? (niet jaloers gewoon nieuwsgierig)Ja de financieel adviseur van de ouders van mijn vriend heeft dat voor ons uitgezocht. Maar dan alleen op basis van mijn vriends salaris. Ik word juf op een basisschool en hier in het zuiden is daar helemaal niet veel werk in. Dan zal ik waarschijnlijk eerst invalwerk moeten doen, dus daarmee krijg je toch geen hypotheek.
Open dag routes zijn ook fijn.

dan hebben veel huizen 'open huis' en kan je kijken wat je wil.

maar heb je al eens een makelaar opgebeld?, ze kunnen ook huizen voor je zoeken en een selectie voor jullie maken (eigenlijk wat je ziet bij de tv programma's) en dan hoeven jullie alleen maar te kijken.

* wil ook tandarts als vriend *

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven